Öljyä ja stefoja

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Machist » 01.06.2015. 13:17

Moro,

Eilen tuli hommattua elämäni eka Jeeppi ja jenkki.. :D
Voimansiirrossa on vuotoja etuperän stefa kardaanin juuresta ja jakolaatikon stefa kardaanin juuresta.
Täytynee tarkistella nuo öjytasot eka.. siellä varmaan on ruuvit ja luulisin että helppoa tarkistaa?

Millaiset stefat tuonne menee ja miten paljon joutuu purkamaan?

Millaisia öljyjä suosittelette periin, laatikoihin, koneeseen jne..

Jeep Grand Cherokee Limited 4.0
Vuosimalli 1997
Quadra-track (249)
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.06.2015. 16:51

Etuperään stefa: http://www.jamant.fi/stefa-xjmjzjyjtj-c ... -1480.html , jakolaatikossa siis vuotaa etukardaanin- vai takakardaanin stefa?? Etukardaanin stefa: http://www.jamant.fi/stefa-np2082192282 ... -2238.html ja takakardaanin: http://www.jamant.fi/stefa-xjmjyjzj-np2 ... p-476.html

Öljysuositukset näet tuosta: http://www.jamant.fi/voimansiirron-oljyt-i-22.html ja jos ei selviä, niin vaihteistoon vaikka: http://www.jamant.fi/automaattivaihteis ... -4048.html ja jakolaatikkoon: http://www.jamant.fi/jakolaatikkooljy-x ... -3884.html ja periin: http://www.jamant.fi/peraoljy-mobilubehd-p-1855.html ja jos on kitkalukko takana, niin tuota ensin: http://www.jamant.fi/lslisaaine-cro4318060-p-638.html ... Ja jos on epäselvää vielä, soita...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Machist » 01.06.2015. 20:42

Kiitos, näillä päästään alkuun :)
Täytyy ajella auto montulle ja kattoa ne vuotopaikat kunnolla, niin päästään tilaamaan osat.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Machist » 02.06.2015. 13:10

Paljonko noiden suositeltu vaihtoväli on?

Laatikolla ajettu öljynvaihdon jälkeen 25tkm
Periin ei vaihdettu öljyjä 2 vuoteen
moottoriöljyistä taitaakin 12tkm välein huudella.. nyt on vielä reilu 6000km jäljellä.

Vaihtoon ne öljyt menee jokatapuaksessa, jos alkaa stefoja uusia.

EDIT:

Onko öljyt vain vaihdettava automaattiin normaalisti vai huuhtelemala?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Machist » 13.06.2015. 7:04

Autommaatti/jakolaatikko:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/59020...ler-ATF4-0946L

Periin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/59951...hteistooljy-1L

Lukkoperään öljyn lisäksi lukkoaine:
http://www.jamant.fi/lslisaaine-cro4318060-p-3294.html

Oiskohan nuo ok?
Quadra-Track lukee kepin vieressä, kun vilkaisin..

Automaatti:
ZJ 93-98 4.0L6 + 44RE/46RH/46RE -automaattiin 5 litraa
Jakolaatikko:
73-79 FSJ ja 76-79 CJ jatkuva-neliveto (Quadra-Trac) - erikoisöljy (esim CROTCL-1).
3 litraa

Etuperä:
hypoidi-peräöljy 80W90 (esim Mobilube HD, GL-5) tai 75W140
3 litraa

Takaperä:
hypoidi-peräöljy 80W90 (esim Mobilube HD, GL-5) tai 75W140
+ kitkalisäaine
3 litraa + 1 pullo lisäainetta
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.06.2015. 7:40

Machist kirjoitti: Quadra-Track lukee kepin vieressä, kun vilkaisin..
Jakolaatikko:
73-79 FSJ ja 76-79 CJ jatkuva-neliveto (Quadra-Trac) - erikoisöljy (esim CROTCL-1).
3 litraa
ZJ:ssä Q-T tarkoittaa että sulla on kitkalukko takana. Jakolaatikkoon se teksti ei viittaa!!! Ja tuo CROTCL-1 -jakolaatikkoöljy on tarkoitettu oikealle 70-luvun Q-T -jakovaihteistolle, Jeeppi tehnyt kivan ristiriitakällin noissa!! Sulle oikea öljy jakolaatikkoon on ATF (ihan sama mikä laatu, kaikki ATF kelpaa, koska jakolaatikossa ei ole mitään muuta kuin voideltavia kohteita, mihin öljy vaikuttais)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Machist » 13.06.2015. 7:48

Eli mennään näillä siis (just kaupungille lähdössä) :D

Automaatti/jakolaatikko:
CHRYSLER "ATF+4" 0.946L 8l

Perät
MOTOX-SYNTRANS 75W-90 GL-4 VAIHTEISTOÖLJY 1L 6l

Lisäine takaperä
LS-LISÄAINE, CRO4318060 1 pullo
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.06.2015. 8:28

JAMANT kirjoitti:ZJ:ssä Q-T tarkoittaa että sulla on kitkalukko takana. Jakolaatikkoon se teksti ei viittaa
Häh? Lukeehan siellä Jeepin alkuperäisessä manuaalissa sekä markkinointimatskuissakin, että QuadraTrac = 249 jakolaatikko :D ..ja tehtaalta ilman taka-akselin kitkalukkoa tulleena on ZJ:tä, vaikka jakolaatikon kahvan juuressa lukee QuadraTrac ;)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.06.2015. 9:15

Timo L kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:ZJ:ssä Q-T tarkoittaa että sulla on kitkalukko takana. Jakolaatikkoon se teksti ei viittaa
Häh? Lukeehan siellä Jeepin alkuperäisessä manuaalissa sekä markkinointimatskuissakin, että QuadraTrac = 249 jakolaatikko :D ..ja tehtaalta ilman taka-akselin kitkalukkoa tulleena on ZJ:tä, vaikka jakolaatikon kahvan juuressa lukee QuadraTrac ;)
No antaa lukea, USA:n markkinoilla ehkä noin, Euroopan -tuontimalleissa on kaikissa versioissa NP-249 -jakolaatikko. Muut versiot on speciaalitilauksia tai USA-tuontia!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.06.2015. 16:25

JAMANT kirjoitti:No antaa lukea, USA:n markkinoilla ehkä noin, Euroopan -tuontimalleissa on kaikissa versioissa NP-249 -jakolaatikko. Muut versiot on speciaalitilauksia tai USA-tuontia!!
Juu, näinhän se on. Mutta kaikissa Euroopan- malleissa joissa on 249 lukee Quadra-Trac, ja jos on ollut 242- laatikolla niin ainakin kaikki ne mitä itse olen nähnyt, niissä lukee Selec-Trac kuten pitääkin :) Itselläni on suomiautosta ostettu 242:lla olleen ZJ:n jakiksen kaavio, kyllä siinä selec-trac lukee :wink:

Ihan mielenkiinnosta, mistä tuo tieto on peräisin että Eurooppa- malleissa Quadra-trac tarkoittaisi vain perän kitkalukkoa? Kun onhan täällä tosiaan (harvoja) 242- jakiksella olevia Eurooppaan/ Grazissa tehtyjä (eli ZG), joissa on kitkalukko takana ja ovat Selec-Trackeja jakiksen kahvan kaavion mukaan. Mistään tehtaan kirjoista en ainakaan ole tällaista nähnyt, vaikka niissä myös ZG:t käsitellään :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Machist » 13.06.2015. 23:16

Noniin.. niiinkuin tuolla Offipalstan puolella oli puhetta, lisätään tännekkin että ei käy vahinkoa kellekkään muulle :D
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Perissä pitää kyllä olla GL-5 -peräöljyä, ne kun on hypoidityyppiset!! Tolla GL-4 -öljyllä tuhoaa välityksen!!
Täytyy palauttaa ölpät ja hankkia oikeaa tilalle.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja rane58 » 14.06.2015. 1:44

Mulla 242-kaavio mutta missään ei lue Selec-Track. Jeeppini on USA-tuonti. 8)
-Onkohan tuossa mitään kitka tms. lukkoja, muuta kuin ovissa...? :mrgreen:

Kyselee; Epätietoinenespoosta... :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Machist » 14.06.2015. 21:37

Käyn vaihtamassa väärät öljyt tähän:
MOBILUBE HD 80W-90 GL-5 1L 59-8091
tai tähän:
MOTOX 80W-90 GL5-VAIHTEISTO/PERÄÖLJY 1L
59-9512

Kunhan saan kaikki stefat (etuperä -> jakolaatikko -> takaperä) ja öljyt, niin pitäisi itse vaihtotyö suorittaa..
Onko mitään huomioonotettavaa kun vaihtaa noita? kardaanit veke ja uudet stefat paikoileen?
Saan vielä samaan tilaukseen tuon lisäaineen kanssa, jos jotain vielä tarttee..

Huomasin tänään, että taka-akselilla on väljää..
Kun repii renkaasta kunnolla, niin kolahtaa ja tuntuu selvä välys, sama molemmilla puolilla.
Laakeri kaput vai mikä tuollaisen oireen aiheuttaa?

Eli mikään pusla ei varmaan ole väljä, vaan se väljyys tuntuu pelkästään renkaassa (pyörä napoineen).
Hankala selittää.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

siffo
Viestit: 170
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja siffo » 14.06.2015. 22:01

Pieni akselinsuuntainen välys on C-Clip perässä normaalia.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä ja stefoja

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.06.2015. 0:50

rane58 kirjoitti:Mulla 242-kaavio mutta missään ei lue Selec-Track. Jeeppini on USA-tuonti. 8)
-Onkohan tuossa mitään kitka tms. lukkoja, muuta kuin ovissa...? :mrgreen:

Kyselee; Epätietoinenespoosta... :oops:
Joku raaputtanut tekstit pois? Siinä se pitäisi lukea jakolaatikon kahvan alla muovissa :)

siffo kirjoitti:Pieni akselinsuuntainen välys on C-Clip perässä normaalia.
Jeps. Jos en aivan väärin muista, niin tehtaan sallima on niinkin paljon kuin 1/8" eli noin 3mm.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus