Eli Grandin 5.2 moottorin kanssa ollu pieniä öljynpaineongelmia. Kaikki toimi ihan normaalisti kunnes yhtäkkiä muutaman kerran meni suoraan ajosta öljynpainemittari nollaan. Paineiden menetys tuntui tapahtuvan konetta kuormittaessa yli 2000 kierroksilla ja mittari palautui takaisin ylös kun nosti kaasun ja teki pienen moottorijarrutuksen.
Epäilin aluksi anturivikaa mutta kesätreffeillä paineet hävisi ensimmäisellä metsälenkillä eikä enää palautunut ja pian alkoi nostajat naputtamaan. Ei palautunut seuraavana päivänäkään kun kokeilin kylmänä mutta sitä seuraavana trailerille lastatessa palautui ja sen jälkeen taas mittari pysyi normaali lukemissa ja nostajien naputus hävisi. Mitään ylimääräisiä ääniä en koneesta kuullut.
Aloitin vian selvittelyn mittaamalla paineet analogisella mittarilla. Kylmänä tyhjäkäynnillä paineet oli hyvät, 55psi ja kuumanakin vielä ainakin 40psi. Mutta kun kuumana nosti kierroksia paineet nousi vain ehkä 45psi 1500 kierroksella ja siitä ylöspäin ne alkoivat laskea. Esim. yli 3000 kierroksella mittari näytti vain 25psi. Luulisi että niiden pitäisi kierrosten mukana nousta?
Seuraavaksi laskin öljyt ulos. Silmämääräisesti ne näytti ihan hyvältä mutta magneetilla sain astiasta kalasteltua vähän metallihippuja ja yhden isomman palasen. Myöhemmin öljypohjasta löytyi vielä neljä pienempää metallinpalaista sen mönjän seasta mitä siellä pohjalla oli:
Öljypumpun sihti oli aika tukossa:
Käytin vielä kampuran runkolaakerien pukit irti, jotta näki edes alapuolet niistä:

Ykkösen pukissa oli myös ihme reikä kuvassa pumpun kiinnityspinnan yläpuolella:
Muutama kysymys viisaammille:
Saisikohan koneesta vielä vähän kilsoja irti jos vaihtaisi vain öljypumpun, puhtaan sihdin ja laakeriliuskat? Korjausoppaan mukaan löytyisi työkalu millä saa painettua yläpuolen liuskatkin irti ja paikalleen kampura paikallaan?
Vai onko ainoa järkevä ratkaisu ottaa kampura irti ja käyttää koneistettavana? Saako sen irti kone kiinni autossa? Käsittääkseni jakopää pitäisi mahtua purkamaan ja saada kone irti laatikosta jotta sen saisi irti?
Ja onko tuo viimeisen kuvan reikä ekassa (vaihteiston puoleisessa) laakeripukissa normaalia ja jos ei niin miten se on sinne tullut?