Jonin Cherokee

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.08.2015. 15:43

Miksi tuo on noin järjettömän korkea? :shock:

35" renkaat menee hienosti alle jo 3"-4" korotuksella, varsinkin jos vähän tekee peltitöitä - mitkä näkyy luonnistuvan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 07.08.2015. 20:30

Tarkotuksena ois saada soviteltua näin ensi töiksi 38,5 rinkulat tuonne alle. Ja toisekseen tuossa autossa ei ole painoa kovinkaan paljoa tuommoisenaan. Puskurit, panssarit, helmapalkit ja turvakaaret vielä lisäks, nii varmasti laskeutuu jonkun verran. Ei nuo 33 näytä kovin isoilta tuossa vaiheessa auton alla.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja Timo L » 08.08.2015. 15:39

-Joni- kirjoitti:Tarkotuksena ois saada soviteltua näin ensi töiksi 38,5 rinkulat tuonne alle. Ja toisekseen tuossa autossa ei ole painoa kovinkaan paljoa tuommoisenaan. Puskurit, panssarit, helmapalkit ja turvakaaret vielä lisäks, nii varmasti laskeutuu jonkun verran. Ei nuo 33 näytä kovin isoilta tuossa vaiheessa auton alla.
Menee nekin pienehköllä korotuksella, kun vähän peltiä leikkelee ja kasvattaa akseliväliä ;) ylitykset jäisi olemattomaksi ja akseliväli kasvaisi juuri sopivaksi.. kilpiin kun tuo auto ei taida kuitenkaan tulla :D

Sellainen pieni varoituksen sana/ suositus, että vahvista koripalkkeja.. jo 35" renkailla rymytessä XJ:n runko tahtoo repeillä useammastakin paikasta, ja mitä isommat renkaat/ järeämmät akslit, niin sitä varmemmin se tapahtuu. Itsellä oli muutamasta paikkaa a-pilareiden alueelta ja etuaisoista palkkien repeämiä ja pistehitsisaumoja auki pilareiden ja korin liitoksista, ja takanurkista samoin. Ihan yleisiä paikkoja mistä XJ tahtoo antautua.

Jos et kaaria laita, niin vähintään kannattaisi laittaa koripalkkien ympäri 3-4mm:n levystä vahvikkeet (googleta "xj frame stiffeners") auton keulasta perään asti. Alkaa paikat kestämään 8)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 08.08.2015. 18:11

Kyllä tuohon olis tarkotus kaaret laittaa, ihan oman turvallisuuden takia ja suojaa ne samalla puu osumia. Jos yhdistäis nuo tukivarsien kiinnitykset helmapalkkeihin ja taakse tulee vahvistukset rungon sisälle takajousien kiinnikkeistä puskuriin asti. Vinssi upotettuna sitten auton sisäpuolelle lattiaan vanhan tankin paikalle. Puskurista vahvikkeet ainakin etujousiin asti. Tuota etupäätä ei ole sen enempää tullut mietityä vielä.
Puskurit hyvin saman kaltaisiksi, kuin tuossa käyttöautossa.
Jos nyt tuntuu et tuo liian korkeaksi jää niin sit madalletaan. Saa nähdä miten kiikkerä tuo on, kun jouset on kaikki saman mittaisia cherokeen vakio etujousia. Uskosin että vähän rauhottaa huojumista kun lyhyet jouset. Mutta kokeillaan näillä, näitä ainakin riittää muotoilla sopiviksi, kun on kaikki nurkat täynnä.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja Timo L » 08.08.2015. 20:26

Minulla oli itsellä XJ:ssä järeät kiinnikkeet sekä etu- että takapuskureille, etupuskurin "siivet" tuli aisojen ulkopuolella sinne taaimmaisiin isoihin reikiin asti, kaikista puskurin vanhoista kiinnikkeistä + simpukan alta; lisäksi oli vielä vahvikepala puskurin kiinnikkeistä aisoja kiinnipitävään peltilirpakkeeseen estämään eturungon kiertymistä ristijoustoissa. Oli myös palkkihelmat. Takapuskurin kiinnikkeet tuli reilusti koripalkkien sisälle ja muistaakseni 3 vai 4 pultilla kiinni per palkki, ja lisäksi vielä takapuskurin alkuperäisiin kiinnikkeisiin (4kpl. per puoli). Silti niitä repeämiä ja murtumia oli, ja yllättävän paljon..

Googleta tuo mainitsemani "xj frame stiffeners" ja "xj front frame stiffeners", niin saat paremmin ideaa mitä tarkoitan. Jos teet jostain 3mm:n levystä, niin vahvistaa koko koripalkkeja & etuaisoja merkittävästi, lisää korin kiertojäykkyyttä, mutta ei lisää kuitenkaan painoa ihan älyttömästi. Itselle on tulossa Grand Cherokeehen vastaavat, ja se on sentään pääosin käyttöauto :D Jo palkkihelmat + muutamat muut etu- ja takapään hitsatut vahvikkeet vähensi nitinöitä ja natinoita metsässä oleellisesti, ja ZJ on huomattavasti noita vanhempia XJ:tä kierojäykempi koriltaan.


Homma ei olisi tässä vaiheessa kovin paha toteuttaa, v*tuttaa sitten siinä vaiheessa, kun niitä repeämiä alkaa löytyä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 16.08.2015. 11:04

Auto saatu liikkuvaksi ja hieman päästy alustaa testailemaan.

Kuva

Etuakseli joustaa aika hyvin, sisäjoustoa joutuu rajottamaan jonkun verran. :D

Kuva

Takaa hivenen jäykempi, mutta loppuu tuosta rampissa korkeus, joustaa takaakin aika reilusti. Meni ensimmäisellä yrityksellä tuosta rampista yli huomaamatta. :mrgreen:

Tässä vaiheessa vielä takavetoinen ja vajaa jarruinen, niin rajottaa hieman liikuttelua.

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 29.04.2016. 16:53

Tämän kanssa ollut hieman hiljaisempaa talven aikaan. Nyt lumien sulettua alkanut taas jotain pientä puuhailemaan tän kanssa. Konehuoneesta tullut poistettua kaikkea turhaa ja hieman keulaan muotoa suunnitellut.

Kuva

Kuva

Keulasta kaikki ylimääräinen pois ja kaikki kulmat mahdollisimman avaraksi. Samalla pyöränkaaret tuli avarreltua hieman lähemmäksi suunniteltua linjaa. Eikä näytäkään enää niin hassulta, kun on molemmat pyöränaukot isoja.

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 02.07.2016. 23:21

Taas ois kesäloman aika vuodesta ja aikaa jatkaa projektia. Ensitöikseen kävin kaverilta 38 renkaat lainaan, niin pääsee kokeilemaan miten ne asettuu alle ja saa pyöränkaaret sovitettua riittävän isoiksi. Myös turvakaariin tuli hommattua putket valmiiksi.

Kuva

Kuva

Tuli vielä ajettua molemmat jeepit vierekkäin. Alkaa tuo pieni koko ero olla havaittavissa.

Kuva

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 13.07.2016. 19:13

Sateiden lomassa taas pientä rakentelua. Loput ruostevauriot korjailtu. Eturunko vahvistettu 5mm levyillä. Ja helmapalkit ja kylkiputket tehty. Helmapalkiksi tuli 120x60x4 palkkia ja putkiksi 50x4 putkea.

Kuva

Turvakaaret tuli myös aloiteltua ja samalla harjoiteltua ensimmäisten kaarien tekoa. Väliputpuken sai sijoitettua niin, että takaovetkin ovat vielä käytössä, mutta aivan täysin ne eivät aukea enää. Putkena on 38x4,5 saumatontaputkea.

Kuva

Kuva

Vinssipeti ja puskuri osittain upotettuna rungon väliin kovin syvälle en alkanut upottamaan, eikä ollut edes tarve, niin helpompi käyttää ja putsailla.

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 15.07.2016. 21:08

Ensimmäiset itsetehdyt kaaret alkais olla johta valmiit.

Kuva

Kuva

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja rane58 » 16.07.2016. 0:19

Hienoa! :mrgreen: Näyttää Mad Max autolta.... :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 21.07.2016. 18:47

Maalitniskassa putkilla ja puskureilla.

Kuva

Kuva

Kuva

Lattiat myös valmiit ja maalattu. Akku jo siirretty sisälle apparin penkintaakse. Takavinssille oma syvennys perässä ja pyöränkaarien väliin paikka vararenkaalle.
Vielä ilmanputsari siirtää akkukotelon viereen ja siitä putkikatolle.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.07.2016. 23:02

Kannattaisiko tuohon laittaa vielä vaikka laippakiinnityksellä keskeltä tuulilasia tukiputki tuulilasin ala- ja yläkaaren väliin? Se tukisi aika mukavasti lisää jos muksahtaa ympäri, ja pysyisi lasikin ehjänä. Katukilpiin kun tämä ei taida edelleenkään tulla niin ei ole leimasedän kanssa ongelmaa näkyvyyden osalta :D

Itseä kyllä tuon korkuisena vähän hirvittäisi kun on noin kapea raideleveys.. kaipaisi 5-10cm lisää leveyttä :) Onko käryä paljonko akselit + renkaat painaa yhteensä? Onhan nuo orkkista järämmät eli painoa tullut alas lisää, mutta niin on kyllä kaarien myötä myös ylös.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 22.07.2016. 14:04

Noista akseleiden painoista en osaa sanoa mitään, mutta melkonen iso ero näissä on omiinsa verrarruna joka tapauksessa.

Tuota ikkunaputkea tuli kyllä mietittyä, mutta jäi sitten laittamatta. Kokonaan ympäri jos pyörähtää, niin tukevoittaako se kuitenkaan niin paljoa. Lähinnä mietittiin tilannetta siltä kantilta, että tuo etummainen putki joustaa ja ottaa kovan iskun vastaan ja kattoristikko pitää kaaret muodossa jos kunnolla pyörähtää. Kuitenkin nää tuppaa kaatumaan noiden etukulmien varaan. :roll: Mutta pitää pitää mielessä. Helppo tuo tuohon on lisätä.

-Joni-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.01.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Jonin Cherokee

Viesti Kirjoittaja -Joni- » 22.07.2016. 14:07

Vähän oli suunnitteilla siirtää tuo ilmanputsari sisälle. Mutta taitaa kuitenkin olla parempi pitää tuo omansa ja tuoda snorkkeli konepellinkulmasta läpi ja etukulmaan katolle. Joutuu muuten aika pitkiä pätkiä vetämään putkella pitkin lattioita.

Kirjoita vastaus