Wj 2,7 Polttoainepumppu

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Grand
Viestit: 26
Liittynyt: 27.01.2015. 22:33
Paikkakunta: Lieksa

Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Grand » 24.08.2015. 10:27

Nyt on 2,7 2004 Wj:ssä kahdesti tullut seuraavanlainen vika, parikymmentä minuuttia edellisestä ajosta auto ei käynnisty vaikka starttaa kuinka hyvin. Usean käynnitys yrityksen jälkeen kuitenkin käynnistyy. Luulen että sähköinen vika olisi polttoaineen syötössä, koska käynnistyttyään auto pelasi viikon moitteetta kunnes vika tuli uudestaa. Onko polttoainepumpulle rele joka vois oireilla noin ja jos on niin missä se sijaitsee? Löytyisikö muita ajatuksia kyseiseen vikaan?
Grand Cherokee Overland 2,7 CDR 2004 yli220hv yli500Nm

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.08.2015. 11:18

Jos siellä on sähköinen siirtopumppu, niin pumppu on silloin tankissa ja rele on loogisesti konehuoneen rele- ja sulakerasiassa, kannessa on kartta ja pitäis lukea FUEL PUMP. Jos lukee ja ko. kohta on tyhjä, ei ole sähköistä siirtoa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Grand
Viestit: 26
Liittynyt: 27.01.2015. 22:33
Paikkakunta: Lieksa

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Grand » 24.08.2015. 12:02

Tuota FUEL PUMP tekstiä ei sulake /relerasista löydy. On varmaan sitten mekaaninen pumppu. Mitä muita ajatuksia tuon edellä mainitun vian suhteen olisi? Onko muita sähköisi toimintoja polttoaine puolella josta tuo voisi johtua? Voiko johtua esim suodattimesta? Minun mielestä jos pumppu olisi menossa niin ei kai se itsestää viikoksi korjautuisi, vai kuinka?
Grand Cherokee Overland 2,7 CDR 2004 yli220hv yli500Nm

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.08.2015. 12:08

Enpä osaa sanoa, miksi ei lähde ja miksi korjaantuu viikoksi!!

Kun ei lähde, syttyykö Check Engine -valo?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Grand
Viestit: 26
Liittynyt: 27.01.2015. 22:33
Paikkakunta: Lieksa

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Grand » 24.08.2015. 15:45

Varoitus valojen palamisessa en ole huomannut eroja lähti käyntii tai ei. Sen verran yhteistä molemmissa häiriö tapauksissa oli, että edellisenä päivänä oli auto tankattu, ensimmäisellä kerralla Tampereella ja toisella Lieksassa. Jos nyt tuolla lie mitää merkitystä asian kanssa?
Grand Cherokee Overland 2,7 CDR 2004 yli220hv yli500Nm

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja kozel » 25.08.2015. 20:22

Jos on mekaaninen siirtopumppu niin on siinä koteen etupäässä. On siinä korkeapainepumpun yläpuolella.
Varmaan jossain ilmavuoto joka aiheuttaa polttoaineen valumista tankkiin. KJ:ssa tuli esille kun alle puolen tankin ja varsinkin jos perä alamäkeen.
Jos keula alamäkeen niin tilanne parempi.
Tankki taas jos täynnä niin ongelmaa ei taas ollut.

Noissa mersun filttereissä on myös sitä vikaa ollut ainakin tarvikefilttereiden kanssa että se musta murkula suodattimen päällä ja siinä on ne 2 ruuvia.
Ne raudat jotka suodattimen kannesta tulee sen mustan murkulan päälle ja ruuveilla kiinni siihen murkulaan niin ne raudat on liian korkeat ja nostaa sitä murkulaa ylöspäin ja näin se usein vuotaa. Tätä ei yleensä huomaa näissä joissa on se mekaaninen pumppu ja se on juuri suodattimen jälkeen. Se alipaineistaa suodattimen ja vetää ilmaa sisään ennemmin kuin dieseliä ulos. Tämän yleensä voi testata sillä että ottaa ruuvit irti siitä ja painaa tätä murkulaa alapäin. Nämä peltiset nokat ei saa nousta irti siitä murkulasta. Jos nousee niin prikat nokkien ja murkulan väliin.

Näissäkin on helppo paineistaa tämä järjestelmä imupuolelta sopivalla sähköisella pumpulla jonka saa tankin ja suodattimen väliin. Tällä on saanu hyvin selville ilmavuodot näistä. Yhdessäkään ei ole ollut VIELÄ vuotoa tankin ja suodattimen välisellä linjalla.

Siirtopumpulta eteenpäin on jo sen verran painetta että siellä vuotopaikat vuotaa koneen käydessä ulospäin.

Niin ja näissä mersun koneissa yleensä o kirkkaat polttoaineputket niin näkee jos siellä ilmaa liikkuu..
kozel@ircnet

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja kozel » 25.08.2015. 20:58

https://www.youtube.com/watch?v=Rz1KVf1IfTQ

Tuossa myös hyvä video ja esimerkki miten kalastella onko ilmavuotoja.
kozel@ircnet

Grand
Viestit: 26
Liittynyt: 27.01.2015. 22:33
Paikkakunta: Lieksa

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Grand » 27.08.2015. 17:34

Noita ilmavuotoja tuossa on ollut ennenkin. Koneen etupuolella oleviin letkuihin vaihdettiin o-renkaat reilu vuosi sitten. Oireet olivat sellaiset kun auto seisoi yli 8h niin sen jälkeen joutui starttaamalla ilmaamaan polttoainejärjestelmän, mutta nyt tuo vika on tullut lyhyen "seisokin" jälkeen. Yritän nyt antaa tekohengitystä laittamalla polttoaineen sekaan Diesel 100 ja vaihtamalla suodattimen.
Grand Cherokee Overland 2,7 CDR 2004 yli220hv yli500Nm

Grand
Viestit: 26
Liittynyt: 27.01.2015. 22:33
Paikkakunta: Lieksa

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Grand » 27.08.2015. 17:38

Onko kukaan vaihtanut noihin mekaanisen pumpun tilalle sähköistä pumppua? Onko minkälainen vaihto? Ja kokemuksia siitä.
Grand Cherokee Overland 2,7 CDR 2004 yli220hv yli500Nm

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja kozel » 27.08.2015. 19:51

Ei sitä kantsi poistaa. Hyvä laite jos ei noita ilmavuotoja ole.
KJ:ssa laitoin sähköisen pumpun ennen suodatinta paineistamaan järjestelmän ja paljastamaan ilmavuodot. Oma haaste oli löytää sellainen pumppu joka jaksaa nostaa aineen tankista konehuoneeseen.
Järjestelmäähän tuo mun oma pumppu ei paineista kuin jotain 0.3-0.4bar paineella ja tähän pyrin että ei tule lisää vuotoja turhan kovan paineistuksen johdosta. Samalla tämä on kätevä ilmauksessa kun suodattimen jälkeen avaa ilmausruuvin niin tulee ilmat pois ja ruuvi kiinni ja auto käyntiin.

Muuten ei mun mielestä näissä ole tarvetta asentaa sähköistä pumppu kuin ilmavuotojen seuraamiseksi tai niiden varalle. Tällöin on hyvä laittaa mielellään suoraan tankkiin mutta työlästä. Kevyempi vaihtoehto laittaa sähköinen pumppu siihen tankilta suodattimelle tulevan letkun väliin ja ohjaus
joku seuraavista:
15 eli syttyvirran taakse
D+ ohjauksen taakse
Moottorinohjauksen taakse.

Niin ja tuolla tekohengityksellä ei ole ainakaan mun mielestä mitään apua jos siellä ilmaa menee. Menee vaan nuo pumput ja suuttimet kun ei polttoaine voitele niitä kunnolla tuon järjestelmässä olevan ilman takia.
kozel@ircnet

Grand
Viestit: 26
Liittynyt: 27.01.2015. 22:33
Paikkakunta: Lieksa

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Grand » 27.08.2015. 20:30

Minulle ei ole vielä varmistunut onko järjestelmässä ilmaa ja mistä se sitä saa kuin letkuistakaan ei näy läpi. Viime vuonna käytiin läpi nuo ilmavuodot, sen jälkeen auto on toiminut moitteettomasti. Molemmilla kerroilla kun tuo vika ilmeni niin auto oli seisonut keskellä päivää noin vartin verran, mielestäni jos olisi ilmavuoto niin pidemmässä esim. yön yli seisoessa vika tulisi todennäköisemmin, vai kuinka? Onko nämä niitä Jeepin tyyppi vikoja. Edellinen auto oli neliveto VW 8-vuotta 200tkm, muuta ei polttoaine puolelle tyhty kuin kolmekertaa suodattimen vaihto ja tuhannen kilometrin välein tankki täyteen.
Grand Cherokee Overland 2,7 CDR 2004 yli220hv yli500Nm

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja kozel » 28.08.2015. 18:07

Vikakoodien lukeminen auttaisi myös paljon jos sieltä jotai löytyy, Testerillä myös syytä katsoa miten rail paineet käyttäytyy..

Itse olen todennut noiden ilmavuotojen metsästyksessä hyväksi tuon pa-linjan paineistamisen. Täytyy vaan katsoa sellanen pummppu joka soveltuu siihen. Eli jaksaa nostaa tankista ainetta ja paineistaa kohtuudella paikat. Tämä siis moottori sammutettuna tai tyhjäkäynnillä.

Kirkkaissa letkuissa näkee yleensä ilmakuplat paremmin kun ottaa kirkkaan taskulampun ja valaisee sen putken painamalla sen taskulampun siihen kylkeen kiinni.

Muutenhan commonrail koneissa noi paineet on oleellisia ja usein on vaikeita selvittää. Seuraavat kantsii katsoa kanssa
-Rail paineensäädin
-Suuttimien ohivuototesti
kozel@ircnet

Grand
Viestit: 26
Liittynyt: 27.01.2015. 22:33
Paikkakunta: Lieksa

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Grand » 12.09.2015. 20:18

Laitoin tankkiin Diesel 100:aa. Oireet ovat olleet pois reilu kaksi viikkoa. Voihan korjaus toimenpiteet olla joskus yksinkertaisia, mutta ei vielä mitään hurraa huutoja. Seurataan tilannetta.
Grand Cherokee Overland 2,7 CDR 2004 yli220hv yli500Nm

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja kozel » 13.09.2015. 21:00

Ei varmaan pidemmässä käytössä hyväks tuo Diesel 100.. ainakaan pidemmässä käytössä.

Ennemmin kokeilisin tuota forten diesel conditioneria tai muuta vastaavaa jotka voiteleekin noita ruiskulaitteita.
Esim. Forte Diesel conditioneria voi antaa edustajan mukaan koneelle vaikka pelkästään. Golffista hävis käyntihäiriö (Jakajapumppu vehje) ihan kun laitoin arviolta tankkiin 20l sekaan pullollisen.

Itse tässä tapauksessa jos lisäaineiden tielle lähtee tekisin niin että suodatin vaihtoon ja täyttää uuden suodattimen pelkästään tuolla forten aineella ja sitten tankki täyteen ja 1-2 pulloa fortea tankkiin ja ajaa sen tankillisen välillä laimentamatta sitä.

Tuossa lisää kyseisestä aineesta -->> http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte- ... onditioner

Omasta puolesta voin sanoa että on vain hyviä kokemuksia noista forten aineista. Jos ei oo vika lähteny noilla niin sitten on ollut pahempaa vikaa.
Myös 400tkm ajettu 300D mersu vuosi öljyä ulos ja söi öljyä kiitettävästi korjautu. Tehtiin vaan engine flush ja sen jälkeen tuota Top End Treatment eväät moottoriin ja sitä meinasi kaupparatsu käyttää jatkossakin.
kozel@ircnet

Grand
Viestit: 26
Liittynyt: 27.01.2015. 22:33
Paikkakunta: Lieksa

Re: Wj 2,7 Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Grand » 14.09.2015. 19:21

Varaosaliike tarjosi tuota Diesel 100:aa. Kun yhtenä mahdollisuutena oli vesi polttoaineessa. Tarkoitus ei ole siirtyä käyttämään noita lisäaineita jatkuvasti. tuon Diesel 100 pullollisen (0,5litraa) jaoin kolmeen tankilliseen. Tuo Forten aine on varmaan hyvä, mutta pirun kallis. Seuraan edelleen tilannetta.
Grand Cherokee Overland 2,7 CDR 2004 yli220hv yli500Nm

Kirjoita vastaus