Ilmastointi ongelma xj.ssä
Ilmastointi ongelma xj.ssä
Terve
Jeep Cherokee 4.0 1991 ilmastointi toimii välillä välillä ei ja kun toimii auto viilenee todella hyvin.Olisikohan joku kosketus häikkä..............
Ps on mulla kaksi muutakin jeeppiä jeep grand cherokee 5,9 1998 ja jeep wrangler 4,0 1993
Jeep Cherokee 4.0 1991 ilmastointi toimii välillä välillä ei ja kun toimii auto viilenee todella hyvin.Olisikohan joku kosketus häikkä..............
Ps on mulla kaksi muutakin jeeppiä jeep grand cherokee 5,9 1998 ja jeep wrangler 4,0 1993
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Olisiko magneettikytkin kulunut ja välys liian iso. Tai sitten magneettikytkimen pultti irtoamassa ja se päätylevy karkaamassa. Tekee myös välyksen liian isoksi.
Tuossa on esimerkki tuosta volvon välyksestä.. Tätä ongelmaa on niin hondassa, transportterissa sun muissa tullu vastaan.
Tuossa on esimerkki tuosta volvon välyksestä.. Tätä ongelmaa on niin hondassa, transportterissa sun muissa tullu vastaan.
kozel@ircnet
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
TERVE
Onko xj.n ilmastoinninkompura helppo avata että näkisi missä vika vai pitääkö ostaa uusi kompura.............
ps. on mulla kaksi muutakin jeeppiä jeep grand cherokee 5,9 1998 ja jeep wrangler 4,0 1993
Onko xj.n ilmastoinninkompura helppo avata että näkisi missä vika vai pitääkö ostaa uusi kompura.............
ps. on mulla kaksi muutakin jeeppiä jeep grand cherokee 5,9 1998 ja jeep wrangler 4,0 1993
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Tähän kysymykseen olisi hienoa nähdä kommentti/vastaus. + Entä mitä maksaa uusi kompura?Onko xj.n ilmastoinninkompura helppo avata että näkisi missä vika vai pitääkö ostaa uusi kompura?
Kun ilmastointi ei toimi ollenkaan, niin missä toiminnan tarkastamisen järjestyksessä sitä vikaa pitää alkaa hakemaan?
Itsellä kaikki kunnossa mutta tämä aihe kiinnostaa ja siksi kysyn. Oppia ikä kaikki.
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ 

Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Omassa 4.0 XJ:ssä rupesi ilmastoinnin kompura leikkailemaan kiinni ja katkomaan apulaitehihnaa. Ensiapuna nyppäsin ilmastoinnin releen irti, ettei edes yritä kompuraa päälle. Jännästi tuo ei kuitenkaan vaikuttanut sähköflektin käynnistymiseen, puhallus esim. ikkunoille ja flekti lähti pyörimään
Pitkään katselin kunnostuskelpoista kompuraa jonka voisi kunnostaa valmiiksi enne vanhan irrottamista, mutta lopulta tilasin kokonaan uuden SANDEN-merkkisen kompuran Rockautosta. Hinta jäi muistaakseni alle 150€, joten en jaksanut ruveta vanhaa kunnostamaan... Kesälomalla asensin tuon paikalleen ja kävin täyttämässä ilmastoinnin paikallisella jäähdytinkorjaamolla.
Taisi vaan tarjota kolmea erilaista kompuraa tuohon, niin piti mitata hihnapyörän halkaisija varmuuden vuoksi.
Itse kävisin ongelmatilanteessa ensin täyttämässä/teettämässä alipainetestin jollain pajalla missä on tarvittavat laitteet. Jos mitään vuotoja ei ole, niin sitten ongelma on jossain ohjausjärjestelmässä.

Pitkään katselin kunnostuskelpoista kompuraa jonka voisi kunnostaa valmiiksi enne vanhan irrottamista, mutta lopulta tilasin kokonaan uuden SANDEN-merkkisen kompuran Rockautosta. Hinta jäi muistaakseni alle 150€, joten en jaksanut ruveta vanhaa kunnostamaan... Kesälomalla asensin tuon paikalleen ja kävin täyttämässä ilmastoinnin paikallisella jäähdytinkorjaamolla.
Taisi vaan tarjota kolmea erilaista kompuraa tuohon, niin piti mitata hihnapyörän halkaisija varmuuden vuoksi.
Itse kävisin ongelmatilanteessa ensin täyttämässä/teettämässä alipainetestin jollain pajalla missä on tarvittavat laitteet. Jos mitään vuotoja ei ole, niin sitten ongelma on jossain ohjausjärjestelmässä.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Tai lähinnä typpipainetestissä, alipaineella ei saa vuotoja esiin (paitsi jos on oikeasti reikä), kun taas typellä saa sellaisen paineen että reikä vuoto löytyy... Alipainetesti tehdään aina ennen täyttöä, sillä saadaan kosteus pois järjestelmästä ja huomataan sellaiset vuodot, jotka estää täytön, typellä löydetään ne muut vuodot, jos vaan uskalletaan painetta laittaa järjestelmään... Typpipaineistus onnistuu mulla samaten kuin R134a -täytöt, konversioainetta R12 tilalle mullakaan ei oo....keltsi kirjoitti: Itse kävisin ongelmatilanteessa ensin täyttämässä/teettämässä alipainetestin jollain pajalla missä on tarvittavat laitteet. Jos mitään vuotoja ei ole, niin sitten ongelma on jossain ohjausjärjestelmässä.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Eipä se vaikea ole avata, kompura irti ja pultit auki - kunhan ne ei ole leiponeet kiinni alumiiniseen kuoreenJeeppinen kirjoitti:Onko xj.n ilmastoinninkompura helppo avata että näkisi missä vika vai pitääkö ostaa uusi kompura?

Tainnut olla tuolla hintaa tehdaskorjattu (tai "korjattu"), oikeasti uudet Sandenin ja Denson kompurat vaikka halpoja jenkeissä onkin niin ~250-350$ yleensä.keltsi kirjoitti:Pitkään katselin kunnostuskelpoista kompuraa jonka voisi kunnostaa valmiiksi enne vanhan irrottamista, mutta lopulta tilasin kokonaan uuden SANDEN-merkkisen kompuran Rockautosta. Hinta jäi muistaakseni alle 150€, joten en jaksanut ruveta vanhaa kunnostamaan.
Jamantin mainitsema typpitesti on ihan näppärä, sillä kyllä löytyy vuodot jos niitä on. Jos siinä ei löydy vikaa niin eikun täyttöön vaan.Itse kävisin ongelmatilanteessa ensin täyttämässä/teettämässä alipainetestin jollain pajalla missä on tarvittavat laitteet. Jos mitään vuotoja ei ole, niin sitten ongelma on jossain ohjausjärjestelmässä.
Täysin ehjäkin r134a- systeemi vuotaa aineita ulos ajan saatossa, joten täyttöhuolto ja kuivaus on syytä tehdä esim. parin vuoden välein joka tapauksessa.
Huomioitavaahan on sekin, että mitä vähemmän systeemissä on kylmäainetta, sen huonommin öljy kiertää, ja se taas kuluttaa kompuraa. Järjestelmä voi oikeasti olla varsin tyhjä ilman että kylmäntuotto häiriintyy, mutta joskus näin jotain PDF- lirpaketta missä mainittiin että 15% kylmäaineen puutos heikentää voitelua jopa 30-40%. Tiedä sitten totuutta..

Sitten vielä muistaa sen, että AINA kun ilmastointi käytetään auki, receiver/ dryer- pönttö pitäisi vaihtaa. Eli se musta pyöreä pömpeli minkä sisällä on aineet joka imee järjestelmän sisäistä kosteutta itseensä.
Ilmastoinnin osia vaihtaessa laitteiston osille on myös ilmoitettu öljyntäyttömäärät; eli siis jos vaihdat esim. kompuran, se pitäisi oikeasti ensin tyhjentää öljystä ja sen jälkeen oikea määrä PAG-öljyä sisään (mieluiten sitä oikeaa PAG- versiota

Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 28 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Mikä on tuollaisen typpitestin kustannus?
Entä järjestelmän täyttö sen jälkeen kun kompura ja letkut on kunnossa?
Entä järjestelmän täyttö sen jälkeen kun kompura ja letkut on kunnossa?
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ 

Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Riippuu tapauksesta ja kauanko siihen menee... Voi mennä typpipaineistus tunnissa, voi olla että ei mene ja siihen aineet ja täyttö päälle... Give me a call...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Tuo oli kyllä upouusi, Sandenin omassa laatikossa ja muoveissa. Hinta johtui jostain poistomyynnistä, vain tuo 1kpl oli varastossa.Timo L kirjoitti:Tainnut olla tuolla hintaa tehdaskorjattu (tai "korjattu"), oikeasti uudet Sandenin ja Denson kompurat vaikka halpoja jenkeissä onkin niin ~250-350$ yleensä.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
No sitten on voinut ollakin.. sama kun sain ostettua Rockautosta Moparin alkuperäisen (eli Mitsubishi vai mikähän olikaan
) ZJ:n kasikoneen starttimoottorin muistaakseni n.100€ hintaan. Normaalisti oli silloin jonkun 350€.

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Kesä 2018 superhelteet laittaa ilmastoinnin koville. Ihmettelin kun XJ:n apumiehen puolelle tippuu vettä lattialle.
Kondenssiveden poistoputki näyttää olevan paikallaan ja parkkipaikalle pysähdyttäessä kusee alleen ihan normaalisti kuten pitääkin. Ilmastoinnin kylmäkennon kotelomuovi siinä hanskalokeron alla oli ulkopinnalta aivan hiestä märkä ja siitä se vesi tippui lattialle. Oletukseni on että kylmäkenno käy niin kovalla, että muovikotelon ulkopinta kylmenee yli sisätilan ja tässä rajakohdassa vesi muodostuu siihen kotelon pohjaan.
Ei siellä mitään vuotojakaan näy muuten.
Onko tämä ihan vaan sitä, että pitää laittaa hillitymmin kylmälle näillä keleillä? En ole tuota tippumista aikaisemmilla, normaaleilla keleillä havainnut.
Kondenssiveden poistoputki näyttää olevan paikallaan ja parkkipaikalle pysähdyttäessä kusee alleen ihan normaalisti kuten pitääkin. Ilmastoinnin kylmäkennon kotelomuovi siinä hanskalokeron alla oli ulkopinnalta aivan hiestä märkä ja siitä se vesi tippui lattialle. Oletukseni on että kylmäkenno käy niin kovalla, että muovikotelon ulkopinta kylmenee yli sisätilan ja tässä rajakohdassa vesi muodostuu siihen kotelon pohjaan.
Ei siellä mitään vuotojakaan näy muuten.
Onko tämä ihan vaan sitä, että pitää laittaa hillitymmin kylmälle näillä keleillä? En ole tuota tippumista aikaisemmilla, normaaleilla keleillä havainnut.
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ 

Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Eihän tuo ulkopinnalle kondensoituva vesi mikään ongelma ole, vaan merkki hyvin toimivasta ilmastoinnista.. Mut katso että se kondenssiveden poisto ei ole tukossa, on aika yleinen ongelma.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Ilmastointi ongelma xj.ssä
Ohjaa osan puhalluksesta myös jalkatilaan niin ilma siellä on viileämpää ja kuivempaa niin ei ole niin paljon kosteutta mistä kondensoitua siihen ulkopinnalle.