WJ ajonesto tai jotain...

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja kozel » 06.11.2015. 19:03

Mites starttireleen maadotus. ECU/PCM maadottelee sen.
kozel@ircnet

Saha
Viestit: 32
Liittynyt: 24.01.2014. 21:15
Paikkakunta:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja Saha » 06.11.2015. 20:40

Onko antaa noviisille nuotteja miten tuon releen maadoituksen totean? Ei ole ennen tarvinnut tuollaista tiirailla.
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja kozel » 06.11.2015. 20:58

1. Joko yleismittari akun plus navan ja releen maadoitukseen. Tämäkin tietty kysymysmerkki milloin tuo pcm sen maadottaa. Tämän osalta veikkaan että maadottaa aina kun sytytysvirta on päällä.

2. Laitat jonku 5W/12v lasikantapolttimon tms. merkkivalon releen ohjausnastoihin. Lasikantapoltinta suosin itse siksi koska siitä saa ne jalat taitettua erilaisiin liittimiin jos ei johtoja jaksa viritellä. Pääasiassa valon kuuluisi palaa kun avaimesta "starttaa" ja jos ei syty ja releen heräte toimii niin silloin maadoituspuolella vikaa.
kozel@ircnet

Saha
Viestit: 32
Liittynyt: 24.01.2014. 21:15
Paikkakunta:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja Saha » 06.11.2015. 21:27

Thanks!

Tuossa vielä kävin ihmettelemässä(lähinnä vein tuon ECM boksin takaisin). Nyt on valoja taulussa lisää. Esim. löpövalo palaa(tiedän, että tankki on lähes täysi) ja ABS sekä moottorivalo oli yhdessä vedossa mukana. Alkaa vaikuttaa, että ECM (ilmeisesti tätä tarkoitit ECU:lla) puolella olisi jotain häikkää. Katsoin tuon ECM boksin kytkentäkuvia ja täytyy aamulla aloittaa sen ihmettely. Tuossa lootassa vaikuttaa olevan enemmänkin maadoituksia eri toiminnoille.
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja kozel » 07.11.2015. 15:05

Väylävika voi olla kanssa. Voi tehdä kaikkee kummaa jos väylä sippi. Immokin joka on usein hajautettu järjestelmä että ajonesto on esim. mittaristossa ja moottorinohjaimessa ja väylä poikki välistä niin ei toimi.

Näissäkin kyllä vikakoodi pitäisi löytyä joko moottorinohjaimesta tai ajonestosta jos vaan testerillä pääsee ohjaimeen kiinni..
kozel@ircnet

Saha
Viestit: 32
Liittynyt: 24.01.2014. 21:15
Paikkakunta:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja Saha » 17.11.2015. 13:34

Tämä on sitten ratkaistu ja niinkin mystinen vika kun moottorinohjaimen sulake oli kaput! :roll: Mikä sen tappoi ei selvinnyt.
Vaikka nuo mielestäni heti kärkeen mittailin, niin nyt opin, että seuraavalla kerralla mittaan heti kärkeen uudestaan ja tarkemmin. Ei sitten tarvitse nitkutella kaikkia helv*tin liittimiä auki ja maata pimeässä soralla ihmettelemässä ihan turhia. No amatöörit kun puuhastaa, niin näitä tulee.. :oops:
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja kozel » 17.11.2015. 20:07

Noissa sulakkeissa o seki ikävä että välillä palaa niin että jää vähänyhteyttä ja yleismittarilla mitatessa saattaa yhteyttä ilmottaa. Olen oppinu sen että kannattaa yksitellen ottaa irti ja ihan katsoa onko ehjä.
kozel@ircnet

Saha
Viestit: 32
Liittynyt: 24.01.2014. 21:15
Paikkakunta:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja Saha » 25.11.2015. 8:23

No viikon tuolla sulakkeen vaihdolla pääsi ja alkoi uudestaan pykimään.
Oireet:
auto käynnistyy ok, mutta kun laittaa pakin päälle ja nostaa jarrupolkimen niin "Fuel Control (20A)" sulake palaa sieltä konehuoneen sulakeboxista. Eteenpäin vehje vie niin kuin pitääkin, nyt vaan pitää etsiä reitit niin, ettei tarvitse laittaa pakille ja peruuttaa... :shock:

Katsoin noita kuvia nopeasti eilen ja tuolla transmission puolella ainakin vaikuttaa olevan aika paljon vaihtoehtoja liittimien ym. suhteen ja ilmeisesti vetää jossain maihin/oikariin.
Siellä oli mm. tuollainen "left rear lamp assembly" -liitin, jossa ainakin yksi pinni oli "primary brake swhitch-jotain", mutta mitä tuo switch tekee, ei vielä auennut eilen. Sen Fuel Control sulakkeen numero oli muistaakseni F25 tai F26 ja kuvan mukaan 25 oli joku "fused B+" ja 26 oli joku "auto shut down relay -juttu".

En vielä eilen tehnyt muuta kuin sulakkeita vaihtelin, eikä niitä koodeja ole ehditty lukemaan, mutta onko mitään käryä mistä tätä alkaisi purkamaan?

P.S sori, otsikko ei enää oikein tätä casea kuvaa, tai no...onhan tämä tavallaan ajonesto tämäkin, ainakin peruutuksen esto. :)
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003

Saha
Viestit: 32
Liittynyt: 24.01.2014. 21:15
Paikkakunta:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja Saha » 27.11.2015. 20:21

Pientä päivitystä tännekin tilanteesta.
Sain jo välillä auton taas peruuttamaan ilman, että sulake palaa(katsomalla ikkunasta :D ) eli en tehnyt mitään. Vika tuli autoa pihassa pyörittäessä takaisin ja Kozelin YV viesteistä opin, että joku vioittunut piuha voi heiluessaan lyödä maihin ja aiheuttaa harmia. No tänään kollasin konehuoneen piuhat läpi ja mitään ihmeellistä ei löytynyt, mutta jotain roikkuvia/heiluvia liittimiä ja leikattuja piuhoja suojasin. Nyt ei sulake palanut vaikka kuinka veti pakilla ja eteen pitkin poikin.
No jotain lisää aina... nyt ei mene vaihteissa P päälle ollenkaan. R, N ja D asennossa auto ok, mutta keppi ei mene P asentoon millään.
Palataan asiaan kun huomenna puran keskikonsolia ja ihmettelen vaihteiston liittimiä.
Menee se viikonloppu näinkin...no kai nämä on muille juhlaa, jeepistille arkea! :D
.
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003

Saha
Viestit: 32
Liittynyt: 24.01.2014. 21:15
Paikkakunta:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja Saha » 28.11.2015. 16:29

Nyt on keskikonsoli purettu ja ongelma eliminoitu.
Tuolla mersun vaihdekepin mekaniikassa on pieni muovinen lipare joka aktivoituu kun autoon tulee vauhtia. Idea on varmaan estää P:n laitto päälle kun mennään innoissaan kohti hiekkarantaa(tosin kepin nappi pitää joka tapauksessa painaa pohjaan, että P:lle menee). Ajelin ilman keskikonsolia ja tarkkailin miten tuo muovipala liikkuu ja eihän se liikkunut kun satunnaisesti oikein. Sen pitäisi aueta kun auto pysähtyy, mutta tuossa katiskassa sitä piti auttaa sormella. Ensin WD hoitoa, että alkaisi luistamaan ja lopullinen "korjaus" nippusiteellä. Vetäisin muovinpalan asentoon "auki" ja nyt ei enää ahdista, mutta toki on mahdollisuus vetää P päälle vauhdista(jos kepin nappi pohjassa), mitä en toivottavasti koskaan tee.
Saksalainen insinööri 0, suomalainen puuhastaja 1. Toinen erä, avustajat pois kehästä.

Sulake ei muuten myöskään palanut kertaakaan ajellessa, joten ainakin tämän yön Jeep on maailman paras auto! :mrgreen:
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003

Saha
Viestit: 32
Liittynyt: 24.01.2014. 21:15
Paikkakunta:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja Saha » 04.12.2015. 22:51

Että näin. Viikon auto piti pintansa ja tänään alkoi polttamaan sulaketta taas. Ensimmäinen meni pihalla käynnistyksen yhteydessä ja seuraava samalla, jo totutulla tavalla kun laittoi pakin päälle ja nosti jarrun. Taas pieni piipahdus sisällä ja ei polta sulaketta enää millään rallauksella.

Olen analysoinut asiaa nyt vähän toiselta kantilta ja saanut vahvan diagnoosin aikaiseksi, auto on paha.
- Se ei pidä tuulesta, eikä varsinkaan jos samalla sataa.
- Se ei pidä jos jotain auton sisustuksessa muuttaa, koska viimeksi kun sulake paloi laitoin kattotelineet ja tänään ostin kaukalomaton kuskin jalkatilaan.
- Se ei pidä kuskista joka ei pelkää auton lopettavan yhteistyötä minä hetkenä hyvänsä.
- Se ei pidä kuskista joka ei stressaa ja keskity koko ajan auton ääniin.

Olen vakuuttunut, että tuo auto on sielultaan nainen. Jos tuo olisikin vain rakastajatar(harrasteauto) niin voisi oikkuja vähän antaa anteeksi, mutta käyttiksenä ei oikein enää jaksa halailla. Ei ole ero kaukana. Olisiko Jamantilla tuohon miespuoleista älypalikkaa hyllyssä? :D

No huomenna taas ihmettelemään, ja täytynee noi koodit käydä luetuttamassa, vaikka ne tähän yskään tuskin auttaa. Jossain on taas jotain mikä tekee jotain, taas.

Viikonloppuja kaikille!
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003

Saha
Viestit: 32
Liittynyt: 24.01.2014. 21:15
Paikkakunta:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja Saha » 12.01.2016. 14:51

Vähän päivitystä tähän vitjaan.
Viime kerralla tuo sulakkeen palaminen loppui taas kun seinään ja reilu kuukauden antoi Jååp tällä kertaan piirturin pyöriä. Tänään aamulla auto jäi taas pihaan tuon sulakkeen palamisen vuoksi. Vika on tosin vähän jalostunut. Auto lähti käyntiin aluksi ok ja sudin lumet katolta, kun laitoin D:n päälle sulake paloi ja sen jälkeen riitti kun laittoi virrat päälle niin polttaa sulakkeen. Eli enää ei tarvitse laittaa edes pakille kun sulake tuhahtaa, Jihuu!!
Ainoa mikä on ollut sama auton oireillessa, on ollut kosteus. Mutta missä ja miten, ei tiedä. Takavalojen koteloista lähtien olen viimeksi käynyt läpi paikkoja ja varmaan turhaan.

No, yritän vielä saada käyntiin tai sitten saa hinuri hakea pajalle koko paskan, minä en tuolla hangessa sille tee enää mitään.
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003

Saha
Viestit: 32
Liittynyt: 24.01.2014. 21:15
Paikkakunta:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Viesti Kirjoittaja Saha » 09.03.2016. 10:58

Tuo ongelma ratkesi pajalla. Jossain ohjauspylvään vieressä on johtosarja mikä oli hangannut pylvääseen ja kuorinut piuhoja. Osui sitten auton vatkauksesta riippuen lyöden sulakkeen pimeäksi. Vielä sinne jäi laittavaa, mutta ei sähköpuolelle.

Auto kulkee nyt hienosti, mutta jonkun muun ohjastamana. Minun mittani tuli täyteen tuota käyttöauto/harrasteauto/projekti tuhaamista ja vaihdoin auton(ei Jeep) millä pääsee aikuisten oikeasti aamuisin töihin ilman, että kädet on rasvassa.

Suuri kiitos ja kumarrus kaikille tällä minua auttaneille ja vaivaa nähneille näiden vuosien aikana, minä poistun.
Keep on Jeeping boys and girls! 8)
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003

Kirjoita vastaus