Wj 4.0 vm-99

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
fournier
Viestit: 29
Liittynyt: 01.10.2012. 19:37
Paikkakunta:

Wj 4.0 vm-99

Viesti Kirjoittaja fournier » 21.10.2015. 20:04

Kyseisen auton moottorista alkoi kuulua ylimääräistä nakutusta venttiilikoneistosta ( ei nostajat),ääni kuuluu määrätyillä kierroksilla ja etenkin vedättäessä.Ilmeisesti koppa pois ja ehkä kansi pois,oletteko foorumilaiset ottaneet sen pois moottorin paikallaan ollessa ( ainahan sen purkaa mutta tietysti asennus uuden tiivisteen kanssa haasteellinen).Mikähän on kansipulttiin käypänen hylsy?. Onko ollut samanlaisia oireita kenelläkään? kiitokset.....

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Wj 4.0 vm-99

Viesti Kirjoittaja WinChester » 23.10.2015. 15:45

Todennäköisesti on kyse WJ:n tyyppiviasta, eli heikoista männänhelmoista. Tuolta projektikuvia korjaustoimista:
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=7459

Netistä kun etsii esim hakuasanalla "wj piston skirt failure" tms., niin löytyy tietoa.

Täältä verrokkiääntä https://www.youtube.com/watch?v=aWY054EQ90Q.
Raha ja romut rauhottaa.

fournier
Viestit: 29
Liittynyt: 01.10.2012. 19:37
Paikkakunta:

Re: Wj 4.0 vm-99

Viesti Kirjoittaja fournier » 08.11.2015. 19:00

Oikeassa oltiin ,,,kakkospytyn männänhelma poikki.Muuten naapuripalstan kertomuksessa taisi olla sama kakkosmäntä,onkohan joku syy-yhteys? No tuli samalla vaihdettua kiertokangen laakerit ja nostajat.Onko miten yleistä nämä mäntävauriot 4 l kutosissa? Aika rajusti on kevennetty helmoista.Mitähän hyötyä silläkin on saatu......kiitokset vastauksista,,,

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Wj 4.0 vm-99

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.11.2015. 19:35

Tuliko se oikea imu/pakosarjan tiiviste?

Opin taas uutta, 91-99 on käytössä sama tiiviste, paitsi WJ:ssä on jo 00-06 tiivari -99:ssä :shock:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Wj 4.0 vm-99

Viesti Kirjoittaja rane58 » 08.11.2015. 23:12

"Helmat"...? :shock: -Katselin WinChesterin kuvasarjan niin eipä noissa männissä helmoja ole, hyvä kuin mini hameen helmat.... :mrgreen:
-Onko esim. mun ZJ-4L kutosessa tuollaiset männän lirpakkeet...? :?
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

fournier
Viestit: 29
Liittynyt: 01.10.2012. 19:37
Paikkakunta:

Re: Wj 4.0 vm-99

Viesti Kirjoittaja fournier » 09.11.2015. 19:15

Kyllä tuli tiiviste niin kuin pitikin...kiitokset.Nostajat tuntuu tyhjäkäynnillä pitävän ääntä etenkin kylmänä.Kun laittaa käyntiin niin muutaman sekunnin pyörii tosi nätisti mutta sitten alkaa rallatella.Öljyn paineet hyvät ainakin omalla mittarilla. Mikähän olis paras öljy? Forte ostettu ja ajattelin tehdä puhdistuksen , sit uudet öljyt sisään....

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Wj 4.0 vm-99 EI FORTEA!

Viesti Kirjoittaja WinChester » 14.11.2015. 8:33

fournier kirjoitti:Oikeassa oltiin ,,,kakkospytyn männänhelma poikki.Muuten naapuripalstan kertomuksessa taisi olla sama kakkosmäntä,onkohan joku syy-yhteys? No tuli samalla vaihdettua kiertokangen laakerit ja nostajat.Onko miten yleistä nämä mäntävauriot 4 l kutosissa? Aika rajusti on kevennetty helmoista.Mitähän hyötyä silläkin on saatu......kiitokset vastauksista,,,
Mitä olen muilta ympäri Suomea kuullut, niin mäntiä menee säpäleiksi joka pytystä. Mulla oli vain yksi täysin ehjä mäntä. Se kakkonen oli sitten ihan sökö.

Ja on yleistä nimenomaan -99...-04 WJ:n kutosissa. Joidenkin mielipiteen mukaan alkaen jo -96:sta ZJ:ssä. Mulla oli nostajavikaepäilys yhdestä omasta, mutta mäntä lienee syyllinen, kun Jeeppi ohensi mäntiä jo silloin. Mäntien kevennyksellä on haettu pienempiä päästöjä ja kulutusta, mutta haittapuolena näköjään kestävyyden kustannuksella.
rane58 kirjoitti:"Helmat"...? :shock: -Katselin WinChesterin kuvasarjan niin eipä noissa männissä helmoja ole, hyvä kuin mini hameen helmat.... :mrgreen:
-Onko esim. mun ZJ-4L kutosessa tuollaiset männän lirpakkeet...? :?
Ranella ei ole hätää, kun männät on järeää kamaa vielä -95.
fournier kirjoitti:Kyllä tuli tiiviste niin kuin pitikin...kiitokset.Nostajat tuntuu tyhjäkäynnillä pitävän ääntä etenkin kylmänä.Kun laittaa käyntiin niin muutaman sekunnin pyörii tosi nätisti mutta sitten alkaa rallatella.Öljyn paineet hyvät ainakin omalla mittarilla. Mikähän olis paras öljy? Forte ostettu ja ajattelin tehdä puhdistuksen , sit uudet öljyt sisään....
ÄLÄ LAITA SITÄ FORTEA!!!!! Mieluummin pesevät öljyt, paljon ajoa ja tiheitä öljynvaihtoja, kunnes kone putsaantuu. Mulla oli juuri yksi XJ-90, jossa sikalikaseen koneeseen oli laitettu huuhteluainetta ja sen jälkeen kiertokangen laakeri hirtti moskien lähdettyä liikkeelle. Kolme kiertokankea poikki, läpi lohkosta / öljypohjasta ja nokka-akseli poikki kahdesta kohtaa. Tämän asian suhteen on kaksi koulukuntaa ja em. syystä suosin itse jatkossa tiheää pesevän öljyn vaihtoa Forten tai muun vastaavan huuhteluaineen sijaan.

Nostajat nyt pitää ääntä aina, mutta jos lämpimänä ei ole ongelmaa, niin en olisi huolestunut.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wj 4.0 vm-99 EI FORTEA!

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.11.2015. 18:20

WinChester kirjoitti: Mieluummin pesevät öljyt, paljon ajoa ja tiheitä öljynvaihtoja, kunnes kone putsaantuu. Mulla oli juuri yksi XJ-90, jossa sikalikaseen koneeseen oli laitettu huuhteluainetta ja sen jälkeen kiertokangen laakeri hirtti moskien lähdettyä liikkeelle. Kolme kiertokankea poikki, läpi lohkosta / öljypohjasta ja nokka-akseli poikki kahdesta kohtaa. Tämän asian suhteen on kaksi koulukuntaa ja em. syystä suosin itse jatkossa tiheää pesevän öljyn vaihtoa Forten tai muun vastaavan huuhteluaineen sijaan.
Olen vähän samaa mieltä, tosin jos on hyvinkin öljykarstainen/ moskainen kone sisältä ja ajettu moniasteöljyillä, sen jälkeen vaihtaa pesevämpiin täyssynteettisiin niin saatta käydä sama juttu. Koskee myös öljyvuotoja.. nimimerkillä kokemusta on :lol:

Minulla tosin ei tullut konevauriota, mutta ihmettelin yhtäkkiä mystisesti käyttäytyvää öljynpainetta aikanaan toisessa XJ:ssäni, vaihdoin öljyt & suodattimen ja totesin tilanteen suodattimesta. Vähän myöhemmin vaihdoin siihen kannen, ja voi jessus millaista paskaa kone oli täynnä.. oli varmaan ajettu paskimmilla öljyillä aivan liian pitkillä huoltoväleillä, ja konettakaan tuskin ikinä kierrätetty yli 2000rpm.. sellaista mönjää ja kovia kikkareita sai ottaa joka paikasta pois ettei mitään rajaa. Edellinen XJ:ni millä olin siihen mennessä ajanut muutaman kymppitonnin, täyssynteettisillä 12tkm vaihtovälillä ja kone sai välillä tasaista korkeampaa kierrosta ja satunnaisesti pientä laulatusta, muuten tasaista ajoa -> kone oli aivan puhdas.

Nostajat nyt pitää ääntä aina, mutta jos lämpimänä ei ole ongelmaa, niin en olisi huolestunut.
Ei ehjät nostajat kauheasti ääntä pidä edes XJ:ssä, mutta toki Jeepin kuutoskoneen venttiilikoneisto kaikkinensa on äänekkäänpuoleinen.. melkoinen ero Moparin 5.2/5.9 Magnumiin :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

fournier
Viestit: 29
Liittynyt: 01.10.2012. 19:37
Paikkakunta:

Re: Wj 4.0 vm-99

Viesti Kirjoittaja fournier » 20.11.2015. 19:21

Forte lisätty ja 30 min käytetty 1000-2000 rpm.Öljyt pihalle ja mustaa notkeaa liuruahan se oli.Uudet öljyt (5w-40 Helix) ja suodatin tietysti.Kylmänä venttiilit "nakuttaa" edelleen mutta normilämpösenä käy aika hyvin.Ihmettelin sitä että kun laittaa kylmänä käyntiin niin aluksi käy tosi nätisti. että mistä se johtuu.Purin vanhan nostajan ja päättelin että aluksi siellä on sisällä "vanhat öljyt" ja kun ne nousee työntötankoja pitkin keinuvivuille niin kylmä jäykempi öljy ei tule heti tilalle ja nostaja on osittain pelkän jousen varassa. Siitä seuraa tietysti että keinuihin tulee välys kun venttiili on kiinni ja se nakuttaa....voiskohan se olla noin... :?: Nyt vaan käet kyynärpäitä myöten ristiin ettei hajoo koko kone sen forten vuoksi...tosin alakerta oli aika siistin näköinen remonttia tehdessä...ehkä siellä ei sitten olis sitä irtosakkaa liikaa...

Kirjoita vastaus