Eilen olikin oikein mukavan rapsakka keli korjata Jeeppiä ulkona

Aamulla lähdin töihin Jeepillä, kun käyttöauto hukkasi kipinät tiistaina työmaan pihaan, ja pääsinhän mä jopa parin kilometrin päähän kunnes huomasin moottorin lämpöjen olevan liian korkealla ajettuun matkaan nähden. Käänsin auton ympäri ja pääsin muutaman sata metriä kunnes kuului poks ja konepellin raoista tuli näyttävä höyrypilvi... Kurvasin läheisen kaupan pihaan ja konepellin alta löytyikin haljennut alavesiletku.
Jätin jeepin siihen ja kävelin ensin kotiin ja sitten vielä kaverin työpaikalle autoa lainaamaan. Kävin hakemassa tallilta uuden alavesiletkun sekä vähän työkaluja ja painuin vaihtamaan letkua. Joku on asentanut tuohon letkulämmittimen alavesiletkuun ja tietysti siihen vaaka-osaan (käsittääkseni nuo pitäisi olla aina pystyssä vesikierron takia) Nyt oli jäähdytinnesteet ilmeisesti olleet hyhmässä (-28°C) eikä neste ollut kiertänyt ja lämmitin oli sitten korventanut letkua, joka sitten petti. Edellisenä päivänä nesteet oli ihan ok ja Jeeppi lähti kiltisti käymään ilman lämmitystä -24°C pakkasesta.
Uusi letku oli kuitenkin paljon pienemmällä halkaisijalla kuin vanha, joten eihän se sopinut paikoilleen. Letku oli kuitenkin tilattu 4.0 + automaatti comboon, mutta ameriikan-Joe oli pistänyt tuollaisen tulemaan

Onneksi South-West tradesta löytyi oikea letku suoraan hyllystä, mutta eihän tuo ulkosalla venynyt millään letkulämppärin karan päälle. Ajelin sitten tallille ja samalla hitsasin hieman jatkoa lämmittimeen, ettei vastus pääse enään korventamaan suoraan letkua.
Nyt homma tuntui olevan jo voiton puolella ja uudestaan kaupan pihaan Jeepin kimppuun. nyt sitten letkulämmitin ei meinannut mennä enään takaisin vanhaan syylärille menevään letkun pätkään. Siinä temutessa käsi hieman lipesi, kuului mukava kräsk ja ohjaustehostimensäiliän öljynpaluuletkun nippa säiliöstä poikki! Tottakai säiliö rupesi valumaan tyhjäksi ja kauhealla kiireellä takapenkiltä ruuvilaatikkoa tavoittelemaan, jotta saisin mahdollisesti jonkun ruuvin säiliön reikään. Pakkasesta johtuen takaoven avausnappi oli hieman jäykkä ja kun hanskat olivat sopivan öljyiset, niin peukalo lipesi napilta ja painoin peukalon oikein kunnon voimalla vasten ovea ja peukalo taittui "taakse"

Oli niin kylmä, että kanssaihmisten onneksi kirosanatkin jäätyivät huulille, mutta kipeää teki! Nyt on oikein mukava värikirjo tuossa vasemman käden peukalon juuressa...
Lopulta sain alavesiletkun paikoilleen ja tehostinöljyt suurimmaksi osaksi 0,5 litran vesipulloon ja sain onnuttua Jeepin takaisin kotipihaan. Olkoon nyt siinä ja odotellaan kunnes pohjolahallissa on edes vähän inhimillisemmät lämpötilat irrottaa tehostimen säiliö.
Sitten olikin aika rientää käyttöauton kimppuun ja vaihtaa puola sekä hall-anturi, tämäkin ulkona tottakai! Kello oli 16:10 kun vihdoin olin kotona toimivalla autolla ja ehdin hetkeksi istumaan aloilleni...