Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja Machist » 18.01.2016. 14:36

Onko kukaan teettänyt noita vaihdelaatikon öljylinjoja hydrauliikkaletkusta?
Näyttää tuolta syylärin luota tiputtavan jatukasti enemmän, joten meinasin että kokonaan uudet linjat laittaa..

Löytyykö noihin sopivia päitä? Millasta letkua? Osaisin vähän kysellä kustannuksia paikallisesta liikkeestä.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Machist, muokattu yhteensä 18 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihdelaatikon lauhduttimen linjat

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.01.2016. 14:37

Vaihteistolla ei ole edelleenkään lauhdutinta :| :|
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vaihdelaatikon lauhduttimen linjat

Viesti Kirjoittaja Machist » 18.01.2016. 14:59

No mikä se nyt sittä oli? Varmaan olet asiasta (pari) kertaa sanonut, mutta ei voi muistaa??
Kuitenkin ne linjat mitkä menee syylärille ja siitä sinne pienemmälle kennolle??
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihdelaatikon lauhduttimen linjat

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.01.2016. 16:06

Vaihteiston jäähdytinlinja.

Kun lauhdutin muuttaa kaasumaisen tavaran nesteeksi ja vaihteistossa, jos on öljyt kaasumaisena, se ei kyllä enää jäähdytystä kaipaa, se on remonttia kun kaipaa :wink: :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vaihdelaatikon lauhduttimen linjat

Viesti Kirjoittaja Machist » 18.01.2016. 22:20

Tämä ymmärretty :mrgreen:
Eli mulla oli termit hieman sekaisin.. Otsikko fiksattu.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja keltsi » 19.01.2016. 10:55

Itse tein nuo linjat uudestaan ihan öljyn kestävästä kumiletkusta laadukkailla letku-klemmareilla. Letku sekä klemmarit kannattaa hommata jostain hydrauliikka liikkeestä tai Etrasta, ei motonetistä (tämä on vain mun mielipide :wink: )

Käsittääkseni laatikossa (kuten ohjaustehostimen paluu linjassa) ei ole sellaista painetta, ettei letku-klemmarit ja kudosvahvistettu letku kestäisi. Moottorin öljyn jäähdyttimen letkut olen aina teetättänyt prässättävillä hydrauli-nipoilla.

Itse katkaisin laatikolta tulevan ja menevän putken jostain simpukan luota ja siitä eteen päin kumiletkulla uudelle öljyn jäähdyttimelle. Taisin vielä pistää pari klemmaria varmuuden vuoksi tuohon putken päälle.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.01.2016. 11:29

Jos liittää kumiletkun katkaistun putken päälle, niin kannattaa krympätä pieni krymppi siihen putkeen, muuten se letku ajan kanssa valuu pois putken päältä (nimimerkillä kokemusta on, itse aina teen pienen krympin, ei pääse klemmari/letku siitä yli)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja Timo L » 19.01.2016. 12:28

keltsi kirjoitti:Itse tein nuo linjat uudestaan ihan öljyn kestävästä kumiletkusta laadukkailla letku-klemmareilla. Letku sekä klemmarit kannattaa hommata jostain hydrauliikka liikkeestä tai Etrasta, ei motonetistä (tämä on vain mun mielipide :wink: )
Kannattaa käyttää hydrauliletkua, ei moottoriöljy- tai bensaletkua. Jälkimmäiset ei aina kestä laatikkoöljyä (nimim. kokemusta on).
Käsittääkseni laatikossa (kuten ohjaustehostimen paluu linjassa) ei ole sellaista painetta, ettei letku-klemmarit ja kudosvahvistettu letku kestäisi. Moottorin öljyn jäähdyttimen letkut olen aina teetättänyt prässättävillä hydrauli-nipoilla.

Itse katkaisin laatikolta tulevan ja menevän putken jostain simpukan luota ja siitä eteen päin kumiletkulla uudelle öljyn jäähdyttimelle. Taisin vielä pistää pari klemmaria varmuuden vuoksi tuohon putken päälle.
Juu, kestää kyllä klemmareilla kiinni mutta kuten Jamant totesi niin joko prässää putken päähän vastaavan "kuplan" kuin on tehtaan putkissa, tai sitten ruuvattavalla helmiliitoksella (itse käyttänyt rautakaupan messinkisiä vesijohtotarvikkeita) letkukara -> ei varmasti lähde irti eikä vuoda :idea:

Laatikon jäähdyttimen putkessa voi olla ihan vastaava paine kuin moottorissa öljykanavassa painepuolella (muutama bar), sen suhteen ei liitoksissa kauheasti eroa ole. En tosin muista mitä esim. 42/44/46RH/RE- laatikoissa on jäähdytyslinjoissa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja Machist » 24.01.2016. 21:38

Nyt kyllä on tehtävä jotain.. on sitä öljyä roikanu pitkin etuakselia :x
Millä sen "kuplan" siihen putkeen saa tehtyä? vaatii erikoistyökalun jota mulla ei ole.
Millasta helmiliitosta meinaat?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja Machist » 28.01.2016. 10:56

Taidan nuo lemmariviritykset jättää suosiolla.

Luulisi löytyvän sopivat liittimet jos tuo metallliputki lyödään poikki ja teetän ne letkut hydrauliikkaliikkeessä?
Täytyy varmaan nuo linjat ottaa laatikosta irti kokonaan?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.01.2016. 11:28

Tämmöinen, mutta niin että päässä on letkukara - ts. niillä säteittäisillä pykälillä että ei letku karkaa kun laittaa klemmarilla kiinni. Minulla oli tuolla tavalla vuosia XJ:ssä kiinni metsäajossa, tiellä yms., eikä siinä ollut mitään ongelmaa :)

Alla vähän huono kuva ja osin vääräntyyppinen kasa tavaraa, mutta idean ymmärtää. Se helmihän on siis se osa mikä krymppääntyy metalliputken päälle pakettia kiristettäessä -> tiivis ja pitävä liitos, mihin saa sitten kierrettyä kiinni haluamansa kikkareen kumiletkua varten.

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja Machist » 28.11.2018. 9:59

pikkuisen se on tihkunut jatkuvasti, mutta nyt vuotaa oikeasti.
Eilen oli kastellut etuakselin yms..

Vuotaa tuolta liittimen juuressa olevasta reiästä.

Kuva

ja tietenkin just nyt, kun ensi viikon alkupuolella on pakottava tarve autolle.
Jos nyt ei alkuperäistä löydy ja otan tuon vanhan putken irti, niin tuleeko sieltä öljyt pihalle?
Voisin ottaa malliksi ja käydä paikallisessa liikkeesä, missä tekevät hydrauliikka letkuja.

Tämä on siis syylärin alareunaan tuleva letku, jossa on koneen kyljen kohdalla se kierreliitos.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.11.2018. 10:26

Hankala letku, ei oo yhdelläkään tukkurilla suoraan, tilaamalla saadaan, mutta menee pari viikkoa...

Hydrauliikkaletkut on ehkä turhan isoja ja jäykkiä tuohon... Mutta jos ei muuta keksi, niin voi sitäkin kokeilla...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja Machist » 28.11.2018. 10:52

Juu.. kyllä noita saa mutta ei viikonlopuksi mistään.
Täytyy siis lähteä käymään hydrauliikka kaupassa.

Mutta mites tuo on noiden öljyjen kansssa? valuuko ne pihalle, eli täytyykö joku tulppaus keksiä siksi aikaa kun letku on irti?
Oliko tuossa liittimessä joku sulku, kun en muista että syyläriä vaihtaessa olisi valunut?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihdelaatikon jäähdyttimen linjat

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.11.2018. 11:06

Lurahtaa se mitä putkissa on, ei tyhjene kokonaan. Astiaa alle...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus