Hinaus

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Hinaus

Viesti Kirjoittaja jaskau » 06.02.2016. 16:46

Nyt petti XJ:stä moniurahihna. Laturi on mahdollisesti jumittunut seisonnan aikana, ja se katkaisi hihnan. Tohtiiko tuota nyt hinata 25 kilsaa korjaamolle jotta ei tarvitse hangessa puurtaa, ja mitkä on toimenpiteet?
Jakolaatikko takavedolle ja vaihde vapaalle? vaiko miten?
Automaatti -91 vm 242-jakolaatikolla siis kyseessä.
Kiitollisna faktatietoa odottaen: Jaska
-91 4.0 Ho Cherokee XJ

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja kozel » 06.02.2016. 17:21

Eikös siellä oo jakolaatikossa vapaa asentokin.. ?

Liekkö vesipumppu apulaitehihnalla. Joskus auto tuotiin moinen matka pajalle niin että ajettiin kunnes alkoi olemaan merkkejä akun tyhjenemisestä ja sitten akkukaapeleilla lisää virtaa akkuun ja taas jatkettiin.
kozel@ircnet

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja jaskau » 06.02.2016. 17:36

Onhan siellä jakolaatikossakin vapaa, vaan jenkkipalstat kun ei päässeet yhteisymärrykseen että saako laitta sitä vapaalle vaiko eikö? Lähinä jos jollain on ihan kokemukseen pohjautuvaa tietoa niin sillä voisi mennä.

Ja minä olin ainakin siinä uskossa jotta vesipumppu on tuolla hihnalla kanssa? Joten ajaa tuolla ei taida tohtia muuta kuin takapihan penkasta ulos?
Korjatkaa jos olen väärässä.
-91 4.0 Ho Cherokee XJ

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.02.2016. 17:52

Kuutosessa hihna pyörittää vesipumppua, älä aja. Hinata voi, jos keli sallii ja koet sen turvalliseksi, kun jarrutehostin eikä ohjaustehostin ei toimi, kun ei kone ole käynnissä, melkoinen ohjus liukkaalla tiellä narun kanssa... Mutta jakolaatikko vapaalle ja voi hinata, mutta varovasti...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja jaskau » 06.02.2016. 17:55

Lienee kuitenkin kestää 10 metrin ajon, kylmänä kun laittaa tulille? Tuossa on se sähkötehosteinen jarru joka surisee aina polkimeen koskettaessa. Eikös se kuitenkin toimi kone sammuksissakin jos sähköä piisaa? Ja juu, varovasti on tarkoitus mennä. Ei millään viitsisi pakkasessa, paljaalla maalla....
-91 4.0 Ho Cherokee XJ

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.02.2016. 17:59

jaskau kirjoitti:Lienee kuitenkin kestää 10 metrin ajon, kylmänä kun laittaa tulille? Tuossa on se sähkötehosteinen jarru joka surisee aina polkimeen koskettaessa. Eikös se kuitenkin toimi kone sammuksissakin jos sähköä piisaa? Ja juu, varovasti on tarkoitus mennä. Ei millään viitsisi pakkasessa, paljaalla maalla....
Joo, kyllä se hetken kestää käyttää... Ja ABS:t on hydraulitehosteiset, mutta pumppua käytetään sähköllä (ja sen pumpun pitäis oikein toimiessaan käydä vain joka kolmannella polkaisulla) ja toimii kyllä kun pidät virrat päällä. Mutta se ohjaustehostus puuttuu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja jaskau » 06.02.2016. 18:09

Tämä on sellainen ABS-sekasikiö. Otteessa ei lue absia, ja jarrut lukkiutuu kyllä mutta absin kikkulat siellä konehuoneessa on. Olisko joskus jollain edellisellä omistajalla ollut tuttu katsuri tai hyvät puheenlahjat :D
-91 4.0 Ho Cherokee XJ

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.02.2016. 18:14

Ei kaikissa ABS:illisissa ole merkitty niitä ABS:ja otteseen. Helpompi niistä muuttaa se alipainetehostin-malliseksi...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja jaskau » 06.02.2016. 18:19

JAMANT kirjoitti:Helpompi niistä muuttaa se alipainetehostin-malliseksi...
Se tässä siintää suunnitelmissa.. Jos tuosta vielä kulkine saadaan :D
-91 4.0 Ho Cherokee XJ

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 06.02.2016. 22:33

jaskau kirjoitti:Tohtiiko tuota nyt hinata 25 kilsaa korjaamolle jotta ei tarvitse hangessa puurtaa, ja mitkä on toimenpiteet?
Jakolaatikko takavedolle ja vaihde vapaalle? vaiko miten?
Tohtii hinata vaikka Afrikkaan, kunhan jakolaatikossa on öljyä. Jenkit hinaa nelivetoja asuntoautojen perässä, ja siihen nämäkin on tehty toimimaan. Automaatissa päävaihteisto P- asentoon, manuaalissa vaikka ykköselle. Jakolaatikko N- asentoon, ja auto narun jatkoksi. Siinä ei ole mitään epäselvää eikä spekuloitavaa.. ;)


Tarkemmin?

Automaatin öljypumppua pyörittää moottori sisääntuloakselin kautta -> jos loota on P- asennossa niin se on lukittu lootan ulostuloakselista -> öljyjen ei edes tarvitse kiertää koska moottori ei pyöritä momentinmuunninta ja sitä kautta sisääntuloakselia, ja P- asennossa laatikko on "jumissa" muilta osin.
Jakolaatikon voitelu hoidetaan pääakselilta, joka taasen pyörii aina kun takarenkaat pyörii -> jakolaatikko N- asentoon niin jakiksen sisääntuloakseli ei pyöri, joten takarenkaat ei tällöin varsinaisesti edes yritä pyörittää päävaihteistoa. Jakiksen öljynkierto toimii koska takarenkaiden pyörittämä pääakseli pyörittää jakiksen öljypumppua :)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Re: Hinaus

Viesti Kirjoittaja jaskau » 07.02.2016. 10:36

Timo L kirjoitti: Tohtii hinata vaikka Afrikkaan, kunhan jakolaatikossa on öljyä. Jenkit hinaa nelivetoja asuntoautojen perässä, ja siihen nämäkin on tehty toimimaan. Automaatissa päävaihteisto P- asentoon, manuaalissa vaikka ykköselle. Jakolaatikko N- asentoon, ja auto narun jatkoksi. Siinä ei ole mitään epäselvää eikä spekuloitavaa.. ;)


Tarkemmin?

Automaatin öljypumppua pyörittää moottori sisääntuloakselin kautta -> jos loota on P- asennossa niin se on lukittu lootan ulostuloakselista -> öljyjen ei edes tarvitse kiertää koska moottori ei pyöritä momentinmuunninta ja sitä kautta sisääntuloakselia, ja P- asennossa laatikko on "jumissa" muilta osin.
Jakolaatikon voitelu hoidetaan pääakselilta, joka taasen pyörii aina kun takarenkaat pyörii -> jakolaatikko N- asentoon niin jakiksen sisääntuloakseli ei pyöri, joten takarenkaat ei tällöin varsinaisesti edes yritä pyörittää päävaihteistoa. Jakiksen öljynkierto toimii koska takarenkaiden pyörittämä
pääakseli pyörittää jakiksen öljypumppua :)
Loistavaa! Juuri tätä tietoa kaivattiin! Kiitos paljon :)
-91 4.0 Ho Cherokee XJ

Kirjoita vastaus