44RE oireet (WJ 3.1TD)
44RE oireet (WJ 3.1TD)
Grand Cherokee -99 eli WJ ja moottorina 3.1TD eli vaihdelaatikkona näinollen pitäisi olla otsikon 44RE (tai "4-Spd. Automatic 4RE Transmission", kuten build sheet sen ilmoittaa).
Oire numero 1:
Laatikko ei halua vaihtaa kakkoselta suuremmalle. Tämä alkoi joskus syksyllä ja ilmenee aina kylmällä (kylmä laatikko) liikkeelle lähtiessä. Vaihtaa 1-2 ihan nätisti, mutta kakkosella kierrokset nousee ja saattaa katkaista vedon kokonaan kun pitäisi vaihtaa kolmoselle. Vaihtaa kuitenkin kun hetken huudattaa tai muutaman kerran pumppaamalla suostuttelee eli pudottaa tyhjäkäynnille ja uudestaan kierroksia. Kun kolmonen vihdoin suostuu menemään päälle niin yleensä vaihtaa hyvin nopeasti heti perään neloselle (kun siis liikenteen mukana kiihdyttää sinne kuuden kympin päälle mittarin mukaan). Oiretta ei tule, jos esim. parkista lähtiessä ensin peruuttaa! Eli kun jätän auton pihassa niin päin, että joudun ensin peruuttamaan, vaihtaa laatikko sen jälkeen nätisti. Mutta jos liikkeellelähdön jälkeen joutuu pysähtymään hetkeksi risteykseen/liikennevaloihin, niin taas on kolmonen hukassa. Muutamien kilometrien ajon jälkeen hiukan lämmettyä vaihtaa ok.
Oire numero 2:
Turbiinin lukko ei kytkeydy. Tämä vika alkoi joulukuussa eli kylmän kauden alussa (en tiedä onko vaikutusta asiaan). Teki muistaakseni muutaman kerran sitä, että aamulla töihin ajaessa ei lukinnut, mutta iltapäivällä töistä lähtiessä lukitsi. Nyt ei ole viimeaikoina mielestäni lukinnut ollenkaan. Päivittäinen työmatka (jota tosin en joka päivä tällä Jeepillä ajele) on noin 36km josta 25km moottoritietä, eli siinä motarilla körötellessä ehtii kyllä huomata ettei lukko mene päälle. Kulutuksestakin sen huomaa, kun aikaisemmin motarilla hetkellinen kulutus suht tasaisessa ajossa EVICin mukaan huiteli välillä 7-11l/100km niin nyt menee 11-16l/100km.
Öljyn tason tarkistin joku aika takaperin ja minun tulkinnan mukaan se oli ok, samoin tikussa ollut öljy näytti ihan odotusten mukaiselta noin niinkuin ulkonäkönsä puolesta. Avainpyörittelyllä tulee pelkästään "done" eli ei anna vikakoodeja. Auton mukana tulleita huoltokuitteja tutkimalla vaihteiston öljynvaihto voisi olla ajankohtaista.
Tässä kohtaa olisi mukava kuulla arvon asiantuntijoiden näkemykset, mitähän muuta tuolle laatikolle pitäisi tehdä kuin vaihtaa öljyt (ja suodatin)? Eli onko ensimmäinen tehtävä vaihtaa vain öljyt ja katsoa auttoiko vai tuleeko heti ideoita mitä muuta voisi samalla kokeilla? Lähinnä siis ajattelin, ettei turhaan vaihda ensin öljyjä, jos heti perään pitää joka tapauksessa avata uudestaan..
Oire numero 1:
Laatikko ei halua vaihtaa kakkoselta suuremmalle. Tämä alkoi joskus syksyllä ja ilmenee aina kylmällä (kylmä laatikko) liikkeelle lähtiessä. Vaihtaa 1-2 ihan nätisti, mutta kakkosella kierrokset nousee ja saattaa katkaista vedon kokonaan kun pitäisi vaihtaa kolmoselle. Vaihtaa kuitenkin kun hetken huudattaa tai muutaman kerran pumppaamalla suostuttelee eli pudottaa tyhjäkäynnille ja uudestaan kierroksia. Kun kolmonen vihdoin suostuu menemään päälle niin yleensä vaihtaa hyvin nopeasti heti perään neloselle (kun siis liikenteen mukana kiihdyttää sinne kuuden kympin päälle mittarin mukaan). Oiretta ei tule, jos esim. parkista lähtiessä ensin peruuttaa! Eli kun jätän auton pihassa niin päin, että joudun ensin peruuttamaan, vaihtaa laatikko sen jälkeen nätisti. Mutta jos liikkeellelähdön jälkeen joutuu pysähtymään hetkeksi risteykseen/liikennevaloihin, niin taas on kolmonen hukassa. Muutamien kilometrien ajon jälkeen hiukan lämmettyä vaihtaa ok.
Oire numero 2:
Turbiinin lukko ei kytkeydy. Tämä vika alkoi joulukuussa eli kylmän kauden alussa (en tiedä onko vaikutusta asiaan). Teki muistaakseni muutaman kerran sitä, että aamulla töihin ajaessa ei lukinnut, mutta iltapäivällä töistä lähtiessä lukitsi. Nyt ei ole viimeaikoina mielestäni lukinnut ollenkaan. Päivittäinen työmatka (jota tosin en joka päivä tällä Jeepillä ajele) on noin 36km josta 25km moottoritietä, eli siinä motarilla körötellessä ehtii kyllä huomata ettei lukko mene päälle. Kulutuksestakin sen huomaa, kun aikaisemmin motarilla hetkellinen kulutus suht tasaisessa ajossa EVICin mukaan huiteli välillä 7-11l/100km niin nyt menee 11-16l/100km.
Öljyn tason tarkistin joku aika takaperin ja minun tulkinnan mukaan se oli ok, samoin tikussa ollut öljy näytti ihan odotusten mukaiselta noin niinkuin ulkonäkönsä puolesta. Avainpyörittelyllä tulee pelkästään "done" eli ei anna vikakoodeja. Auton mukana tulleita huoltokuitteja tutkimalla vaihteiston öljynvaihto voisi olla ajankohtaista.
Tässä kohtaa olisi mukava kuulla arvon asiantuntijoiden näkemykset, mitähän muuta tuolle laatikolle pitäisi tehdä kuin vaihtaa öljyt (ja suodatin)? Eli onko ensimmäinen tehtävä vaihtaa vain öljyt ja katsoa auttoiko vai tuleeko heti ideoita mitä muuta voisi samalla kokeilla? Lähinnä siis ajattelin, ettei turhaan vaihda ensin öljyjä, jos heti perään pitää joka tapauksessa avata uudestaan..
Jeepitön Jeeppi-intoilija
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Tekisin saman kuin tein saman tekniikan Kotkalaiselle vaihteistolla (terveisiä, jos huomaat tämän), ensin hydraulipiirien mittaus ja testerin kanssa ajoa ja siitä päätellään toimintakuvio, edellisestä purettiin sitten ohjelmalevy laatikon sisältä pois ja osiksi ja putsaus/tarkistus ja mittaustulosten mukaisesti kokeilumielessä solenoidit vaihtoon, korjasi vian, solenoideista ei mitään vikaa silmämääräisesti tietääkseni löytynyt, päällepäin ei mitään näkynyt, mutta omistaja halusi teurastaa ne.... Mutta ensin linjapaineiden mittaus ja testerillä ajoa, että pääsee vikaan kiinni, onko hydraulivika vai sähköisen puolen ohjausvika.... Samalla vaihtuu öljyt ja suodatin ja pantojen säätö tarvittaessa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
No nyt on testerillä ajeltu, kun en vielä osannut päätellä, mistä mittauspisteestä mittaisin linjapaineita... Mutta ilmeisesti ei oo tarpeeksi kylmä, liikkeellelähtötilanteessa vaihteiston öljyt oli 0-asteiset testerin mukaan, kaikki vaihteet 1->2->3->4 eli O.D. löytyy, TCC:tä en pääse tutkimaan, se kun vaatis ylinopeutta ajamista, kun se kytkeytyy noissa yleensä vasta 110+ -nopeudessa... Mystistä... Vaatii lisää koeajoa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
No nyt se sitten teki sitä... Testeri ilmoittaa että on kakkonen päällä ja luistaa luistaa... Sitten kun lämpiää, vaihtaa taas nätisti kolmoselle...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Mä jo ajattelin, että pitää pyytää ajo-opetusta
Tai että kunnon autovelho korjaa pelkällä katseella 


Jeepitön Jeeppi-intoilija
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Jälkimmäistä on kyllä sattunuKeimo kirjoitti:Mä jo ajattelin, että pitää pyytää ajo-opetustaTai että kunnon autovelho korjaa pelkällä katseella


Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Taas on mittailtu, mutta ei oireile lämpimänä... Joutuu koeajamaan illalla taas mittari kiinni mittapisteessä....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Menihän se vikatilaan... Ei riitä paineet, jolloin ei kolmonen kytkeydy. Normisti paine nousee reiluun 5:een kiloon, kun kytkee kolmosen ja nyt kun ei vaihda, nousee vain noin kahteen kiloon ja ei paine riitä kolmosen kytkeytymiseen... Eli jonnekin vuotaa: etuservo, etukytkin, joku muu (governor paineet on ok, kun ei herjaa. Ei pystynyt enää sitä mittaamaan yhtäaikaa, kun onnistuin tiputtamaan sen mun 300psi:n mittarin lattialle ja se meni rikki
ja näyttää nyt kokoajan 30psi:tä)!?


Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Paine ei riitä, mutta vain kylmänä. Vaikka äkkiä kuvittelisi, että kylmänä paksumpi öljy ei vuoda niin herkästi ja on helpompi pumpata painetta.. Toisaalta taas materiaalit tuppaavat laajenemaan lämmetessään jolloin pienet rakoset saattavat "turvota" umpeen.
Ja jos peruuttaa ensin, niin painetta ilmeisesti taas on. Ja johonkin se peruuttamisen jälkeenkin karkaa, kun risteyksessä seisomisen jälkeen ei vaihda vaikka just parisataa metriä aikaisemmin vaihtoi.
Muistaakseni vielä niin, ettei riitä pelkästään käyttää pakkia silmässä vaan auton pitää liikkua (tai varmaankin kierrosten nousta). Muistelisin nimittäin kokeilleeni sietäkin, että valoristeyksessä käytin pakilla ennen liikkeellelähtöä eikä auttanut.
Siinähän sitä pähkinää purtavaksi.
Aamulla kävi jo mielessä, että olispa neliveto auto, kun joutu pihasta lähtiessä ottamaan vauhtia kun ensimmäisellä yrityksellä jäi vain sutimaan mäkeen..
..tai sitten pitäisi vain tehdä vähän ahkerammin lumitöitä, ettei olisi sitä paksua sohjoontuvaa hötökerrosta renkaiden alla

Ja jos peruuttaa ensin, niin painetta ilmeisesti taas on. Ja johonkin se peruuttamisen jälkeenkin karkaa, kun risteyksessä seisomisen jälkeen ei vaihda vaikka just parisataa metriä aikaisemmin vaihtoi.
Muistaakseni vielä niin, ettei riitä pelkästään käyttää pakkia silmässä vaan auton pitää liikkua (tai varmaankin kierrosten nousta). Muistelisin nimittäin kokeilleeni sietäkin, että valoristeyksessä käytin pakilla ennen liikkeellelähtöä eikä auttanut.
Siinähän sitä pähkinää purtavaksi.
Aamulla kävi jo mielessä, että olispa neliveto auto, kun joutu pihasta lähtiessä ottamaan vauhtia kun ensimmäisellä yrityksellä jäi vain sutimaan mäkeen..
..tai sitten pitäisi vain tehdä vähän ahkerammin lumitöitä, ettei olisi sitä paksua sohjoontuvaa hötökerrosta renkaiden alla


Jeepitön Jeeppi-intoilija
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Koeajan vielä nyt aamulla työmaalle, sitten soitan sulle. Täytyy miettiä, miten edetään...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Ja edetään nyt testimielessä niin, että pannaan hoitoaine laatikkoon ja kahden viikon ajelun jälkeen katsotaan auttoiko yhtään. Kun tuon hoitoaineen pitäis elvyttää tiivisteitä, jos olis nyt sitten vain tiivistymisongelmaa... Jos ei auta, sitten jatketaan puuhastelua, joko aloitetaan ohjelmapöydän tarkistuksella ja tiivareiden ja solenoidien/tunnistimien vaihdolla tai sitten laatikko irti ja täysremppaa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Taisi olla viikko sitten kun kävin auton Espoosta hakemassa ja nyt reilu 500km myöhemmin edelleen tuntuu olevan vaikea saada kolmosta silmään. Paha sanoa, onko mitään muutosta tullut, kun useimmiten kuitenkin tulee ensin peruutettua ennenkö lähtee ajamaan.
Mutta tuossa aamullakin siirsin peräkärryn pihassa hiukan eri kohtaan (eli nyppäsin Jeepillä hangesta että etuveto saa sen myöhemmin haettua) ja auto oli kärryn irroituksen ja kyytiläisten odottelun ajan paikallaan keula lähtösuuntaan, niin tiellä kiihdyttäessä sitten kierrokset nousi kakkosella aika koviksi ja hetken vielä arpoi ennenkö kolmonen kytkeytyi.
Noh, elätellään vielä toiveita.
Mutta tuossa aamullakin siirsin peräkärryn pihassa hiukan eri kohtaan (eli nyppäsin Jeepillä hangesta että etuveto saa sen myöhemmin haettua) ja auto oli kärryn irroituksen ja kyytiläisten odottelun ajan paikallaan keula lähtösuuntaan, niin tiellä kiihdyttäessä sitten kierrokset nousi kakkosella aika koviksi ja hetken vielä arpoi ennenkö kolmonen kytkeytyi.
Noh, elätellään vielä toiveita.
Jeepitön Jeeppi-intoilija
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Itsellä 42Re lootassa täsmälleen samat oireet. Aamulla töihin lähtiessä kun peruuttaa pihasta kaikki toimii ok. Iltapäivällä kun lähtee työpaikalta peruuttelematta ja joutuu pysähtelemään valoihin, ei vaihda isompaa ennen kuin about 10min ajelun jälkeen.
Onko vika selvinnyt?
Onko vika selvinnyt?
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.
Ei se siitä.
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Ei ole vika selvinnyt, eipä sitä ole tässä mainittujen toimenpiteiden jälkeen tutkittukaan. Ennemminkin olen oppinut tulemaan toimeen tuon kanssa.. Kotipihasta lähtiessä riittää, kun pitää pakkia hetken päällä ennen liikkeellelähtöä (siis sen aikaa kun laittaa turvavyötä kiinni, valot päälle ja radioon sopivan taajuuden). Töistä lähtiessä välillä oikkuilee, kun joutuu hetikohta pysähtelemään risteyksissä.
Tässä keräillyt rohkeutta, josko uskaltaisi avata ja ottaa venttiilipöydän irti putsaukseen ja vaihtaa "kuluvat sähköosat" eli anturit ja solenoidit.
Tässä keräillyt rohkeutta, josko uskaltaisi avata ja ottaa venttiilipöydän irti putsaukseen ja vaihtaa "kuluvat sähköosat" eli anturit ja solenoidit.
Jeepitön Jeeppi-intoilija
Re: 44RE oireet (WJ 3.1TD)
Venttiilipöydässä on noin miljardi osaa, mutta se ei sinällään ole niin paha kuin voisi ajatella. Tehtaan korjausopas tai ATSG:n opus olisi hyvä olla vieressä, ja riittävä määrä pieniä laatikoita mihin jokaisen ventiilin yms. osan voi laittaa omaan laatikkoonsa ja oikeassa järjestyksessä. Helpottaa kasausta oleellisesti.
Jos käyttää venapöydän irti, niin suosittelen vahvasti samalla asentamaan shift correction kitin. Parantaa laatikon toimintaa.
Jos käyttää venapöydän irti, niin suosittelen vahvasti samalla asentamaan shift correction kitin. Parantaa laatikon toimintaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä