Noihan riittää, kun yksi muuttuu, se vaikuttaa kaikkiin...hitsaa kirjoitti:Ei minusta siinä ole muita muuttujia kuin välitys, rattaan hampaat ja renkaan halkaisija??JAMANT kirjoitti:Eipä niin, koska liikaa muuttujia...hitsaa kirjoitti: Taulukot kuten http://www.quadratec.com/jeep_knowledge ... cle-46.htm ei pidä paikkaansa kuin suuntaa antavasti.
-93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Pitää napata nykyinen ratas esille, että näkee hampaiden lukumäärän. Sen verran pääsin taas Jeepillä ajamaan (alle 10km tällä kertaa), että ehdin katsoa mittarivirhettä GPS:n kanssa. Mittarin näyttäessä 100 km/h näyttää GPS nopeudeksi 82 km/h nykyisellä setupilla... Se hyvä puoli tuossa on, että nythän pääsee tankilla huomattavasti pidemmälle
Ilmeisesti tuo on muidenkin mielestä hieno kapistus, kun se lainattiin heti uudestaan
Eli kohta tuo on ollut neljä viikkoa lainassa kolmella eri lainaajalla 

Ilmeisesti tuo on muidenkin mielestä hieno kapistus, kun se lainattiin heti uudestaan


Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Sano niille lainaajille, että ostaa omankeltsi kirjoitti:
Ilmeisesti tuo on muidenkin mielestä hieno kapistus, kun se lainattiin heti uudestaanEli kohta tuo on ollut neljä viikkoa lainassa kolmella eri lainaajalla



Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Heh heh, itse asiassa ensimmäiselle lainaajalle on jo katseltu vastaavaa
Sunnuntaina käytiin jopa katsomassa hieman varusteltua Rangea, mutta ei tuo sumujensaarten tuotos vakuuttanut kumpaakaan Jeepin jälkeen
On vaan kaikki kiinnostavat Jeepit niin kaukana, ettei oikein pysty lähteä katsomaan
Onhan se hyvä, ettei tuo turhaan ole liikennekäytössä ja makseta kalliita käyttö- ja vakuutusmaksuja



Onhan se hyvä, ettei tuo turhaan ole liikennekäytössä ja makseta kalliita käyttö- ja vakuutusmaksuja

Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Terve! Tuohon nopeusmittarijuttuun, teetkö sen katsurin vaatimuksesta vai omaksi mielenkiinnoksi? Itsellä näyttää nopeusmittari mitä sattuu vaan joskus välillä ihan oikeinkin (tai ainakin sinnepäin) renkaista huolimatta. Leimasta on mennyt aina kuitenkin läpi, ei ole hirveästi kiinnostanut katsuria näyttääkö oikein vai väärin edes renkaiden muutoskatsastuksen kohdalla. Tänään kun palasin Ladoga-Trophy-turistireissulta niin ajelin tabletin ja karttaohjelman mukaisella nopeusnäytöllä ja siitä sai skaalattua "päässälaskennalla" oman nopeusmittarin todellisen lukeman niin voipi katsella välillä myös sitä mittaritaulua eikä tablettia.
MH
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Ihan omasta mielenkiinnosta, noilla 33":lla kun ei ole asiaa konttorille
Eihän tuo mikään iso ongelma ole, mutta kun tuolla tulee ajettua aikapaljon , niin olisihan se mukavaan kun voi luottaa nopeusmittariin... Kännykkään saa kyllä gps-toimisen nopeusnäytön ja se on tuossa telineessään hyvin näkökentässäkin. Mittari näyttää karkeasti +20 todelliseen nähden.

Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Miksipä sitä nopeusmittaria ei kalibroisi, kun se on niinkin helppo homma kuin yhden hammasrattaan vaihto anturiin/ vaijerin päähän. En tiedä mikä fetissi ihmisillä on katsoa tablettia tai kännykkää että tietää nopeutensa, mutta varsinkin tolppateillä - ja muutenkin - on mielestäni aika helppo ja kiva ajaa kun voi mittarista vilkaisemalla varmistua että mennään oikeaa vauhtia 
Näin niinkuin ajatustasolla: on varaa laittaa rahaa korotussarjaan, renkaisiin, vinssiin yms. hilppeisiin 1000-2000€ tai ylikin, mutta sitten ei kykene hommaamaan muutaman kympin ratasta jakolaatikkoon?


Näin niinkuin ajatustasolla: on varaa laittaa rahaa korotussarjaan, renkaisiin, vinssiin yms. hilppeisiin 1000-2000€ tai ylikin, mutta sitten ei kykene hommaamaan muutaman kympin ratasta jakolaatikkoon?


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Terve! Raha-asiat eli mihin niitä rahoja työntää on ihan jokaisen oma asia samoin kuin mitä pitää oleellisena. Kunhan kyselin mielenkiinnosta ilman mitään pirullisia taka-ajatuksia vaan aina tuntuu tulevan asioihin "vauhtia" joidenkin toimesta. Tabletti on pirun hyvä tuolla itänaapurissa suunnistaessa jne jne ja toimii navigaattorina kotimaassakin kuin myös nopeusmittarina! Vaan se siitä, jatkakaa keskustelua, minun osalta asiat on tällä foorumilla käsitelty! Hyvää kesää kaikille!
MH
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Itsellä tuli 32hampaisella, 31" renkailla aikalailla niin tarkka kuin saan tosta mailimittarista luettua 

Jeep Grand Cherokee WJ 2,7CRD
#288
#288
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Ei minulla mitään pirullisia taka-ajatuksia ollut, kunhan vain ihmettelin yleisesti ääneen että miksi se mittarin kalibrointi tuntuu monille olevan niin ylitsepääsemätön juttu. Ymmärrän kyllä tabletin/ navigaattorin tarpeellisuuden ja sen että siitä myös näkee nopeuden. Mutta se, että autossasi on toimivana ja oikein näyttävänä nopeusvälineenä vain gps- pohjainen näyttö ei katsastuksessa ainakaan vielä tänä päivänä (virallisesti) Suomessa riitä. Toimiva ja riittävän tarkasti oikein näyttävä mittari on katsastuksessa vaadittava pakollinen varuste ollut jo monta kymmentä vuotta. Se että joku katsuri ei siihen puutu on kokonaan toinen asia..
Mittarin kalibroinnissa niissä Jeepeissä missä on matoruuvilla ja hammasrattaalla anturi kestää noin 3 minuuttia, ja se maksaa muutaman kympin.

Mittarin kalibroinnissa niissä Jeepeissä missä on matoruuvilla ja hammasrattaalla anturi kestää noin 3 minuuttia, ja se maksaa muutaman kympin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Höpö höpö, jos onkin pakollinen niin ehkä uudemmissa. Aikaisemmin on kelvannut kunhan on ollut joku mittari, kaverin Anglioissa ei koskaan toiminu nopeusmittari, mutta kiekkamittari toimi aina ja se on kelvannut nopeudennäyttöön, epäloogista kyllä, mutta näin se on ollut ennen...Timo L kirjoitti: Toimiva ja riittävän tarkasti oikein näyttävä mittari on katsastuksessa vaadittava pakollinen varuste ollut jo monta kymmentä vuotta. Se että joku katsuri ei siihen puutu on kokonaan toinen asia..![]()
Pakollisuuden ja sen alkamisajankohdan voin tarkistaa....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Muistelisin että nopeusmittari on pakollinen 1.1.1984 lähtien. Sitä ennen on oltava joku muu tapa varmistua nopeudesta, eli vaikka juuri kierroslukumittari. Tämä nyt noin ulkomuistista, pitäisi tarkistaa että voi olla varma.JAMANT kirjoitti:Höpö höpö, jos onkin pakollinen niin ehkä uudemmissa. Aikaisemmin on kelvannut kunhan on ollut joku mittari, kaverin Anglioissa ei koskaan toiminu nopeusmittari, mutta kiekkamittari toimi aina ja se on kelvannut nopeudennäyttöön, epäloogista kyllä, mutta näin se on ollut ennen...Timo L kirjoitti: Toimiva ja riittävän tarkasti oikein näyttävä mittari on katsastuksessa vaadittava pakollinen varuste ollut jo monta kymmentä vuotta. Se että joku katsuri ei siihen puutu on kokonaan toinen asia..![]()
Pakollisuuden ja sen alkamisajankohdan voin tarkistaa....
..ja jos taas autossa on nopeusmittari, niin sen tulisi katsastuksessa myös toimia oikein. Autossa missä on vakiorenkaat sitä tuskin millään konttorilla sen kummemmin tarkistetaan kuin että viisari värähtää silloin kun kierretään autolla konttori

Se että konttorilla leimalla käydessä jotain asioita saatetaan katsoa läpi sormien ei muuta pykälien voimassaoloa

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Voit olla oikeassa, taitaa harvassa olla -84 ja uudempia Anglioita
Tosin multa ei oo koskaan kysytty nopeusmittarista mitään, yhdessäkään rengasmuutoksessa ja ei voi olla katsastusmiehestäkään kiinni, kun sen verran on ollut eri katsastajia tekemässä niitä... Ettei niitä se ainakaan paljoa loppupeleissä kiinnosta...
Jukallahan on TJ:n otteessa maininta että nopeusmittarina toimii radio, jossa on navi!!! Ja sehän olikin mielenkiintoista, kun ei oo sitä radiota enää ollut pitkään aikaan... Jukka voi tarkentaa, jos haluaa...


Tosin multa ei oo koskaan kysytty nopeusmittarista mitään, yhdessäkään rengasmuutoksessa ja ei voi olla katsastusmiehestäkään kiinni, kun sen verran on ollut eri katsastajia tekemässä niitä... Ettei niitä se ainakaan paljoa loppupeleissä kiinnosta...
Jukallahan on TJ:n otteessa maininta että nopeusmittarina toimii radio, jossa on navi!!! Ja sehän olikin mielenkiintoista, kun ei oo sitä radiota enää ollut pitkään aikaan... Jukka voi tarkentaa, jos haluaa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Nämä on näitä kotimaisten katsastuskäytäntöjen ja -määräysten kummallisuuksia. Joitain asioita valvotaan millin tarkasti ja toisilla ei niin ole väliä, vaikka määryksetkin olisi yksiselitteiset
No eipä siinä, en minä vuosileimalle/ muutoskatsastukseen mitään nipotusta kaipaa vaan sitä että puututaan oleellisiin asioihin 


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Vihdoinkin Jeeppi palasi lainareissuilta kotiin ja sen kunniaksi tuli käytyä konttorilla leimasetää katsomassa. Eipä tuota ole tähän mennessä ikinä tutkittukaan noin tarkkaan
Päästivät kuitenkin läpi ja kolmesta kohdasta merkkasivat korjauskehotuset määräaikaan mennessä... Tuulilasi oli ihan selvä homma ja vaihtoaika on jo varattuna, etulevikkeiden etunurkkien puuttuminen aiheutti merkinnän terävistä reunoista (tallessa olleet palaset tuli viikonloppuna liimattua tämän johdosta takaisin uretaaniliimalla ja varmistettua vielä pakkausteipillä
) ja kuskinpuolen helmasta löytyi pieni reikä joka laajeni kummasti sitä tutkittaessa... Nyt olisi hyvä tehdä ne palkkihelmat, mutta aikataulut vaan ei anna periksi niin suurta projektia tähän väliin
Pitää siis vaan tehdä alkuperäisen kaltainen helmakotelo tähän hätään...



Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...