WJ käynnistysprobleemaa

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 02.06.2016. 8:30

Kyseessä WJ 2002 4.7 jeeppi. Seisoi pari päivää pihalla ja sitten kun tartti lähteä johonkin niin ei käynnistynyt. Pyöritti starttia hyvin ja terhakkaasti mutta ei hörähtänyt käyntiin. Se mikä oli erikoista niin bensamittari näytti nollaa (vaikka tankki puolillaan) eikä myöskään suostunut antamaan vikakoodeja (eli avaintestillä ei tullut mitään koodeja eikä sitä -done- tekstiäkään.

Sittemmin illalla otin 11v juniorin avuksi kokeilemaan lähteekö bensapumppu käyntiin (korvakuulolta) kun laittaa virrat päälle ja se toimi ihan ok. Episodi jatkui siten että juniori kun oli päässyt kuskin pukille niin vitsaili että lähtee cruisaileen johon minä takaisin että senkus jos saat sen käyntiin. Poika tuumasi okei, käänsi avaimen loppuun ja käyntiinhän se hörähti. Se ilme..... Noh jätskin se vaati että cruisailuajatuksesta luovuttiin.

Nyt antaa siten vikakoodiakin ja tulee p1687 No MIC BUS Message. Onko koodi tuttu kenellekään tai kertooko mitään itse ongelmasta?

Jenkkifoorumien mukaan tulee monesti siinä kohtaa kun käynnistyksenesto tökkii mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin jeepin pitäis hörähtää käyntiin ja sitten sammua jos esim. avaimen tunnistuksessa olisi ongelmaa. Eikö näin?
Muutoin veikkaavat vikaa bensasuodattimeen, CPS:ään, PCMään jne eli aika iso kirjo löytyy.

Onko ehdotuksia mikä pielessä vai otanko aina juniorin pistään sen käyntiin? :)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.06.2016. 13:49

MIC BUSS on siruavaimen ja käynnistyksen eston bitti-poikittain koodi!! Ja ei vaikuta käynnistyvyyteen, mutta pitäis mahdollisesti sammuttaa moottorin kolmessa sekunnissa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 02.06.2016. 15:49

Hmmmm... Ei käynnistynyt ensin mutta sitten kun käynnistyi niin pysyi käynnissä.....

Pitäisikö nuo vikakoodit (tai -done-) tulla näkyviin avaimella kuin avaimella ts. ei mitään tekemistä käynnistykseneston kanssa niinkuin olettaa voisi? Sen verran monta kertaa krankannut noita esiin nyt ja aiemmin että olisi pitänyt tuon -done- tekstin tulla esiin ennen maililukemia.

Joka tapauksessa toi tieto riitti eli seuraavan kerran kun tekee tuon niin kokeilla toisella avaimella, resetoida PCM ja vasta sitten lähteä mittaileen bensapaineita, vaihtaan filtteriä/pumppua/CPSää jne.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.06.2016. 18:44

Mun kokemus tuosta moottorinohjauksesta on, että se on aina yllätys, jos lähtee käyntiin!!! Valitettavasta erittäin vikaherkkiä noin 4.7V8 ECM:t :? :? :?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 04.06.2016. 11:39

WJ:tä ei nyt voi sanoa laatuautoksi millään kriteereillä.

Joku paikka jää tietokoneelta alustamatta tahi kuittaus saamatta. Ei anna noita vikakoodeja lukea ja sitkeästi väittää että bensa vähänä vaikka näin ei ole. Resetointi auttaa nyt ensihätään, täytyy jenkkifoorumeilta kaivella lisää.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja kozel » 04.06.2016. 17:06

Noi ajonestot o aina välistä hauskoja. Usein tulee vastaan että luetaan moottorista vikakoodi että ajonesto estänyt käynnistymistä. Sitten hakataan päätä seinään ja kirotaan missä vika.

Laitteet tietty rajottaa mutta kannattaa hakeutua sopivan laitteiston luokse ja luetuttaa vikakoodit sieltä ajonestosta josko se kertoisi miksi ei anna moottorin käynnistyä. Siellä voi olla ihan simppelisti esim. Tuntematon avain ja tällöin vaan esim. avain vaihtoon tai testattavaksi. Toinen on esim. lukupuola tms. vaihtoon. Se voi myös kertoa että ei yhteyttä moottorinohjaukseen. Jos yhteys poikki ajonesto-moottorinohjaus niin silti voi moottorinohjauksessa olla vikakoodi että ajonesto estänyt moottorin käynnistymisen koska viallisen yhteyden takia moottori ei ole antanut lupaa käynnistyä. Tämäkin on yksi kun vikakoodit ohjaa ihmiset väärään.

Tuntuu olevan ongelma että tämä OBD käsitetään yhtenä järjestelmänä. Kuitenkin se on vain väyläsysteemi jota pitkin saadaan tietokoneet kiinni järjestelmään ja päästään lukemaan koodit. Järjestelmässä on vaan useampi niitä tietokoneita ja pitää lukea sieltä oikeasta modulista.
Siellä on esim. (noin yleisesti, ei lista WJ:n moduleista)
-Moottorinohjaus
-Ajonesto (usein rakennettu esim. mittaristoon mutta on eri tietokone kuin mittaristo. Sattuu olemaan vaan samalla piirilevyllä)
-Vaihteiston ohjaus (Mersuissa on esim. erikseen vielä vaihteisto ja vaihteiston ohjaus)
-Keskuselektroniikka
-Ovien ohjausmoduleita (joka ovessa omansa tai sitten esim. etuovissa äly ja etuovi ohjaa takaovea)
-Vetokoukun aivot (esim. aivot väylän ja koukun rasian välillä)

Nämä yleiset OBD lukijat ottavat yleensä yhteyden vain moottorinohjaukseen.
kozel@ircnet

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.06.2016. 19:23

Käynnistyksen esto Jeepeissä ei ole käynnistyksen esto, se on käytönesto. Se sallii kyllä aina moottorin käynnistyä, mutta jos on filunkia, eli väärä avain tai ei tunnista avainta, se sammuttaa moottorin, estää siis käytön!! Nimitys on siis harhaanjohtava! Jos moottori ei edes käynnisty, vika ei ole käytönestossa!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja kozel » 04.06.2016. 20:20

Sittenhän tässä on ne perusjutut tarkastukseen kun ongelma päällä. Vaikka varatulppa taskuun ja kun vika iskee niin tsekkaamaan tuleeko kipinä. Jos kipinä tulee niin sitten seuraamaan että saako bensaa.
Jos jompi kumpi puuttuu niin siitä on jo hyvä lähtee jatkamaan ongelman ratkaisua.
kozel@ircnet

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.06.2016. 20:57

4.7V8:ssa aika vaikea katsoa tuo kipinä, kun on suorasytytys!!! Ja itsediagnostiikkaa kyllä kertois, jos ei olis kipinää, aika herkkä kertomaan tuossa!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja kozel » 05.06.2016. 17:22

Eikös sen kipinän saa katottua samalla tavalla. Sillon se on vaikeempaa kun on puolapaketti ja kaikki yhdessä paketissa. Tuollaisessahan saa kun pistää esim. akkukaapelin tulpan runkoon ja tökkää toisen pään moottorin runkoon sekä tulppa kiinni tuohon suorasytkä puolaan.. Ainoa rajottava on se puolalle tulevan johdon pituus. Mutta jos on herkkä ilmottamaan kipinän puuttumisesta ja se kipinä sinne oikeesti tulee niin sitten vaan katseet polttoainepuolelle.

Mutta eipä ne ecut aina kerro kipinä ongelmista jos esim. ei oo moottoria saatu vielä käyntiin.
kozel@ircnet

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: WJ käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 01.08.2016. 9:43

Tää juttu selvis. Oli niinkin yksinkertaisesta asiasta kiinni kuin ECM:n lähellä oleva liitin oli löysällä. Oli edellisellä korjauskeikalla jäänyt jollain pieni punainen (se joka yleensä tuppaa avatessa hajoamaan) lukitusmekanismi liian löysälle/auki ja päässyt liitin sitten löystymään.

Pari muuta juttua mitä oppi matkan varrella; toi vikakoodi on p1687 No CCD/J1850 messages received from the Mechanical Instrument Cluster ja viittaa ihan suoraan mittaristoon. oheisessa linkissä noita eri yksiköitä on kuvattu tarkemmin
http://www.wjjeeps.com/modules.htm

Toinen ahaa elämys tuli kun hahmotteli ASD releen/proseduurin merkitystä maailmankaikkeudessa. Sehän tekee parhaimmillaan sen että startti pyörii mutta ei vaan lähde käytiin jolloin sitä perinteisesti etsii jostain muualta. Tosta linkistä pääsee jyvälle vaikka hieman sekava onkin
http://www.fixkick.com/Jeeps/ASD.html

Taas mennään, seuraavaa ongelmaa odotellessa....

Kirjoita vastaus