Pallonivelten vaihto, XJ

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Pallonivelten vaihto, XJ

Viesti Kirjoittaja Jorma » 03.08.2009. 8:29

Miten ylä- ja alapallot on kiinni akseliputkessa? Niissä ei näy mitään lukitusta mistä ne saisi irroitettua.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 03.08.2009. 9:43

Ne on prässätty sinne :? Itselläni on sama operaatio edessä, eli vaihtoon menevät jossain välissä...
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 03.08.2009. 9:50

Lainaus huoltomanuaalista:

STEERING KNUCKLE AND BALL STUDS
Ball stud service procedures below require removal
of the hub bearing and axle shaft. Removal and
installation of upper and lower ball studs require the
use of Tool Kit 6289.


Kaipa tuon saa muullakin työkalulla hoidettua, mutta tuota manuska tarjoaa :wink:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 03.08.2009. 16:51

Huoltomanuaalista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Pallo nivelet.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 03.08.2009. 21:49

Omaan -85 XJ:hini juuri vaihdoin ja vanhojen irroittaminen ja uusien asentaminen vaatii napakoita lujia iskuja oikeisiin kohtiin palloniveltä.

Vaihto onnistuu ilman erikoistyökalujakin, mutta niistä on kovasti apua.
Autonosturista ja sopivasta putkenpätkästä vasteena oli kovasti apua.

Irroita suosiolla heti vetoakselit, joudut ne kuitenin irroittamaan.

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 03.08.2009. 23:07

Joo tämmönen homma olisi edessä, hyvä kuulla että siinä on onnistumisen mahdollisuuksia. Kuvista päätellen ylempi purkautuisi ylöspäin ja alempi alaspäin?
Onko muuten kukaan nähnyt rasvanipallisia alapalloja tai eturistikoita ja mistähän niitä saa? Olisi niin helppo laittaa semmoset samalla vaivalla kun osat kerran joutuu muutenkin käyttään irti.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Rasvanipat.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 04.08.2009. 0:09

Jorma kirjoitti:Joo tämmönen homma olisi edessä, hyvä kuulla että siinä on onnistumisen mahdollisuuksia. Kuvista päätellen ylempi purkautuisi ylöspäin ja alempi alaspäin?
Onko muuten kukaan nähnyt rasvanipallisia alapalloja tai eturistikoita ja mistähän niitä saa? Olisi niin helppo laittaa semmoset samalla vaivalla kun osat kerran joutuu muutenkin käyttään irti.
Terve!
Jos niihin rasvanipat mahtuisi niin ne siellä olisi.
Alapallonivelessäkin on rasvanipan reikä johon laitetaan ruuvi.

Jos haluat alapalloniveltä rasvata niin tarvii vetari poistaa ja laittaa nippa ruuvin tilalle rasvauksen ajaksi.

Eikun ajetaan vaan niin kauan kun ne kestää tai tarvii jonkin muun syyn takai ko. kohta purkaa ja rasvataan silloin mitä pystytytään.

Itse kaipaisin kardaanin rasvaukseen kapeampaa rasvaprässin suutinta tai pitkiä rasvanippoja jotka voisi vaihtaa rasvauksen ajaksi. Ei jaksais millään irroittaa kardaania rasvauksen ajaksi.

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.08.2009. 10:37

Jollain valmistajalla on versio alapallosta, jossa on nippa jonka asennusreikä palloniveltä asennettaessa laitetaan osoittamaan taaksepäin!! Yläpalloissa on aina nippa!! Ja mulla on välillä vetarinristikoita joissa on nipat!! Nytkin taitaa olla molemmissa versioissa nipallisia hyllyssä!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 06.08.2009. 23:03

Ismolla taitaa olla isompi vasara kuin minulla. Ei tosin ollut autonosturia eikä sopivia putkenpätkiäkään, joten autoin tavallisella ulosvetäjällä ja sitten sopivan raudankappaleen ja pajavasaran kanssa suostuttelin melkolailla napakasti. Ei inahtanutkaan, niin tukevasti ovat ruostuneet kiinni molemmat. Jäi ainakin tältä päivältä tekemättä, pitää miettiä huomenna jos keksisi vielä jotain.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Kitkaa ja rihlaukset!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 07.08.2009. 9:25

Jorma kirjoitti:Ismolla taitaa olla isompi vasara kuin minulla. Ei tosin ollut autonosturia eikä sopivia putkenpätkiäkään, joten autoin tavallisella ulosvetäjällä ja sitten sopivan raudankappaleen ja pajavasaran kanssa suostuttelin melkolailla napakasti. Ei inahtanutkaan, niin tukevasti ovat ruostuneet kiinni molemmat. Jäi ainakin tältä päivältä tekemättä, pitää miettiä huomenna jos keksisi vielä jotain.
Joo! Tarvii lyödä ja LUJAA! Vasteen pitäisi olla niin tukevasti jotta lyönnin voima ei häviäisi osine jostamiseen. Varo myös että et levitä palloniveltä lyönneillä, tulee ahtaammaksi mennä reijjän läpi.

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 07.08.2009. 12:08

Sitä leviämistähän minä alapallon kohdalla pelkäsinkin, siksi en uskaltanut moukaroida suoraan nivelkuppiin vaan käytin rautaa välissä. Vasteena oli irrallinen ruuvipenkki, mutta koska ei ollut sopivaa putkea niin vaste piti jättää vähän kauemmas sinne sivuun ja sittenhän se ei tehoa kunnolla.

Tilasin tänään paikallisesta sorvaamosta sopivat holkit, sitten saa voimat kohdistettua juuri oikeaan paikkaan kunhan ne holkit joskus valmistuvat.

Tarvikeliikkestä sain juuri sellaisen rasvattavan alapallon joka suljetaan ruuvilla käytön ajaksi. Siinä oli sivulle osoittava rasvanippa jonka saa kasattua vaikka vetari paikallaan. Pitää kyllä olla melko pienet sormet jos niin aikoo tehdä, epäilen että saattaa jäädä käyttämättä koko rasvausominaisuus. Aika näyttää.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 07.08.2009. 21:58

Mä en kylää lähtis hakkaamalla irrottamaan, se c-olka alkaa taipumaan jos liian lujaa paahtaa.
IKH:lla on semmosia isoja pallonivelen irrottajia vähän reilulla satkulla. On pieni hinta ettei se akseli mee epäkuntoon. Tai sitten vie Jarille hoidettavaksi.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 09.08.2009. 9:17

Varmaan olisin vienytkin jos asuisin lähempänä. Jeepin merkkikorjaamolla tahtoivat 800 yhden puolen korjauksesta, siitä osien hinta 300. Semmosilla hinnoilla kannattaa ennemmin ostaa toinen jeeppi kuin korjata vanhaa.

Vasteen tarkoitus juuri on ottaa vastaan lyönnin voima ettei se leviä ympärillä oleviin rakenteisiin ja hajota tai väännä niitä. On vain oltava riittävän raskas että siitä on apua.

Holkkeihin apinoin mallin suoraan noista Christianin laittamista huoltomanuaalin kuvista. Semmosilla kun pääsee puristamaan niin toivottavasti lähtee nivelet vähemmälläkin hakkaamisella irti. Pitää ainakin kokeilla. Jos irroitus onnistuu niin yritän laittaa kuvan tänne.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 09.08.2009. 9:45

Tosta kuvastosta http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... t_2009.pdf sivulla 10. suurin ja toisiksi suurin (tyyppi 129) soveltuu Jeepin etuakselille

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 13.08.2009. 23:06

Kyllä lähtee!

Kuva

Ehdin jo jättää sorvaamoon työpyynnön ennenkuin tuli puhe noista ulosvetäjistä ja hyvin tuo holkkivirityskin toimii. Ei edes tarvinnut enää ottaa em. vasaraa ollenkaan esille.
Sorvautin holkit kaksipuoleisiksi niin että kun kääntää ne ympäri niin niitä voi käyttää uuden nivelen asennukseen.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Jorma, muokattu yhteensä 23 kertaa
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Kirjoita vastaus