XJ 90/91 4.0l laturin purku tai edes valmistaja/malli?

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Timo L

Re: XJ 90/91 4.0l laturin purku tai edes valmistaja/malli?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.08.2016. 8:32

Juu.. vanha vaihdossa ja uusi kojattu tilalle, niin se tahtoo mennä. Varaosia on 100- varmasti olemassa, mutta niitä taidetaan myydä lähinnä isommille putiikeille jotka kasaa vanhoihin runkoihin (osittain) uusilla osilla ehjän tilalle.
Purin omasta ZJ:stä laturin viime talvena, kun halusin katsoa millaisessa kunnossa se on. Hiilet oli vielä hyvät, ehkä 3/4- osaa jäljellä. Laakerit olisi pitänyt tajuta vaihtaa, heti kun laitoin kasaan se alkoi pitää kitinää.. :lol: ihmeen tiukka paketti tuo oli, sai vähän tehdä töitä niin purkaessa kuin kasatessakin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jorma

Viesti Kirjoittaja Jorma » 10.08.2016. 19:34

scoffer kirjoitti:Juu, pitää sanoa että mä luovutin tuon kanssa. Otin hihnapyörän ja propellin irti, etulevy siitä läks sen jälkeen vielä, mutta ei löytynyt mitään joka olisi luvannut hiilille pääsyä niin ostin uuden laturin. Ei lainkaan mun tapaista, mutta vanhan laturin sisuskalut näyttivät olevan sen verran rujossa kunnossa että tuntui ihan fiksulta ratkaisulta :P
Mulla olis ehdotus. Nyt kun sulla on uusi laturi niin repäise auki se vanha ja kerro mikä siellä takapäässä jumitti ettei sitä saanut auki. Minä en viitsi sitä tehdä kun mun laturi toimii vielä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

scoffer

Viesti Kirjoittaja scoffer » 24.10.2016. 17:06

Jouduin loppuen lopuksi tekemään hiukan sovellettua säätöä kun uusi laturi ei sopinutkaan kiinnityspisteiden puolesta. Nyt uudessa laturissa on vanhan laturin eturauta jotta kiinnitys onnistui ;)

Koitin muuten repiä sitä vanhaa auki, mutta ei lähde millään pirullakaan. Tuli aika voimakkaasti sellanen fiilis, ettei se yksinkertaisesti ole avattava.
...It's better to burn out than fade away

Timo L

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.10.2016. 15:21

scoffer kirjoitti:Koitin muuten repiä sitä vanhaa auki, mutta ei lähde millään pirullakaan. Tuli aika voimakkaasti sellanen fiilis, ettei se yksinkertaisesti ole avattava.
Kyll äse pitäisi avattava olla, koska se on kasattukin ja niitä myös tehdaskorjataan. Se vaan on luultavimmin ihan hiton jäykkä.. kuten tuossa ylempänä totesin ZJ:n laturin sai purettua kokonaan, mutta töitä se teetti niin että meinasi jo usko loppua kesken. Sillä on alumiinia, terästä ja messinkiä sekaisin, hapettuu mukavasti kiinni..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jorma

Viesti Kirjoittaja Jorma » 26.10.2016. 18:25

Mulla kyllä puoliskot irtosivat toisistaan mutta paketti avautui vain vähän matkaa. Takaosassa oli aivan kuin jotain poikittain välissä, pyörivät osat eivät tulleet ulos. Luultavasti hiilet otti johonkin reunaan mutta kun ei niihin päässyt käsiksi mistään kautta niin en ruvennut väkisin toimivaa laturia vääntämään auki. Kai siihen nyt joku kikka pitää olla että saa ehjänä auki.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

kozel

Viesti Kirjoittaja kozel » 06.11.2016. 11:08

Noita purkaessa tullut usein vastaan se että hiilet syöny uraa sinne roottorin ankkuriin jota vasten hiilet juoksee.. Ne kanittaakin sitten tukevasti ja usein poikkasee ne. Toinen mikä voi jumittaa on se takapään laakeri siellä.

Hiilien suhteen niin muutamiin olen tehny niin että olen ostanut irtohiilet jotka juotetaan paikalleen. Jos kokoa ei löydy niin ostaa isommat ja viilaa sopivaks. Hyvin on toiminu eikä ole jumittanut yksikään. Näitä viilattuja hiiliä olen käyttänyt vanhan hiilipukin kanssa.
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus