Ostin 2013 Jeep Compass CRD 2,2 litraisen auton. Autolla oli silloin ajettu 24000km. Nyt mittariin on kertynyt 77000km. Pieniä murheita auton kanssa on riittänyt. Auto oli aina huollettu merkkikorjaamolla Oulussa tai Lahdessa.
Yhden kerran siihen on vaihdettu vesipumppu Jeep-huollossa, kun jätti pohjoisen reissulla moottoritielle. Sitten on korjattu starttimoottorin herätevirtajohdon liitin, koska auto ei startannut vaikka virrat tulivat mittariston. Se vika korjaantui tuolla toimenpiteellä. Nämä korjaukset sain vielä menemään takuuseen. Mutta sitten tämä viimeinen tapaus!
Ohitin valtatiellä rekka-autoa. 100km/h oli vauhti, kun auto alkoi pomppia kuin kenguru. Ei auttanut kuin ajaa auto lähimmälle bussipysäkille. Siinä sai kaikki kansainväliset huomionosoitukset rekkakuskilta.
Auto jäi siihen ja hinattiin sitten korjaamolle. Siellä tutkittiin ja selvitettiin syy. Moottorista hajosi kakkossylinterin kiertokangen laakeri. Siitä seurasi myös kaksoismassavauhtipyörän sekä kytkimen rikkoutuminen.
Ilmeisin syy tuohon hajoamiseen oli voitelun puute. Hajonneista osista otettiin hyvät kuvat. Yritin lähettää niitä maahantuojalle mutta en koskaan onnistunut siinä. Saamani sähköpostiosoite ei toiminut! En myöskään saanut heitä osavastuuseen, koska kuluttajavirasto antoi ohjeet, että osavastuu kuuluu myyjälle. Näin kävikin ja myyjäliike osallistui korjauskustannuksiin puolella.
Autoon jouduttiin lopulta vaihtamaan moottori! Olisi tullut vielä kalliimmaksi alkaa korjata moottoria osa osalta. Vaihtomoottori tuli Hollannista ja maksoi yli 5000 euroa. Vauhtipyörä maksoi 2500 ja muut kustannukset sitten päälle. Kokonaiskorjauskustannus oli n. 10500 euroa!
Auto oli korjaamolla kaiken kaikkiaan yli 2kk:tta.
Ajatukset ovat olleet hyvin vahvasti sen kannalla, että auto menisi vaihtoon. Ajelen sillä kuitenkin vielä. Jännittää mikä hajoaa seuraavaksi? Cruiser kyllä jo oireilee...mutta pikku koputus rattiin on toistaiseksi auttanut
