Patriot, ylläpitolaturin asentaminen

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
BelajaSmert
Viestit: 2
Liittynyt: 06.01.2017. 14:05
Paikkakunta: Vantaa

Patriot, ylläpitolaturin asentaminen

Viesti Kirjoittaja BelajaSmert » 06.01.2017. 14:17

Tulee autolla nykyisin niin lyhyttä ajoa, että ei paljon ehdi latailla akkua siirtymien aikana. Hommain CTEK:in MXS 5 -laturin ja tarkoitus olisi asentaa "pysyvästi" tuossa mukana tuleva rengasliittimillä varustettu johto Patriotin akkua latailemaan. Tarkoituksena siis säännöllisesti laittaa kiinni piuhan päähän kotona.

Sinänsä homma vaikuttaa helpohkolta, mutta jäin miettimään mihin tuo miinusjohto kannattaisi laittaa kiinni - ymmärtääkseni ei ole suositeltavaa laittaa sitä akulle menevään mustaan maajohtoon vaan ohjata muualle runkoon. Näyttäisi tuo akun musta johto menevän kiinni etulampun takana olevaan pisteeseen - olisikohan tuo hyvä paikka laittaa kiinni latausjohdon muxta kaapeli myös?

Edit: korjattu kuvalinkki

Kuva
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä BelajaSmert, muokattu yhteensä 7 kertaa

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Patriot, ylläpitolaturin asentaminen

Viesti Kirjoittaja kozel » 06.01.2017. 17:05

Eipä se haittaa vaikka laittaakin sen suoraan akun napoihin.

Itse laittelin defan kiinteän laturin niin että auto on aina roikassa pihassa ollessan ja lataa.
Itsellä tosin KJ mutta laitoin laturin ihan maadoituspisteeseen ja + kaapelin laitoin konehuoneen sulaketaulun syöttöön ku se oli vakiona just sopiva. En vaan tykkää yhtään ylimääräisiä johtoja siihen akun napoihin.

Jos sulla on sisätilan lämppärille kaapelointi niin asentaisin itse sen laturin kiinteästi apparin jalkotilaan ja haarottimella sen sisätilan lämppärin töpseliin ja sit sen pikaliittimen sinne kiinteästi. Moni asentaa sen tupakansytyttimen johtoihin jos se ei ole laitettu syttyvirran taakse.
kozel@ircnet

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Patriot, ylläpitolaturin asentaminen

Viesti Kirjoittaja Jorma » 07.01.2017. 10:15

Minusta ctek on vähän huonosti suunniteltu tuohon tarkoitukseen kun siinä on vain akun puolelle kiinteät liittimet. Eihän autoissa ole ylimääräisiä pistorasioita. Siinä mielessä defan ja calixin laturit on parempia kun ne saa suoraan panssarikaapeliin kiinni ilman ylimääräisiä rasioita.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Patriot, ylläpitolaturin asentaminen

Viesti Kirjoittaja kozel » 07.01.2017. 10:46

Tuollasella o moni jakanu sen sisärasian.

Kuva
kozel@ircnet

BelajaSmert
Viestit: 2
Liittynyt: 06.01.2017. 14:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Patriot, ylläpitolaturin asentaminen

Viesti Kirjoittaja BelajaSmert » 07.01.2017. 16:03

Sen verran nuukailen, että samaa laturia tullaan käyttämään myös toisen auton akun lataukseen - sen vuoksi en itse laturia ainakaan tässä vaiheessa kiinteästi suunnitellut asentavani. Kotipihassahan nuo seisoo katoksessa aina öisin, joten sikäli ei mikään suuri vaiva laittaa aina jompikumpi kiinni.

Jeepissä on kyllä lämppäri ja sen puolesta onnistuisi ilmeisesti helpostikin kiinteä asennus.

Kirjoita vastaus