ZJ:n tukivarret

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Machist » 29.06.2016. 7:17

Alustaan on vaihdettu kaikki lukuunottamatta tukivarren puslia + ohjausiskaria.
Noita tukivarren puslia olinkin jo tilaamassa, mutta kun asiaa vähän kyselin niin se vaihto ei välttämättä ole ihan yksinkertainen..

Taitaa olla järkevämpää hommata koko tukivarret puslineen? Vai onko millaisia kokemuksia tuosta vaihdosta.

Onnistuuko vaihto ilman nosturia, renkaat maassa?? Siellä näyttää olevan taas niitä "ihania" torks kantaisia ruuveja ainakin ylätukivarsissa :x

EDIT:

Ja syy noiden vaihtoon on se että auto on vetelä.. eli tuntuu huojuvan sivuttais suunnassa kun ajat monttuun jne..
Panhardit on uudet, joten niistä se ei johtu.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja apupoika » 29.06.2016. 19:11

Pelkkiä puslia en ole vaihtanut mutta jos meinaat että onnistuuko kokovarren puslineen vaihtaan auton alle renkaat maassa niin onnistuu kyllä..
Olikos sulla orkkis varret,, ja oliko korotusta,??
Tukivarren irroittamisen jälkeen saattaa olla pultin reiät hieman ristissä, mutta kun varsi kerrallaan vaihtaa on reiät helppo siirtää kohdilleen pikku taljalla tai vaikka kuormaliinalla, ainankin jos itsekseen auton alla touhuaa.
Ja jos hommaat uudet varret niin osta korotettuun tarkoitetut ja vahvemmat säädettävät niin saat lisää alustan säätö mahdollisuuksia..(siis jos oli korotettu)
97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa) :mrgreen:

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Machist » 01.07.2016. 7:58

2.5" korotus on..
Taitaa tulla nuo säädettävät sen verran arvokkaaksi, että ei riitä pudjetti.
Nyttenkin täytyy odotella että saisi vähän säästeltyä, joten remontti menee loppuvuoteen tai ensi vuoden alkuun :(
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Timo L » 01.07.2016. 8:40

Juu, pystyy vaihtamaan renkaat maassa - tosin helpottaa ottaa sen puolen rengas irti missä touhuaa ja pukki akselin alle varmistamaan.
Yksi varsi kerrallaan, ja jos reiät ei osu kohdalleen uutta asentaessa niin joko kuormaliinalla vetoa, tai sitten hallitunkilla akselin nostoa/ laskua.

Säädettävät ala- ja ylätukivarret olisi parhaat korotettuun, mutta jos ei ole varaa niin paha on silloin valita. Alustan outo vetely ja toiminta tosin osin jotuu liian lyhyistä varsistakin, kun geometriat menee vähän persiilleen. Mulla olisi yhdet ylimääräiset Rough Countryn säädettävät alatukivarret (toisessa päässä kumipusla, toisessa flex joint), mutta ne kaipaa uusia puslia/ flex jointteja molempiin päihin.

Kannattaa sitten huomioida, että jos sulla on suomiauto niin etenkin alatukivarren pultit voi olla jymähtäneenä puslien holkkeihin kiinni niin tiukasti ettei ne lähde edes lämmöllä irti. Varmista etukäteen pyöriikö/ irtoaako pultit, jos ei niin osta uudet pultit etukäteen koska vanhat joutuu katkomaan rälläkällä tukivarren kiinnikkeiden ja tukivarren välistä.
ZJ:ssä eteen pitää ostaa ne "cam bolt"- tyyliset, missä on epäkeskoprikka alla. Muuten menee caster- säätö miten sattuu..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Machist » 09.07.2016. 23:02

Timo L kirjoitti:Juu, pystyy vaihtamaan renkaat maassa - tosin helpottaa ottaa sen puolen rengas irti missä touhuaa ja pukki akselin alle varmistamaan.
Yksi varsi kerrallaan, ja jos reiät ei osu kohdalleen uutta asentaessa niin joko kuormaliinalla vetoa, tai sitten hallitunkilla akselin nostoa/ laskua.

Säädettävät ala- ja ylätukivarret olisi parhaat korotettuun, mutta jos ei ole varaa niin paha on silloin valita. Alustan outo vetely ja toiminta tosin osin jotuu liian lyhyistä varsistakin, kun geometriat menee vähän persiilleen. Mulla olisi yhdet ylimääräiset Rough Countryn säädettävät alatukivarret (toisessa päässä kumipusla, toisessa flex joint), mutta ne kaipaa uusia puslia/ flex jointteja molempiin päihin.

Kannattaa sitten huomioida, että jos sulla on suomiauto niin etenkin alatukivarren pultit voi olla jymähtäneenä puslien holkkeihin kiinni niin tiukasti ettei ne lähde edes lämmöllä irti. Varmista etukäteen pyöriikö/ irtoaako pultit, jos ei niin osta uudet pultit etukäteen koska vanhat joutuu katkomaan rälläkällä tukivarren kiinnikkeiden ja tukivarren välistä.
ZJ:ssä eteen pitää ostaa ne "cam bolt"- tyyliset, missä on epäkeskoprikka alla. Muuten menee caster- säätö miten sattuu..
Näyttää jo pelkät alatukivarret maksavan sen mitä koko sarja originaalia vastaavat.
Meinasin kyllä ne pultit uusia, mutta tuo onkin ihan uutta tietoa että edessä on tuo epäkeskoprikka??
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.07.2016. 12:15

Tuollainen systeemi sieltä löytyy; pultteja on turha uusia jos ne lähtee nätisti irti. Koita etukäteen lähteekö, ja jos ei lähde niin sitten uudet tilaukseen.

Mulla on tosiaan ylimääräisenä yhdet säädettävät alatukivarret, lähtee hyvään hintaan koska tarttee ainakin flex-jointeihin uudet sisuskalut. Laita viestiä jos kiinnostaa.

Kuva

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Machist » 07.09.2016. 22:08

Timolta ostelin nuo RC:n alatukivarret ja pitäis vielä jostain toiset hankkia.
Ylemmät jos pitäs ihan orkkista vastaavana??

Miten tuo pituus säädetään oikein noissa alatukivarsissa??
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Machist » 24.10.2016. 14:17

Machist kirjoitti:Timolta ostelin nuo RC:n alatukivarret ja pitäis vielä jostain toiset hankkia.
Ylemmät jos pitäs ihan orkkista vastaavana??

Miten tuo pituus säädetään oikein noissa alatukivarsissa??

Tämä on vieläkin epäselvää.. tosin en ole vielä flexjointtejakaan tilannut, joten ei vaihto ole ajankohtainen.
Vaihdoin viikonloppuna ohjausiskarin ja woblaus/ratin epämääräiset näpille lyömiset väheni.
Vanha iskari ei ollut täysin kuollut vielä, mutta väsähtänyt hieman.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Machist » 15.11.2016. 23:24

Kohtahan nämä on asennusvalmiit.. kuhnan vielä maalit saa niskaan.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Machist, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Machist » 21.11.2016. 8:29

Maalia niskaan
Kuva

Kuva

Tekasinpa työkalun tuohon flexjointin kiristyksen :mrgreen:

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Machist, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Kojootti324
Viestit: 91
Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
Paikkakunta: Mynämäki

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Kojootti324 » 21.11.2016. 8:41

Machist kirjoitti:
Machist kirjoitti:Timolta ostelin nuo RC:n alatukivarret ja pitäis vielä jostain toiset hankkia.
Ylemmät jos pitäs ihan orkkista vastaavana??

Miten tuo pituus säädetään oikein noissa alatukivarsissa??

Tämä on vieläkin epäselvää.. tosin en ole vielä flexjointtejakaan tilannut, joten ei vaihto ole ajankohtainen.
Vaihdoin viikonloppuna ohjausiskarin ja woblaus/ratin epämääräiset näpille lyömiset väheni.
Vanha iskari ei ollut täysin kuollut vielä, mutta väsähtänyt hieman.
Mää mistään mitään tiedä...

Eikö jortaanin(lue:kardaani) kulmat, tai siis sen ristinivelten kulma mee hanurilleen, jos vaihtaa vaan alemmat tukivarret, siis jos on tarkoitus säätää pituutta lisää :shock:
RockWillage

Kuva


Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 1995

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.11.2016. 11:26

Kojootti324 kirjoitti:Mää mistään mitään tiedä...

Eikö jortaanin(lue:kardaani) kulmat, tai siis sen ristinivelten kulma mee hanurilleen, jos vaihtaa vaan alemmat tukivarret, siis jos on tarkoitus säätää pituutta lisää :shock:
Juu, ja menee myös caster- kulma vituralleen. Korotetussa autossa alavarsia voi hieman säätää pidemmäksi orkkis ylätukviarsilla, mutta ei paljoa. Ylemmät varretkin kannattaisi olla säädettävät, niin voi samalla kasvattaa hieman akseliväliä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Machist » 21.11.2016. 22:34

Timo L onkin antanut jo yv:nä vinkkejä :wink:
Täytyy varmaan ne säädettävät ylätukivarret myös hommata, kun kuitenkin nekin pitää uusia.

Se tietää taas sitä, että projekti etenee hitaasti ainaisen rahapulan takia :mrgreen:
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja Machist » 19.01.2017. 23:02

Tukivarret valmistui:
Kuva

Tässä on taas mietinnät käynnissä..
Yksi syy on tämä: viewtopic.php?f=11&t=4793&start=30

Pitäisikkö nyt sitten laitttaa lisäkorotusta suosiolla?

- etu ylätukivarret (säädettävät)
- taka ylätukivarsi (säädettävät)
- alatukivarret (säädettävät)

- Eteen jouset
- vanhat etujouset taakse
- uudet iskarit
- koiranluut vakaajalle (pidemmät)

Eikös tällä päästäisi jo 3,5" (etujouset taakse?)

Mites katsastus?

Katselin valmista sarjaa http://www.4x4parts.fi/jousisarjat/872- ... 5-kit.html
Huom. Ei TÜV todistusta, vain 93-95

Eihän tuota todistusta ole silloinkaan jos kasailen palasista tuon korotuksen??
Onko tuo jakolaatikon tiputus todella tarpeellinen? esim 3" kitissä sitä ei ole?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Machist, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ZJ:n tukivarret

Viesti Kirjoittaja keltsi » 20.01.2017. 10:38

Nykyisin tuolla TüV-lapulla ei ole mitään virkaa :wink: Muutoskatsastuksessa katsotaan ainoastaan, että osat on tarkoitettu ko. autoon, korkeusmuutos on sallituissa rajoissa sekä pyöränkulmat pitää olla tehdasarvoissa (tai alustasarjan valmistajan ilmoittamissa) Tästä pitää olla sitten nelipyöräsuuntaustodistus jossa on eriteltynä muutetut alustanosat sekä alustankorkeus mittaus hetkellä. Jo pelkästään Caster-kulman saaminen tehtaan arvoihin edellyttää säädettäviä tukivarsia...

Tuo hieno uudistus alustamuutoksien osalta kuulosti ensin hyvältä, mutta on lopulta osoittautunut paljon aiempaa tiukemmaksi :evil: Esim. itselläni on tallissa pari autoa joihin löytyy hyvin TüV-hyväksyttyjä alustoja ja aiemmin nämä sai otteeseen ihan vain muutoskatsastuksella. Nyt vaaditaan tuo suuntauslappu ja noissa ko. autoissa kuin ei ole mitään säätöjä alustassa (esim. puslissa tai tukivarsissa) niin noita ei saa mitenkään tehtaan arvoihin edes pienellä madalluksella :evil:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Kirjoita vastaus