Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
-
ZJ-Uivelo
- Viestit: 39
- Liittynyt: 01.09.2015. 21:58
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja ZJ-Uivelo » 22.01.2017. 23:57
Elikkäs olen asentamassa bensatankille tehtaan alkuperäistä metallipanssaria, se asentuu rungon ja koukun kiinnekepalkin väliin. Ongelma on seuraavanlainen: kuvassa näkyvän lärpäkkeen keskimmäinen mutteri ei lähde auki vaan koko studi pyörii mutterin mukana.
Mitenkäs tuon mutterin saa kotikonsteilla irti vai tarvitaanko tässä hitsivehkeitä? Takapuskurin takana akselinsuuntaisesti olevat 4 lähtivät nätisti auki mutta tuohon pitkittäisen rivin keskinmäiseen se sitten tyssäsi

.
Vinkkejä? Lähteeköhän nuo loputkin sitten pyörimään vai onko tuossa yhdessä ainoassa pirulaisessa studi rungon sisään hitsattuna?

ZJ -96 4.0, Np242, panssarit, korotus
Suzuki Baleno 1.6
-
hitsaa
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
- Paikkakunta: Stadi
Viesti
Kirjoittaja hitsaa » 23.01.2017. 8:37
Siellä on sisällä peltilirpakkeet, joissa mutterit joihin studit on ruuvattu kiinni. Varmaan siellä on mutterin kiinnitys ko lirpakkeeseen antautunut.
Mielenkiintoinen projekti varmasti irroittaa tuo. Lähestyisin tätä niin että lämpöä mutterille ja sitten lenkkiavaimella pitää mutteria paikallaan ja vääntää studin ulkonevasta päästä putkipihdeillä tms auki. Ongelma vaan on bensatankin läheisyys ja ahdas paikka

-
rane58
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja rane58 » 23.01.2017. 15:51
Sori OT: mutta mikä tuo
ECOTECH merkki on, onko ite liimattu vai uusi (minulle) tuntematon moottori....?

-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 23.01.2017. 16:34
^- itse liimattu, ei Jeepeissä ole tuollaisia koneita koskaan ollut
Muistaakseni noihin peltilirpakkeiden hitsattuihin muttereihin pääsee käsiksi kun ottaa puskurin pois, mutta puskuria irrottaessa nuo peltilirpakkeet todennäköisesti vääntyy tai pettää muuten vain

Mutta tässä vaiheessa kun vahinko on jo tapahtunut niin eipä siinä oikein auta muu kuin jatkaa pienimmän haitan periaatteella.
Varaudu siihe, että sulla menee nuo peltilirpakkeet uusiksi. Teet uudet joko itse palkista/ levystä hitsaamalla, tai sitten pistät tilauksen haluamaasi Jeep- varaosaputiikkiin mistä löytyy uudet.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 23.01.2017. 19:02
Ja mullahan noita on varastossa!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
ImacInnes
- Moderaattori
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
- Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi
Viesti
Kirjoittaja ImacInnes » 24.01.2017. 17:29
Terve.
Yleensä nuo aukeaa hieman ja sitten hirtää kiinni.
Joten koita putsata näkyvä kierteenosa mahdollisimman hyvin ja sitten tohottimella lämpöä mutteriin niin voipi aueta helpommin loput.
Tuo joka pyörii nyt tyhjää nin joko katkaisulaikalla mutterin sivut pois jos rälläkkä mahtuu tai puukkosahalla juurta myöten mutteri ja pultti poikki.
Omasta XJ:stä irtosi takajousen etu pultin rungon sisällä oleva mutteri hitsauksistaan ja piti sitten katkaista pultti ja leikata runkoon aukko jotta pystyi uuden mutterin sinne hitsaamaan.
Käytä terävää terää muuten syntyy vain lämpöä.
t. Ismo Ämmä
-
ZJ-Uivelo
- Viestit: 39
- Liittynyt: 01.09.2015. 21:58
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja ZJ-Uivelo » 26.01.2017. 22:41
Noniin mutterit lähtivät mutterinmurskaimella. Studit on molemmilta puolilta hajonneet rungon sisältä hitsauksistaan eli korjattava on.
Mitenkäs tuo kannattaa hoitaa? Ostamalla uudet peltilärpäkkeet vai onko muuta vaihtoehtoa? Lähinnä jos joskus pitää bensapumppu vaihtaa niin ei tarvitsisi tuota samaa teurastusta tehdä uudelleen.

ZJ -96 4.0, Np242, panssarit, korotus
Suzuki Baleno 1.6
-
ImacInnes
- Moderaattori
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
- Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi
Viesti
Kirjoittaja ImacInnes » 26.01.2017. 23:55
Onko nuo pultit ollut kiinni irto raudassa joka on runkopalkin sisällä?
Mahtuuko rauta pultteineen ulos ruonkopalkin päästä?
Jos on ja mahtuu niin hitsaat vaan uudet sopivat pultit rautaan.
Jos pultit on ollut kiinteästi runkopalkissa kiinni niin eikun hitsaat pultin juuresta ne runkopalkkiin kiinni. Soujaa kierre hitsaus roiskeilta ennne hitsasuta.
t. Ismo Ämmä.
-
D_Bar
- Viestit: 130
- Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
- Paikkakunta: Sodankylä
Viesti
Kirjoittaja D_Bar » 27.01.2017. 20:13
Tuonhan voisi myös toteuttaa niin päin kun minulla Ex XJ:ssä oli, että runkopalkin sisällä oli latta, jossa mutterit hitsattuna kiinni ja pultit ruuvattiin ulkoa päin.
Se latta meni ainakin muttereineen ulkoapäin paikoilleen runkopalkin päästä ja ei tarvi tankin vieressä hitsailla
Grand Cherokee 5.9 Ltd
-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 27.01.2017. 22:27
D_Bar kirjoitti:Tuonhan voisi myös toteuttaa niin päin kun minulla Ex XJ:ssä oli, että runkopalkin sisällä oli latta, jossa mutterit hitsattuna kiinni ja pultit ruuvattiin ulkoa päin.
Se latta meni ainakin muttereineen ulkoapäin paikoilleen runkopalkin päästä ja ei tarvi tankin vieressä hitsailla
Ja jos vielä ollaan tarkkoja, niin kannattaa laittaa u-profiilia niin on hieman vahvempi. Toki vetokoukun rungon + auton rungon pitäisi riittää, mutta ei se u-palkki tuo painoa lisää edes kiloa
Todellakin kannattaa tehdä niinpäin että koripalkin sisällä on mutterit ja pultti tulee alhaaltapäin läpi. Vähän anti-seize:ä tai merivaseliinia niin ei varmasti ruostu jumiin ihan äkkiä. Tuo ZJ:n rakenne on oikeasti ihan idioottimainen, takafillareiden takana kokoajan kosteassa ja suolavesisuihkussa olevat pultin päät. Olkoonkin että vakiossa ne on kohtalaisesti piilossa, niin silti kosteutta ja suolaa pääsee -> ruostuminen.
Mutterit taas on siinä paperinohuessa lipareessa parilla pisteellä kiinni

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
piippu
- Viestit: 38
- Liittynyt: 05.11.2009. 20:41
- Paikkakunta: Härmä
Viesti
Kirjoittaja piippu » 28.01.2017. 14:52
Hatarasti aihetta liipaten....mutta mielenkiinnon herättyä, mitä on merivaseliini?

ikänsä piskuisessa lapuanjoessa soudelleena kuullutkaan tuollaisesta, mutta sitähän pitää nyt jostain saada!

-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 28.01.2017. 22:17
piippu kirjoitti:Hatarasti aihetta liipaten....mutta mielenkiinnon herättyä, mitä on merivaseliini?

ikänsä piskuisessa lapuanjoessa soudelleena kuullutkaan tuollaisesta, mutta sitähän pitää nyt jostain saada!

Varmaan silläkin armaalla lapsella on monta nimeä - ja ehkä joku virallinenkin - mutta siis sellaista vaseliinia joka kestää ainakin jossain määrin suolavettä ja vettä yleensäkin. Päteviä rasvoja auton alustaan, kun suolavesi ei pääse niin herkästi puraisemaan. Noita saa useiltakin valmistajilta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
ImacInnes
- Moderaattori
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
- Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi
Viesti
Kirjoittaja ImacInnes » 04.02.2017. 16:59
ZJ-Uovelolle vaihdettu uudet pulti ja mutterit, samalla hitsattiin muttereiden väliin lisärauta estämään irtoamista.
Tehtaan jäljitä mutterit oli joka kulmastaan hitsaantunut puskurinrautaan kiinni.
t. Ismo Ämmä