Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Tukivarsista jos rahkeet riittää, niin näistä voin sanoa ihan varauksetta että aivan p*rkeleen hyvät. Joustaa/ kiertyy kuten flex-jointeilla molemmissa päissä, mutta yhtä mukavat kuin tehtaan alkuperäiset kumipuslat.
Minulla on tällä hetkellä etu- ja takapään alatukivarsissa molemmissa päissä noi Duroflex- puslat, ja edessä myös ylätukivarsissa. On sitä ennen ollut neljää eri merkkiä flex jointteja viimeisen kymmenen vuoden aikana kolmessa eri Jeepissä, ja nämä on olleet kaikin puolin selvästi parhaat.
http://www.metalcloak.com/Duroflex-Shor ... p/7154.htm
Minulla on tällä hetkellä etu- ja takapään alatukivarsissa molemmissa päissä noi Duroflex- puslat, ja edessä myös ylätukivarsissa. On sitä ennen ollut neljää eri merkkiä flex jointteja viimeisen kymmenen vuoden aikana kolmessa eri Jeepissä, ja nämä on olleet kaikin puolin selvästi parhaat.
http://www.metalcloak.com/Duroflex-Shor ... p/7154.htm
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Saattaa olla niin hyvät tukivarret, ettei ees taivu budjettiin tuommoset
Nuo metalcloakit menee vissiin mittojen puolesta vakiopuslien tilalle, niin jos ostais vaikka tuon ebayn säädettävän sarjan, niin vois päivitellä sitten kun kumiset antautuu. Sehän olis vähän niinku osamaksulla maksettu
Eli kantapään kautta pitää testata sekin

Nuo metalcloakit menee vissiin mittojen puolesta vakiopuslien tilalle, niin jos ostais vaikka tuon ebayn säädettävän sarjan, niin vois päivitellä sitten kun kumiset antautuu. Sehän olis vähän niinku osamaksulla maksettu

Eli kantapään kautta pitää testata sekin
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Nyt olisi sitten projekti edennyt taas hieman. Etupäähän 4x4 partsilta 40mm korotuspalat ja joka nurkkaan uudet iskarit. Edessä on trailmasterit ja takana rough countryt.
Pehmeni kyllä kulku, eli ilmeisesti se takapään kankeus johtui lyhyistä iskareista.
Sitten sain renkaat laitatettua vanteille ja vanteiden ollessa irrallaan niistä löytyi merkintä 15x7" eli on 7" leveät offsetti on varmaan ainaki -30, jos ei enemmänkin miinuksella


Pehmeni kyllä kulku, eli ilmeisesti se takapään kankeus johtui lyhyistä iskareista.
Sitten sain renkaat laitatettua vanteille ja vanteiden ollessa irrallaan niistä löytyi merkintä 15x7" eli on 7" leveät offsetti on varmaan ainaki -30, jos ei enemmänkin miinuksella
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä D_Bar, muokattu yhteensä 19 kertaa
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
On se hieno! 

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Kiitos!
Kyllähän tuo jo omaakin silmää miellyttää enemmän
Kyllähän tuo jo omaakin silmää miellyttää enemmän
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Hyvän näköistä touhua ! Köyhdyitkö kovin noista iskareista ? Oliko iskareissa mitään tietoa millä "korotus mitoilla" vielä toimii ?
Nimimerkki "Iskarit huutaa hoosiannaa" (eli vaihtoa vailla
)
Nimimerkki "Iskarit huutaa hoosiannaa" (eli vaihtoa vailla

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Kiitos! On kyllä täysin eri lähtökohta kun edellisen Jeepin kanssa. Se kun oli valmiiksi metsään koulutettu ja sitä piti yrittää laittaa siistimpään kuntoon. Tätä taas pitää yrittää tehdä maastokelpoisemmaksi, mutta pitää samalla kohtuu siistinänikked kirjoitti:Hyvän näköistä touhua ! Köyhdyitkö kovin noista iskareista ? Oliko iskareissa mitään tietoa millä "korotus mitoilla" vielä toimii ?
Nimimerkki "Iskarit huutaa hoosiannaa" (eli vaihtoa vailla)

Oliskohan jotain 500 ollu hintaa. Oli muutakin tarviketta samassa kaupassa, niin en osaa tarkemmin sanoa...
Iskaritkin tuli ostettua sillä tiedolla, että 70mm on suunnilleen Korotettu ja Jarno 4x4partsilla katsoi mittojen mukaan sopivat. Tuli käytyä paikan päällä kyselemässä, vaikka välimatkaa on 900km


Edessä: http://www.4x4parts.fi/etu-akselille/87 ... hocks.html
Takaiskaria ei löytynyt 4x4 partsin netistä, mutta valmistajan sivuilla tarjosi zj:hin 4-5" korotukselle
Tällä hetkellä alatukivarsi ottaa kiinni kiinnikkeeseen kun iskarissa on ulosjoustovaraa 2-3cm
Sisäänjoustovaroja koitin kans tutkailla, mutta eihän sitä iskaria sillon nää, kun on lokasuoja täynnä rengasta

Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Nyt on viimeinki saanu aikaseksi siirtää Jeepin tallille ja ensimmäisenä tuli vaihdettua viallinen ABS -anturi ja sillä sai ABS -valon sammumaan. Siitä olikin hyvä jatkaa irrottelemalla panhardin kiinnike ja akselin päästä panhardin joutui rälläkoimään irti, kun puslan sisäholkki ja pultti oli muuttunut yhdeksi. Siihen tuli sovitettua tilalle sitten XJ:stä jäänyt Rubicon Expressiin säädettävä tanko. Korin puoleisen kiinnikkeen joutui rakentamaan ite. Vähän meni harjoittelun piikkiin tuhertaminen välillä, mutta yllättävän jämäkkä ja hyvin istuva tuli ja panhardin sai paikoilleen ilman sen kummempaa vääntämistä, joten mitoitukset ja reiätkin sattui ilmeisesti kohdalleen. Ja akseli on keskellä autoa


Tuossa panhardin kiinnikettä väsätessä otin ohjausakselin simpukan puoleisessa päässä olevan suojamuovin pois ja siinä tuli mieleen, että kuinkakohan tarpeellinen tuo on. Kannattaakohan nähdä vaivaa sen takasin laittamisessa.

Siitä sitten jatkoin keulan purkamisella ja sieltä löytyi ainaki mielenkiintoisia sähkökytkentöjä.
Ensin vastaan tuli tuollainen purkki:

Päivävaloja vaan ei tullut vastaan, enkä löytänyt myöskään niille menevää johtoa. Purkille meni ainakin johto parkkivaloilta...
Molemmilta etuvilkuilta lähti rosvoliittimillä tuollaiset johdot, mutta olettaisin menevän takavaloille, kun peräkontissa on myös samanlaisia jälkiasennettuja johtoja

Toinen lampun kanta oli korvattu nipullisella abikoliittimiä

Sain kuitenkin keulan purettua ja leikeltyä keskiosan pois alkuperäisestä puskurin takana olevasta palkista.. On se aina yhtä mukavaa ku saa rälläkän käteen ja pääsee leikkaamaan ruosteetonta peltiä

Mikähän ajatus on ollut näissä Jeepeissä laittaa tuollainen paksu johtonippu tuosta syylärin etupuolelta poikittain.. Ei sillä että se hirveästi haittais muuten, mutta saattoi ottaa pienen kosketuksen rälläkän laikasta
parin eri ikäsen Yoyotan kanssa mitä on tullu joskus ropellettua, niin niissä ei ainakaan keulassa menny johtoja kun lampuille
Tuossa panhardin kiinnikettä väsätessä otin ohjausakselin simpukan puoleisessa päässä olevan suojamuovin pois ja siinä tuli mieleen, että kuinkakohan tarpeellinen tuo on. Kannattaakohan nähdä vaivaa sen takasin laittamisessa.
Siitä sitten jatkoin keulan purkamisella ja sieltä löytyi ainaki mielenkiintoisia sähkökytkentöjä.
Ensin vastaan tuli tuollainen purkki:
Päivävaloja vaan ei tullut vastaan, enkä löytänyt myöskään niille menevää johtoa. Purkille meni ainakin johto parkkivaloilta...
Molemmilta etuvilkuilta lähti rosvoliittimillä tuollaiset johdot, mutta olettaisin menevän takavaloille, kun peräkontissa on myös samanlaisia jälkiasennettuja johtoja
Toinen lampun kanta oli korvattu nipullisella abikoliittimiä
Sain kuitenkin keulan purettua ja leikeltyä keskiosan pois alkuperäisestä puskurin takana olevasta palkista.. On se aina yhtä mukavaa ku saa rälläkän käteen ja pääsee leikkaamaan ruosteetonta peltiä

Mikähän ajatus on ollut näissä Jeepeissä laittaa tuollainen paksu johtonippu tuosta syylärin etupuolelta poikittain.. Ei sillä että se hirveästi haittais muuten, mutta saattoi ottaa pienen kosketuksen rälläkän laikasta

Viimeksi muokannut 1 päivämäärä D_Bar, muokattu yhteensä 19 kertaa
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Puskuri olis kutakuinkin kasassa, ehkä taustapuolelle muutamaan kulmaan vielä vähän vahviketta ja tietenkin ulkopuolelta saumojen hiominen olis jäljellä.
Sitten kävi kaveri tallilla ja kysyi hyvän kysymyksen, mitä en ite ole edes huomannu ajatella: "Millä meinasit maalata?"
Mikäköhän olis hyvä pintakäsittely tuommoselle? Plussaa olis, jos peittäis hionnan jäljet hyvin alleen. Edelliseen Jeeppiin tuli laitettua hammeritea pintaan ja sillä oli aika helppo saada kohtuullista pintaa aikaan, mutta voishan sitä kokeilla jotaki muitakin vaihtoehtoja millä saisi helposti siistin ja kestävän pinnan aikaan?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä D_Bar, muokattu yhteensä 19 kertaa
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Ääni sille samaiselle Hammeriten hammer- effect maalille.. on toimivaa ja helppo korjata. Kunnolla vaan pohjat että ei pääse ruoste yllättämään.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Siihen oon itekki kyllä kallistunut. Paikkakunnalta ei vaan tunnu saavan kyseistä tuotetta.. Onkohan IKH:n myymä vasaralakka lähellekkään vastaava: http://www.ikh.fi/fi/ruosteenesto-maali ... tip270024s
Eteen saapui uudet ja kiiltävät tukivarret.. Vaikutti ainakin jämäköiltä ja noihin sopii orkkiskokoiset puslat, niin löytyy jatkossa vähän paremmin valikoimaa, kun EX Xj:n Rubicon Expressin varsiin. Säätövaraa tuntui olevan myös riittävästi

Linkki tuotteeseen: http://www.ebay.com/itm/151679591326?_t ... EBIDX%3AIT
Toimitus oli kyllä kätevä kun tilausvaiheessa kertamaksulla tuli rahti ja alvit ym kustannukset maksetuksi. Ainoa miinus, että toimitus kesti viikon luvattua kauemmin, eli kolme ja puoli viikkoa.
Eteen saapui uudet ja kiiltävät tukivarret.. Vaikutti ainakin jämäköiltä ja noihin sopii orkkiskokoiset puslat, niin löytyy jatkossa vähän paremmin valikoimaa, kun EX Xj:n Rubicon Expressin varsiin. Säätövaraa tuntui olevan myös riittävästi
Linkki tuotteeseen: http://www.ebay.com/itm/151679591326?_t ... EBIDX%3AIT
Toimitus oli kyllä kätevä kun tilausvaiheessa kertamaksulla tuli rahti ja alvit ym kustannukset maksetuksi. Ainoa miinus, että toimitus kesti viikon luvattua kauemmin, eli kolme ja puoli viikkoa.
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Tämäki etenee hitaasti, mutta epävarmasti
Vinssipeti on valmis, mutta puskuria pitää vielä vähän korjailla kun meinaa olla liian tiukka sovitus, eikä saumojen hitsaamisen jälkeen sopinut enää paikoilleen.
Maskin alareunasta piti ottaa siivu pois, että sopi paikoilleen vinssina kanssa yhtä aikaa.

Meni vähän innostus tuon puskurin kanssa värkkäämiseen, kun yritin puoliväkisin vasaran kanssa laittaa paikoilleen ja irroittaminen oli jostakin syystä vielä tuplasti kovempi homma. Sen seurauksena tuntui mielekkäämmältä siirtyä helmojen ehostus hommiin. B-pilarista taaksepäin oli melko haperoa ja oli kyllä varsin hyvä, että tuli alettua suoraan laittamaan palkkia tilalle, enkä ees yrittänyt paikata katsastuskuntoon. Helman kun sai irti, niin teräsharjalla irtoruosteet pois ja sinkkipohjamaalia päälle.

Sen jälkeen tuli hitsattua 50x50x3mm ja 50x100x3 palkit yhteen ja lekattua sopivaan mittaan. Tämän jälkeenhän olisi voinut hitsailla palkin suoriltaan paikoilleen, mutta jostain tuli siinä vaiheessa mieleen joltain foorumilta lukemani keskustelu noiden pilarien alapäiden sitomisesta palkkiin, niin se tuli ratkaistua hitsaamalla laput 3mm pellistä pilarien alapäihin ja sitten hitsasin tallilta löytyneestä neliöputkesta (n.40x40mm) pätkät, että ylettyvät palkin alareunan tasolle.

Sittenhän täytyi tehdä tuohon palkkiin vastaavat reiät ja noissa meinasi olla tekeminen, että sattuivat kohdalleen, mutta lopulta osui niin hyvin, että palkki pysyi itsestään paikoillaan jo ennen hitsausta
Tuohon B-pilarin kohdalle tuli myös turvavyön kiinnikkeen kohdalle reikä ja siihen näytti tulevan niin paljon reikää, että hisasin reikien kautta vielä pystytuen palkin sisälle.
Joka väliin koitin myös maalailla tuota hitsaamisen kestävää sinkkipohjamaalia.

Siinähän se olisi paikoilleen hitsattuna, mutta päät vielä auki.
Oikein tarkasti, jos katsoo, niin lattialla näkyvän epämääräisen peltikasan voi tunnistaa vanhaksi helmaksi.

Ja maalattuna hopeisella maston hammerilla.

Enää ei olisi kun toinen helma, pakoputki sekä lambda, kuskin puolen sivupeili ja taakse jarrulevyt, niin pitäisi olla katsastuskunnossa. Ja tietenki paperihommat selvitellä alkuunsa rekisteröintikatsastusta varten sekä pyöränsuuntauslaput korotuksen muutoskatsastusta varten.. Haluttaisi hirveästi muutostaa samantien 33":lle, mutta kun ei oo renkaita
Kaiken lisäksi tässä on joutunut oottelemaan yli kaksi viikkoa miggiin lisää kaasua, kun paikallisella myyjällä ei oo ollu täyttä pulloa
Tässähän kävi sitten vielä niin, että käytin autoa ulkona niin, että sain käännettyä sen ympäri toisen helman tekoa varten. Siinä sitten talliin peruuttaessa jäin semmoseen 15cm lumikerrokseen jumiin ja huomasin, että etupäästä on veto hukassa. Kardaani kyllä pyörii, mutta yoke ei. Eli nivel tuli ilmeisesti tiensä päähän
olis kannattanu varmaan tukivarsien vaihdon jälkeen säätää kardaanin kulma myös kohdalleen ennen liikuttelua 
Vinssipeti on valmis, mutta puskuria pitää vielä vähän korjailla kun meinaa olla liian tiukka sovitus, eikä saumojen hitsaamisen jälkeen sopinut enää paikoilleen.
Maskin alareunasta piti ottaa siivu pois, että sopi paikoilleen vinssina kanssa yhtä aikaa.
Meni vähän innostus tuon puskurin kanssa värkkäämiseen, kun yritin puoliväkisin vasaran kanssa laittaa paikoilleen ja irroittaminen oli jostakin syystä vielä tuplasti kovempi homma. Sen seurauksena tuntui mielekkäämmältä siirtyä helmojen ehostus hommiin. B-pilarista taaksepäin oli melko haperoa ja oli kyllä varsin hyvä, että tuli alettua suoraan laittamaan palkkia tilalle, enkä ees yrittänyt paikata katsastuskuntoon. Helman kun sai irti, niin teräsharjalla irtoruosteet pois ja sinkkipohjamaalia päälle.
Sen jälkeen tuli hitsattua 50x50x3mm ja 50x100x3 palkit yhteen ja lekattua sopivaan mittaan. Tämän jälkeenhän olisi voinut hitsailla palkin suoriltaan paikoilleen, mutta jostain tuli siinä vaiheessa mieleen joltain foorumilta lukemani keskustelu noiden pilarien alapäiden sitomisesta palkkiin, niin se tuli ratkaistua hitsaamalla laput 3mm pellistä pilarien alapäihin ja sitten hitsasin tallilta löytyneestä neliöputkesta (n.40x40mm) pätkät, että ylettyvät palkin alareunan tasolle.
Sittenhän täytyi tehdä tuohon palkkiin vastaavat reiät ja noissa meinasi olla tekeminen, että sattuivat kohdalleen, mutta lopulta osui niin hyvin, että palkki pysyi itsestään paikoillaan jo ennen hitsausta

Joka väliin koitin myös maalailla tuota hitsaamisen kestävää sinkkipohjamaalia.
Siinähän se olisi paikoilleen hitsattuna, mutta päät vielä auki.
Oikein tarkasti, jos katsoo, niin lattialla näkyvän epämääräisen peltikasan voi tunnistaa vanhaksi helmaksi.
Ja maalattuna hopeisella maston hammerilla.
Enää ei olisi kun toinen helma, pakoputki sekä lambda, kuskin puolen sivupeili ja taakse jarrulevyt, niin pitäisi olla katsastuskunnossa. Ja tietenki paperihommat selvitellä alkuunsa rekisteröintikatsastusta varten sekä pyöränsuuntauslaput korotuksen muutoskatsastusta varten.. Haluttaisi hirveästi muutostaa samantien 33":lle, mutta kun ei oo renkaita

Kaiken lisäksi tässä on joutunut oottelemaan yli kaksi viikkoa miggiin lisää kaasua, kun paikallisella myyjällä ei oo ollu täyttä pulloa

Tässähän kävi sitten vielä niin, että käytin autoa ulkona niin, että sain käännettyä sen ympäri toisen helman tekoa varten. Siinä sitten talliin peruuttaessa jäin semmoseen 15cm lumikerrokseen jumiin ja huomasin, että etupäästä on veto hukassa. Kardaani kyllä pyörii, mutta yoke ei. Eli nivel tuli ilmeisesti tiensä päähän


Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Hyvää jälkeä
Se on hyvä näitten 5.9:ien kanssa, kun sopivat maalit alustan ja helmojen maalaukseen löytyy suoraan Motonetistä: hopeista tai mustaa hammeritea. Toinen käy hyvin Platinumiin ja toinen Dark slate:iin 
Nuo helmat olisi itsellekin pitänyt alunperin tehdä tuolla tavalla että on pilarien päät sidottu helmaan kunnolla. Se kävi jo silloin 2010 (vai '11?) mielessä, mutta en vain jaksanut
Jälkeenpäin kaduttaa etten noin tehnyt. Noh, mulla on mahdollisesti keväällä palkkihelmojen irroitus & hienosäätö edessä, niin sitten..


Nuo helmat olisi itsellekin pitänyt alunperin tehdä tuolla tavalla että on pilarien päät sidottu helmaan kunnolla. Se kävi jo silloin 2010 (vai '11?) mielessä, mutta en vain jaksanut

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Kiitos!
Vähän eri sävy on kyllä hopeassa, mutta aivan hyvin menee kyllä tuossa käytössä
puskurin kun sais vielä viimeisteltyä, niin siihenki vois vetää maalin pintaan.
Kyllä se jossakin välissä kävi mielessä, että eikö sen palkin olis voinut suoraan vaan hitsata paikoilleen, mutta tuli tehtyä kuitenkin loppuun asti noin. Tehdään siis toinenkin samalla kaavalla
On kyllä ottanu yllättävän paljon aikaa tämä rojekti, mutta eiköhän tuolla voi sittwn hetken ajella ihan rauhassu kunhan saa leiman paperiin
Vähän eri sävy on kyllä hopeassa, mutta aivan hyvin menee kyllä tuossa käytössä

Kyllä se jossakin välissä kävi mielessä, että eikö sen palkin olis voinut suoraan vaan hitsata paikoilleen, mutta tuli tehtyä kuitenkin loppuun asti noin. Tehdään siis toinenkin samalla kaavalla

On kyllä ottanu yllättävän paljon aikaa tämä rojekti, mutta eiköhän tuolla voi sittwn hetken ajella ihan rauhassu kunhan saa leiman paperiin

Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Jeps.
Palkkiin muuten ei olisi tarvinnut tehdä lovea B- pilarin kohdalle, jos vähän siistii etupenkin turvavöiden vahvikelapun alareunaa
Palkkiin muuten ei olisi tarvinnut tehdä lovea B- pilarin kohdalle, jos vähän siistii etupenkin turvavöiden vahvikelapun alareunaa

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä