DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Viesti Kirjoittaja Jolli » 24.02.2014. 11:26

Koska DIY-ohjeet on kivoja, niin jatketaan niiden tekemistä:

Tuntuuko WJ nelipyöräohjatulta? Heiluuko perä töyssyissä kuin kesällä tissieläinten perä rannalla? Vikana voi olla perän puslat ja pallonivel.

Aika-arvio tähän hommaan 4h

Tarvikkeet:
- Pallonivel: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2465908- ... -oa1803704
- 2x Puslat: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2470037- ... op52088425
(Jos et omaa prässiä, tai haluat muuten nopeuttaa hommaa, osta tämä:
https://www.jamant.fi/fi/tuote/2469527- ... -oa1828225)
- Räikkä, 15mm, 21mm ja 10mm hylsyt siihen ja jatkovarsi
- Räikkälenkki 21mm
- Prässi, viilapenkki tms ja painimet.
- Nosturi on mukava lisä

0. Nosta auto ylös
1. Irroita jarruletku A-tukivarresta irti 10mm hylsyllä, kuskin puolella 2 pulttia
2. Irroita käsijarruvaijerit A-tukivarresta voimalla
3. Irroita 15mm avaimella puslien läpi menevät pultit
4. Irroita perän päältä 3x 21mm pulttia räikkälenkillä. Nämä ovat tehtaalla liimattu kiinni -> ovat v-mäiset irroittaa, lähtevät kuitenkin
5. Taittele A-tukivarsi pois auton alta.

6. Paina prässillä puslat irti, ovat TIUKASSA
7. Irroita pallonivel, mutteri on 21mm avaimelle sopiva, käännä lähes irti, napauta 7kg hienosäätölekalla olan takaa mutteriin -> pallonivel irtoaa.
8. Kiinnitä uusi pallonivel A-tukivarteen
9. Prässää puslat kiinni A-tukivarteen
10. Avaa olut
11. Taittele A-tukivarsi-rystinki auton alle takasin
12. Kiinnitä kevyesti puslien läpi menevät pultit ( 15mm )
13. Kiinnitä perään tulevat 3x 21mm pultit kiinni
14. Tiukkaa puslien läpi menevät pultit
15. Kiinnitä jarruletku ja käsijarruvaijerit
16. Laske auto alas ja siivoa jäljet.

Kuva

Kuva

Kuva
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

pee
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2013. 20:44
Paikkakunta: Mäntsälä P

Viesti Kirjoittaja pee » 28.02.2014. 21:43

hyvä ohje !

(mitä sille avatulle oluelle piti tehdä ja koska :lol: )
Levannon We(l)ho

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.02.2014. 22:42

pee kirjoitti:hyvä ohje !

(mitä sille avatulle oluelle piti tehdä ja koska :lol: )
Liittyyköhän se tuohon kohtaan 16. "Laske auto alas ja siivoa jäljet" -> avattu olut kaatuu siinä a- vartta takaisin laittaessa :lol: :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Viesti Kirjoittaja motoman » 09.03.2017. 19:09

Eilen tuli kyseinen urakka tehtyä ja 4 tuntia siinä menikin. Tallin lattialta ruuvaten perustyökluilla.

Käsijarruvaijereita en suosittele voimalla irroitamiseen, tein niin ja rikoin toisen vaijerin suojuksen. Helpompi on irroittaa vajerien tuet A-tukivarresta, kuten jarruputki. Ja kiinnittää ne sitten takaisin uuteen tai vanhaan tukivarteen.

Muuten hyvä ohje, kiitos siitä :)
WJ 4.0 2001
ZJ 4.0 1994

Eimehtään
Viestit: 81
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 06.04.2017. 21:08

Viime syssynä laitoin puslat ja pallon. Väheni voimansiirtopaketin nytkähtely selvästi. Mutta onko noitten puslien asennolla merkitystä? Lähinnä niitten kestoikään... Tuo vulkanointihan on epäsymmetrinen. Ite laitoin samalla tavalla ko vanhatkin.
Ainiin ja homman tein pyörät maassa. Kun laitoin ensin puslien pultit,niin en saanu murikan pultteja osumaan... No sit puslien pultit pois ja ensin murikkaan kii löysästi ja sit noi toiset. Hiukan piti akselia kammeta, ennenkuin sain toisetkin kierteelle. Oliskohan ollu parempi tehdä pyörät ilmassa?
WJ 4.7 Quadra drive -00

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Viesti Kirjoittaja Timo L » 06.04.2017. 23:01

Noh, ainakin pitkittäisten tukivarsien pultit pitäisi kiristää niin että autossa on paino päällä, jolloin puslien asento on oikea ajokorkeudessa. Eli ensin sormikireyteen, sitten paino päälle ja vasta sen jälkeen kireälle.
WJ:n ylävarressa kun puslat on vaakatasossa, niin siinä ei ehkä niin suurta merkitystä verrattuna pitkittäin oleviin tukivarsiin. Noissa pitkittäisvarsissa puslat voi revetä ennenaikaisesti etenkin metsärymistelyssä, jos ne on kiristetty "väärässä" asennossa (eli akselit roikkuu vapaana).
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Fatfinn
Viestit: 69
Liittynyt: 11.10.2020. 22:55
Paikkakunta: Tornio

Re: DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Viesti Kirjoittaja Fatfinn » 16.05.2021. 23:43

Mulla ei toimi tarvikelinkit. Voiko Jamant päivittää ne?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.05.2021. 8:23

Toimiiko nyt?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Fatfinn
Viestit: 69
Liittynyt: 11.10.2020. 22:55
Paikkakunta: Tornio

Re: DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Viesti Kirjoittaja Fatfinn » 18.05.2021. 23:04

👍

Itkonen
Viestit: 88
Liittynyt: 21.05.2020. 7:18
Paikkakunta: Kajaani

Re: DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Viesti Kirjoittaja Itkonen » 20.05.2021. 20:04

Niissä kolmion koripuslien autossa olevissa ”muttereissa” on liikkumavaraa joka helpottaa asennusta. Ovat vaan yleensä ruostuneet siihen asentoon jumiin missä ovat joten sitä ei välttis hoksaa. Liotusta ja pikku naputtelua pulttiin joka on siellä kierteessä niin lähtevät liikkumaan.

Fatfinn
Viestit: 69
Liittynyt: 11.10.2020. 22:55
Paikkakunta: Tornio

Re: DIY: WJ Perän ylätukivarren huolto "A-Arm"

Viesti Kirjoittaja Fatfinn » 02.06.2021. 15:35

No niin, sain vaihdettua 👍. Ei aivan 4h rittänyt. Puslat sain vaihdettua puukkosahan ja ruuvipenkin avulla, kun löytyi sopivat holkit tallista. Metrisestä putkesta sain tarpeeksi voimaa...🤭

Kirjoita vastaus