ZJ:n automaattien erot.

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 02.07.2017. 20:56

Päätin ajaa vian ulos, ääni koveni ja häiritsi jo normaalia ajamista. Nyt on jo aika vaihtaa vanhassa laatikossa ollut overdrive yksikkö joka ei pitänyt ylimääräistä ääntä.
Nyt oli öljyn seassa jo metallia ja overdriven nopeusanturin magneetissa kunnon parta metallista.

Kuva

Tältä työmaa näytti purettuna.
Kuva

Anyway. Nyt laatikko toimii kuten pitääkin, ei ylimääräisiä ääniä. Olisi pitänyt vaihtaa jo aikaisemmin mutta työn aloittaminen on aina niin vaikeeta kun on toi YJ ollut työn alla.

ps. Nyt ajan 249j jakiksella ilman etukardaania ja HYVIN TOIMII. Huomenna laitan kardaanin paikoilleen. Tosiaan tässä vm-96+ 249 jakiksessa on takaveto yhtä puuta ja etuveto viskolla. Todistetusti!!

Lopuksi vielä. Vm-96 42re on täysin vaihtokelpoinen vm-98 kanssa. Oma oli vm-97 jossa nyt on vm-98 laatikko(valuleimojen mukaan).

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 03.07.2017. 7:57

khager kirjoitti:ps. Nyt ajan 249j jakiksella ilman etukardaania ja HYVIN TOIMII. Huomenna laitan kardaanin paikoilleen. Tosiaan tässä vm-96+ 249 jakiksessa on takaveto yhtä puuta ja etuveto viskolla. Todistetusti!!

Lopuksi vielä. Vm-96 42re on täysin vaihtokelpoinen vm-98 kanssa. Oma oli vm-97 jossa nyt on vm-98 laatikko(valuleimojen mukaan).
Ainakin räjäytyskuvien mukaan vanhemmassa 249:ssä veto menee jakikselle sisääntullessa planeetan läpi kuten 242 full time moodissa, visko on sitten ikäänkuin etu- ja takavetojen välissä. Uudemmassa tosiaan sitten visko ottaa voiman suoraan pääakselilta jolloin siis visko ei kärsi siitä että etukardaanin irrottaa ja auto toimii muutenkin hyvin.

Ylivaihdeyksikkö on sähköohjatuissa laatikoissa pääosin samanlainen 42-48RE välillä, mitä nyt kitkapakoissa eroja. Päälaatikoissa saman mallin sisällä sähköohjatuissa on eroja lähinnä liittimissä, vaikka muuten olisi identtisiä. Noin siis pääpiirteittäin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 03.07.2017. 12:20

Timo L kirjoitti:
khager kirjoitti:ps. Nyt ajan 249j jakiksella ilman etukardaania ja HYVIN TOIMII. Huomenna laitan kardaanin paikoilleen. Tosiaan tässä vm-96+ 249 jakiksessa on takaveto yhtä puuta ja etuveto viskolla. Todistetusti!!

Lopuksi vielä. Vm-96 42re on täysin vaihtokelpoinen vm-98 kanssa. Oma oli vm-97 jossa nyt on vm-98 laatikko(valuleimojen mukaan).
Ainakin räjäytyskuvien mukaan vanhemmassa 249:ssä veto menee jakikselle sisääntullessa planeetan läpi kuten 242 full time moodissa, visko on sitten ikäänkuin etu- ja takavetojen välissä. Uudemmassa tosiaan sitten visko ottaa voiman suoraan pääakselilta jolloin siis visko ei kärsi siitä että etukardaanin irrottaa ja auto toimii muutenkin hyvin.

Ylivaihdeyksikkö on sähköohjatuissa laatikoissa pääosin samanlainen 42-48RE välillä, mitä nyt kitkapakoissa eroja. Päälaatikoissa saman mallin sisällä sähköohjatuissa on eroja lähinnä liittimissä, vaikka muuten olisi identtisiä. Noin siis pääpiirteittäin.
Tarkoitin koko vaihteistoa. Mulla on nyt vaihteisto vm-98, overdrive vm-97 ja jakolaatikko 249 vm-98. Kun tilasin käytetyn vaihteiston(koko paketti jakiksen kanssa), väitettiin että käy ainoastaan vm-98. Minähän en sitä uskonut ja hyvä näin.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 03.07.2017. 14:22

Juu, ne liitinerot on lähinnä laatikon sisällä..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 04.07.2017. 7:35

Tiedoksi muille jos harkitsee laatikon vaihtoa, tässä tapauksessa jopa liittimet laatikon sisällä olivat identtiset.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.07.2017. 9:55

En muista niitä tarkkoja vuosimallirajoja, mutta eroja niissä on.. Ihan omin silmin nähtynä :wink:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 04.07.2017. 20:08

No, tämä nyt kuitenkin päättyi onnellisesti :D :D

Kirjoita vastaus