Takastefa vuosimallin 2000 Grand cherokee vuoti Heinäkuussa 2015. Nyt 2 vuotta myöhemmin vuotaa taas. Tai varmaan vuosi jo viime syksynä , kun ei käsijarru katsastuksessa pitänyt.
Uusin silloin 2 v sitten laakerin , stefan ja muut mitä siihen kuuluu. Eli vedin koko akselin laakereineen ulos ja vein sen autokorjaamoon , jossa laittoivat uuden laakerin paikallleen. Se maksoi 50 e. Nyt kun avasin , koko systeemi aivan peräöljyn vallassa. Akselia kun kokeilee käsivoimin , klappia on. Toisella puolella välystä ei ole.
Ei voi muuta sanoa , kuin että huonoja laakereita myyvät. 10 000 km ehdin ajaa. Osat tilasin Morris 4x4 Centeristä ja
Laakeri oli "Omix Outer Axle Bearing"
Tiiviste ja retainer oli Crown - merkkiset.
Osat maksoi 70 + postikulut.
Ei muuta kun uusia osia tilaamaan, mutta jostain muualta.
Onko muilla kokemuksia , että noin nopeasti menee laakeri?
WJ takapyöränlaakeri lyhytkestoinen
Re: WJ takapyöränlaakeri lyhytkestoinen
Hyvä laakeri on aika oleellinen, kannattaa katsoa että laakerissa on jonkun tunnetun hyvän laakerivalmistajan merkkaukset. Timken, SKF, Koyo nyt ensimmäisenä tulee mieleen - itse en juuri muita suostu autooni laittamaan. Crown ja Omix-ada, kuten sitten myös moni varaosaketju (niin nämä kotimaiset kuin ulkomaiden vastaavat) pakkaa laatikoihin tavaraa sen mukaan mistä saavat milloinkin parhaan tarjouksen. Eli paketissa voi olla oikeasti hyvät laakerit, tai sitten ei.
Jos ostat suoraan merkkilaakerin, niin tiedät mitä paketin sisältä tulee. Sitä ei kannata säikähtää jos merkkilaakerin paketissa tai itse laakerissa lukee valmistusmaana joku halpismaa, koska siellä nekin nykyisin pääosin tehdään. Aika harvassa alkaa olla laakeri missä lukisi "Made in Germany", "Made in USA" tai "Made in Japan". Näiden kulkineiden pyöränlaakerit pitäisi kestää katukäytössä helposti 100tkm ja/tai 5-10 vuotta. Metsäkäytössä luvut voi helposti olla alle puolet tuosta, ja pahimmillaan esim. etunavat menee jopa vuodessa.
Jos ostat suoraan merkkilaakerin, niin tiedät mitä paketin sisältä tulee. Sitä ei kannata säikähtää jos merkkilaakerin paketissa tai itse laakerissa lukee valmistusmaana joku halpismaa, koska siellä nekin nykyisin pääosin tehdään. Aika harvassa alkaa olla laakeri missä lukisi "Made in Germany", "Made in USA" tai "Made in Japan". Näiden kulkineiden pyöränlaakerit pitäisi kestää katukäytössä helposti 100tkm ja/tai 5-10 vuotta. Metsäkäytössä luvut voi helposti olla alle puolet tuosta, ja pahimmillaan esim. etunavat menee jopa vuodessa.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 7 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ takapyöränlaakeri lyhytkestoinen
Laakeri oli Timken.
Re: WJ takapyöränlaakeri lyhytkestoinen
No, sitten et sinne parempaa laakeria saa. Joko oli huono yksilö, vetarissa/ akseliputkessa jotain vikaa, tai sitten huonosti/ väärin kasattu.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ takapyöränlaakeri lyhytkestoinen
Muistaessani nyt kirjoitan tänne selvennyksen. Laakerihan on kooltaan silmämääräisesti suht heppoinen auton kokoon ja perävaunun vetomassaan nähden. Hinailen noin 3500 kg vene/traileriyhdistelmää pari kertaa vuodessa. Mutta lyhytkestoisuus selittyy ensisijaisesti varmaan sillä , että laakerin kiinnityksessä käytetty kuppimainen juttu näyttää olevan painunut/venynyt. Laakeri ja stefa pääsevät tekemään aksiaalista liikettä. Se ei kai tee hyvää stefalle eikä laakerille. Täytyy vaan seuraavalla kerralla ostaa laakerisarja , jossa tuo kuppi tulee mukana. Nyt laitoin sinne täytettä estämään päittäisliikettä.
Re: WJ takapyöränlaakeri lyhytkestoinen
Sen laipan saa erikseen, löytyy hyllystä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1