Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
No sitä vähän arvoin, että kumpaa leikkaan, mutta jotenkin tuntui tuo palkki paremmalta vaihtoehdolta.
Mutta kun tarkemmin ajattelee, niin ei sillä vahvikelapun ulospäin taivutetulla reunalla taida olla mitään merkitystä joten olis kyllä ollut helpompi leikata siitä siivu pois.
Mutta kun tarkemmin ajattelee, niin ei sillä vahvikelapun ulospäin taivutetulla reunalla taida olla mitään merkitystä joten olis kyllä ollut helpompi leikata siitä siivu pois.
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Ollut kaikenlaista hommaa ja puutetta migin kaasusta tässä välillä, niin ei ole projekti oikein edennyt. Lomareissulta tarttui onneksi mukaan Xj:n kardaani eteen rikkoontuneen tilalle.
Viikonlopuksi onneksi sai täyden kaasupullon, niin pääsi tekemään toisen puolen helmaa.
Vanha pois:

Ja uuden sovittamista:

Oli kyllä paljon suoraviivaisempaa tekemistä tuon toisen kanssa, kun ensimmäisen kanssa on harjoitellut. Väliprojektina tuli vaihdettua taakse jarrulevyt ja fiksailtua jarrupalojen kiinnikkeistä kolot pois, niin ei pitäisi ainakaan palat jumittaa
Viikonlopuksi onneksi sai täyden kaasupullon, niin pääsi tekemään toisen puolen helmaa.
Vanha pois:
Ja uuden sovittamista:
Oli kyllä paljon suoraviivaisempaa tekemistä tuon toisen kanssa, kun ensimmäisen kanssa on harjoitellut. Väliprojektina tuli vaihdettua taakse jarrulevyt ja fiksailtua jarrupalojen kiinnikkeistä kolot pois, niin ei pitäisi ainakaan palat jumittaa
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Tuli vaihdettua maalin kuivumista odotellessa äänenvaimenninkin ehjempään. Uudessa vaimentimessa oli 3" lähdöt molempiin suuntiin ja takaputkeen se kävikin suoraan, mutta edestäpäin tulevaan putkeen meni 2.5" putki päälle, joten piti kyhätä sovitin ite, kun valmista ei sattunut löytymään heti hyllystä. Eihän siitä ihan tehdastekoisen näköinen tullut, mutta luultavasti toimiva kuitenki

Äänet meni huomattavasti mukavampaan suuntaan entisen vuotavan putken tuhinan jälkeen, eikä sisällekään pörissyt liikaa pikaisella koeajolla. Takavetoisena koeajaessa tuntui vaan takarenkaat pyörivän kevyen oloisesti ainakin Xj:hin verrattuna
https://1drv.ms/v/s!Agg9CEjo5YcBgeNcT_-YksXL3D1RRg
Ja tulihan se puskurikin lopulta valmiiksi ja maalit päälle... Vinssiä on vielä vailla, mutta täytynee kerätä rahaa vähän ekaksi

Vielä kardaanin sovitus ja katsella, että kaikki toimii, niin leimalle
se ehkä valmistuu sittenkin... Parempi kyllä oliskin, kun viisumihakemus odottaa täyttämistä. Koeajot jää vähän vähemmälle, kun ens kuussa olis tarkotus suunnata itärajan taakse pikku mutka

Äänet meni huomattavasti mukavampaan suuntaan entisen vuotavan putken tuhinan jälkeen, eikä sisällekään pörissyt liikaa pikaisella koeajolla. Takavetoisena koeajaessa tuntui vaan takarenkaat pyörivän kevyen oloisesti ainakin Xj:hin verrattuna

https://1drv.ms/v/s!Agg9CEjo5YcBgeNcT_-YksXL3D1RRg
Ja tulihan se puskurikin lopulta valmiiksi ja maalit päälle... Vinssiä on vielä vailla, mutta täytynee kerätä rahaa vähän ekaksi
Vielä kardaanin sovitus ja katsella, että kaikki toimii, niin leimalle

Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Komee Jeep! Hienoa seurata.... 

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Kiitos!rane58 kirjoitti:Komee Jeep! Hienoa seurata....
Tuolta etäisyydeltä näyttää maalipintakin hyvältä. Lähemmässä tarkastelussa paljastuu, että meinasi alkaa maali valumaan, vaikka yritin mahdollisimman ohutta kerrosta kyllä tehdä

Tänään tuli laitettua Xj:n etukardaani paikoilleen ja se menikin yllättävän kivuttomasti. Samalla tuli huomattua, että jarrulevyt oli edestä aika loppu, mutta varaosa-Xj:ssä näytti olevan onneksi kohtuu uuden näköiset ja menivät heittämällä paikoilleen


Sujui vähän liian hyvin, niin kyllä tässä varmaan vielä joku muu alkaa vastustamaan

Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Sehän tuli käytyä konttorilla kyselemässä katsastukseen liittyviä asioita, niin pari pentä takaiskua tuli, jotka oli enemmän tai vähemmän odotettavissa.
Korotuksesta tuli sanomista, kun eihän mulla ole etujousista todistusta, että ovat autoon sopivat kun ovat alunperin XJ:n jouset ja ostettu uutena vuosia sitten.. En huomannu kysyä, että kelpuutetaanko etujousia taakse... Taidan ensihätään palauttaa orkkisjouset alle, kunnes saan uudet jouset ostettua.
Sitten toinen asia oli vaatimuksenmukaisuustodistus, kun ei ollut ruotsin otteella EU tyyppihyväksyntänumeroa. Sekin oli jo osittain käynyt mielessä, ettei ole alunperin EU -malli kun radiossa oli vain joka toinen taajuus. Kysäsin TUV finlandilta, niin tämähän on kanadaan myyty uutena ja tarvitsee kaikki mahdolliset todistukset (15 eri asiasta). Odotin jotakin vajaan 200€:n hintaa, mutta hintalappu olikin reilut 600€ Saakohan noita jostain edullisemmin, vai pitääkö suosiolla tilata todistukset tuolta.
Olishan tuollaiselle rahalle parempaakin käyttöä, esim vinssiä ja niitä jousia tai vaikka renkaisiinki sen sais upotettua kivasti
Korotuksesta tuli sanomista, kun eihän mulla ole etujousista todistusta, että ovat autoon sopivat kun ovat alunperin XJ:n jouset ja ostettu uutena vuosia sitten.. En huomannu kysyä, että kelpuutetaanko etujousia taakse... Taidan ensihätään palauttaa orkkisjouset alle, kunnes saan uudet jouset ostettua.
Sitten toinen asia oli vaatimuksenmukaisuustodistus, kun ei ollut ruotsin otteella EU tyyppihyväksyntänumeroa. Sekin oli jo osittain käynyt mielessä, ettei ole alunperin EU -malli kun radiossa oli vain joka toinen taajuus. Kysäsin TUV finlandilta, niin tämähän on kanadaan myyty uutena ja tarvitsee kaikki mahdolliset todistukset (15 eri asiasta). Odotin jotakin vajaan 200€:n hintaa, mutta hintalappu olikin reilut 600€ Saakohan noita jostain edullisemmin, vai pitääkö suosiolla tilata todistukset tuolta.
Olishan tuollaiselle rahalle parempaakin käyttöä, esim vinssiä ja niitä jousia tai vaikka renkaisiinki sen sais upotettua kivasti
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Miehekäs peli! Mites kulkupuoli tuolla 5.9:llä 5.2 verrattuna?
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Kiitos!Mopar kirjoitti:Miehekäs peli! Mites kulkupuoli tuolla 5.9:llä 5.2 verrattuna?
En oo yhtä soratiellä tapahtunutta koeajoa enempää ajanu tuolla 5.2:lla, mutta silti sanoisin, että kyllä sen eron huomaa. Joku, joka on molemmilla enemmän ajanut, niin voisi kertoa tarkempaa analyysiä

Nyt on orkkis jouset paikoillaan, niin näyttää nuo 31":t sopivan hyvin vakiokorkuiseenkin autoon. Vanteet vaihtuivat myös 15x7 et-40:stä 15x8 et-20:iin niin eivät tule niin ulos ja on tulevia isompia renkaita varten valmiina. Siitä huolimatta vähän levikettä tuli myös laitettua, niin ei tule renkaan kuvio ulos kaarista
Vastaavuustodistus on tilauksessa pakettiautopojat -nimisen firman kautta ja siellä oli pari satkua halvempi kun tuv:lla, vaikka tuv:n paperi onkin

Katsastukseen varasin huomiselle ajan, mutta paperithan ei tietenkään ehtineet tulla. Ainakin niiden takia siis menee jälkitarkastukseen, mutta huomenna saa ainakin mahdollisen vikalistan, niin ollaan lähempänä rekisteröintiä kun tietää tarkalleen, että mitä laitettavaa on

Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Se on yllättävän selkeä. Ei pelkästään tehoista ja väännöistä johtuen, mutta 5.9 ZJ:n sytkäennakko tekee osan siitä miltä kone tuntuu. 5.9- kone on aika eriluonteinen, ja ylipäätään 5.9:ssä on alavääntöä aika reilusti.Mopar kirjoitti:Miehekäs peli! Mites kulkupuoli tuolla 5.9:llä 5.2 verrattuna?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Kiirettä pitänyt, kun reissuun lähtö lähestyi ja auto piti saada kilvitettyä.
Vanteet menivät vaihtoon jossain vaiheessa, kun kävin koeajaolla sorateitä pitikin ja meinasi vasen takarengas karata alta ja muttereita kiristäessä parista meni kierteet pilalle. Vanteet tulivat vannetukusta, niin lähetyksen saapuessa ihmettelin, kun yhden laatikon merkintöjä oli korjailtu tussilla. Laatikon avatessa sisällä olikin 6x139,7 jakoinen vanne... Ihan hyvin kun 3/4 osui kuitenkin oikein

Sitten korotukset pois alta ja todistusten puuttuessa lähdin hakemaan vikalistaa. Tuomio oli seuraavanlainen:
1. korjauskehotus: käsijarrun kahva nousee liian ylös.
2. korjauskehotus takasumuvalo ei toimi.
Hylkäys: ajovalojen korkeudensäätö ei toimi(eli ruotsissa oli laitettu e-hyväksytyt valot ilman säätöä)
Yllätykseksi ei kyselty vaatimuksenmukaisuustodistusta ollenkaan, joten äkkiä perumaan tilausta, kun sitä ei ollut vielä saapunut ja se onneksi oli vielä saksan tüv:lla tekemättä/lähettämättä ja peruutus onnistui. Seuraavaksi alkoi siis valojen korkeudensäätö -osien metsästys, joka ei tuottanut tulosta. Suunnitelin jo kaverin varaosa mondeosta sovittavani säätöosat autoon, mutta Southwest Tradelta osia kyseltyäni sanoivat, että noita on katsastettu jenkkimallin valoilla ilman säätöä ja konttorilta tiedusteltuani asia olikin juuri näin sillä varauksella, että valokuvio on sopiva ja konttorilla tekevät vielä lausunnon siitä (hintaa 150€). Sen jälkeen valot lähti tilaukseen ja valojen saavuttua ei muuta kun valot paikalleen ja odottelemaan ilmoitusta, että milloin lausunnon tekevä henkilö olisi paikalla.
Katsastusaikaa odotellessa saapui myös vaihdelaatikon lisäjäähdytin ja mittarit lämmöille, sekä jännitteelle.

Jännitemittarin johdon otin suoraan akulta releen kautta, johon heräte virtalukolta. Mittareiden kanssa tuli hetki istuttua autossa paikkaa miettiessä ja sitten tuosta a-pilarin juuresta vasemmalta löytyi hyvin näkyvillä oleva, mutta kuitenkaan ei näkyvyyden tiellä oleva paikka.

Mittareiden asemoinnin jälkeen asentelin sitten lisäjäähdyttimen, joka tuli tilattua vähän hätäisesti ja tutkimatta sen tarkemmin. Jäähdytin oli AN10 -liittimillä, jotka on vähän turhankin järeät, mutta onneksi letkuihin löytyi kuitenkin adapterit, joilla sen sai liitettyä laatikon alkuperäisen nestekierron väliin.



Laatikon lämpömittari tuli laitettua laatikolta jäähdyttimelle lähtevään putkeen.

Sitten viimeinkin Juhannuksen jälkeisenä maanantaina lausunnon tekijä ilmoitti olevansa tulossa konttorille ja samana päivänä saikin lausunnon tehtyä ja toinen katsastaja suoritti katsastuksen loppuun (sama henkilö ei saanut tehdä molempia) ja lopputuloksena yksi Jeeppi lisää suomen kilvissä
Vanteet menivät vaihtoon jossain vaiheessa, kun kävin koeajaolla sorateitä pitikin ja meinasi vasen takarengas karata alta ja muttereita kiristäessä parista meni kierteet pilalle. Vanteet tulivat vannetukusta, niin lähetyksen saapuessa ihmettelin, kun yhden laatikon merkintöjä oli korjailtu tussilla. Laatikon avatessa sisällä olikin 6x139,7 jakoinen vanne... Ihan hyvin kun 3/4 osui kuitenkin oikein

Sitten korotukset pois alta ja todistusten puuttuessa lähdin hakemaan vikalistaa. Tuomio oli seuraavanlainen:
1. korjauskehotus: käsijarrun kahva nousee liian ylös.
2. korjauskehotus takasumuvalo ei toimi.
Hylkäys: ajovalojen korkeudensäätö ei toimi(eli ruotsissa oli laitettu e-hyväksytyt valot ilman säätöä)
Yllätykseksi ei kyselty vaatimuksenmukaisuustodistusta ollenkaan, joten äkkiä perumaan tilausta, kun sitä ei ollut vielä saapunut ja se onneksi oli vielä saksan tüv:lla tekemättä/lähettämättä ja peruutus onnistui. Seuraavaksi alkoi siis valojen korkeudensäätö -osien metsästys, joka ei tuottanut tulosta. Suunnitelin jo kaverin varaosa mondeosta sovittavani säätöosat autoon, mutta Southwest Tradelta osia kyseltyäni sanoivat, että noita on katsastettu jenkkimallin valoilla ilman säätöä ja konttorilta tiedusteltuani asia olikin juuri näin sillä varauksella, että valokuvio on sopiva ja konttorilla tekevät vielä lausunnon siitä (hintaa 150€). Sen jälkeen valot lähti tilaukseen ja valojen saavuttua ei muuta kun valot paikalleen ja odottelemaan ilmoitusta, että milloin lausunnon tekevä henkilö olisi paikalla.
Katsastusaikaa odotellessa saapui myös vaihdelaatikon lisäjäähdytin ja mittarit lämmöille, sekä jännitteelle.
Jännitemittarin johdon otin suoraan akulta releen kautta, johon heräte virtalukolta. Mittareiden kanssa tuli hetki istuttua autossa paikkaa miettiessä ja sitten tuosta a-pilarin juuresta vasemmalta löytyi hyvin näkyvillä oleva, mutta kuitenkaan ei näkyvyyden tiellä oleva paikka.
Mittareiden asemoinnin jälkeen asentelin sitten lisäjäähdyttimen, joka tuli tilattua vähän hätäisesti ja tutkimatta sen tarkemmin. Jäähdytin oli AN10 -liittimillä, jotka on vähän turhankin järeät, mutta onneksi letkuihin löytyi kuitenkin adapterit, joilla sen sai liitettyä laatikon alkuperäisen nestekierron väliin.
Laatikon lämpömittari tuli laitettua laatikolta jäähdyttimelle lähtevään putkeen.
Sitten viimeinkin Juhannuksen jälkeisenä maanantaina lausunnon tekijä ilmoitti olevansa tulossa konttorille ja samana päivänä saikin lausunnon tehtyä ja toinen katsastaja suoritti katsastuksen loppuun (sama henkilö ei saanut tehdä molempia) ja lopputuloksena yksi Jeeppi lisää suomen kilvissä

Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Hienoa ja onneksi olkoon!
Ps. Toiseksi alin kuva, onko hihna pykinyt vai miten se näyttää reunastaan olevan rutussa?
-Vai valehteleeko kuva vai vanhan likinäköiset silmät...?

Ps. Toiseksi alin kuva, onko hihna pykinyt vai miten se näyttää reunastaan olevan rutussa?

-Vai valehteleeko kuva vai vanhan likinäköiset silmät...?

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Sehän tosiaan oli uudet kilvet autossa maanantaina ja lauantaina lähtö Venäjälle. Vakuutusyhtiöltä kerkesi onneksi Green Card saapumaan vajaassa viikossa, mutta sattui vaan väärlle autolle
sitten äkkiä paikalliselle konttorille ja siellähän saivat sen samantien tulostettua käteen 
Katsastusta seuraavana päivänä korotukset takaisin alle.

Reissukamppet tuli lastattua autoon ja kattoteline polttoaineita varten XJ:n kattotelineen putkista ja matka alkoi kohti Rajajoosepin ylityspaikkaa
Jeeppi näyttää kyllä pieneltä ja matalalta tässä seurassa, mutta mukana pysyttiin

Maisemia ei voinut moittia. Tuollainen taukopaikka oli, kun Ala-Tuuloman kylästä oliin n. 50km ajettu huonokuntoista soratietä. Mukava matkanopeus tuolla tieosuudella oli varmaan 15 km/h:n luokkaa

Ensimmäisen matkapäivän jälkeen vastassa oli tuhottu silta, mikä oli kylläkin odotettavissa, mutta vettä oli odotettua enemmän tuntureiden sulamisvesien takia.

Ylityspaikkaa ei sillan läheisyydestä löytynyt, vaikka kuorma-auton jäljet johtivatkin ylävirran puolella rantaan. Vettä näytti olevan jo heti rannassa ainakin yli metrin verran.

Etsittiin siis nukkumapaikka ja suunniteltiin ylitystä lisää seuraavana päivänä. Yöpaikka löytyikin mukavalta jäkäläkankaalta

Seuraavana päivänä alavirran puolelta löytyi matalan näköinen paikka, jota tiedustelimme ensin Defenderillä ja vettä näytti olevan alle renkaan verran (olisikohan jotain 80cm ollut syvimmillään), joten päätimme lopulta ylittää joen siltä kohtaa...

Ylityksen jälkeen paluumatka tielle oli jonkin verran pehmeämpää maastoa.

Tielle päästyämme aika pian olikin vastassa seuraava puuttuva silta, mutta tällä kertaa vastassa oli kapeampi joki / oja. Yllätykseksi siinä oli yhtä syvästi vettä kuin edellisessäkin.

Parinkymmenen kilometrin jälkeen oli vastassa taas tutunoloinen näky, jälleen tuhottu silta. Joki vaikutti olevan kyllä ääriään myöten täynnä vettä ja virta kova, sekä sillan kohdalta syväkin, vaikka maastokuorma-auton jäljet johtivatkin sillan viereltä veteen.

Ylityspaikkaa piti hakea taas kauempaa sillasta ja kävimmekin molemmissa suunnissa jokirantaa pitkin.


Jouduimme kuitenkin toteamaan, että vettä oli pecha -joessa liikaa ja oli pakko kääntyä takaisin päin, jossa vastassa olisi taas yli 50 km kuoppaista soratietä

Sitä ennen kuitenkin piti hakea yöpaikka ja lähistöllä olevan pyshozero -järven rantaan menevän tien päästä löytyikin ihan sopiva paikka.

Joen ylitys takaisin päin ei tuntunut yhtä jännittävältä kuin edellisenä päivänä.

Soratieltä selvittiin takaisin Asfaltille ja edessä oli koukkaus Murmanskin läheltä Olenegorskia ja Monchegorskia kohti. Pienen navigointivirheen takia erehdyimme Murmanskin keskustaan, mikä ei todellakaan ole sopiva paikka pohjois-Suomen liikenteeseen tottuneelle

Sieltä onneksi selivittiin ehjin nahoin eteenpäin ja pysähdyttiin Murmansk - Olenegorsk välillä pienelle tauolle, että sain Jeepin tankattua. Samalla totesimme, että yöpaikkaa pitäisi alkaa etsimään.

Kymmenkunta kilometriä edellisestä paikasta sivutietä ajettua tuli vastaan vanha peltoaukea, mihin oli hyvä majoittua.

Seuraavana päivänä matka jatkui kohti Olenegorskia

ja Monchegorskia

Siitä ajatus oli suunnata mutka Hiipinä-tuntureilla, mutta näytti, että siellä on lunta vielä ihan liikaa ja päätimme suunnata Kantalahden kautta Alakurtin lähistölle ja etsiä sopivan metsätien ajettavaksi pitkän asfalttisiirtymän jälkeen

Pienen kartanlukuhetken jälkeen löytyi sen näköinen pätkä, mistä pääsisi ympäri ja samalla voisi löytyä reissun viimeinen yöpaikka.

Sitä polkua sitten riittikin tunneiksi eteenpäin





Kunnes lopulta tie katosi kokonaan, vaikka se kartalla vielä näkyikin
jouduimme palaamaan jälleen samaa reittiä takaisin. Näitä ongelmia tuntuu olevan noiden pienempien teiden kanssa kun kartat ovat 80 -luvulta. Viimeisen illan leiripaikan lähistöltä lähdimme jalkaisin katsomaan, että millainen vieressä kulkeva joki on, mutta joki jäi näkemättä. Tuolla se jossain alhaalla menee.


Viimeisenä päivänä suunta olikin kotia kohti. Aikalailla meni reissu tiesiirtymiä ajellessa umpikujien tullessa vastaan. Toisin sanoen alkuperäiselle reitille olisi mukava palata kun vesi on normaali korkeudessa. Tunturimaisemat olivat kaiken lisäksi edessä päin ja Hiipinäkin jäi kokematta. Kyllähän tuonne on vielä palattava
Reissun saldo oli mittarissa 1140km ja ~215l bensaa... alle 20l / 100km jäi siis keskikulutus. Toki ennen asfaltilta poistumista tankatessa laskeskelin olevan jotain 14:n luokkaa.
Tulipahan tarinaa



Katsastusta seuraavana päivänä korotukset takaisin alle.
Reissukamppet tuli lastattua autoon ja kattoteline polttoaineita varten XJ:n kattotelineen putkista ja matka alkoi kohti Rajajoosepin ylityspaikkaa
Jeeppi näyttää kyllä pieneltä ja matalalta tässä seurassa, mutta mukana pysyttiin

Maisemia ei voinut moittia. Tuollainen taukopaikka oli, kun Ala-Tuuloman kylästä oliin n. 50km ajettu huonokuntoista soratietä. Mukava matkanopeus tuolla tieosuudella oli varmaan 15 km/h:n luokkaa

Ensimmäisen matkapäivän jälkeen vastassa oli tuhottu silta, mikä oli kylläkin odotettavissa, mutta vettä oli odotettua enemmän tuntureiden sulamisvesien takia.
Ylityspaikkaa ei sillan läheisyydestä löytynyt, vaikka kuorma-auton jäljet johtivatkin ylävirran puolella rantaan. Vettä näytti olevan jo heti rannassa ainakin yli metrin verran.
Etsittiin siis nukkumapaikka ja suunniteltiin ylitystä lisää seuraavana päivänä. Yöpaikka löytyikin mukavalta jäkäläkankaalta

Seuraavana päivänä alavirran puolelta löytyi matalan näköinen paikka, jota tiedustelimme ensin Defenderillä ja vettä näytti olevan alle renkaan verran (olisikohan jotain 80cm ollut syvimmillään), joten päätimme lopulta ylittää joen siltä kohtaa...
Ylityksen jälkeen paluumatka tielle oli jonkin verran pehmeämpää maastoa.
Tielle päästyämme aika pian olikin vastassa seuraava puuttuva silta, mutta tällä kertaa vastassa oli kapeampi joki / oja. Yllätykseksi siinä oli yhtä syvästi vettä kuin edellisessäkin.
Parinkymmenen kilometrin jälkeen oli vastassa taas tutunoloinen näky, jälleen tuhottu silta. Joki vaikutti olevan kyllä ääriään myöten täynnä vettä ja virta kova, sekä sillan kohdalta syväkin, vaikka maastokuorma-auton jäljet johtivatkin sillan viereltä veteen.
Ylityspaikkaa piti hakea taas kauempaa sillasta ja kävimmekin molemmissa suunnissa jokirantaa pitkin.
Jouduimme kuitenkin toteamaan, että vettä oli pecha -joessa liikaa ja oli pakko kääntyä takaisin päin, jossa vastassa olisi taas yli 50 km kuoppaista soratietä
Sitä ennen kuitenkin piti hakea yöpaikka ja lähistöllä olevan pyshozero -järven rantaan menevän tien päästä löytyikin ihan sopiva paikka.
Joen ylitys takaisin päin ei tuntunut yhtä jännittävältä kuin edellisenä päivänä.
Soratieltä selvittiin takaisin Asfaltille ja edessä oli koukkaus Murmanskin läheltä Olenegorskia ja Monchegorskia kohti. Pienen navigointivirheen takia erehdyimme Murmanskin keskustaan, mikä ei todellakaan ole sopiva paikka pohjois-Suomen liikenteeseen tottuneelle

Sieltä onneksi selivittiin ehjin nahoin eteenpäin ja pysähdyttiin Murmansk - Olenegorsk välillä pienelle tauolle, että sain Jeepin tankattua. Samalla totesimme, että yöpaikkaa pitäisi alkaa etsimään.
Kymmenkunta kilometriä edellisestä paikasta sivutietä ajettua tuli vastaan vanha peltoaukea, mihin oli hyvä majoittua.
Seuraavana päivänä matka jatkui kohti Olenegorskia
ja Monchegorskia
Siitä ajatus oli suunnata mutka Hiipinä-tuntureilla, mutta näytti, että siellä on lunta vielä ihan liikaa ja päätimme suunnata Kantalahden kautta Alakurtin lähistölle ja etsiä sopivan metsätien ajettavaksi pitkän asfalttisiirtymän jälkeen
Pienen kartanlukuhetken jälkeen löytyi sen näköinen pätkä, mistä pääsisi ympäri ja samalla voisi löytyä reissun viimeinen yöpaikka.
Sitä polkua sitten riittikin tunneiksi eteenpäin

Kunnes lopulta tie katosi kokonaan, vaikka se kartalla vielä näkyikin

Viimeisenä päivänä suunta olikin kotia kohti. Aikalailla meni reissu tiesiirtymiä ajellessa umpikujien tullessa vastaan. Toisin sanoen alkuperäiselle reitille olisi mukava palata kun vesi on normaali korkeudessa. Tunturimaisemat olivat kaiken lisäksi edessä päin ja Hiipinäkin jäi kokematta. Kyllähän tuonne on vielä palattava

Reissun saldo oli mittarissa 1140km ja ~215l bensaa... alle 20l / 100km jäi siis keskikulutus. Toki ennen asfaltilta poistumista tankatessa laskeskelin olevan jotain 14:n luokkaa.
Tulipahan tarinaa


Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Joen ylityksessä tietenkin tuli vesi lattialle asti ja porasin tyhjennysreiät takapenkin alle ja vahvistimelta piti ottaa johdot irti kun kaiuttimet alkoi elää omaa elämää. Matot purkasin kotiin päästyä irti ja pari päivää kuivateltuani revin äänieristeet irti ja laitoin kuivat matot takaisin paikoilleen. Äänieristeet ovat yhä kuivumassa ja laitan ne kyllä mattojen alle kunhan saan ne ensin kuivaksi 
Etuakseli oli imenyt vedet sisään ja tänään sain sen purettua. Stefa ainakin kuskin puolelta oli entinen ja laakereissakin kulumaa... täytynee opetella perän purku ja kasauskin viimein. Vielä kertaakaan ei ole tarvinnut kyseiseen operaatioon perehtyä..
Kyllähän se nyt alkaa Jeepin ohjaamo tuntua tutulta ja vieläkään ei kaduta XJ:stä luopuminen ja vaihtaminen "sivistyneempään" kulkuneuvoon... Tokihan sillä olisi uskaltanut helpommin lähteä jokea ylittämään

Etuakseli oli imenyt vedet sisään ja tänään sain sen purettua. Stefa ainakin kuskin puolelta oli entinen ja laakereissakin kulumaa... täytynee opetella perän purku ja kasauskin viimein. Vielä kertaakaan ei ole tarvinnut kyseiseen operaatioon perehtyä..
Kyllähän se nyt alkaa Jeepin ohjaamo tuntua tutulta ja vieläkään ei kaduta XJ:stä luopuminen ja vaihtaminen "sivistyneempään" kulkuneuvoon... Tokihan sillä olisi uskaltanut helpommin lähteä jokea ylittämään

Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Kyllä silmäsi näkevät oikeinrane58 kirjoitti:Hienoa ja onneksi olkoon!![]()
Ps. Toiseksi alin kuva, onko hihna pykinyt vai miten se näyttää reunastaan olevan rutussa?![]()
-Vai valehteleeko kuva vai vanhan likinäköiset silmät...?


Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd
Tuon Venäjän reissun jäljiltä etuperässä oli enimmäkseen kirkasta vettä sisällä ja totesin, että laakerit on vaihtokunnossa. Ensikertalaisena peräremontissa oli pientä jännitystä ilmassa, mutta nyt se on kasattuna ja kilometrejäkin alla satoja kilometrejä, joten epäilen remontin onnistuneen jollakin lailla
menihän siinä uudesta pinionin mutterista ja yhdestä vanhasta kierteet krymppiholkin kanssa, mutta paikallisesta tarvikeliikkeestä onneksi löytyi lisää
Etujarrut meinaa välillä jäädä laahaamaan, vaikka tasoitin kääntöpäistä jarrupalojen vastakappaleet. Tilasinkin jo jarrusatulat, niin katsotaan johtuuko niistä, vai jostain muusta.
Samaten tuo Re:n panhardin pallonivel on mennyt väljäksi jo parin tuhannen kilometrin jälkeen ja siihen pitäisi uus hommailla, mutta epäilyttää tuo nopea kuluminen...
Vinssikin tuli viimein hommattuna. Tuollainen Warrior Samurai 9500HS ja vaikuttaisi ainakin vielä ihan asialliselta. Vertailukohtana edelliseen Warn M8000:een on vapautin kevyempi käyttää ja rullaa köysikin kevyemmin ulos

Samaan aikaan sain myös hankittua pitempään suunnitellut 33" renkaat, joille piti tehdä puskurin päätä leikkaamalla vähän lisätilaa.

Koeajoreissulla eksyin kivikkoisempaan maastoon ja onnistuin luistelemaan kiven päältä alas ja tietenki sattui terävä kivennurkka renkaan kyljestä läpi. Onneksi tuli paikkaamalla vielä toimiva rengas.

Samaisella koeajolla tuli kuitenkin selväksi, että kuviosaha on isojen renkaiden ystävä

Sitten vielä taivutin lokasuojan reunan sisäänpäin, niin tuli yllättävän hyvä omatekoiseksi


Koeajollakin käytiin ja toimi heti paremmin



Etujarrut meinaa välillä jäädä laahaamaan, vaikka tasoitin kääntöpäistä jarrupalojen vastakappaleet. Tilasinkin jo jarrusatulat, niin katsotaan johtuuko niistä, vai jostain muusta.
Samaten tuo Re:n panhardin pallonivel on mennyt väljäksi jo parin tuhannen kilometrin jälkeen ja siihen pitäisi uus hommailla, mutta epäilyttää tuo nopea kuluminen...
Vinssikin tuli viimein hommattuna. Tuollainen Warrior Samurai 9500HS ja vaikuttaisi ainakin vielä ihan asialliselta. Vertailukohtana edelliseen Warn M8000:een on vapautin kevyempi käyttää ja rullaa köysikin kevyemmin ulos
Samaan aikaan sain myös hankittua pitempään suunnitellut 33" renkaat, joille piti tehdä puskurin päätä leikkaamalla vähän lisätilaa.
Koeajoreissulla eksyin kivikkoisempaan maastoon ja onnistuin luistelemaan kiven päältä alas ja tietenki sattui terävä kivennurkka renkaan kyljestä läpi. Onneksi tuli paikkaamalla vielä toimiva rengas.
Samaisella koeajolla tuli kuitenkin selväksi, että kuviosaha on isojen renkaiden ystävä

Sitten vielä taivutin lokasuojan reunan sisäänpäin, niin tuli yllättävän hyvä omatekoiseksi
Koeajollakin käytiin ja toimi heti paremmin
Grand Cherokee 5.9 Ltd