Pyörän laakerit

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Kojootti324
Viestit: 91
Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
Paikkakunta: Mynämäki

Pyörän laakerit

Viesti Kirjoittaja Kojootti324 » 12.07.2017. 21:52

Pystyykö pyörän laakereita kiristämään vai onko ne vaihdettava uusiin??? :shock:

Katsastuksessa todettiin, että niissä on välystä :oops:

Leima tuli, mutta kirjoitettiin rekisteri otteeseen, ettei takasumuvalo toimi takana :shock:
RockWillage

Kuva


Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 1995

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Pyörän laakerit

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 12.07.2017. 22:27

Jos Zj:stä on kyse, niin edessä vaihdetaan napa uuteen ja taakse voi vaihtaa laakerin. Taitaa olla sama suurimmassa osassa Jeeppejä
Grand Cherokee 5.9 Ltd

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Pyörän laakerit

Viesti Kirjoittaja motoman » 14.08.2017. 19:00

Aika iso välys siellä saa ollakin!

http://jamant.fi/fi/tietosivut/vinkkej% ... 4ongelmiin
WJ 4.0 2001
ZJ 4.0 1994

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Pyörän laakerit

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.08.2017. 19:36

Niin, koska C-clip-takavetarin laakerin välys ei poistu laakeria vaihtamalla, kun se on rullalaakeri, eikä kartiorulla. Kartiorulla oli käytössä vuoteen -89 asti, -90:sestä lähtien kaikki on C-clipillisiä, paitsi taas kun siirrytään WJ-koppaan (siis 99-04), palattiin takaisin kartiorullalaakeriin, ja sama on yhden vuoden mallissa KJ:tä rinnan C-clipin kanssa (eli 2002 Dana 35C perissä, joka on harvinainen suomessa, mutta olen sellaisia nähnyt), kun KJ:n (02-07) Chryslerin 8-1/4" on rullalaakeri ja samaten JK-Wranglerissa on kartiorullalaakerit molemmissa taka-akseleissa... Ja 2005-> Grand Cherokeet ja 2006-> Commandereissa on taka-akselilla vain vaihdettava napa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Pyörän laakerit

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.08.2017. 19:39

motoman kirjoitti:Aika iso välys siellä saa ollakin!
Saa se olla pienempikin, ei tarvii aina odottaa, että tulee oikeasti se suurin sallittu välys vastaan :lol: :lol: :lol:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörän laakerit

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.08.2017. 20:28

Juu, taka-akselilla voi olla sitä päittäisvälystä c- clipillisessä perässä, ja niissä on yllätävänkin isoja eroja. Mulla oli alunperin ZJ:n D44a:ssa reilu 2mm heittokellolla mitattuna. Vaihdoin uudet vetarit ja pidin samat c-clipit, päittäisvälys tippui alle puoleen milliin.

Etunavassa ei sitten saa olla tippaakaan välystä mihinkään suuntaan, jos on väljää niin etunapa vaihtoon.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus