Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Tyhjäkäynti jotain 300 rpm matalammalla kuin normaalisti. 1000-1800 rpm nykii. Lämpimällä koneella huonompi, kostealla kelillä usein myös. Nyt tosin temppuaa tällä aurinkoisellakin säällä :/ Vaihdettu puolakotelo, tulpat, tulpanjohdot helmikuussa. Puolan vaihdon jälkeen toimi jonkun aikaa jees, mutta nyt taas sama ralli. Alkoi ensin 1200 rpm oireet, nyt tuo haarukka jo isontunut tuohon 1000-1800 rpm vajaassa kuukaudessa. Ei näytä vikakoodeja. Mistäs sitä lähtisi syytä etsimään?
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Mulla täysin sama, en vaan ole vielä ehtinyt vaihtamaan mitään osia. Ulkomaan googletuksella vaikuttaa aikasen tyypilliseltä KJ:lle - ja diagnosointi ihan missä hyvänsä. Jollakin oli virtalukossa vikaa, jollain lamdassa, jollakin lopulta polttoainepuolella (suodatin)... samaa tuskailen, ei viittis summanmutikassa vaihtaa puolta-autoa 
t. Marko

t. Marko
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Käy mittauttamassa päästöt ja vikakoodit alkuun. Ne usein kertoo paljon. Toinen mikä usein tehny vastaavia ongelmia on moottorin lämpötila-anturi. Joskus ne hajoaa niin että näyttää lämpötilaa mutta se lämpötila on väärä.
kozel@ircnet
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Ei näytä vikakoodeja, päästöt ok, lambdan kun otti irti, ei nyi.
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Mikähän muuten tuo moottorin lämpötila anturi olikaan englanniksi?
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Temperature sensor
Jos lambda irti ei nyi ni sillon äkkiseltään seospuolen vikaan viittais. Menee varakartalle ja ei säädä seosta. Testerillä mahdollisesti näkis miten lambda arvot menee.
Jos lambda irti ei nyi ni sillon äkkiseltään seospuolen vikaan viittais. Menee varakartalle ja ei säädä seosta. Testerillä mahdollisesti näkis miten lambda arvot menee.
kozel@ircnet
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
vaihdoin omaani RE16MC tulpat (tosin sellaiset siellä oli jo aiemminkin) ja nykinä rauhottui. Ehkä vaikutti myös että nyt ilmanputsari on nyt vaihdettu ja tiiviisti kiinni - eikä vuoda siitä kaasuläppäkotelon liitoksesta. Samoin toinen niistä kaasuläppäkoteloon tulevista liittimistä oli vähän niin ja näin...
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Nykiminen loppui, ongelma ratkesi pari vk sitten niinkin pienellä vaivalla kuin tulppien vaihdolla. Niitä ei oltukaan korjaamolla vaihdettu puolan vaihdon yhteydessä. Ensin kierrokset leijuivat ja tyhjäkäynti oli 300 rpm enemmän kuin normaalisti, mutta nyt alkanut normalisoitua. Katsotaan miten kauan päästään ongelmitta...
Jäi kyllä vähän mietityttämään, miten yleistä tulppien aiheuttama ongelma on, tähän oli vaihdettiin (valmistajan suosittelemat) LZTR4A-11 tulpat viimeksi 1,5 vuotta sitten (ajettu n. 30 tuhatta) ja nyt samanlaiset uudet NGK:t tilalle. Vanhat olivat päällisin puolin ihan ok näköiset.
Jäi kyllä vähän mietityttämään, miten yleistä tulppien aiheuttama ongelma on, tähän oli vaihdettiin (valmistajan suosittelemat) LZTR4A-11 tulpat viimeksi 1,5 vuotta sitten (ajettu n. 30 tuhatta) ja nyt samanlaiset uudet NGK:t tilalle. Vanhat olivat päällisin puolin ihan ok näköiset.
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
RE16MC on ne mitä suositellaan nyt, maahantuoja on muuttanut ohjeistustaan juurikin tuon nykinän poissaamiseksi (kaikkialla vaan ei ole päivitetty järjestelmiä niin tarjoaa vanhaa mallia). ELi kannattaa huomioida vastaisuudessa. Olikohan 18 e 4 tulppaa yhteensä tarvikeliikkeestä. Moparin vastaavat jotakin 40-50 e väliltä. Ne itselläni.
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Mistäs tuo nykyinen ohjeistus edes löytyy? Edellinenkin piti kaivaa jostain jenkkifoorumilta... Jos nykiminen niin yleinen ongelma tulppien takia, niin luulisi tuon olevan vähän yleisemmässä tiedossa :O
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Näkyy löytyvän MOPARin varaosaohjelmasta ainakin: Part Number: SPRE1 4MCC5
Part Description: 2.4L Naturally Aspirated (Non-Turbo) Engine Spark Plug
TSB Number: 08-008-04
For vehicles equipped with a 2.4L engine, spark plug SPRE14MCC5 has been superseded per Service Bulletin 08-008-04. Use of SPRE14MCC5 is no longer recommended.
The new recommended spark plug is either 05149002AA (RE16MC) or 05149003AA (LZTR4A-11).
EDIT: lisäsin tuon MOPARin tuonne väliin selvittääkseni että on siis tiedossa merkkiorganisaation järjestelmässä, jos vaan viitsii lukea ne tiedotteet sieltä (kaikki ei viitsi, kun ei kiinnosta)!!
Part Description: 2.4L Naturally Aspirated (Non-Turbo) Engine Spark Plug
TSB Number: 08-008-04
For vehicles equipped with a 2.4L engine, spark plug SPRE14MCC5 has been superseded per Service Bulletin 08-008-04. Use of SPRE14MCC5 is no longer recommended.
The new recommended spark plug is either 05149002AA (RE16MC) or 05149003AA (LZTR4A-11).
EDIT: lisäsin tuon MOPARin tuonne väliin selvittääkseni että on siis tiedossa merkkiorganisaation järjestelmässä, jos vaan viitsii lukea ne tiedotteet sieltä (kaikki ei viitsi, kun ei kiinnosta)!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
RE16MC:stä tullut kuulemma erillinen tiedote (näin Mäkelän koneessa kertoivat), mutta esim maahantuojan järjestelmään sitä vissiin ei ole päivitetty. Samoin Fixus ketjulla tuntui olevan tiedossa, koska suoraan tarjosivat noita tulppia tiskiltä. Mutta joo, onhan tuokin malli mitkä sinulla on tuon Jamantin tiedon mukaan sovelias KJ:lle.
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Vanha topikki mutta omassa olen havainnut että kun tulpat alkavat olla loppu ja nykiminen alkaa niin tulpan posliinia tarkkaan katsoessa näkee mustia "noki" vanoja johdon liittimestä avainkantaan jotka käsittääkseni kertovat siitä että kipinä on koittanut hypätä sieltä. Noissa jeepin lettereissä käskettiin vaihtaa myös johdot tulppien vaihdon yhteydessä.
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Ei ole SRP:ssä (siis Service Repair Tip) ainakaan mitään puhetta tulpanjohdoista, mulla on se tulostettuna se teksti tuossa pöydällä nenän edessä. Puhutaan vain tulpista... Missäs sulla semmoinen tulpanjohto-tieto on kirjoitettuna?? Mielellään myyn tulpanjohtoja myös tulppien ohessa, mutta olis kiva kun olis se ohjeistus tiedossa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Kj nykii, matala tyhjäkäynti
Tuossa TSB:ssä se sanotaan, mutta vain ensimmäisellä kerralla tulpan tyyppiä vaihtaessa:
NOTE: To eliminate concerns of a possible high secondary ignition voltage
flashover, caused by a thermal set of the ignition cable spark plug boot(s)
to the old style spark plug (RE14MCC5), install new ignition cables when
replacing the old style spark plugs (RE14MCC5) with the new style spark
plug(s) (RE16MC or LZTR4A-11) for the first time.
Johdot ovat halvat joten tee asiakkaalle palvelus ja vaihda tulpanvaihdon yhteydessä.
NOTE: To eliminate concerns of a possible high secondary ignition voltage
flashover, caused by a thermal set of the ignition cable spark plug boot(s)
to the old style spark plug (RE14MCC5), install new ignition cables when
replacing the old style spark plugs (RE14MCC5) with the new style spark
plug(s) (RE16MC or LZTR4A-11) for the first time.
Johdot ovat halvat joten tee asiakkaalle palvelus ja vaihda tulpanvaihdon yhteydessä.