Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.12.2018. 21:57

Kylhän tuo mahtais paremminkin edetä jos näitä Jeeppejä tai edes "Jenkkejä" ylipäätänsä olis ruuvaillu. Kai tätäkin nyt voi Jenkiks väittää vaikka onkin euroopassa pultattu kasaan :wink: Ei mulla ole ollut kuin GT Mustangi aikoinaan vuosituhannen vaihteessa ja sitä ei tullu ruuvailtua -> siihen maailman aikaan oli mukamas rahaa ruuvauttaa muualla. Sittemmin olen herännyt ja vaihtanut kuivaa ylle...

Noniin ja sitten asiaan. Aloitin tunkkaamalla koslan takapään ilmaan ja vaikkei kuvassa kunnolla näykään, niin siellä on kyllä ihan kunnon pukit jonka päällä laite lepää. Sköntsänen ja ruosteinenhan tuo oli, tuskin ihan viime viikolla on kukaan availlutkaan:

Kuva

No eipä muuta ku mattopuukolla kokeilin ensin hieman silikooneja veistellä mäkehen jonka jälkeen hissukseen moralla ja vasaralla aloin naputella kantta levälleen, Yhden pultin jätin löysälle tuohon ettei kamat loikkaa silmille. Itse olin jotenkin positiivisesti yllättynyt öljyjen väristä, sieltä ei siis mitään ultimaattista pikeä valunut ulos kuitenkaan:

Kuva

Nopeella vilaisulla kannen irroituksen jäljiltä ei sisuskalutkaan näyttäneet pahalta:

Kuva

Tiivistepintojen putsia rupesin touhuumaan, ja sitten pashoja puhaltelin pois brake cleaner + paineilma yhdistelmällä. Ei mitään kauhean pedanttia putsausta, mutta pahimmat veks. Omaan silmään näytti sisuskalut edelleen hyvältä:

Kuva

Laiskuuttani en jaksanut kaivaa hiekkapuhallusvehkeitä esille, vaan tarjosin kannelle ränkälään kiinnitettävää punottua teräsharjaa. Jäi epätasaiseksi, mutta tässä kohdin sisäinen thuning peikko rupesi heräilemään ja kiihoittavat alumiinikannet käväisi _pariin_ otteeseen mielessä:

Kuva

Kannen sisäpuolelta ei nyt kuvaa touhuumisen ohella tarttunutkaan, mutta magneetissa ei ollut suuren suuresti hilettä. Taas putsikuuri brake cleanerilla, räteillä ja paineilmalla. Sitten kun kerta oli noin rupinen, niin totesin että kiskasen pentseelillä mustan hammeriten pintaan kun sitä saapi ruosteen päällekin vetää. Se on ainakin tuolla harraste 325i avon peräklunssissa pysynyt, niin kai se tässäkin pysyy. Ja siis ne alumiinikannet... Pultit hapotin ja vedin kälä-kälällä mustaa pintaan.

Kuva

Tässä välissä sitten entrasinkin autotallissa lauennutta tietokonetta, olihan kurjaa pajoittaa kun ei rokkia päässyt soittelemaan. Samalla tarjoilin -66 malliselle Stenhöj hydrauliprässille Tiivistekeskuksesta haettuja tiivisteitä ja askartelin paskartelin sen kasaan. Kun nyt sitten Loctite SI 5970 tasotiivistetuubi oli levällään, niin nappasin tuon kannen takaisin kiinni perään. No eihän se Hammerite täysin kuivanut ollu, mutta piti nyt saada nippuun vaan yöksi jotta saa ölpändeerokset sisään huomenna. Mainitsiko joku jossain vaiheessa jotain alumiinikansista?

Kuva

Mulla on jotku Spicer performance tivarit tulossa tuolta maailmalta, mutta kun ne oli loppu niin tulevat vasta joskus niinkin aikaisin kuin helmikuussa. Ei varmaankaan ole yhtä hyvä kuin Lubelockeri, mutta useamman kerran käytettävät pitäis näidenkin kerrostiivisteiden olla. Saas nähdä sitten että miten käy. Tuo Loctiten tasotiiviste silkkari on kyllä ollut ihan toimivaa omissa ropailuissa, ja tuokin tuubi tullut ihan BMW varaosanumerolla kun sitä ilmeisesti aika moneen paikkaan lykkäävät nykyisellään menemään.

Huomenissa tosiaan pääsee taas "purpose built" laitteistolla törkkimään öljyjä perän uumeniin. Noudattelen Jamantin neuvoa ja laitan vajaan putelin kitkalisäainetta mukaan vaikka öljyssäkin jo LS lisäaineistus on. Ja öljyistä tulikin mieleen, että kyllähän mä eilen mottiin vaihdoin uudet öljyt + filsun, ja samalla meni uusi ilmafiltterikin. Onkos se raitisilmafiltteri muuten jossain erikoisen eksoottisesti vaihdettavissa? Nopeesti vilasin niin pirulautsi tartteeko tuulilasinpyyhkijät ja se muovi tuulilasin alareunasta kynsiä huitsin skuderiaan että sen filtterin saa vaihdettua?

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 14.12.2018. 8:01

Macke kirjoitti:
13.12.2018. 21:57
Onkos se raitisilmafiltteri muuten jossain erikoisen eksoottisesti vaihdettavissa? Nopeesti vilasin niin pirulautsi tartteeko tuulilasinpyyhkijät ja se muovi tuulilasin alareunasta kynsiä huitsin skuderiaan että sen filtterin saa vaihdettua?
Siinähän se tosiaan apparin puolella tuulilasin alareunan muovin alla. Ekana kannattaa vähän tiirailla, että siellä ylipäätään on se suodatin. Nämä autot nimittäin ymmärtääkseni pääsääntöisesti lähti tehtaalta ilman suodatinta ja sen kehystä. Nyt kun on jo toinen WJ ajossa, niin voi kehua, että 50% omistamistani Jeepeistä on ollut raitisilmasuodatin kun auton ostin. Harmi, että tässä jälkimmäisessä sitä ei ole.

Mutta asiaan. Eli itse olen onnistunut vaihtamaan suodattimen ilman koko muovin ja pyyhkijöiden irrotusta. Eli ruuvit irti ja muovia raolleen niin nippa nappa mahtunut kädet sen verran väliin että sen suodattimen on saanut pois ja turattua takaisin paikoilleen.

Suodattimen olemassaolon voi todeta tiirailemalla siitä ritilikön välistä.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.12.2018. 10:35

Ja jos kotelo puuttuu, niin niitä löytyy hyllystä....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.12.2018. 15:39

Dodih, tulipas töräytettyä sitten uudet öljyt takaperään. Nurkista kun löytyi ennestään öljyä, niin käytin siis Ravenol SLS 75W-140 GL-5 + Mopar kitkalisäaine komboa. Öljyä meni baltiarallaa 2,2-2,3 litraa ja valmiiksi lisäaineistettuun öljyyn laitoin Jamantin vinkin perusteella puolet -> puolikas siitä lisäaineputelista. Työkaluna käytin "tein itse ja säästin" mallista paineilmarasvaintani johon on ollut tarkoituksena tehdä erilaisia letku + pää kombinaatioita pikaliittimin. Nyt toki valmiina oli vaan vaihdelaatikkoöljyjen ruikkimiseen käytetty filtterein varustettu letku niin käytin sitä. Tämähän on siis tehty ihan 6kg sammuttimesta, ja vaikka katoin sellasen pytyn jossa oli schrader venttiili valmiina tuossa "kahvassa" niin päädyin hitsaamaan hanan + pikaliittimen kylkeen että pikkasen joutusammin saapi paineistettua putelin. Nousuputkihan tuossa sammuttimessa on, eli tyhjenee miellyttävän tyhjäksi käytössä ja sai jotain hyötyä Jeesuksen aikasesta sammuttimestakin:

Kuva

Auto alas pukeilta, raju rykäsy ja ropsit sisään, sitten kun ujo noro lähti valumaan reiästä niin tulppa perään. Olihan epäilyttävän kuuloista touhua, mutta niin oli kyllä mun mielestä toi kumitulppakin :D

Kuva

Ajattelin tässä vielä ottaa kuvatukset orkkis suuttimista jotka nyt sitten olikin 2-reikäiset eikä 1-reikäiset:

Kuva

Kuva

Densossa kuitenkin aikalailla tiheämmin noita sumuttelureikiä:

Kuva

Tossa nyt sitten kun vilasin paria muutakin orkkis suutinta että onko todentotta 2-reikäisiä kaikki, niin huomasin että niinkin useasta kuin viidestä suuttimesta oli runko halki tämän tapaisesti:

Kuva

Tuonkin puolesta tais nyt sitten olla ihan oikea hetki suutinrempalle :shock:

Eimehtään
Viestit: 81
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 14.12.2018. 17:30

Eikait se tuosta halkeemasta vuoda.. Jos vuotais,niin olis tulet herkässä konehuoneessa.. Saas nähdä onko tuosta Densojen hienommasta sumusta hyötyä. Luulis ainakin paremmin syttyvän.
WJ 4.7 Quadra drive -00

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.12.2018. 17:57

Täysin kuivathan ne vanhat ruikkarit oli joo, muuten olisi varmaan kärry palanut aikoja sitten jos ne tuosta vuotaisi. Se mitä mittailin parista vanhasta suuttimesta resistansseja, niin ne heitteli. En tiedä onko tuolla rungon halkeamisella osaa ja arpaa siihen, mutta ei kyllä oman nenän eteen ole aiemmin tuon näköisiä suuttimia ajautunut vaikka ovat olleet reilusti vanhempiakin. Jos ei muuta niin himmaa suurinta putsausintoa ainakin :D

chinatown
Viestit: 48
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja chinatown » 14.12.2018. 18:11

Aijai, mielenkiinnolla odotan tuleeko suuttimilla mitään eroa, käyntiin tai kulutukseen. Voin sit tilailla omaankin samanlaiset :D
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.12.2018. 19:22

Tasaisemmin tuo käy tyhjää kuin aiemmin ja lähtee käyntiinkin ihan eri tavalla, toki sinne vaihtui ne tulpat samalla. Josko huomenna kävisi ajelemassa jonkinmoista lenkkiä niin voisin tarjoilla alustavia kokemuksia. Suurempaa ajoa ei pysty nyt ajella kun en tiedä paljonko toi etuperä on falskannut, niin tarttee saada hoivattua kuntoon ettei mene pas2 koko vermes. Eipä tuo allensa ole merkkaillut, mutta silti.

Niin joo, suuttimien vaihdon jälkeen tein jonkun ohjeistuksen mukaisen moottorinohjaimen resetin / fast learning moodiin ajon: plussa irti akusta ja kiinni maahan 30-sekunnin ajaksi, plussa takaisin kiinni akkuun, sytytysvirrat päälle, ajovalot päälle, ajovalot pois, virrat pois. Ilmeisesti opiskelee seuraavan 50 starttauksen verran sitä starttia, ja hieroo kenties jotain adaptaatioarvoja sinne ECUun muutenkin. Mulla ei ole _mitään_ käsitystä tuon todenperäisyydestä, mutta tuskinpa tuolla nyt mitään rikkookaan.

Taisi muuten tulla tyhjä arpa sen raitisilmasuodattimen suhteen kun näyttää aika tyhjältä tuolla muovin alla muutamaa havunneulaa lukuunottamatta:

Kuva

Onko sellanen kotelo järkevän vai järkyttävän hintainen, vai laitetaanko raitisilmasuodatin suoraan hutiostosten laariin :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.12.2018. 21:28

Joo, ei oo raikkaria sulla, nettikaupassa se kotelo on, etsitkö itse, vai linkitänkö?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 15.12.2018. 8:27

Omasta 02 wjstä tuo puuttuu kanssa. Onko kukaan laittanut tuota jälkiasennuksena ja kokemuksia mitä vaikuttaa sekä ilmankiertoon tahi laatuun?

.... 16 vuoden pölyt yms kierrossa onko vaivan arvosta laittaa enää tässä kohtaa?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.12.2018. 8:49

Puhdasta ilmaa ilman kevään siitepölyjä ja muita pölyjä, olis se hyvä, jos senmmoisen Commanderiinkin sais, niin laittaisin heti. Ja yksi tärkeä asia on se, että se vaihdettaisiin kerran vuoteen edes...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Eimehtään
Viestit: 81
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 15.12.2018. 9:11

Mie vuorasin omasta sen sisemmän ritilän iv-koneisiin tarkoitetulla suodatinmatolla. Eihän se mikään hepasuodin ole,mutta enimmät pölyt suodattaa. Ja on halapa..
WJ 4.7 Quadra drive -00

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.12.2018. 9:52

Tämähän lienee tuo kotelo http://jamant.fi/fi/tuote/2467145-raiti ... 208300ilsu eikä tuo nyt älyttömän hintainen ole jos sillä saa kaikenmaailman pölyt pysymään ulkopuolella. Mutta onkos toi rakenne nyt niin pässi, että siitä tuulilasin alareunamuovista pääsee kaikki skeida tippumaan suoraan filtterin päälle? Yleensähän noissa on joku kotelo + kansi, ja se ilman imu tapahtuu sieltä kotelon alta vähän samaan malliin kuin ilmanputsarikotelossakin. Meinaan että mahtaa tulla aikamoinen perunakellarin käry ja homenokka kehiin jos tohon suoraan tai epäsuoraankin vedet niskaan tulee :D

Edittivä: se tulee ilmeisesti pystyyn siihen rintapeltiin ja vedensuojana on toi ritilä?

Edit2: pikku hakemisella löytysisesisi ihan kliffa infopläjäys aiheesta http://www.wjjeeps.com/cabinair.htm, eli ei paha rasti. Pitää katsoa tilin damage Joulun jälkeen ja Jamantilta ostella tuollainen kotelo :)

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.12.2018. 17:46

Skädäm, nyt on rullattu joku 40 kilometriä operaatioiden jäljiltä. Tyhjäkäynti on todella tasainen, ei tule sellasta pientä misfireä silloin tällöin jota aiemmin tuli vaan aikalailla rock steady 600 rundia kiekkamittarin mukaan tyhjäkäynnillä kylmänä ja lämpösenä. Osa varmaan uusien suuttimien ansiota (vaikka olis ollu orkkiksetkin) ja osa menee kynttilöille ja loput uudelle ilmafilsulle. Herkästi vastaa kaasuun, ei nyi tasakaasulla ja meinas perketi lyödä sutia kun runttasin lusikan pohjaan moottoritien rampille kiihdyttäessä. Ei ollenkaan objektiivinen mielipide on se, että olis jonkun verran herkemmän ja pirteämmän oloinen mutta ei sitä nyt pysty pelkästään uudentyyppisten suuttimien ansioksi laskea, vaan eiköhän toi nyt ole ihan kaikkien asioiden summa. Niin ja lähtee edelleen käyntiin kuin palmupuun alta, että kyllä joku tai useampi niistä vanhoista suuttimista kusi.

Toistaiseksi ei siis mitään negatiivista havaittavissa, hyvin kiertää ilman kuormaa ja ajossa, ei mitään rykimistä, menee nätisti tasakaasulla jne. Jahka tossa pääsee sitten normi ajoon kiinni niin pääsee katsomaan niitä kulutuksia. Instant lukemat normi tiellä noin 86km/h mittarin mukaan 7-13 litraa erittäin kevyestä alamäestä jonkinmoiseen ylämäkeen. Kuten sanottu, sitten kun saa loput mestat entrattua ja kiesin takas normi ajoon, niin sitten pääsen peilaamaan kulutuslukemia siihen vähäiseen normi ajoon mitä olen kerennyt kärrin kanssa ajella ennen remonkeja.

Väliyhteenvetona voisi sanoa, että jos tekeepi suutinremonttia niin ei se huonolta ajatukselta vaikuttaisi heittää näitä Densoja sinne tilalle. Kokemus erittäin rajallinen tällä hetkellä, että älkää nyt heti tilatko niitä kuitenkaan. Ja jos tilaatte, niin ei saa tulla minua kivittämään hengiltä :D Mulla olis muuten 8 tollasta ruikkariakin "ylimääräisenä" ellen nyt sitten päätä hillota niitä hyllyssä.
Suhteeni Jeepyn kanssa on ollut lyhyt, mutta jotenkin tuntuu siltä että haluan tuon laitteen pitää itselläni vaikka tuoreamman käyttöauton itselleni jossain kohtaa hommaisinkin. Keväällä oli ihan armoton jenkkikuume (60-lukulaisia kohtaan), mutta kai sitä tällasenkin kanssa vois harrastaa. Ja sinne pöpelikköönkin tekisi miedosti mieli mennä, mutta mitään HC meininkiä ei tällä tule kyllä vedettyä kun on niin siistikuntoinen laite. Paskotaan sitten mieluummin joku muu katiska jos ja kun hurahtaa kukkahattutätienkin suosimaan offikseen...

Kukas on lyönyt kaasut tällaseen? Luulis että teretere-landiasta saisi halvemmalla, 80/90-luvulla kaikilla oli Largon takahudlarissa kaasupullo mikä puolestaan on nykyään niin modernia ja fiiniä täällä :D

chinatown
Viestit: 48
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja chinatown » 15.12.2018. 23:55

Joo eiköhän nuo suuttimet vois uusia omaankin, vaikkei sen kummempaa hyötyä oliskaan. Flexfuel sarjakin kiinnostas kokeilla. Eka Jeeppi itselläni, ihan hetken mielijohteesta ostin talvikulkineeksi reilu vuosi sitten, mutta alkaa tuntua siltä että ei tuosta osaa enää luopua. Syö bensaa aivan simona varsinkin kaupunki pyörityksessä, maantiellä ei niinkään...ajotietokoneen mukaan. Eikä se nyt niin mahottoman hyvä ole ajaakkaan mutta jotenkin joka aamu kun sen lyö käyntiin niin unohtuu maailman murheet jotta ei sen niin väliä :lol: Kasi on kasi 8)
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Kirjoita vastaus