Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Jeeppinen
Viestit: 125
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 27.12.2018. 12:34

Miten bensa-Jeep vaihdetaan biokäyttöiseksi?
Onko tästä IS artikkelista jutun juurta ja pelastusta monelle isoruokaiselle Jeepille?
https://www.is.fi/autot/art-2000005944055.html
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ :D

ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

Re: Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 27.12.2018. 22:17

Jeeppinen kirjoitti:
27.12.2018. 12:34
Miten bensa-Jeep vaihdetaan biokäyttöiseksi?
Onko tästä IS artikkelista jutun juurta ja pelastusta monelle isoruokaiselle Jeepille?
https://www.is.fi/autot/art-2000005944055.html
Toi vaan on kohtuu hintaista tehdä muutos, ellei sitten tee harrastus/ideologia pohjalta.
Hinta spekulaatiota sen verran että itse kasattuna, parilla 120kg pullolla ja tarvittavilla tarkistuksilla veikkaisin yli 20 vuotta vanhalle, 8-pyttyselle pikkulohkolle setin hinnaksi 3k€. Karkeesti sama on auton arvo. Lisäksi siunaantuu vuotuinen vero :evil:
Siitä tosin sai takaisin muutoskatastuksen yhteydessä 800€ ja jos soppari Gasumilla on vielä voimassa niin 90€ kuussa tankkaukset on halpaa ajoa.
Sen jälkeen pitäisi alkaa kuolettamaan kuluja mutta alle 10tkm vuodessa tarkoittaa sitä että Jeepistä on enään akselit jäljellä kun on maksanut itsensä takaisin. Ehkä kannatavampaa tehdä tuo muutos uudempaan/vähemmän ajettuun/ kalliimpaan autoon.
Tuolta voi katsoa hintoja:
http://www.cnghouse.fi/kauppa/index.php
http://www.terragas.fi/index.html
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

siffo
Viestit: 170
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Re: Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja siffo » 28.12.2018. 22:46

Jos muutoksen tarkoitus on pelastaa maailmaa niin edullisinta varmaan muuttaa bensavehje etanolille.

Jeeppinen
Viestit: 125
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 29.12.2018. 11:34

Joku muu kuin Jeep harrastaja saattaa tosiaan nähdä asian siten että kaikki osallistuvat "maailman pelastamiseen". Kun päättäjät pääsevät autolla ajamisen ruuvia kiristämään, niin silloin varmasti tapahtuu. Jeep-harrastaja näkee kehityksen ehkä massiivisena polttoaineen hinnannousuna tai vaihtoehtoisesti verotuksen kovana nousuna perusteena auton päästöt.

Ajattelen siis niin, että mitä on tehtävissä kun ne muut pääsevät meidän harrastajien puolesta päättämään tämänkin asian?
Mitä maksaa 4.0 XJ ja vastaavat muuttaminen etanolille? Tai minkä muun auton moottori käy paikalle ja on vähäpäästöisempi ja kuluttaa vähemmän?
Tähän suuntaan olisi kiinnostavaa jatkaa keskustelua.
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ :D

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja Macke » 29.12.2018. 11:46

Eihän ne etanolisarjat maksa kuin jonkun 300-400€, kaasulaitteiston saa Eestistä asennettuna reilusti halvemmalla kuin täältä Kekkosloviakiasta. Siihen en kyllä ota mitään kantaa että miten viranomaiset siihen suhtautuu, ja että istuuko suutin edes kiinni tankkauspisteellä.

Tuoreammissa moottoreissa joutunee ottamaan reilusti pienemmän iskutilavuudeltaan kun tehot karkaa muuten yli vertailurajojen. Se nyt vie sitten puolestaan ison iskutilavuuden mukanaan tuomat leppoisat väännöt noin pääsääntöisesti. Dieseliähän tupla-ahdettuna sinne ei voi laittaa kun kaikki Diesel kuskithan on tällä hetkellä suuria rikollisia.

Tietoviisaitten päätöksiä on mahdotonta ennustaa. Tai no, tuskin sieltä mitään normi järkeen tai oikeisiin tutkimustuloksiin tulevaa tulee kuitenkaan...

Jeeppinen
Viestit: 125
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 29.12.2018. 12:16

Niin, sama haaste on monella muullakin US auton omistajalla jolla auto on vain harrastus.
Olisi harmillista jos kaikki tällaiset autot joutuu paalaamaan ympäristösyistä. Sen takia vaihtoehdot auton elämän jatkamiselle ovat kiinnostavia.
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ :D

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja Macke » 30.12.2018. 12:41

Jos on kovalla askilla oleva voimalinja, niin kyllähän tuollaisen muuntaa "oikeasti" etanolille uudella moottorinohjaimella + isommilla suuttimilla. Bensaletkut ehkä joutuu vaihtamaan etanolia sietäviksi, mutta eipä sekään mitään ydinfysiikkaa ole.

Mulla kävi itselläni WJ:n moottorinohjauksen päivittäminen samoista syistä sekä koneen potentiaalin maksimoimiseksi. Tossa rupee vaan olemaan sen verta sähköhärpäkettä ympärillä, että en sitten tiedä millainen suo se voisi olla. Päällimmäisenä tulee mieleen 45RFE askin ohjaus aftermarket ECU:lla, luulisi nyt että jostain mahdollisesti löytyisi joku purkki joka osaa käskeä tollasta 45/545RFE askia? Tai no, ehkä se jopa toimisi jos olemassa olevaan lootan ohjaimeen saisi syötettyä tarvittavan infon sisään aftertmarket ECU:lta, en tosiaan ole tippaakaan asiaa tutkinut niin ihan menee spekuloinniks koko juttu :D

Bensaahan saa just niin kauan kun lentokoneet lentää nykyisellä polttoaineella. Hitto, kai ne tossa veroparrutuksessa vois vähän kattoa niitä aurinkomatkojen teppo-turisteja ja roimia sinne sitä sapiskaa kun tollanen lentobussi myrkyttää tätä palloa ihan pikkasen enemmän kun mikään Jeeppi...

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 31.12.2018. 12:33

Saahan tuon WJ:n oman PCM- boksinkin ohjelmoitua e85:lle (kuten myös '96-'98 ZJ:n, '96-'01 XJ:n, ja '97-'06 TJ:n), ei siihen mitään aftermarket- versiota välttämättä tarvitse. Toki näissä orkkisboksin softaamisissa on se huono puoli että ei ole bensa-/ viinaseostunnistinta joten se on sitten e85 menovetenä. Ehkä äly jonkin verran osaisi säätää seosta bensalle, mutta en tiedä onnistuuko tarpeeksi.

Ainakin jenkeissä 4.7 V8:a on ollut Dodgessa ihan aitona flexfuelina, ja kait oli Jeepissäkin. Eli tarvittavan seosanturin ja systeemit kun saisi, ja flexfuelin PCM:n niin saisi nauttia ilman pelkoa siitä onko matkan varrella e85:ttä. Tosin ohjelmoida sekin PCM pitäisi mutta ainakin teoriassa mahdolista ihan aitona.
Tuollainen flexfuel 4.7 V8 olisi aika hauska mylly XJ:n tai TJ:n konehuoneeseen kun menisi tilavuuden ja päästöluokan puolesta hienosti kuutosen tilalle ja saisi viisiportaisen kohtuu vahvan automaatin, mutta menee vaan harmillisesti tehorajat yli. Tota 4.7 V8:a kun ollut kolmena tehoversiona, ja flexfuelit taisi kaikki olla niitä uusimpia '07-> Corsair- versioita, missä on 290-310 hevosta/ 430-450Nm vääntöä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja Macke » 31.12.2018. 16:07

Siinä on varmaan jonkinmoinen retrofistaaminen kuitenkin jos tollasen tuoreamman rassin flexfuel kilut asentelee WJ:hin, itse olin kattovinani niistä orkkis bokseista että menee liittimetkin vallan erilaisiksi -05 eteenpäin. Corsair versiossa oli tuplakynttilät per pytty eiks jeh, kai sekin jotain tunetusta sitten vaatisi?

Aftermarket hommat menee kyllä sitten vielä haastavemmiksi koska askin ohjaus, ABS ohjaus jne jne. Nykyaikaisella ECU:lla varmasti vaan saisi paremman tehosuhteen irti tollasesta WJ:n V8 malmikasastakin. Juutuupista löyty aika paljon XJ:n ja muiden 6-pyttyisten aftermarket ECUtuksia mutta ensimmäistäkään WJ + kasi + aftermarket ECU juttua en onnistunut kaivamaan esille mistään.

Speeduino ECU reilulla satkulla + muut tarvittavat hilut niin sillä onnaa tollaseen vanhempaan rassiin jo ohjaus viinantunnistuksineen. Propelli saa kyllä vähän pyöriä hatussa harraste-ECU:n johdosta, mutta olis edullisesti tehtävissä. On toki aika kaukana plug and playsta...

Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Biokaasu/maakaasu ja muu fossiilisen vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja Tracker » 28.01.2019. 20:24

Tankkaan XJ TD:n tarpeet Nesteen Pro dieselillä tai ST1 perusnaftalla. Kulutus on kirjoissa 7,1-10,5 l/100 ja My diesel 100% biodiesel voisi olla vaihtoehtona, jos tarvitsisi jonkin tuulisähköteslan kanssa kisailla vihreydestä. Jeeppini on luonnollisesti Forrest Green, eli Metsän Vihreä väriltään. Niin kauan hyvä paletti kun tuo metsästä takaisin.

Bensa-auton käyttö Re85 etanolibensalla on ihan fiksu veto. Kulutuksen kasvusta ym saa luotettavaa tietoa USA:n ympäristönsuojeluministeriön sivuilta fueleconomy .gov. Sieltä selviää todelliset kulutukset vuodesta 1985 alkaen. Rinnakkain voi laittaa myös bensa ja etanoli ym malleja samasta merkistä ja mallista. Kohdasta ”Personoi” saa laitettua L/100 Km.

Jk. Juotin janoista Fleetside Chevy 4.3 avolavaa 50% Re85 seoksella ilman muutoksia ja kaikki maistui ilman palautetta, joskin 105 oktaaninen viinabensa paransi alavääntöä selkeästi.
Jeep on aito jeeppi.

Kirjoita vastaus