Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Sampparainen
Viestit: 5
Liittynyt: 18.12.2018. 14:34
Paikkakunta: Kouvola

Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Sampparainen » 19.12.2018. 14:59

Moro,täällä aloitteleva jeeppi harrastaja kyselee napamutterin ja niiden 3,tähtikantaisen pultin kiristys momentteja. Netistä löytyy niin paljon eri tietoa että ajattelin kysyä täältä neuvoa. T.aloitteleva jeeppi äijä

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Keimo » 19.12.2018. 15:26

Korjausmanuaali (vuosimalliin 1999) antaa seuraavanlaiset arvot:
Axle Nut . . . . . . . . . . . . . . . . 237 N·m (175 ft. lbs.)
Hub Brg. Bolt . . . . . . . . . . . . . 102 N·m (75 ft. lbs.)
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Sampparainen
Viestit: 5
Liittynyt: 18.12.2018. 14:34
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Sampparainen » 19.12.2018. 16:27

Keimo kirjoitti:
19.12.2018. 15:26
Korjausmanuaali (vuosimalliin 1999) antaa seuraavanlaiset arvot:
Axle Nut . . . . . . . . . . . . . . . . 237 N·m (175 ft. lbs.)
Hub Brg. Bolt . . . . . . . . . . . . . 102 N·m (75 ft. lbs.)
Kiitos vastauksestasi !

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Timo L » 19.12.2018. 16:43

Muistat sitten vaihtaessa pari asiaa:

Napaa ei saa vetää ulosvetäjällä pois olkavarresta, tosin jos on vanha napa mikä menossa roskiin niin sitten on ok. Navan kiinnityspultit ei ole tähtikantaisia, ne on 12- kulmaisella 13mm kannalla mihin käy ihan tavalinen 12- kantainen 13mm hylsy. Ei siis ole mikään XZNyBFGKFGGCX tai torx- johdannainen :wink:

Vetarin päässä oleva mutteri lähtee helpoiten auki silloin kun on vielä rengas maassa (olettaen että vanteen keskiön läpi pääsee siihen käsiksi), tai vaihtoehtoisesti joku painamassa jarrua. Hyvällä iskevällä koneella lähtee yleensä helposti. Jos napa ei ole menossa vaihtoon, niin vetaria ei tarvitse irrottaa navasta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sampparainen
Viestit: 5
Liittynyt: 18.12.2018. 14:34
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Sampparainen » 29.12.2018. 20:30

Timo L kirjoitti:
19.12.2018. 16:43
Muistat sitten vaihtaessa pari asiaa:

Napaa ei saa vetää ulosvetäjällä pois olkavarresta, tosin jos on vanha napa mikä menossa roskiin niin sitten on ok. Navan kiinnityspultit ei ole tähtikantaisia, ne on 12- kulmaisella 13mm kannalla mihin käy ihan tavalinen 12- kantainen 13mm hylsy. Ei siis ole mikään XZNyBFGKFGGCX tai torx- johdannainen :wink:

Vetarin päässä oleva mutteri lähtee helpoiten auki silloin kun on vielä rengas maassa (olettaen että vanteen keskiön läpi pääsee siihen käsiksi), tai vaihtoehtoisesti joku painamassa jarrua. Hyvällä iskevällä koneella lähtee yleensä helposti. Jos napa ei ole menossa vaihtoon, niin vetaria ei tarvitse irrottaa navasta.
Mie tuhosin jo torxpäällä yhen tähtikannan kunnes tajusin että #&%! tää mikää torx ole,4x4 partsista otin parit tähtikannat varalle molemmin puolin ja loppujen lopuksi molemmin puolin meni yhet tähtikannat vaikka oli jo oikea avainkin. Onneksi multa löytyy tollanen nuoriso "mikki" millä sain hitsauttua molempiin kantoihin mutterit ja isolla jakarilla auki. Rupesin aluksi vaihtamaan vetareita tähän mut syy olikin etupäänkardaanin laakeri joka ihan finaalissa ja pyörii ku mustalainen anttilassa :D :D noh nyt oikea osa tilauksessa ja molemmat vetarit irroittaneena/vaihtaneena saatu vähän jeeppi kokemusta. :roll:

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 29.12.2018. 20:34

Kiitti tiedosta, nyt mäkin saan etupään laakerit omaani vaihdettua (t)uhoomatta :lol: no ehkä en..

Sampparainen
Viestit: 5
Liittynyt: 18.12.2018. 14:34
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Sampparainen » 29.12.2018. 20:49

Desert_Runner kirjoitti:
29.12.2018. 20:34
Kiitti tiedosta, nyt mäkin saan etupään laakerit omaani vaihdettua (t)uhoomatta :lol: no ehkä en..
Oli niitä kantoja nylpätty jo vähä valmiiksi.. mutta joo ole tarkkana niitten kanssa.. :D :D mulla vielä auto seissy parivuotta ennenku ostin niin voit kuvitella kuinka ruosteessa on kannat yms... :evil:

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 29.12.2018. 23:03

Btw, jos ketään kiinnostaa.. dodge ram 2nd gen (itellä -95) on 14mm 12kantainen pultti.. että sekin on pitäny sit olla eri noissa kahdessa. -99 vojakkerissa taasen on millipultti, kokoa en nyt muista. Eikö voisi joskus käyttää edes samaa kantaa, lujuudet on toki eri mutta vojakissa on neljä pulttia versus jeepin kolme. Dötsissä neljä :roll:

Mistä muuten löysit korvaavat pultit tilalle? Periaatteessahan sinne menee normi kuuskantapulttikin jos vaan lujuus täsmää? Varmuus tietty paree ja ostaa alkuperäiset..

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.12.2018. 11:51

10.9 on vahvuus ja katsoo vaan että mahtuu CV- vetari pyörimään ja mikään ei ota kiinni. Orkkiksethan on kiinteällä laipalla mutta 10.9 pultti vahvoilla prikoilla toimii myös.
Sit sellainen hyvä vinkki, että jos yhtään tuntuu että 13mm 12- kantainen hylsy meinaa pyörähtää, niin homma seis ja 1/2" 12- kantainen hylsy tilalle. Vasaralla naputtaa paikalleen niin on just sen verran jämptimpi kuin 13mm että ei pitäisi pyörähtää.

Jos napa on jumissa eikä lähde ulos, niin hylsy + lyhyt jatkovarsi pultin päähän (pultit ruuvattuna muutaman millin auki), sit kääntää ratista niin että jatko osuu C:n ja/tai akseliputken reunaan, niin se prässää navan ulos. Ja tämä ihan oikeasti toimii. Kasatessa kaikki irtoruoste käsihiomapaprulla pois, ja navan ja olkavarren vastinpintoihin kuparitahnaa tai jotain laadukasta anti-seize mönjää.


Navan ja olkavarren välinen sovite on tiukka, koska se kantaa pystysuuntaisen kuorman - pultit on vaan pitämässä vedolla navan kiinni, ne ei periaatteessa juurikaan koe leikkaavia voimia. Eli siis napa ei saa olla pulttien varassa kantamassa...
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 30.12.2018. 20:36

Juu.. toi on tuttua huttua dodge ram- miehille. Usiampi napa prässätty auki tolleen, minä ja moni muu :wink:

Hyvä että on jotain tuttua serkkujen välillä että näitä voi hyödyntää jossain myöhemmässä jaksossa. Sitä silmällä pitäen tuon sillon ostinkin, vaihdeloota ja akselit ja muut on tuttua moparia (vaikka aitoa muskelimoparia en ole omistanutkaan) niin näin kotiseppänä ei mee ihan heti rasvanäppi suuhun.

Vielä kun löytäis luoton italiankoneeseen, hieman arvelluttavalta se on nytten tuntunut. Käy ja liikkuu mutta se että jos vaikka se sitten menee Kertalaaki TM kerrasta sökö. Maineensa tuntien.. joka kerta ennen ajoon lähtöä saan katella kaikki moottorinesteet läpitte, oon jo unohtanu mitä kaikkea se pitää sisällään :lol:

Edellinen omistaja laittoi siihen Defan letkulämppärin. Jostain tuntemattomasta syystä sekin on alkanut nyt vuotamaan :cry:

Kirjoita vastaus