WJ panhard tangon kiinnityskorvakkeen reikä soikea

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Tapio
Viestit: 18
Liittynyt: 13.08.2018. 14:54
Paikkakunta: Vaasa

WJ panhard tangon kiinnityskorvakkeen reikä soikea

Viesti Kirjoittaja Tapio » 29.01.2019. 18:28

Otsikko jo kertoo ongelman.
Kaikki ohjaukseen liittyvä on vaihdettu etupäässä mutta vielä on väljää kun tuo otsikon ongelma on vielä läsnä.
Ei kai tässä muu auta kun hitsata lattarautaa korvakkeeseen oikean kokoisella reiällä.
Vai olisko muita ehdotuksia?
Joku vissiin poraillu isompaa reikää tangon holkkiin ja isompi pultti ???
Grand Cherokee Overland 4,7 HO -04

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: WJ panhard tangon kiinnityskorvakkeen reikä soikea

Viesti Kirjoittaja Machist » 07.02.2019. 8:17

Onkos se tällaisella ratkaisulla?
https://www.youtube.com/watch?v=RCE3G8r2FO0

Ehkä tuo on järkevin korjata vahvistamalla korvakko.
En kyllä lähtisi poraamaan isompaa reikää holkkiin ja heikentämään sitä.

Vaihda samalla uudet puslat! Varmasti on se puslakin kulunut jos pultti on ollut löysällä ja päässyt reikää syömään?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ panhard tangon kiinnityskorvakkeen reikä soikea

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.02.2019. 10:12

Puslan sisempi metalliholkki on olemassa vain siksi, että pultti ei syö kumia rikki. Yleensä se holkki on kohtalaisen paksua kamaa, ja poraaminen pykälää suurempaan kokoon ei maailmaa kaada. Kandee myös muistaa että on tuumaisia pultteja, ja aika hyvin osuu aina millinen tai tuumainen niihin välikokoihin... esim. kokojärjestyksessä 10mm, 7/16" ja 12mm on noin millin välein, sitten taas 1/2" on karvan 12mm isompi, 9/16" on ihan karvan 14mm isompim yms..


Toki se kiinnike kannattaa silti vahvistaa, paras on etsiä lähin tuumainen prikka minkä reikä on aavistuksen millistä pulttia pienempi ja porata prikkojen reikä tarkalleen oikeaan kokoon, putsaa kaikki maalit pois hitsattavalta alalta valmiiksi, sitten pulttaa panhardin prikkoineen kiinni ja täppää prikat paikalleen. Sitten panhardi irti ja kunnon hitsaus. Voi laittaa toki pelkällä läpipultilla, mutta nimimerkillä kokemusta on, siinä voi tulla se ratkaiseva puolen millin- millin mittaheitto jonka jälkeen panhardi on oikeasti todella p*skamainen laittaa paikalleen :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ panhard tangon kiinnityskorvakkeen reikä soikea

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.02.2019. 10:15

Panhardin väljyys etenkin edessä vaikuttaa oikeastikin aika paljon ohjaustuntumaan, ja melkein lähtisin siitä että panhardissa yleensä kannattaa ylipäätään käyttää joko todella jäykkiä kumipuslia, tai sitten ihan uretaanisia.. mihinkään muualle on PU- puslia autossa laittaisi, mutta panhardissa ne on hyvät.
Jos metsässä tulee ajettua, niin sitten toinen pää flex jointilla ja toiseen päähän joko erittäin jäykkä kumipusla tai sitten PU.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus