WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja Ande » 16.02.2019. 20:33

Terve!
Jeeppi hyytyi eilen 2 m ennen parkkipaikkaansa pihassa. Ei siis jättänyt tielle :D , mutta melkein.
Ulkona 5 lämmintä ja kone senverran lämmin kuin kahdessa kilometrissä lämpenee. Pyöritti hyvin, mutta ei mitään tulosta. Puoli tuntia myöhemmin muija vääntämään avaimesta ja itse katselin ettei ainakaan ilmavuodoista ole kyse. Lähti yllättäen käyntiin kymmenen sekunnin sahauksella. Käynti oli vähän horjuvaa, mutta otti kierroksia normaalisti. Tyhjäkäynti jäi johonkin 1300 tienoille ja putosi normaaliksi kun laittoi vaihteen päälle ja pysyi siinä vapaallakin. Pikku kierrosten humppaus loppui ja moottorin vikavalo sammui kun useampaan kertaan käynnistelin.

Koodit
0340 nokka-akselin asentotunnistin ( koodi ollut aiemminkin, mutta ei oireita )
1130, 1131 railpaineen vikoja( vähä suutinvuotoa vieläkin, johtunee siitä. Anturi vaihdettu ja railiputken päässä uudet tiivisteet siinä hmmm. venttiilissä.)
0703 jarruvalokatkaisinvika on ollut jo vuoden vaikka kaikki toimii
1685 avain ei muka kelpaa, mutta tämäkin on ollut päällä aina.

Tänään sitten normisti käyntiin ja puolen kilometrin päästä henki pois. Starttasi normaalisti ja 100 m lisää eteenpäin.Pääsin onneksi risteyksen yli suojatien päälle puoliksi ja keula jalkakäytävälle rullaamalla. Siihen jäi.

Lähti heti käymään uudestaan, mutta kävi huonosti ja sammui muutamassa sekunnissa. En saanut autoa yhtään eteenpäin.
Lähti aina uudelleen käyntiin, kun piti starttien välillä minuutin tauon. Heti sammuttuaan ei käynnistynyt.

Hinausauto tuli 0,3 km päästä, niin eipä siinä muuta kerennyt kun liittimiä nitkuttamaan. Nyt Jeeppi on hinausfirman pihassa ja pitäisi miettiä mitä sen kanssa tekisi.

Tartun nyt tähän 0340 vikaan, eli siihen nokka-akselin asentoanturiin. Mersuforumilta löytyi tieto että se vaikuttaisi vain käynnistykseen. Tämähän kuoli kesken ajon. Kampiakselin asentotunnistin? Joku muu?

Sehän tässä on huomionarvoista, että kone hyytyi vasta kun vähän kerkesi lämpeneen.

Keksiikö joku mestari jotain vinkkiä?

T. Antti

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja keltsi » 19.02.2019. 10:36

Kuulostaa tyypilliseltä pyörintäanturin hajoamiselta. Ne yleensä oireilevat muutamia kertoja juuri tuolla tavalla lämmitessään (samoin kuin sytytyksen ohjaimet) ennen lopullista hajoamista. Oireiden ilmaantuessa ko. anturia voi jäähdyttää esim. kylmäspraylla ja kone herää jälleen hetkeksi.

Uutta anturia vaan ja kovaa ajoa!
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.02.2019. 10:40

Kannattaa varmistua että on nokan asennontunnistin se oikeasti syyllinen, ei oo halpa (anturia löytyy hyllystä).
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja Ande » 20.02.2019. 23:25

Huonot uutiset ensin, eli vaihdoin sen nokka-akselin asentotunnistimen. Ei auttanut.
Hyvät uutiset, että anturin sai täältä kotinurkilta ihan ok hintaan. Joku harakiriosa tosin.
Sain Jamantilta hyviä neuvoja, mutta ei mun taidoilla sitten selvinnyt. Huomenna auto lähtee korjaamolle, mihin vakuutusyhtiö suostui, noin niinkuin matkan suhteen. Lupasivat, että jos eivät saa kuntoon, niin maksavat kyydin Jamantille asti! Siellä joku vakuutustarkastaja hyväksyi tämän, kun laitoin parastani. Uskoivat kun kerroin, ettei tämä Jeeppimersu kombinaatio välttämättä avaudu ihan joka korjaamolla.

Soitin korjaamolle ja kerroin että luovuttavat ajoissa jos menee omituiseksi. Ensiviikon alussa saavat työn alle, joten odotellaan.

Ja nyt on se varaosa-anturikin. Jos ei se ollutkaan rikki. Olis se kuitenkin kohta muutenkin hajonnut ja taas oppi lisää.
Jos tuon nyt saa kuntoon, niin voisi lähteä talvitapahtumaan. Tai sitten teen autosta kaupunkikanalan. Katselin kyllä jo Nettiautosta noita krhm... bensavinguttimia.😂

T. Antti

Messier
Viestit: 110
Liittynyt: 03.10.2009. 7:45
Paikkakunta:

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja Messier » 22.02.2019. 15:34

Moro
Suutinvika, eli ohivuotomittaus kaikille (sisäinen vuoto) ja uusi tarkistelu paineensäätöanturille varmuuden vuoksi. myös korkepainepumpun tiivisteet on voinnu pettää. Itellä oli noita polttoainevikoja, niin aina oli koodit nokka- ja kampiakselin asennontunnistimista. Voinen sanoa, että vitutti nykertää kampiakselin asennontunnistin toiseksi ja huomata että vanha oli OK.

t Mess

Kale
Viestit: 14
Liittynyt: 30.08.2012. 16:34
Paikkakunta:

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja Kale » 22.02.2019. 20:58

Moikka

Itsellä oli 2,8CRD samat oireet ja osin samat viat

tuolla siitä keskustelua

http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=10&t=5897

Ja toinen vika mikä oli yhtäaikaa päällä oli että auto lämmetessään sammui kaasua löysätessä eli risteyksiin tultaessa ja n20-30 minuutin päästä kun oli jähtynyt tarpeeksi lähti käymään normaalisti... tästä ei tullut vikavaloja eikä koodeja tätä 340 koodia lukuunottamatta...
Vaihdoin ensin nokka-akselin asentotunnistimen ei vaikutusta.
sitten vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen ja sen jälkeen tämä vika poistui... tuo linkissä oleva vika jäi vielä kunnes senkin paikallistin

kale

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja Ande » 23.02.2019. 17:55

Kiitti vinkeistä!
Kolme ekaa suutinta rempattu, eikä testin mukaan niissä pahoissa taaimmaisissa ollut mitään ihan kauheeta vuotoa. Ei korjaamon mukaan mitään niin hälyttävää, että kannattaisi rempata jos ei haittaa. Tämä syksyllä jonka jälkeen ajettu vain pari tuhatta km. Vuotaahan ne joten kai ne täytyy laittaa. Lähti kuitenkin n. -15 pakkasessa käymään ilman lämpöä. Eberi rupes vuotaan naftat pihalle, joten lämmittelin muutaman kerran sisätilalämppärillä takasuuttimien aluetta. Hetki riitti.

Viime keväänä vaihdettu korkeapainepumpun tiivisteet, koska oli pientä tihkumista. Silloinkin oli käynnistysvaikeuksia, joka johtui ilmavuodoista. Vaihtelin kaikki o-renkaat polttoainelinjaan, mutta keula ylöspäin vajaalla tankilla veti aina seisoessaan linjan ja suodattimen tyhjäksi tankkiin. Laitoin taka-iskuventtiilin paluulinjaan ja johan toimi. Pysyi naftat koneessa, joten sitten yhden mersumiehen kanssa pääteltiin vian olevan railiputken takapäässä olevan venttiilin tiivisteessä. No se pieni vihreä olikin ihan puoliksi poikki ja isompi musta ihan hapero. Homma tuli reilaan. Jos joudutte joskus sitä irrotteleen, niin ottakaa koko railiputki pois. On muuten aika mahdoton vaihtaa.

Nyt ei siis vuoda, virtaa riittää ja railiputkessa on paineet. Iloisesti suihkuaa, kun vähän putkea löysää.

Nyt auto on korjaamolla, joten tarkkaillaan tilannetta.

Jos jollain on idea, miten Eberin saa pois paikaltaan tutkittavaksi, niin hyvät neuvot kelpaa. Savuttaa, käynnistyy huonosti ja pakoputki on ihan piloille mennyt joten ihan pelkkä letkun tai tiivisteet vaihto ei riitä. Kelit kun lämpenee, niin voisi tutkia. Sain siitä huoltokoulutuksen käyneen naapurin mapista otettua kuvia.

Ja samaan syssyyn vielä sekin, että pakkasilla myös vakionopeussäädin hajosi. Valo palaa, mutta ei toimi. Bensavehkeissä kai on repsikan ajovalon takana putki tai letku joilla on taipumusta vuotaa? Miten tässä dieselissä, eli onko kokemuksia?

T. Antti

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja Ande » 08.03.2019. 17:12

No nyt korjaamo kerkesi vilkuilemaan konetta ja ja. Kone ei saa riittävästi polttoainetta elikkä ei myöskään railiin painetta.
Korjaamon hengityskoneella eli ulkopuolisella tankilla ja korkeapainepumpulla käy ja kukkuu hienosti. Anturiviat yms voi kai sitten unohtaa. Samaten suutinvuodot. Matalapainepumppu ja korkeapainepumppu ja niiden vaikutus jäi vielä tutkimatta kun tuli viikonloppu. Pika-ajatelman mukaan olisivat kunnossa.

Tukos jossain letkuissa, putkissa tai mitenkäs se polttoaineen jäähdytin auton pohjan alla? Olisiko täynnä jotain sontaa?
Joskus kai Jamant, eli Parolassa syksyllä piti sitä purkkia mahdollisesti tarpeettomana kun sen kolhiminen mua askarrutti? Huuda jos muistan tai käsitin väärin!
Sen kai voi surutta ohittaa jos sitä ei saa putsattua tai sitten hommaa uuden. Tietääkö joku mitä sen purkin sisällä on?

Onko tankissa suodatinta joka voisi olla tukossa, vai pelkästään konehuoneessa?

Joo ja tankki on täynnä, kun kuitenkin joku irvailee :D

Eipä muuta,

T. Antti

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.03.2019. 17:21

Oliko se hengityskone kytketty mihin? Yritän poissulkea matala- ja korkeapainepumppuvikaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja Ande » 08.03.2019. 17:42

En tiedä, rupesin itsekin miettimään mihin sen laitteen saisi kiinni. Enpä sitten kysynyt. Niinkuin sanottu, niin tunnelma oli se ettei pumpuissa olisi vikaa. Ehkä...

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja Ande » 08.03.2019. 17:57

Korkeapainepumpulla on ajettu ehkä kymppitonni sen jälkeen kun siihen vaihdettiin tiivisteet. Oli kuulemma noin muuten sisältä hyvän näköinen. Painettahan startatessa oli kun löysäsi suuttimeen putkea. No kaksi baariakin tietysti riittää saamaan ihan kunnon suihkun konehuoneeseen. Vuotojahan ei ole, eikä ilmaa.

Odotellaan, vastahan maanantaina tulee kolme viikkoa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.03.2019. 18:46

Se jäähdytin siellä auton alla on paluulinjassa, tuskin se tukossa on ja vaikka olis, se ei estä polttoaineen saantia. Mites vanha se siirtopumppu (matalapaine-) on?? Jos se on se syyllinen? Polttoainelinja tuskin tukkoon menee, paitsi jos on vaihdettu kumiletkua johonkin väliin ja se on tukossa (alkuperäinen tuskin menee tukkoon). Tai sitten imusihti tankissa tukossa... Laittaisin suodattimen sisääntuloon letkun ja se jerrykannuun ja se lattialle ja kokeilemaan... Kiva olis tietää, mihin väliin ne sen kytki siellä korjaamolla...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja Ande » 08.03.2019. 19:18

Hyvä!
Siirtopumpun historiasta en tiedä. Sen suodattimelle menevän letkun olen vaihtanut, mutta siitähän menee vaikka hiiri läpi. Tässä on pätkä sitä käsissä, 8 mm:n reikä. Katselin silloin näkyvät letkut läpi ja ei siellä nyt ainakaan mitään puutarhaletkua näkynyt. Mistä se sihti löytyy, ja miten siihen Jeepissä pääsisi käsiksi?

Tuntuu että diagnoosi jäi pienestä kiinni, mutta kun oli kavereilla kiire viikonlopun viettoon. Tuskin siinä hengityskoneessa sitä tankkia on kiinni hitsattu, eli luulisi pystyvän vetämään naftat tosiaan suoraan auton tankista. Tai vaikka millä tahansa imupumpulla, että näkisi onko jotain tosiaan tukossa. No nämä munkin tietoni on pomomiehen kautta välitettyjä. Asentaja voi tietää enemmänkin.

Jerrykannukonsti on hyvä!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.03.2019. 19:49

Sihti on karkeasuodatin tankin sisällä, vaatii tankin irroituksen että pääsee käsiksi.

Hitsi, kun ei oo sun puhelinnumeroa kotona, soitas mulle, kun kerkeet, vastaan jos pystyn, sauna just lämpiää...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 2.7 crd nokka-akselin anturivika?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.03.2019. 20:32

Nyt on numero muistissa ja autoa tutkittu etänä :lol: :lol: jatkuu maanantaina...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus