3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 18.07.2012. 7:12

Joo mullakin on tuo antero rikki... 3 näyttää virrat pällä.
Osaisko Jamant kertoa missä kohtaa anturi sijaitsee?
Jeep Grand Cherokee -01 QD

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.07.2012. 10:29

Jeepp kirjoitti:Joo mullakin on tuo antero rikki... 3 näyttää virrat pällä.
Osaisko Jamant kertoa missä kohtaa anturi sijaitsee?
Osaan, suurinpiirtein, se on siinä suodattimen yläpuolella tai kansien (tais siis keinuvipujen voitelun) öljyputken ulosotossa lohkon takapäässä, haaroituksessa (sen tarkemmin en kyllä muista 3.1:sen sijaintia, 2.5TD:ssä on noi kaksi eri paikkaa!! Ja uutta anturi on tuossa ja siitä näkee kuvasta minkä näköistä osaa edes etsii: http://www.jamant.fi/oljynpaineanturi-w ... -2790.html
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

isaP
Viestit: 2
Liittynyt: 28.08.2012. 13:02
Paikkakunta: Lappeenranta

crd:n anturi...

Viesti Kirjoittaja isaP » 28.08.2012. 13:46

Tere,

tungen tänne anturituskailijoiden iloiseen laumaan
JAMANT kirjoitti:

Tai sitten vaan uutta anturia, tuosta: http://www.jamant.fi/oljynpaineanturi-w ... -2790.html !
Tuo miun -02 crd grandi päätti kanssa heittäytyä anturivikaisten joukkoon, hyvät on paineet vaikkei ole käynissä :)

Onkos kellään hajua, mahtaisiko tuo sama anturi käydä myös tohon mersun keksintöön? Aikas samalta se näyttäisi (joo, sehän takaa tosi paljon...) ja kolmella karvalla tuo koneen kupeessa vielä asustelevakin on. Sen verran lämpimässä paikassa kiinni (turbon vieressä), että ei viitti sormia sinne koloseen tunkea lähempään tarkasteluun ennen koneen jäähtymistä :D

Tyhmyyksissäni etsiskelin ensin netistä noita mersun antureita mutta jeepin mittarithan tossakin on, joten luulisi anturinkin olevan mittariin "sopiva"?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: crd:n anturi...

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.08.2012. 15:17

isaP kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:

Tai sitten vaan uutta anturia, tuosta: http://www.jamant.fi/oljynpaineanturi-w ... -2790.html !
Onkos kellään hajua, mahtaisiko tuo sama anturi käydä myös tohon mersun keksintöön?
Tietääkseni on sama!!

EDITTIÄ: Ja nyt se on siellä mainittu!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

isaP
Viestit: 2
Liittynyt: 28.08.2012. 13:02
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja isaP » 28.08.2012. 16:27

Joop, kiitokset. Kyllä nyt tarkemmin katsottuna tuo liitin ja anturin runko (näkyvintä osin :) ) näyttää ihan samalta.

Ja käyttäiskö tuo ECU sitä "switch" ominaisuutta kulkemisen lopettamiseen, kun tuli Grandiin tarpeetonta "bling blingiä" nyt, kun painemittari välillä hengailee siellä "riittävän" ylhäällä ja ja sitte kuolee hetkeksi koko mittari iloisen "check Gages" valon ja äänimerkin kera ja auto silti käy normisti? :)

Tarttee taas keräillä tarvittavien osien tilasuslistaa :)
2002 GC 2,7CRD QD LTD

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 04.03.2019. 10:27

Tarvis vaihtaa öljysuodatin 3.1 koneeseen. Murehduttaa lähinnä tuo että jonkin ajan seisonnan jälkeen öljy ilmeisesti katoaa öljynsuodattimelta? Kun käyntiin laittaessa sen kuulee kun jokin kuin täyttyisi ja paine nousee samaan aikaan. Sinällään tuo tuskin pahaa tee mutta ihmetyttää lähinnä. Täällä joku kirjoitti että suodattimen jalassa on pienempi o-rengas joka ilmeisesti estäisi takaisinvirtauksen, tosin millä se suodatin voi tyhjentyä kun on naama ylöspäin, siellä putkilossaan makaa? Onko jollain jotain tietoa? Vai onko joku takaiskuventtiili rikki?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.03.2019. 10:32

Onhan se mahdolista lappona tyhjentyä, kun öljypohjassa on pinta alempana kuin suodattimen yläpuolella olevat kanavat, ehkä takaisku rikki, tutkinpas onko siellä semmoista...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.03.2019. 10:37

Ei näy muuta kuin paineen rajoitin venttiili ("VALVE OIL PRESSURE RELIEF").
Periaatteessa ilmeisesti luotetaan, kuten muissakin moottoreissa, että öljypumpun läpi ei öljyt valu takaisin öljypohjaan... Tai sitten se on sisÄänrakennettu öljypumppuun ja ei vaihdettavissa ("NOT SERVICED")?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 04.03.2019. 19:22

Joko niin tai sitten pumpun ja suodattimen välissä on joku takaisku? Ehkä? Meinaan kun tässä koneessa on tuo patruunamallinen öljysuodatin niin tuskin ainakaan suodattimesta itestään sitä löytyy :mrgreen: No täytyy katsella ja ihmetellä asiaa, näkyy tuo suodattimen pohja olevan mustana öljystä että joku sielläkin vuotaa. Ehkä o-renkaat huonot tai jotain (pahempaa :roll: )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.03.2019. 19:50

Voi siellä olla, mutta sitä ei saa varaosana, kun ei kuvissa ole edes nimissä mainittu venttiiliä. Jos keksit, missä se oli, niin sen kokonaisuuden jossa se on, sen saan ehkä hankittuu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 05.03.2019. 19:56

No eihän siellä ollut ku alumiinista tehty pönttö jonka alla jostain kierrätysmuovista kait tehty kansi. Olisko nyt sitten niin että kyse onkin siitä pumpulle tulevalta sihdiltä että vetää sen ja suodattimen välin tyhjäksi? Onko sihdillä takaiskua? Sillon se olis että suodattimessa pysyy öljy mutta sihti ja pumppu on tyhjä?

Kaiken lisäksi näyttää siltä että öljyn jäähdytinkenno vuotaa, on tihkunut jäähdytinnestettä pihalle.. mistä ihmeen kierrätysmateriaalista nämon tehty :|

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.03.2019. 20:03

Sihdiltä öljy imetään pumpulle ja sieltä se öljy suodattimelle, kuvissa ei taka-iskuventtiiliä ole, vain se paineventtiili, joka rajoittaa sen paineen maksimit...

Kierrätysmateriaalista, no siitähän kaikki autot nykyään tehdään. Ei tuon pitäisi enää muutenkaan olla liikenteessä tehtaan mielestä, se olis niiden mielestä pitänyt paalata jo alle kymmenen vuotta vanhana ja sen se on kestänyt...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 06.03.2019. 1:25

Joopa joo.. ei auttanu stefojen tiivisteiden ym vaihto, käynnissä tiputtaa öljynsä pihalle. Näyttäis että sinne levyn ja laatikon väliin uittaa öljynsä, en vaan käsitä miten.. keksi oikeen muutaku se stefa-adapteri-mikälie on sivussa vetolevyn kanssa (johon stefa vastaa) tai lohkossa on halkeama jossakin.. takana.. se yläkerran putki ei näyttänyt vuotavan (valitettavasti)

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 09.03.2019. 5:47

AHAA! Perk vuotikin eri paikasta kun oletin. Bilteeman p-suolen tähystimellä kattelin ja ilmeisesti öljy tulee lohkon ja kannen välistä, koneen takaosasta. Varma en oo kumpi on, edellinen vai onko venttiilin koppa? Sitä meinaan tulee pihalle ihan norona :lol: aina jos kone on seissyt pari päivää, menee n. 2 minuuttia ennenku alkaa valutus..

Ps: on muuten vt#@&%n paljon helpompaa tuon koneen kanssa värkkäily ku on varastossa toinen, vaikka vain viallinen. Saa nopeesti todettua mitä löytyy mistäkin eikä tarvi arvailla koko viikkoa :wink:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.03.2019. 7:43

Öljyputki lohkon takaosassa, vie voitelun yläkertaan. Kansiin ei ole mitään muuta painekanavaa, työntötangot on ontot ja voidellaan sitä kautta vain työntötangon yläpää/keinun liitos. Putki johtaa öljyn kansiin ja siellä keinuvipupukkeihin, paluu painovoimalla, mutta tuskin tulee sitä öljyä kansitiivisteen välistä, kun se on paineetonta ja mikä sen kansitiivisteen siitä olis rikkonu... Tuommoinen se putki: http://jamant.fi/fi/tuote/2468915-oljyp ... m22282604f
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus