ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JPA » 27.03.2019. 19:58

Otsikon kaltainen ongelma 1995 vuoden 5.2 v8 koneisen jeepin kanssa. Polttoaine maistuu liian hyvin. 70km/h vauhdissa nättiä ajo n. 45km suuntaan ei alle 17l/100km mee tasasella, edes ala mäkeen. Moottoritiellä reilu 100km/h oli 29-46l/100km kulutus, riippuem oliko tasaista vai nousua.. Lämmöt jää 1/4 kohdalle. Eli tässä voi olla ongelma? E85 käy yhtä hyvin kuin bensalla, ainoastaa kylmänä ilman lämmitystä pakkasella voi tartteta toisen starttauksen, ei aina. Termostaatti on uusi.

Nyt olis hyvät vinkit tarpeen!
Lambda anturin vaihto piti tehdä. Ei meinaa käsi mahtua liittimelle. Sain toki vanhan irti ja huomasin että uusi on liian lyhyt. Nyt ei saa vanhaa liitintä kiinni ku ei tuonne käsi mahdu. Ei oiken kunnon kuvaa saa tuosta paikasta. Kuuluuko tuon liittimen ollakkin tuolla laatikon päällä, moottorin perässä kiinni. Ei liiku yhtään alaspäin. En arvaa kovin johdosta vedellä ettei mee poikki. Aamulla tartteis töihin ajella.....

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja Timo L » 02.04.2019. 17:36

Lambda- anturiksi vain alkuperäinen NTK, ei muita. Jos lämmöt jää alas (1/4- kohtaan) niin moottorinohjaus ei välttämättä anna mennä closed- loop moodiin jolloin käy todella rikkaalla ja kulutus sen mukaista vaikka lambdakin olisi kunnossa. Tosin ei sen silti pitäisi mitään 30+ litraa satasela viedä...
Normikulutus kasikoneella suht orkkis ZJ:ssä maantie- ja motarinopeuksissa on jossain 13-18 litran välillä, sen alle ei juuri todellinen kulutus mene vaikka olisi vapaapudotuksessa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JPA » 05.04.2019. 13:32

takaisin sorvin ääreen. Toiselle sivulle jo kirjoitinkin että sain tuon anturin kiinni pitkän tappelun jälkeen. Rautalangasta väännetyllä koukulla vedin vastaan liitintä kun työnsin anturin liittimen kiinni. Sain linkin ko. vinkkiin OD:ltä. Alkuperäinen sivu oli joku Amerikkalainen Jeeppi sivu.
Tuo anturin johto ilmeisesti kierteellä ja siksi liian kaukana. Vaikea on oikoa suoraan, pitäs ottaa romua edestä pois.
Vaihdan tuon coolant sensorin seuraavaksi. Tuli vain 1 ja niitä on 2 tuossa. Ajattelin vaihtaa tuon mikä on ilmastoinnin kompuran takana, vaatii ylävesi letkun irroituksen kun on aika ahdasta siinäkin muuten. Vai onko paree hankkia toinenkin anturi ja vaikka uus termostaatti kuin tuolla operoi?

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja Timo L » 06.04.2019. 16:55

Samallahan se termari olisi helppo vaihtaa, kun letku on irti.. Tuon ikäisessä toinen lämpöanturi on moottorinohjausta varten, toinen on mittaristoa varten.
'96-> mittaristo taas saa tiedon suoraan PCM:ltä ja antureitakin on vain yksi. Lamda- anturin liitin todellakin on orkkis pakoputkella aivan älyttömässä paikassa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JPA » 08.04.2019. 21:00

Timo L :Tämä selvä, eli johto onkin tehtaan jäljiltä mutkalla ja mun käsittely oli liian äkkipikaista ja kömpelöä. Eli näin yleistietona -96 ja siitä eteenpäin ei sähköt käy ristiin vanhempien kanssa?

Jäi vielä tulevalle päivälle miten kävi anturien vaihdossa. Toinen uusista antureista onkin 9/16 pitkän hylsyn vaativa vaikka vanhaan kävikin 13mm hylsy. Pitkää ko. hylsyä ei mulla ole, joten menee hankintaan. Tästä anturista(valkoinen laturin vieressä) oli nasta irronnut anturin rungosta ja todella hapettunut molemmista päistä. Termostaatin ja kompressorin takana oleva(musta anturi) oli ryönäen mutta ei happettunut. Termostaatti on 195f ja uusi olisi 180f, toivottavasti tuo vanha toimii(kokeilen kattilassa) kun tuo180f voi olla liika vähän talviautoon.
Jos näillä ei tokene niin sitten taistelen sen lambdan kanssa vielä kerran. Samalla kannattais tuo läppärunkokin putsata. Viime kesänä v6 magnum koneesta putsasin ja on ollu huomattavasti pirteämpi ja päästöt kohdillaan.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.04.2019. 8:42

Onkohan sulla varmasti oikea uusi anturi, kun kaikki mitä mä oon nähnyt (ja myynyt) on sillä 13mm kannalla (tai oikeastaan 1/2" kannalla)?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JPA » 10.04.2019. 13:30

JAMANT kirjoitti:
09.04.2019. 8:42
Onkohan sulla varmasti oikea uusi anturi, kun kaikki mitä mä oon nähnyt (ja myynyt) on sillä 13mm kannalla (tai oikeastaan 1/2" kannalla)?
Nyt pistit kyllä pahan. En mä varmaksi osaa sanoa. Viereiseltä SWT:stä ostin tuon. Standard TS334. https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/ tuossa on Summitilla samanlainen. ja juuri luin alalaidasta arvostelun ko. osasta, -96 ainkin näyttää lämmöt väärin.. Toi minkä ruuvasin termostaatin taakse on Standard Tx71. Tuota onko nyt näin että nää standard merkkiset ei olekkaan toimivia?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.04.2019. 13:59

On ne toimivia...

Onko vanhoissa antureissa yksi vai kaksi liitintä, se on noiden ero, ainakin. Jos on yhdellä laitat yhden liitin -mallin, jos on kaksi liitintä, pitää olla kaksi...

Mitä mulla on joskus ollut Standardin noita vstaavia, ne on kyllä ollu kaikki 13 mm kannalla (tai siis 1/2"). Se tuossa hämää, että sulla on isommalla kannalla...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JPA » 11.04.2019. 17:44

Aivan ja sää oot noita varmasti jo jokusia pyöritellyt. Kuinkahan moneen merkkiin standard tekee noita antureita? voikos olla väärässä paketissa? väärän moottorin lämpöanturi? toki jos liitin istuu ja kierteet passa niin luulis se olevan sopiva.. luulis. Noi on ihan samanlaistet kuin vanhat. Eli valkoinen jossa on tää isompi kanta on 1 liittimen paikka, kuten vanhassakin. Musta joka oli saman kokoinen kuin vanhakin, on kahden liittimen malli kuten vanhakin.
Toivottavasti toimii.
195g termostaatti aukee +90c jälkeen ja menee kiinni +86c kohdalla. Uusi 180f aukee +82c kohdalla ja kiinni +80c, jatkan tuolla vanhalla.
Homma ei tänäänkään etene, kun tuota 9/16 pitkää hylsyä ollutkaan tullut liikkeeseen. Olisi pitänyt ostaa se lyhyt malli ja hitsata putkea väliin..

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.04.2019. 18:46

14mm on käytännössä samankokoinen kuin 9/16", ei ole vielä tullut vastaan sellaista 9/16" kantaa mihin ei 14mm hylsy tai lenkki olisi käynyt. On toki hiukan nafti, kun 9/16" on n.14,3mm. Eipähän lipsahda..

Tarvikeantureista on vähän vaihtelevia kokemuksia, itse ostan aina Moparin jos on saatavilla, mutta sitten taas osa moparin antureista taitaa olla ihan niitä samoja ja samalta linjalta valmistuneita kuin vaikkapa standard, kun ulkonäkö ja merkinnät täsmää yksi-yhteen, eri paketissa vaan ja tuplahinnalla :D
'95 on viimeinen vuosi OBD1- aikakautta, jenkkiautoissa '96-> on obd2- pohjaiset systeemit ja sähköt ei pääosin ikinä ole yhteensopivia vanhempien kanssa. Osa antureista toki voi olla samoja ja ihan samoilla liittimilläkin.. Mutta se selviää oikeastaan vain osanumeroista katsomalla ja/ tai muuten vertaillen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JPA » 15.04.2019. 11:15

Aivan, kaikkea oppii jokapäivä. -96 oli siis muutosten vuosi.
Mun pitääkin perehtyä tarkemmin mitä ostan kun ostan osia, ainakin antureita yms. Fordin kanssa opin että Motorcraftia eikä muun merkkisiä.

Nyt muutama päivä takana kokeilua ja tuntus että "kevyemmin" käy tyhjäkäyntiä. Lämmöt nousee mittaristossa puoleen väliin, 100 merkin alle.
Tietokoneen kulutus mittari näykkää välillä matkassakin maastosta riippuen 13-18l/100km lukemia. Seuraavaksi vaihdan kesäpyörät alle, kun pikitie ja sula maa näkyy jo koko työmatkan ajan. Alla olevat 33" on turhan uraherkät.
Vaikuttaako tuo (rikkinäinen?)visko kulutukseen? tuntus nykivän näin kuivalla kelillä kun kääntelee parkkiin.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.04.2019. 10:33

Jos vain renkaat on vierintäkehältään samansuuruiset, niin rikkinäinen visko ei käytännössä vaikuta kulutukseen. Kun eipä siinäkään ole eroa ajaako nelivedolla tai takavedolla jos on 231- tai 242- jakiksella.

Et aiemmin maininnut että sinulla on 33" renkaat alla - ja ilmeisesti välityksiä ei ole vaihdettu? Tuon kokoisille kumeille vakiovälitykset on aivan liian pitkät, ja se lisää kulutusta koska kaasua joutuu painamaan enemmän että auto jaksaa kulkea kunnolla. Mulla todellinen kulutus laski 32" BFG mutikoilla, kun vaihdoin välitykset orkkis 3.73 -> 4.56
Mutta ei nuo yli 30 litran jatkuvat kulutuslukemat todellakaan ole oikein jos paikkansa pitävät, hetkellinen kulutus kyllä voi olla hyvinkin suuri mutta keskikulutus pitäisi pyöriä maantie- ja moottoritienopeuksissa selvästi alle 20 litran satasella. Keskikulutuksena maantieajossa 17 litraa satkulla orkkisvälityksillä ja 33" renkailla ei kuulosta ollenkaan epänormaalilta, etenkin jos on vielä vähän karkeammat renkaat.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JPA » 17.04.2019. 12:47

Loppuviikosta tietää paremmin miten kävi.
Ajattelin tuon rengkaan olevan sivuseikka, melkein 10v viimeksi aikaa kun on maastorenkaat ollu käyttöautossa alla. Nyt vaihtu mukana tulleisiin 245/70r16 pyöriin, ero onkin melkoinen. En muistanu että noin paljon vaikuttaa kulkuun, uraherkkyyteen ja kulutukseen. Muistelin että silloin vuosia sitten uhosin etten enään käyttöautossa mutarenkaita pidä, kuluu silmissä ja kauhea ajaa ajoittain +80km/h, +120km/h puhumattakaan.

JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JPA » 24.11.2019. 19:13

Ja taas jatkuu. Vihdoin aikaa koplata ZJ:tä. Tuota lambdaa en uusinut kun vanhan liittimen takaisin laittokin oli todella pitkä ja aikaa vievä homma. Nyt on viskon vaihto menossa. Eli pohjan alla on mukavasti tilaa, kun jakis ja pakoputki on edestä pois, paitsi y-putki.
Siltikin aivan älytön homma oli saada taas se lamda irti liittimestä, takaisin menee todennäköisesti samalla tavalla kuin viimeksi, rautalangoista koukku joilla vedän pistoketta itteäni päin samalla kun työnnän uutta liitintä kiinni.

Tuli vielä kysymys koskien anturia. Pitääkö tuon johdon mennä mittatikun ulko- vai sisäpuolelta? Nyt johto luikertelee mittatikun putken sisäpuolelta, eli on putken ja vaihteiston välissä. Kävi mieles että pitäiskö reitittää se tulemaan tikun ulkopuolelta? Tai mahdollisesti saada se menemään paremmin laatikon päälle?.. Kun tuosta linkistä löytyvästä kuvasta tuo johto tulee huomattavasti lähemmäksi jakolaatikkoa kuin mulla. https://www.nagca.com/forum/showthread.php?t=27096
Kertauksen vuokse siis mulla se pistoke on tuolla mittatikun ja laatikon välissä nalkissa.

JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ZJ 5.2 korkea kulutus ja alhainenlämpö

Viesti Kirjoittaja JPA » 25.11.2019. 14:38

Vieläkään en ole varma kummalta puolelta se johdon pitää kulkea. Siitä olen varma, että väärin tuo on. Laatikon päältä löytykin se paikka missä anturin kuuluis olla, joo ei ole. Anturi on lähempänä virranjakajaa kuin laatikon päällä olevaa kiinnikettä.

lisää kysymyksiä. Onko tuota laatikon johtosarjaa mahdollsita irroittaa ja kiinnittää uudelleen ilman laatikon irroitusta? Nosturilla voisin harkita irroitusta, sorapihalla ei kovin äkkiä.

Kirjoita vastaus