Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
passenger
Viestit: 21
Liittynyt: 01.10.2018. 13:18
Paikkakunta: Tre

Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja passenger » 30.04.2019. 8:28

Ostin tuon XJ:n rinnalle "uudemman ja varmemman" käyttöpelin :lol: :lol: :lol: viime viikon maanantaina. eli 2011 mallin 2,2 CRD Patriotin. Patriotti kuljetti minua noin 500 kilometriä ennen kuin rupesi salamavalo vilkahtelemaan kojetaulussa. Eli ETC-valo vilkkuu, yleensä kylminä ja kosteina aamuina, mutta sammuu yleensä kun pysäyttää moottorin hetkeksi. Valon vilkkuessa Limp modea pukkaa myös päälle toisinaan, tosin vain niin, että rajoittaa kierroksia vasta kahden tonnin päällä.

Vasta parin viikon päästä saisi aikaa merkkikorjaamolle, missä olivat sitä mieltä, että autolla uskaltaa kyllä ajella, mutta oma luottokorjaamo meinasi ettei kannatttaisi ajella. Jahka nyt selviää, mikä vika tuolla on niin saa varmaan vielä mukavasti vääntää myyjäliikkeenkin kanssa kustannuspuolesta.

Lieneeköhän joku kosketushäriö vai onkohan tuolla jotain oikeaa vikaa. Onko täällä kokemuksia aiheesta? Jenkkifoorumeilla näyttäisi olevan jonkun verrankin, mutta hyvin usein tuohon ETC-valon palamiseen/vilkkumiseen näyttäisi liittyvän myös luistonestovalon syttyminen samanaikaisesti ja limp moden kytkeytyminen niin, että autolla ei käytännössä voi ajaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.04.2019. 10:38

Vikakoodit ihan ensin kaikista moduleista ja sitten tietää lisää. Miksi se pitää merkkiliikkeeseen viedä, osaa ne muutkin koodeja lukea (kai?), kun vaan ymmärtää lukea kaikki modulit. Espoo taitaa olla vähän kaukana...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

passenger
Viestit: 21
Liittynyt: 01.10.2018. 13:18
Paikkakunta: Tre

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja passenger » 30.04.2019. 16:31

JAMANT kirjoitti:
30.04.2019. 10:38
Vikakoodit ihan ensin kaikista moduleista ja sitten tietää lisää. Miksi se pitää merkkiliikkeeseen viedä, osaa ne muutkin koodeja lukea (kai?), kun vaan ymmärtää lukea kaikki modulit. Espoo taitaa olla vähän kaukana...
Espoo on tosiaan valitettavasti vähän kaukana. Myyjäliike vaati, että käytän marmoritiskin kautta, vaikka eivät luvanneet tietenkään maksaa mitään :o
No pitää lukaista koodit kunhan ensi viikolla kerkiää ja ajella XJ:llä sen aikaa :)

Tänään käytiin jo Reposaaressa työvene laskemassa vanhemmalla Jeepillä vesille. Ihan mukavasti liikkui hiukan vajaa 2500kg venetraileriyhdistelmä diisseli-XJ:lläkin.

Ja Jamantille kiitoksia puhelinkonsultaatiosta parin kolmen viikon takaa. Tilailtiin tänne Poriin päin vetarin stefoja ja pinnapultteja silloin ja ihmettelin VM-dieselin etupään "vuorausta".

passenger
Viestit: 21
Liittynyt: 01.10.2018. 13:18
Paikkakunta: Tre

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja passenger » 03.05.2019. 9:36

Delphin yleistesterillä luettu nyt koodit ja lista näytti tältä:

P200A-00 - Imusarjan ohjaimen lukema - rivi 1
- Vireillä

P0400-00 - EGR-järjestelmän virtaus
- Talletettu

P0196-00 - Moottoriöljyn lämpötila-anturin virtapiirin alue/lukema
- Talletettu


Näistä pitäisi lähteä sitten selvittelemään. Jollain paremalla testerillä saisi varmaan tarkempia tietoja, mutta se menee tosiaan parin viikon päähän, kun en löytänyt paremmin asiaa tuntevaa korjaamoa Porin suunnalta. Eli Porin Pelttarilta aika varattu tarkempaa vianmäärittelyä varten.

Imusarja ja EGR-järjestelmä ovat tietysti kytköksissä toisiinsa, joten vika voi olla vain jommassa kummassa tai molemmissa. Tuo lämpötila-anturin lukema sitten hämmentää tuolla vielä erikseen. En tiedä voiko sillä olla mitään vaikutusta tähän ETC-valon vilkkumiseen?

Oiskohan läpissä jotain vikaa tms. Eilenkin auto pelitti täysin hyvin eikä ETC-valo vilkkunut missään vaiheessa. Toistaiseksi tuo vika on ilmaantunut, kun auton on käynnistänyt kylmänä ja/tai kostealla kelillä ja syttyy vilkkumaan muutaman minuutin ajon jälkeen, tämä voi toki olla vain sattumaa. Valo on toistaiseksi myös aina sammunut, kun on muutaman minuutin ajon jälkeen sammuttanut auton hetkeksi ja käynnistänyt uudelleen.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.05.2019. 13:08

P200A-00 - Imusarjan ohjaimen lukema - rivi 1
- Vireillä--------------------->>Ilmeisesti aktiivinen vika, imusarjan läppien ohjauspiiri, itse läppämoottori (SWIRL) viallinen tai läppien liike väärä (karstaa EGR:n puolelta, imusraja irti ja putsaus/tarkistus/uusia osia (aika isotöinen homma),

P0400-00 - EGR-järjestelmän virtaus
- Talletettu------------------->>vikakoodi ei aktiinen, muistissa, EGR-venttiili tukossa/EGR-by-pass -venttiili tukossa/EGR-jäähdytin tukossa,

P0196-00 - Moottoriöljyn lämpötila-anturin virtapiirin alue/lukema
- Talletettu------------------->>sama juttu, ei aktiivinen vika, koodi muistissa, joko oikeasti moottoriöljyn lämpö ollut korkea tai anturivika yms-->anturi vaihtoon, on öljypohjan alla anturi...

Olen tuohon moottoriin perehtynyt, koska yhdellä asiakkaalla on tuollainen ja siitä oli joulu-tammikuussa kone ja laatikko irti ja korjattiin asioita...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

passenger
Viestit: 21
Liittynyt: 01.10.2018. 13:18
Paikkakunta: Tre

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja passenger » 22.05.2019. 9:01

Autoa on nyt taas tutkisteltu ja ainoa löydetty vika oli täysin tukossa ollut ilmansuodatin. En ole juuri kerinnyt vielä montaa kertaa suodattimenvaihdon jälkeen Patriotilla ajella, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole ETC-vilkutellut. Muita foorumeita selaillen löytyi joitain mainintoja, että tukossa oleva ilmansuodatin on aiheuttanut tuota ETC-valon vilkutusta. Auto on ainakin leimojen mukaan huollettu täysin ohjelman mukaan ja sen perusteella ko. suodattimella olisi ajettu alle 10 tkm, joten sen ei pitäisi olla näillä kilsoilla tukossa.

Liittimet ja johtosarjat käytiin myös läpi eikä vikaa löytynyt niistäkään, ahtopaineanturi oli ok, eivätkä vikakoodit ole uusiutuneet. Pitää varmaan odotella ja katsella oliko vika tosiaan vain tuo tukossa ollut suodatin. Jos ongelmat jatkuvat, niin pitänee lähteä EGR:n ja/tai Swirlin uusimisella.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.05.2019. 10:33

Lannattaa varmaan kysyä siltä edelliseltä huoltajalta että kai ne on muistanut sen suodattimen kuitenkin veloittaa, loistavaa työtä, voi hyvin luottaa huoltokirjaan, mitähän muuta on tekemättä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

passenger
Viestit: 21
Liittynyt: 01.10.2018. 13:18
Paikkakunta: Tre

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja passenger » 22.06.2019. 12:18

Vakuuttelivat sieltä, että huoltokirjan mukaan on tehty, mutta voi olla että auton omistaja on kuulemma ohjeistanut ettei vaihdeta ilmansuodatinta. No, auto on nyt käyty melko tarkkaan läpi ja mm. kaikki suodattimet on nyt vaihdettu joka tapauksessa uudestaan. Ilmansuodatinta ei muuten löytynyt kuulemma mistään Suomen maasta hyllystä, paitsi joltain Jamantilta.

Auto toimikin jo hetken ihan normaalisti eikä ETC-valo ei ole syttynyt, mutta nyt auto usein siinä reilun kahden tuhannen kierroksen jälkeen kiihdyttäessä nypyttää ihmeellisesti. En ole koodeja päässyt lukemaan, pitänee katsella sitten juhannuksen jälkeen. Perseestähän tämä sikäli on, kun pelkästään työn puolesta joutuu ajelemaan sellaiset 2-3000 km/kk, niin ei haluaisi jatkuvasti selvitellä jotain vikaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.06.2019. 12:26

passenger kirjoitti:
22.06.2019. 12:18
Ilmansuodatinta ei muuten löytynyt kuulemma mistään Suomen maasta hyllystä, paitsi joltain Jamantilta.
On varastossa aina yksi, koska noita kuitenkin korjattavaksi asti riittää...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

passenger
Viestit: 21
Liittynyt: 01.10.2018. 13:18
Paikkakunta: Tre

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja passenger » 02.08.2019. 9:10

Alkaa jo hieman käymään rauhallisenkin miehen hermoille tämän vehkeen kanssa. Tuota jatkuvaa nypytystä piti lähteä nyt korjaamaan vaihtamalla tuo imusarjan ohjausmoottori, mutta nyt ilmenikin, että osaa ei saa mistään, paitsi tehdastilauksena ja toimitusaika varmasti luotettavalla italaialaisen toimittajan arviona "kuukausia".

Onneksi olen pitänyt sen verran kovaa hintaa tuossa XJ:ssä ettei se ole mennyt kaupaksi, niin on joku vehje, millä ajella :lol:

passenger
Viestit: 21
Liittynyt: 01.10.2018. 13:18
Paikkakunta: Tre

Re: Patriot 2.2 CRD:n ETC-valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja passenger » 08.11.2019. 11:47

passenger kirjoitti:
02.08.2019. 9:10
Alkaa jo hieman käymään rauhallisenkin miehen hermoille tämän vehkeen kanssa. Tuota jatkuvaa nypytystä piti lähteä nyt korjaamaan vaihtamalla tuo imusarjan ohjausmoottori, mutta nyt ilmenikin, että osaa ei saa mistään, paitsi tehdastilauksena ja toimitusaika varmasti luotettavalla italaialaisen toimittajan arviona "kuukausia".

Onneksi olen pitänyt sen verran kovaa hintaa tuossa XJ:ssä ettei se ole mennyt kaupaksi, niin on joku vehje, millä ajella :lol:
Itse itseäni lainaten vielä tarkennusta tähän ongelmaan. Homma ratkesi jo hyvän aikaa sitten sillä, että kylän toinen merkkihuolto kertoi, että osaa on saatavilla ja sitä kautta tuo imusarjan ohjausmoottori saapui alle kahdessa viikossa. Tuon swirlin vaihdon myötä loppuivat myös ongelmat Patriotissa.

Toinen ongelma syntyi siitä, että se XJ tuli myytyä. Avovaimo ehti jo tottua siihen, että on kaksi autoa ja harmittelee nyt kun olen työreissuissa, että miksi se toinen myytiin. No, se myytiin sen takia, että hänen mielestään oli täysin turhaa pitää kahta Jeeppiä tilaa, aikaa ja rahaa syömästä... että näin :lol: :lol: :lol:

Kirjoita vastaus