WJ 2.7 crd nakuttaa

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja henu » 24.07.2019. 18:46

Terse
Jeeppi rupes nakuttamaan yks kaks kovassa kiihdytyksessä, nakutus tuntuu tulevan kuumana ja vain sillon kun konetta kuormittaa kunnolla.
Kuullostaa kun kanki tulis läpi lohkosta mut ei nyt jaksa uskoo että laakerivikakaan olis kun se ääni häviää jos ei kuormita, tänään viimeks ajelin sillä ja normi ajossa ei vaikuta olevan ongelmia.

Suuttimien ohivuodot näyttää tältä
https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQgXXUzY-B-nVFJXL8
kone käynnissä 2min ja tuossa on erot, noita puteleita ei tullut mitattua mut oisko karkeesti desin luokkaa tuo pullo, perus kiinalainen sarja.

MItään ei siis käytännössä ole vielä tehty, vaihtolistalla polttoaineputket konehuoneeseen kun muutaman kerran on tippunut pyttyjä pelistä tyhjäkäynnillä ja silloin näkyy menevän ilmaa putkissa, samalla tarkotus vaihtaa suodatin.

Hyviä ehdotuksia mistä nakutusta lähtis ehtimään, ei kehtais jokaosaa ostaa ja kokeilla.
MItään kodeja en ole saanut autosta ulos bt mokkulalla.

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja henu » 26.07.2019. 15:32

Löpöputket ja suodatin vaihdettu konehuoneeseen, ei vaikutusta, en tosin olettanutkaan että noista johtus.
(Vinkkinä ensikertalaisille, kun vaihdatte näitä putkia niin ostakaa jo valmiiksi pumpun alle tulevat putken kiinnikeet, jos ja kun ovat rikki niin näyttää polttoaineputki hankaavan apulaitehihnaan, MBvaraosanumero A6110781241 hinta mersun marmorilla 3.5€ kpl tarve 2 kpl)

Muita huomioita, turbo paskana, tai ainakin ahtaessa tuuppaa sinisen ja ehkä hitusen mustan sekoitusta, imupuolen siivikkö vaikuttaa ottavan jo koppaan kiinni.
Tämän myöskään en usko vaikuttavan varsinaiseen vikaan eli nakutukseen.

Fuel railin paineet tyhjäkäynnillä 270-280 bar, normi ajossa noin 80-100km vauhdissa kuormituksesta riippuen 400-800bar eli varmaan alueella ?
Voiko suutin hajota silleen että ohivuodon mukaan ihan ok mutta oireilee vain kuormituksen alla sillon kun ahtaa ?

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Ande » 27.07.2019. 21:18

No jospa minä yritän vastata johonkin. Nakutuksesta en osaa sanoa mitään, mutta kun omaani vertaan tuota kuvaa ylivuodosta, niin onhan sitä aika reippaasti joka suuttimella. Itse tein testin 3 desin pulloihin, ja jotain tuota luokkaa se oli ennen suuttimien vaihtoa. Mersusivuilta löytyy noita hyväksyttyjä määriä. Pakkasella sen huomaa viimeistään jos vuotaa liikaa. Ei lähde käymään kun paineet ei nouse tarpeeksi. Noi mun aikaisemmat mersumersut lähti aina heti eli 0,1sekuntia. Nyt kun vielä kaksi suutinta vaihtamatta niin ehkä 2 sekuntia joutuu keräämään paineita ennen kuin lähtee. Talvella pakkasraja -10 ilman lämmitystä.

Oma sammui pari kertaa täydellä kaasulla kiihdytettäessä ja silloin oli pari syytä jotka kielsivät konetta käymästä. Railipaine ei noussut tarpeeksi pyydettyyn tehoon nähden joko ja suuttimien ohivuodon tai ilmavuodon takia. Tai yleisesti antureista ei auto saanut oikeassa haarukassa olevia lukuja, eli auto ei anna koneen käydä. Tai jotain.

Onhan noista ilmavuodoista täällä paljon juttua, joten jos on vähänkin ilmaa niin käy kaikki ne vihreät O-renkaat vielä kerran läpi. Lisäksi on vielä railiputken takapäässä anturi, jonka tiiviste voi myös falskata. Mulla oli tuossa rinkulassa vuoto, minkä takia nafta valui takaisin tankkiin aina suodatinta myöten jos auton keula oli ylöspäin ja tankki vajaa. Älä edes yritä saada anturia pois kopeloimalla, vaan ota railiputki kokonaan irti. Aika simppeli homma.

Ja se polttoainesuodatin on yksi ongelma. Jostain syystä Mahlen suodatinta ei saanut millään tiiviiksi. Laitoin vanhan takaisin ja ei mitään ongelmaa. Kyselin varaosaliikkeestä, että mitä perhanaa tässä muka voi olla vikaa, niin antoivat Mannin tilalle ja toimii. Rullamitalla verrattiin eikä mitään eroa ja polttoainelinjan putki istui hyvin paikalleen. Ilmeisesti reikä oli niin karhea ettei tiivistänyt kunnolla. Siinä sitten muuta keksitty...

Tosiaan ihan amatöörinä kirjoittelen, mutta näiden kanssa on tullut nyt aikalailla painittua ja monilla on näitä suutin- ja ilmavaivoja, niin kertasin nyt nämä.

Vastaus oli osoitettu kaikille 2.7 crd faneille!

Ja sitten ne korkeapainepumppu ja matalapaine kanssa. Ettei vuoda tai ole sisuskaluissa klappia.

Jaksuhaleja.

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja henu » 31.07.2019. 7:10

Ande kirjoitti:
27.07.2019. 21:18
Mersusivuilta löytyy noita hyväksyttyjä määriä.
Syvällä ovat tai sitten vaan etsin väärällä hakusanalla, ei jollain sattus olemaan linkkiä etä mitä se ohivuoto saa olla ?
Kylmänä tää on aina lähtenyt käyntiin noin 2 sek starin jälkeen.

Jokatapauksessa rupesin ottamaan suuttimia irti joka ei tietenkään ihan suunnitelmien mukaan lähtenyt, ainut suutin mikä lähti kohtuudella oli nelonen.
Loput on vielä yhtä puuta kannen kanssa, pitää koittaa liottaa ajan kanssa ja nitkutella.

Samalla huomasin että jokainen suutin on vuotanut pohjatiivisteestään eli mustaa jankkia on suuttimen juuret täynä, edellinen omistaja on ilmeisesti pessy koneen vähän ennen myyntiä kun ilman suuttimen kiinnikeiden irroitusta ei näyttäneet vuotaneen yksikään.
Eivät ole myöskään tsupsuttaneet missään vaiheessa minun omistusaikana.

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Ande » 02.08.2019. 4:36

Terve!
https://www.google.fi/search?q=mb+2.7+c ... %20mittaus

En nyt osaa tuota linkkihommaa tähän hätään laittaa paremmin, mutta mb tai mersu 2.7 cdi haulla noita löytyy jotain. Jeep 2.7 crd löytyy hyvin tietoa Etelä- Afrikasta ja Australiasta hyvin englanniksi, noista perinteisistä hiihtomaista jossa on pakkaset riesana ympäri vuoden. Tietävät noista kylmästarteista...😁

Nyt on jo aamuneljä, joten voisin tehdä huomenna pikamittauksen uusien suuttimien vuodosta joskus iltapäivällä. Taitaa olla vielä mittausletkut jossain tallella.

Mullahan on ollut riesana vain tuo sisäinen vuoto ja suuttimet lähti ylös tosi helposti ihan ruuvimeisselillä kampeamalla.
Tuo tsupsuttamalla tullut piki onkin kai aika hankala, mutta siihenkin löytyy netistä jotain liuotinvinkkejä. Älä nyt luota, kun tulin just epäonnistuneelta kalareissulta, ja pää haluaisi olla jo tyynyssä. Mutta, mutta muistan lukeneeni jostain, että kone kuumaksi ja virta pois. Sitten suuttimen kiinnike löysälle, niin paine voi hyvällä lykyllä nostaa suuttimen pois paikoiltaan kun laitat koneen käymään. Lämpö kai pehmittää sitä körnää? Mutta älä tee jos et löydä netistä tälle vahvistusta!!! Ja siihen suuttimeen runkoon Molycotea? Mulla niissä oli niin hyvä voitelu etten laittanut uutta. Siinä suuttimenreiän pohjassa on tarve kanssa pyöräyttää sopivalla kalvaimella pinta siistiksi, kun eihän se muuten ikinä tiivistä.

Dieselpajoilla on noihin sopivat ulosvetäjät, kalvaimetja konstit, eikä ne siitä varmaan ihan älyttömiä rokota? Eipä.

Miten muuten pääsit siihen neloseen käsiksi? Teitkö reiän tulipeltiin? Mulla on nyt tuossa pöydällä tuo Eberi ihmeteltävänä, kun taistelin sen irti paikaltaan. Jos vain saisikin sen kokonaan purettua. Kaikki ruuvit irti, mutta alumiinikuori ei aukea, enkä tänään uskaltanut vielä käyttää tarvittavaa voimaa. Vinkkejä anybody? Seuraavaksi pitäisi tsekata lamppujen johdotus kun tason säätö on turhan omatoiminen. Sitten sen tulipellin kimppuun jos saisi ne pyyhkijät irti. Senverran katsoin jo, että muttereitahan siellä vaan, mutta jos niitä irrottelit niin jos joku vinkki tai varoitus löytyy, niin kiitti siitä.

Öitä!

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja henu » 02.08.2019. 7:15

Päivitystä tilanteeseen.
Eilen painin jeepin kanssa koko päivän aamusta iltaan, suuttimet 2 ja 5 on niin yhtä puuta kannen kanssa että ei mihinkään, noh kasasin paketin toisesta mersusta otetuilla suuttimilla eli 1,3 ja 4 suuttimet on tällähetkellä toimivasta autosta.
Vehkeet läjään ja 2 ja 5 suuttimen kiinnityspultti löysällä antamaan kenkää, ajelin siinä vehkeet kuumaks ja totesin että täähän ei enää nakuta :shock:
Eli tais tuurillaan olla joku noista vaihdetuista suuttimista olla rikki.

Pitää tänään vielä testailla ja koittaa kumminkin saada ne suutimet 2 ja 5 irti, selkeesti ne on vuotaneet kun karstaa oli kiinnityshaarukan alla molemmissa.

Ja mitä noihin käytettyihin suuttimiin tulee niin suutin minkä laitoin neloseen taitaa olla jokseenkin rikki tai vuotaa pahasti kun fuel correction testin mukaan sen arvot on ihan eri luokkaa kun muiden. noh vaihdellaan randomisti suutinta ja kuulostellaan.

Suttimien 4 ja 5 irrtoitukseen liityen.
Loppujenlopuks vedin puukosahalla ronskisti reijän tuulilasin alapuolella olevaan peltiin, ( joo oli mulla kone pudotettu alkuun mutta ei siihen vitoseen päässyt edelleenkään tarpeeks käsiks) tässä semmonen pikku huomio netistä löytyviin vastaaviin projekteihin, euromallissa näyttää olevan pyyhkiän kiinnityskovake tasan just siinä kohtaa missä vitosen suutin, aussi malleissa kun ratti toisella puolella ja sitä rataa myös pyyhkiät peilikuvana niin heillä ei ole mitään siinä edessä.

Pitää vaan kyhätä reikä umpeen jollain pultattavalla suojapellillä ja tehdä vaikka siihen suojapeltiin erillinen korvakko joka sitten tukee pyyhkiämekanismin oikeanpuoleista kiinnikettä, en pidä tätä pientä lisäepisodia juuri minään siihen nähden miten helposti siihen vitos suuttimeen pääsee nyt käsiksi.

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Ande » 02.08.2019. 17:56

No siellähän on sentään edistystä.

Mittasin ykkössuuttimen ohivuodon, kun löysin karviaispuskasta letkut mihin ne lumi peitti syksyllä.😂 Letku on semmoista huonosti läpinäkyvää ristikudosletkua, mutta pulloon asti ei tullut mitään kun käytin kylmänä minuutin. Kun nappasin letkun irti, niin suojana olleeseen talouspaperiin tuli vähän märkää. Olisiko ollut joku kolmannes teelusikallinen eli ei yhtään mitään.
Jos tätä joku myöhemmin lukee, niin suutin siis korjattu vaihtosuutin jolla ajettu n. 15 tkm. Lämpöä pihalla jotain 20 plussaa.

Joo, kiitti niistä palopellin leikkausohjeista. Ajattelin, että jos ottaisi vähän tarvittavaa reikää isomman pellinpalan ja poraisi siitä ja auton pellistä muutamia reikiä läpi. Sitten sahaisi auton reikiä myöten palan pois. Koko nipun voisi sitten saada pultattua isoilla prikoilla kasaan. Ja jos haluaa hifistellä, niin voihan sen peitelevyn vetää vielä vaikka peltiruuveilla kauempaa kiinni ja jotain palokittiä väliin. Ja tietty sopivaan kohtaan sitten se pyyhkijän paikka.

Jos saan sen eberin kuntoon, niin en nyt vaihtele suuttimia, mutta nyt kun on kelit kohdallaan voisi sen pellin leikellä valmiiksi.
Mutta kun pitäisi vaihtaa kaikki iskarit, asentaa opetuspoljin tohon kun meidän Toyotassa on nuo polvityynyt. Ja maalata mökki loppuun ja rakentaa aitaa kotiin ja vajan kattoremontti kaipaa räystäslautoja. Joo ja takajarrut laittaa yms. Ilmastoinnin kompuran laakerikin ujeltaa, että hohhoijaa taas.

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja henu » 02.08.2019. 18:36

Taas meni päivä mutta jeeppi vaikuttaa toimivan nyt niinkun pitääkin, koko remontin aiheuttaja tais löytyä vitosesta, kärki halki.
Sen tilalle laitoin vanhan kolmosen suuttimen niin samalla loppu nakutus ja savuttaminen.

Suuttimet 2 ja 5 oli aivan tautisen jumissa, ensin ajelin koneen niin kuumaks kun sen vaan sai ja sen jälkeen itse tehdyllä ulosvetimellä hakkasin reilut puoltuntia per suutin niin sieltä ne vaan nous vaikka usko ja kunto meinas loppua.
http://autolaparts.fi/bosch-cdi-suuttimen-ulosvetaja käytännössä tuommonen oli siis ulosvetäjä, suuttimeen ruuvattava ei taida toimia jeepissä vaikka olis huoltoluuku tehty, on sen verran kallellaan kone että ei saa ihan kohtisuoraan mitään kiinni.

https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQgXZmiHk2ePMtI6EA
Kuva reijästä minkä tein vitosen yläpuolelle, nelonen tulee myös samasta.
Pitää väsätä ensviikolla joku räppänä eteen ettei ihan suoraan vettä valu koneen päälle.

PItää tilailla jossainvälissä varmaan uudet suuttimet saksasta niin saa kaiken tiptop.

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Ande » 02.08.2019. 22:47

Hyvä homma!
Kaivelin kahden suuttimen korjauskuitit esille. Eli kun vein auton suuttimineen dieselkorjaamolle, niin ottivat vanhat vaihdossa ja löivät uudet korjatut hyllystä tilalle.

Korjaustyö 90€
Korjatut suuttimet 103€ kpl kun antoi vanhan tilalle ja varaosat tiivisterenkaat 3,83€ kpl, uudet venymäpultit 2,20€ Kpl suutintiivisteet 2,77€ kpl. Yhteensä 319,57€ töineen kaikkine veroineen. Siis suuttimet 2 ja 3. Tuossa hinnassa on ykkösuuttimen prikka ja pultit eli vähän reilu 310€ kaikkiaan.

Jos nyt ajattelee, niin jos säästää tuon työn ja ostaa vain uudet pultit ja sen kupariprikan suuttimeen alle, niin ei ole mielestäni paha hinta ja takuu 2 vuotta. Momenttiavaimen tarvitsee tai veneen melan ja kalavaa'an niin ei nämä suutinhommat nyt niin kalliita ole näihin mersun koneisiin. Itse jouduin käyttämään tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa kun vaihdoin itse sen ihan läpiseulan. Kokonaan uudet suuttimet taitaa olla aika paljon kalliimpia.

Ne venymäpultit kannattaa vaihtaa, kun ovat kertakäyttöisiä ja niillä on paha tapa mennä poikki kiristettäessä ja sitten onkin piru irti.🙈 Se pohjalle tuleva kupariprikka pitää kanssa vaihtaa ja tsekata että suuttimeen reiän pohja on jees. Muuten sitten kalvaimella siistiksi.

Säästöt sulla ainakin rengaskierroksen verran kun itse teit. Kyselin talvella tarjousta kahden takimmaisen vaihdolle Tampereelta missä tämä Jeeppiongelma on tuttu ja useampaan vaihdettu reiän kautta. Tarjous 750€. Nyt on sulla lupa ostaa jotain kivaa näillä säästöillä tai pistää säästöön kun joku muu paikka poikii.

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja henu » 03.08.2019. 11:02

Joo hain noita venypultteja isomman setin kerralla kun ei tiennyt että montako kertaa pitää jumpata suutinta, samalla hain niitä kupari prikkoja vakio paksuudessa eli 1.56mm.
Sutin poteron pohjan kalvaamiselle en nähnyt tarvetta, näyttivät siltä kun kuuluukin, osa vanhoista kupariprikoista oli vuotaessaan selvästi sulaneet mutta onneksi kanteen ei ollut tullut mitään.

Pulttien momentti oli vähän hakusessa kun mersu on alunperin antanut 7nm ja 90° mutta ilmeisesti on jonkunverran ollut vuotoja sillon.
Uusi momentti on 7nm +90°+90° mutta tällä kirimisellä löyty kauhutarinoita pettäneistä kierteistä ja katkenneista pulteista joten vedin 7nm ja arviolta 120-130°

Seuraillaan tilannetta miten pitää.

https://permatex.seab.fi/tuote/diesel-s ... rotusaine/ toi aine muuten vaikutti toimivan ihan hyvin sen "laavamaisen" noen poistossa, Jamantillekkin löytyy vastaava aine Kentiltä :mrgreen: mutta oletan että hällä on jo semmosta.

Ande
Viestit: 31
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: WJ 2.7 crd nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Ande » 03.08.2019. 12:58

Hienoa!
Nuorena miehenä mulle opetettiin kartonkitehtaalla oikea momentti tulevan työkalutehtaalta. Minkä normimies saa kiristettyä, niin se on hyvä. Avainväli 30 ja yli, niin pikkuisen lyijylekaa avaimeen sen neljänneskierroksen verran. Yli 40 vaatii jo oikean lyönnin. Avattaessa nuijitaan olan takaa. 10 kilon lyijyleka oli näppärä peli moneen hommaan ja koska kaikki pultit oli rosterista tai haponkestäviä, niin kestivät kyllä lekaa. Eipä siellä pienempiä pultteja juuri ollutkaan kuin jossain suojuksissa ja sähkäreitten reviirillä.

En itse lukenut kauhutarinoita, mutta en minäkään uskaltanut sitä 180 astetta. Momenttikaan ei ollut kuin suuruusluokaltaan oikea kun oli nuo vaaka ja melan varsiviritelmä. Eipä ole vuotanut, ja näkeehän sen jos suutin vuotaa. Tai kuulee. Joo ja se koneen suojakansi ja paluuletkujen suoja on pysyvästi tallissa, niin kerta vilkaisulla huolet on keventynyt.

Joo ja siis oikeasti hyvät lukijat! Tämä Mersun 2.7 kone vaihdelaatikkopaketti on oikeasti todella hyvä. Osaamista löytyy ympäri maailman ja osat on kohtuuhintaisia jos niitä tarvitaan. Tälläkin palstalla on kehuttu kuinka näillä voi paukauttaa miljoonan rikki kun huoltaa ajallaan ja oikeilla aineilla. Jos kaikki joilla ei ole mitään vikaa kirjoittaisivat kokemuksistaan nettiin, niin näitä vikajuttuja ei löytäisi edes CIA agentit. Ilmavuodot, ja nämä suuttimet on kuitenkin pikkujuttuja. Omassa näihin hommiin joutui vasta kun 320000 mittarissa ja 16 vuotta. Taitaa olla äijä haudassa tai auto paalissa ennen seuraavaa remppaa. Kopkop!

Kirjoita vastaus