3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Sitähän nyt ei sitten tiedä mistä kohtaa konetta tulee pihalle kun kone on kuitenkin taakseppäin kallellaan. Oli todella hankala oikein muutenkaan löytää mistä sitä tulee, tuli laitettua puhtaat öljyt ja nehän kiiltää läpi niin ettei tiedä mitä kattelee. Katoin sen täyttöputken, kannet näytti päälleppäin puhtailta.
Tarkoititko kansipahvia vai vettiilikopan tiivistettä? Silleen se tuntuis että tulee kannen ja lohkon välistä mutta kun on niin kirkasta ettei erota mistä varsinaisesti vuotaa. Paljon sitä kuitenkin pihalle tulee, ei varmaan tippa per puoli sekunttia ole kaukana. Lähinnä ajatus tulee siitä, kun jouduin niitä jäähdytystukin pultteja kiristelemään koko ajan, että onko kansipultit jätetty löysälle.. toisaalta sitten ei kai oikeen kävisi, ja sehän käy. Joka kerta.
Tarkoititko kansipahvia vai vettiilikopan tiivistettä? Silleen se tuntuis että tulee kannen ja lohkon välistä mutta kun on niin kirkasta ettei erota mistä varsinaisesti vuotaa. Paljon sitä kuitenkin pihalle tulee, ei varmaan tippa per puoli sekunttia ole kaukana. Lähinnä ajatus tulee siitä, kun jouduin niitä jäähdytystukin pultteja kiristelemään koko ajan, että onko kansipultit jätetty löysälle.. toisaalta sitten ei kai oikeen kävisi, ja sehän käy. Joka kerta.
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Kansitiivisteen läpi ei paineöljykanavaa, joten jos ei tule paineella niin vaihtoehdot on venakopan tiiviste, kansitiiviste (vuotaa vain kuskin puolelle, ei ole paluukanavia toisella puolella, paluukanavat työntötankojen rei´istä alas), joku huohotusputki venakopalta, tai sitten tulee kansien paineputkesta, mutta hiushalkeama, ei vuoda kaikkea pihalle, loput menee kuitenkin kansiin tai putken banjoliitoksen cu-tiiviste poikki...
Paska ahdas konehuone ja ahtaasti tehty kone...
En usko että kansitiivisteestä vuotaa...
Paska ahdas konehuone ja ahtaasti tehty kone...
En usko että kansitiivisteestä vuotaa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Aivankin joo, sori, unohdin ettei tuossa koneessa oo painepuolen öljyreikiä lohkon ja kansien välissä. Jotenkin se uittaa öljyä sinne ylös kunnes jonkun ajan kuluttua alkaa itkemään alas
Osaa kierrättää oikein öljyt
No katon tänään jos tuun yhtään viisaammaksi


No katon tänään jos tuun yhtään viisaammaksi
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Noniin, nyt selkis (ratkaistu). Kaveri tuli käyttelemään konetta kun tutkin kameralla paikkoja. Sieltähän se venttiilikopan välistä vuoti kunnolla öljyt pihalle, asia mikä koskaan ei sovi ensimmäisenä omaan päähän vuotopaikoista
Kiitos Jamantille neuvoista 



Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Siitä kiva kone, että kanistiiviste ei voi palaa, se kun ei mene palotilaan asti ollenkaan... Ei liittynyt öljyvuotoon, mutta kuriositeettina mainitsen, kun välillä joku soittaa ja sanoo, että tais palaa kansitiiviste, not going to happen...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Tuon koneen yläkerta muistuttaa muutenkin kuin jonkun paremman väen kerrostaloa. Alemmat asunnot on lohkottu mutta yläkerta on samaa kokonaan
Nyt on menty 300km ilman öljyvuotomurheita. Muutenkin käy pehmeästi paitti kylmänä no kaikki koneet tekee niin. Vtutaa vaan kun defan letkulämmitin vuotaa jäähdytysnestettä, en tajua miten (mun mielestä) laatumerkki voi noin tehdä? Klemmarit oon kiristänyt.
Ai joo ja syöttöpumppu nihkuu diisseliä takapäästä. Täytyy kai viedä toisen koneen pumppu huoltoon ja nakata se hyllyyn odottamaan inspiraatiota vaihtoon

Nyt on menty 300km ilman öljyvuotomurheita. Muutenkin käy pehmeästi paitti kylmänä no kaikki koneet tekee niin. Vtutaa vaan kun defan letkulämmitin vuotaa jäähdytysnestettä, en tajua miten (mun mielestä) laatumerkki voi noin tehdä? Klemmarit oon kiristänyt.
Ai joo ja syöttöpumppu nihkuu diisseliä takapäästä. Täytyy kai viedä toisen koneen pumppu huoltoon ja nakata se hyllyyn odottamaan inspiraatiota vaihtoon

-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
2,5 TD öljynpainemittarin anturin vaihto
Miten ihmeessä VM:n 2,5L motin lohkon takapäässä olevan ö-p-anturin saa vaihdettua?JAMANT kirjoitti: ↑18.07.2012. 10:29Osaan, suurinpiirtein, se on siinä suodattimen yläpuolella tai kansien (tais siis keinuvipujen voitelun) öljyputken ulosotossa lohkon takapäässä, haaroituksessa (sen tarkemmin en kyllä muista 3.1:sen sijaintia, 2.5TD:ssä on noi kaksi eri paikkaa!! Ja uutta anturi on tuossa ja siitä näkee kuvasta minkä näköistä osaa edes etsii: http://www.jamant.fi/oljynpaineanturi-w ... -2790.htmlJeepp kirjoitti:Joo mullakin on tuo antero rikki... 3 näyttää virrat pällä.
Osaisko Jamant kertoa missä kohtaa anturi sijaitsee?

Ja sitten toinen juttu, kun kuulemma -98 mallisessa on KOLMEpinninen ö-p-anturin liitin. Mistähän sellaisen saisi, kun kaikki mitä löysin on kaksipinnisiä? Muistaakseni oli joku hyppylankavinkki kytkeä johdot kaksipinniseen anturiin, mutta miten se mahtoi mennä...?
Niin ja ö-p-mittari näyttää virrat päällä motti sammuksissa 4bar. Käynnissä välillä puhdasta nollaa ja useimmiten jotain arvoja välillä 3-4bar.
Raha ja romut rauhottaa.
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Ahdasta on ja tottakai jotain joutuu purkamaan, että mahtuu...
Mistä päättelit että on kolmepinnistä anturia?? 1998 -malliin annetaan vain kaksi anturia, toinen on bensakoneisen ja kaksi-pinniä, toinen on dieselin ja siinä on yksi pinni, ei vaihtoehtoja (varaosakuva on auki, rekkarilla vois löytyä tarkennus, mutta en usko)!!
Mistä päättelit että on kolmepinnistä anturia?? 1998 -malliin annetaan vain kaksi anturia, toinen on bensakoneisen ja kaksi-pinniä, toinen on dieselin ja siinä on yksi pinni, ei vaihtoehtoja (varaosakuva on auki, rekkarilla vois löytyä tarkennus, mutta en usko)!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Mitä sieltä kannattaa / ei kannata purkaa että mahtuu vaihtamaan? Turbo pois?JAMANT kirjoitti: ↑08.01.2020. 17:09Ahdasta on ja tottakai jotain joutuu purkamaan, että mahtuu...
Mistä päättelit että on kolmepinnistä anturia?? 1998 -malliin annetaan vain kaksi anturia, toinen on bensakoneisen ja kaksi-pinniä, toinen on dieselin ja siinä on yksi pinni, ei vaihtoehtoja (varaosakuva on auki, rekkarilla vois löytyä tarkennus, mutta en usko)!!
No, kun "...mää kuulin kun joku sano..." eli yks harrastaja väitti kiven kovaan, että hänellä on -98 koppanen ZJ VM:n 2.5 td:llä pihassa ja siinä pieni kolme pinninen ö-p-anturi... vai oliko XJ... No anyway, mun auton rekkari on KLF-220.
Raha ja romut rauhottaa.
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Sullahan on siis ZJ sillä VM:n nokilekalla, katsoin varaosakuvista XJ:n tiedoilla
Tuon antaa: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2470991- ... 56041506aa ja löytyy hyllystä (et varmaan arvannut) ja on kolmella liittimellä....
En yhtään osaa muistaa miten paljon pitää purkaa, mutta tuskin tarvii turboa irroittaa, alakautta pääsee käsiksi miten pääsee...
EDITTIÄ: ja mulla on näköjään ne maailman viimeiset kappaleet tuota anturia, enempää ei saa kuin ne mitä mulla on hyllyssä, tai ainakaan ei saa OEM-osana, tarvikkeena saattaa vielä saada... Jaa, enpäs onnistunut löytämään tarvikkeenakaan mun tukkureilta...

Tuon antaa: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2470991- ... 56041506aa ja löytyy hyllystä (et varmaan arvannut) ja on kolmella liittimellä....
En yhtään osaa muistaa miten paljon pitää purkaa, mutta tuskin tarvii turboa irroittaa, alakautta pääsee käsiksi miten pääsee...
EDITTIÄ: ja mulla on näköjään ne maailman viimeiset kappaleet tuota anturia, enempää ei saa kuin ne mitä mulla on hyllyssä, tai ainakaan ei saa OEM-osana, tarvikkeena saattaa vielä saada... Jaa, enpäs onnistunut löytämään tarvikkeenakaan mun tukkureilta...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Eli siis se onkin -98 XJ, jossa on 3 pinniä ja mun -98 ZJ:ssa yksi, vai miten?JAMANT kirjoitti: ↑08.01.2020. 19:07Sullahan on siis ZJ sillä VM:n nokilekalla, katsoin varaosakuvista XJ:n tiedoilla![]()
Tuon antaa: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2470991- ... 56041506aa ja löytyy hyllystä (et varmaan arvannut) ja on kolmella liittimellä...
Raha ja romut rauhottaa.
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Ei kun sulla on tuo kolmepinninen. Katsoin ensin XJ:n kohdalta, mutta sulle menee tuo minkä linkkasin, kuten tuossa lukee: Tuon antaa....WinChester kirjoitti: ↑08.01.2020. 19:57Eli siis se onkin -98 XJ, jossa on 3 pinniä ja mun -98 ZJ:ssa yksi, vai miten?JAMANT kirjoitti: ↑08.01.2020. 19:07Sullahan on siis ZJ sillä VM:n nokilekalla, katsoin varaosakuvista XJ:n tiedoilla![]()
Tuon antaa: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2470991- ... 56041506aa ja löytyy hyllystä (et varmaan arvannut) ja on kolmella liittimellä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Päivitetääs sen verran että. Sain öljyvuodon tosiaan kuriin koneen takapäästä Jamantilta ostetulla venttiilikopan tiivisteellä. Mutta sitten alkoikin vuotamaan muualta, tarkemmin sanoen öljynsuodatinkotelolta. Noh, sinne oli tusina erinäköisiä o-renkaita taas kerran Jamantilta (isoo käsi sinneppäin etelä-pohojammaalta), vaihdoin siihen suodatinjalan ja öljynjäähdyttimen väliin semmosen kanttisen o-renkaan, sekä kiristyspultille kaksi pyöreää o-rengasta, suodatinkotelon pohjaan vaihdoin siihen muoviosaan ison o-renkaan ja pohjaroppuun toisen pienemmän jo aiemmin suodattimen vaihdon yhteydessä. Eikun kone laulamaan, tiukka tuijotus auton alle... taas tippuu öljyä stnms@#$%&!@#!! Hienoisen jurpiintumisen seurauksena kahville ja paremmalla tuulella uudestaan tutkimaan. Tietsikan endoskoopilla tähystelemään auton alle (käydessä
) että mistäs nyt? Aikansa kun kameralla katseli niin suodatinkotelo itsessään vuotaa, epäilin jo hiushalkeamaa.. eipä mitä, kotelo käteen ja tutkimaan. Kuinka ollakkaan se kotelo on tehty kahdesta palasta, ylä ja ala. Aukeaa sisäpuolelta hylsyllä ja pulttipyssyllä. Ja välissä yllätys yllätys: taas o-rengas!
jonkun sopivan löysin Jamantin valikoimista, ehkä vähän iso oli sinne mutta pikkasen kun ujutti kiristysvaiheessa pienellä ruuvimeisselillä nii muljahti paikalleen uraansa. Ja taas kamat kasaan ja paikalleen ja käyntiin ja entistä tiukempi tuijotus.. eipä tullut öljyä enään.
Mutta kyllä se varmasti taas joku päivä tekee hienon lammikon johonkin. Ne -o-renkaat oli oikeasti enemmänkin muovia kun kumia, tulleet siis tiensä päähän. Osa niistä varmaan sopii muuallekin koneeseen, näyttivät päällepäin aika tusinatavaralta. Se tiiviste jonka laitoin sinne suodatinkotelon osien väliin niin luulen sen olevan oikeasti lohkon ja öljynjäähdyttimen välistä, mutten tiedä kun en mennyt sitä aukomaan kun sieltä se ei vuoda (tai ainakaan vielä)
Edit: niin ja se syöttöpumppu vuotaa nyt. Tiedä mitä sillekkin keksisi..


Mutta kyllä se varmasti taas joku päivä tekee hienon lammikon johonkin. Ne -o-renkaat oli oikeasti enemmänkin muovia kun kumia, tulleet siis tiensä päähän. Osa niistä varmaan sopii muuallekin koneeseen, näyttivät päällepäin aika tusinatavaralta. Se tiiviste jonka laitoin sinne suodatinkotelon osien väliin niin luulen sen olevan oikeasti lohkon ja öljynjäähdyttimen välistä, mutten tiedä kun en mennyt sitä aukomaan kun sieltä se ei vuoda (tai ainakaan vielä)
Edit: niin ja se syöttöpumppu vuotaa nyt. Tiedä mitä sillekkin keksisi..
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Kumiosat muuttaa ajan kanssa ja lämmön ja öljyn vaikutuksesta olomuotoaan kumista semmoiseksi korpuksi, joka ei ole elastista ja sen takia alkaa kusemaan öljyä, varsinkin semmoisesta paikasta jossa on painetta niinkin paljon kuin normaalisti voitelupuolella on, siis reilut 3 baria +....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Re: 3.1 td öljynpaine ja öljyvuodot
Joo kyllä siellä tommonen taitaa olla. On vain NIIN jumalattoman ahdas paikka, ettei tahdo oikein nähdäkään, kun siellä on vielä välissä yksi jäykkä putki tekemässä sopivasti varjoa. Alakautta ei näe mitään mutta mahdollisesti voisi kokeilla sokkona sopisiko käsi väliin edes sen verran että saisi anturin johdon irti. Silloin voisi etukautta mahtua pitkä jatkovarsi, nivel ja hylsy, joilla anturin saisi irti. Muutoin joutuu purkamaan joko turbon tai vesipumpun ja silloin voikin tulla eteen taas nippu muita kivojan ylläreitä...

Raha ja romut rauhottaa.