ZJ:n käyntiongelma.
ZJ:n käyntiongelma.
Kyseessä -93 Grand kasilla. Toisinaan 5 km:n ajon ja kaupassa käynnin jälkeen starttasi, mutta kävi huonosti ja check engine-valo syttyi. Virta pois ja uusi startti ja pelasi täysin, sattui useita kertoja.
Nykyään menee vastaavaan vikatilaan ajon aikana suunnilleen saman lämpenemisajan puitteissa: joutuu kahdella jalalla ajamaan, että saa moottorin pysymään käynnissä, haasteellista talvioloissa ja kaupungissa. Vika korjaantuu taas, kun ajaa sivuun ja antaa hiukan jäähtyä.
Tuosta ei vissiin vanhoja vikakoodeja saa kaivettua? Vikatilat ovat tosiaan satunnaisia ja ensimmäisenä tulee mieleen moottorin lämpötiedot.
Onko ainoa keino käydä joka anturi ja ECU läpi?
Nykyään menee vastaavaan vikatilaan ajon aikana suunnilleen saman lämpenemisajan puitteissa: joutuu kahdella jalalla ajamaan, että saa moottorin pysymään käynnissä, haasteellista talvioloissa ja kaupungissa. Vika korjaantuu taas, kun ajaa sivuun ja antaa hiukan jäähtyä.
Tuosta ei vissiin vanhoja vikakoodeja saa kaivettua? Vikatilat ovat tosiaan satunnaisia ja ensimmäisenä tulee mieleen moottorin lämpötiedot.
Onko ainoa keino käydä joka anturi ja ECU läpi?
Re: ZJ:n käyntiongelma.
Koita avainkikalla ensin virrat on- asentoon, sitten kolme kertaa pois ja päälle; ei saa käynnistää. Sieltä pitäisi tulla vikakoodit CEL- valon kautta, laske vilkutukset niin sieltä saa koodin.
Tietyillä vikakoodinlukijoilla saa kyllä OBD1- autoista koodit pihalle, esim. SnapOn MT2500 tai Chryslerin omalla DRBIII:lla. Niistä kumpiakaan vaan ei ole ihan joka paikassa..
Noilla oireilla voisi epäillä joko lambdaa tai lämpöanturia, mutta ei ole ennenkuulumatonta että konehuoneessa lämpöjen noustessa anturi ei toimi kuumana mutta kylmänä kyllä.
Lambdaa puoltaisi se että kylmällä/ viileällä koneella moottorinohjaus lukee lambdan tiedot mutta ei käytä tietoa hyväksi, eli bensakartat yms. menee esiasetettujen kiinteiden arvojen mukaan. Kun kone lämpiää niin osakaasulla lamdan lukemat huomioidaan ja bensansyöttö säätyy mitatun seoksen mukaan. Vastaavasti reilummalla kaasulla/ kaasu pohjassa lambda jätetään taas huomioimatta ja mennään kiinteillä kartoilla. Kun lambda on rikki ja kone lämmin, moottori saa väärän määrän bensaa (joko liikaa tai liian vähän) ja se ei toimi osakaasulla kuten pitää.
Lämpöanturi taas tekee osin samaa, mutta sen vaikutus ei ole ihan yhtä suuri jollei sitten kone luule olevansa kylmänä käyntilämpöinen (liian vähän bensaa ja käy laihalla) tai kuumana näyttää kylmää (lambdat ei mukana ja saa liikaa bensaa).
Mutta koodien tsekkaus ensin, sitten on viisaampi. Missään nimessä ei pidä tai kannata vaihtaa kaikkia antureita summanmutikassa.
Tietyillä vikakoodinlukijoilla saa kyllä OBD1- autoista koodit pihalle, esim. SnapOn MT2500 tai Chryslerin omalla DRBIII:lla. Niistä kumpiakaan vaan ei ole ihan joka paikassa..
Noilla oireilla voisi epäillä joko lambdaa tai lämpöanturia, mutta ei ole ennenkuulumatonta että konehuoneessa lämpöjen noustessa anturi ei toimi kuumana mutta kylmänä kyllä.
Lambdaa puoltaisi se että kylmällä/ viileällä koneella moottorinohjaus lukee lambdan tiedot mutta ei käytä tietoa hyväksi, eli bensakartat yms. menee esiasetettujen kiinteiden arvojen mukaan. Kun kone lämpiää niin osakaasulla lamdan lukemat huomioidaan ja bensansyöttö säätyy mitatun seoksen mukaan. Vastaavasti reilummalla kaasulla/ kaasu pohjassa lambda jätetään taas huomioimatta ja mennään kiinteillä kartoilla. Kun lambda on rikki ja kone lämmin, moottori saa väärän määrän bensaa (joko liikaa tai liian vähän) ja se ei toimi osakaasulla kuten pitää.
Lämpöanturi taas tekee osin samaa, mutta sen vaikutus ei ole ihan yhtä suuri jollei sitten kone luule olevansa kylmänä käyntilämpöinen (liian vähän bensaa ja käy laihalla) tai kuumana näyttää kylmää (lambdat ei mukana ja saa liikaa bensaa).
Mutta koodien tsekkaus ensin, sitten on viisaampi. Missään nimessä ei pidä tai kannata vaihtaa kaikkia antureita summanmutikassa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ:n käyntiongelma.
Antoi koodin 1-2-5-5. Mulla on Chiltonin opus, mutta se on mökillä, enkä muista alku ja loppu koodeja. Voisko joku tulkita? Luulen, ettei tuo mitään vikaa ilmoita...
Re: ZJ:n käyntiongelma.
12-akku ollut irti, 55-lopetus
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: ZJ:n käyntiongelma.
Kiitän. Tosiaan juuri vaihdoin ajovalopolttimon ja sitä herjaa. Oon laittanu tuohon etanoliboxin, joka tuskin vaikuttaa, koska vaivat olivat jo ennen sitä. Lämpöanturi vissiin toimii, koska kytkee o/d:n päälle vasta koneen lämmettyä riittävästi. Onko lambdan mittaus seuraavaksi? Katsastuksessa se kyllä toimi.
Re: ZJ:n käyntiongelma.
Ei lamdan toimintaa mitata katsastuksessa, sulla mitataan lambda arvo pakokaasuista. Se kertoo vain katalysaattorin kykenevän poistamaan liian suuret palamattomat hiilivedyt, ja ettei pakoputki vuoda.... Toimiva katalysaattori peittää moottorin liian suuret päästöt...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: ZJ:n käyntiongelma.
Tietämätön kiittää ja kumartaa. Laitan sulle tilauksen, jos hyllystä löytyy.
Re: ZJ:n käyntiongelma.
Kannattaa pitääkin se siellä, mahdollisimman kaukana autosta mihin se on tarkoitettu. Sinällään jokseenkin yhtä hyvä opus kuin jehovien vartiotorni. Siitäkin saa hyviä sytykkeitä mökin kiukaaseen

Autossa on aika monta lämpöanturia, noissa OBD1- aikakauden vermessä on jäähdytysnesteelle kaksi (toinen mittaristoa- ja toinen ECM:ää varten), imuilman lämpöanturi ECM:ää varten, ja vaihdelaatikossa on lämpöanturi laatikoöljyn lämpötilalle joka taas kertoo laatikon ohjauksele kytketäänkö ylivaihdetta tai muuntimen lukkoa päälle (jos lootan lämpö on alle 10°C tai yli ~125°C niin ylivaihde ja muuntimen lukitus ei käytössä).
Lambda- anturin mittaus on vähän hankala homma sellaisenaan, jos ei se sitten ole ihan kuollut. Kun jännite vaihtuu sen mukaan mitä on seos, ja pitäisi siis saada mitattua ajon aikana ja katsottua vertautuuko se mitenkään yhtään mihinkään.. jos näyttää ihan uuvatteja volttimääriä niin toki sitten tietää että rikki se on.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ:n käyntiongelma.
Ku ite ajoin testin, niin tyhjäkäyntiventtiili ei pelaa, eli kun hiljentää valoihin, ei pidä tyhjäkäyntiä.Turhaan kävin vaimolle käynnistämässä "kuolleen" auton kahteen kertaan.
Re: ZJ:n käyntiongelma.
Uusi IAC -venttiili...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1