2.5 crd moniurahihna vaihto

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
arra
Viestit: 10
Liittynyt: 17.06.2016. 14:05
Paikkakunta: Paimio

2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja arra » 24.02.2020. 19:21

Moniurahihna olis tarkoitus vaihtaa rouvan jo ehtoopuolen kulkineeseen (2002 KJ). Aika ahtaan oloinen työmaa. Onko hyviä vinkkejä tai ohjeita?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.02.2020. 20:01

Automaamttikiristin ensin auki-asentoon ja sokka paikoilleen, niin pysyy auki-asennossa (jos pysyy auki ilman sokkaa tai muuten jousi tuntuu löysältä, kiristin on vainaa, uusia on hyllyssä), sitten hihna pois ja uus paikoilleen kartan mukaan (jos ei ole karttaa konehuoneessa, piirrä ruutupaperille ym), tarkista myös ohjainrullien kunto ja kiristimen rungon kunto (myös rullan kunto), kiristin yleensä murtuu ja sitä ei aina huomaa, ennenkuin on liian myöhäistä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

arra
Viestit: 10
Liittynyt: 17.06.2016. 14:05
Paikkakunta: Paimio

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja arra » 26.02.2020. 0:08

Jotain tässä nyt on outoa... vanha hihna siis oli pompannut pois paikaltaan. Kokeilin pistää vanhaa hihnaa paikalleen (kartan mukaan), mutta huomasin että tuuletinta/flektiä pyörittävä sileä rulla on jotenkin eri linjassa kuin muut rullat. Ihan kuin se olisi liikkunut sentin puolitoista keulan suuntaan. Mitään klappia tms. ei tunnu missään ja rullat pyörivät hienosti. Kiristin tuntuu toimivan hyvin.

Jotenkin järki sanoo, ettei hihna voi kulkea noin "vinoon". Onko ideoita?

Niin ja koitin siis laittaa hihnan paikoilleen ja starttasin/sammutin heti ja menin tarkastamaan mitä tapahtui. Hihna oli kiertynyt flektin rungon/akselin ympäri ja oli siis heti pois paikaltaan. :roll:

Kuva rullista ylhäältäpäin:
https://www.dropbox.com/s/kkfz2o68nn9h9 ... 7.jpg?dl=0

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja rane58 » 26.02.2020. 3:31

Onko tuo "sileä" pyörä tullut ulospäin, pultissa näkyy kirkas kohta minkä on liikkunut...? :?
-Auttaisiko ankara kiristys että tulisi sisään takaisin...? :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 26.02.2020. 13:43

Onhan tuo hihnapyörä ihan älyttömän sivussa, ne pitäisi olla kokolailla millilleen samassa linjassa. Onko tuo vesipumppu vai mikä, tuskin pelkkä ohjurirulla?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.02.2020. 13:55

Toi on sen viskosiiven tukilaakeri, siitä on laakeri tai akseli tullut ulos... Joko sen saa prässättyy takaisin tai sitten pitää vaihtaa koko teline, mulla on hyllyssä: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2469343- ... m21512914f . Vesipumppu on jakopään takana...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

arra
Viestit: 10
Liittynyt: 17.06.2016. 14:05
Paikkakunta: Paimio

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja arra » 27.02.2020. 14:48

Joo täytyypä varmaan tilalla tuo... Ensin pitäisi saada se koko paketti irti, niin näkee paremmin vaivan laadun.

Ja ahdasta on... Lähteekö hän tuo ropelin suojamuovi irti vai pitääkö tässä syylärikin purkaa?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.02.2020. 15:22

arra kirjoitti:
27.02.2020. 14:48
Joo täytyypä varmaan tilalla tuo... Ensin pitäisi saada se koko paketti irti, niin näkee paremmin vaivan laadun.

Ja ahdasta on... Lähteekö hän tuo ropelin suojamuovi irti vai pitääkö tässä syylärikin purkaa?
On siellä ahdasta, sen se purattaa, mitä se purattaa... Yhtään en muista, katson asiaa, kun saan jossain vaiheessa tuon yhden KJ:n sisälle, josta voin luntata... Ilmaputsarinkotelo ekana pois, tulee heti tilaa sille raunalle, pääsee siihen moniurahihnan kiristimeen käsiksi ja sen sokan sinne paikoilleen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

arra
Viestit: 10
Liittynyt: 17.06.2016. 14:05
Paikkakunta: Paimio

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja arra » 27.02.2020. 23:17

Sain halkaistua sen tuulettimen suojamuovin alhaalta ja sain sen lopulta pujotettua yläkautta pois. Nyt on hyvin tilaa 8) Sain myös tuulettimen irti.
Automaattikirstin tuntuu toimivan niinkuin kuuluukin.

Enää siis yksi ongelma. Tuon kiinnikkeen rullan pultti 16mm(?) on aivan hiton kovaa kiinni. Täytyy hakea parempi hylsy, kun tuollainen yhdistelmähylsy (pienihampainen mm/") ei tunnu pitävän, eikä viitsi sen kanssa vääntää pulttia hajalle. Aavistuksen jo pääsi pyörähtämään, mutta lopetin sen kanssa tappelun heti.

Suihkuttelin nyt irroitusainetta joka puolelle, katsotaan huomenna uudestaan paremmilla vehkeillä.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.02.2020. 23:50

Oliskohan siinä vasenkätinen kierre: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2468849- ... m31602006f
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

arra
Viestit: 10
Liittynyt: 17.06.2016. 14:05
Paikkakunta: Paimio

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja arra » 29.02.2020. 18:13

Joo Hyvin se lähti auki kun kiersi oikean suuntaan :lol:

Kasaus oli tässä kohtaa jo helppoa kun tiesi mitä tehdään. Hankalinta oli saada suojamuovi pujoteltua tuulettimen siipien ja syylärin välistä paikoilleen.

Nyt sitten tutkimaan miksi ABS ja jarruvaroitusvalo syttyivät pienen ajon jälkeen. Jarrunestettä on säiliössä tarpeeksi.
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä arra, muokattu yhteensä 2 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.5 crd moniurahihna vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 29.02.2020. 22:37

Testerillä vikakoodit ulos, jos ei johdoissa mitään näy (harvoin näkyy)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus