Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Itselle tuore GC 3,0crd piti jo ostaessa mekkalaa auton keskivaiheilta. Eteenpäin ajaessa, n. 20km/h jälkeen alkaa hiukan saman tyylinen "rouskutus", kuin murros olisi rikki.
Ajattelin ostaessa äänen kuuluvat etukardaanin takanivelestä, siitä kun oli suojakumi rikki ja vaseliinit lennellyt pitkin pohjaa. Ja olihan se nivel väljä, kun sen eilen uuteen vaihdoin. Ääni ei kuitenkaan hävinnyt mihinkään, vaan kuuluu aikalailla samanlaisena edelleen.
Onko näistä mennyt jakolaatikosta laakereita tms. josta ääni voisi tulla? Kardaanien muut ristikot näytti/tuntui ehjiltä, vasen etuvetari vaihdettu juuri uuteen, oikea vanha, mutta äkkiä kokeiltuna vaikutti aivan ehjältä.
Ääni tosiaan tuntuu tulevan aikalailla kuskin penkin alta, tahti kovenee vauhdin kasvaessa, mutta kierroksilla/vaihteilla ei ole merkitystä tahtiin, eli mielestäni äänen täytyy kuulua joko peristä, jostakin vetoakselista, kardaaneista tai sitten jakolaatikosta.
Ääni kuuluu vain vedättäessä, kaasun kun löysää niin hiljenee välittömästi. Myöskään hitaalla alueella ei ole merkitystä ääneen, vaan se pysyy samana kun vauhti ylittää n. 20km/h.
Ei kehtaisi arvalla ruveta osia uusimaan, joten olisi mukava kuulla, jos jollakin ollut samanmoista vaivaa. Autossa mittarissa 290tkm, periin vaihdeltu öljyt, jakiksen / vaihteiston öljyn vaihdosta en tiedä, enkä kyllä usko sillä korjaatuvankaan kun on suht "metallinen" ääni.
Ajattelin ostaessa äänen kuuluvat etukardaanin takanivelestä, siitä kun oli suojakumi rikki ja vaseliinit lennellyt pitkin pohjaa. Ja olihan se nivel väljä, kun sen eilen uuteen vaihdoin. Ääni ei kuitenkaan hävinnyt mihinkään, vaan kuuluu aikalailla samanlaisena edelleen.
Onko näistä mennyt jakolaatikosta laakereita tms. josta ääni voisi tulla? Kardaanien muut ristikot näytti/tuntui ehjiltä, vasen etuvetari vaihdettu juuri uuteen, oikea vanha, mutta äkkiä kokeiltuna vaikutti aivan ehjältä.
Ääni tosiaan tuntuu tulevan aikalailla kuskin penkin alta, tahti kovenee vauhdin kasvaessa, mutta kierroksilla/vaihteilla ei ole merkitystä tahtiin, eli mielestäni äänen täytyy kuulua joko peristä, jostakin vetoakselista, kardaaneista tai sitten jakolaatikosta.
Ääni kuuluu vain vedättäessä, kaasun kun löysää niin hiljenee välittömästi. Myöskään hitaalla alueella ei ole merkitystä ääneen, vaan se pysyy samana kun vauhti ylittää n. 20km/h.
Ei kehtaisi arvalla ruveta osia uusimaan, joten olisi mukava kuulla, jos jollakin ollut samanmoista vaivaa. Autossa mittarissa 290tkm, periin vaihdeltu öljyt, jakiksen / vaihteiston öljyn vaihdosta en tiedä, enkä kyllä usko sillä korjaatuvankaan kun on suht "metallinen" ääni.
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
katso että siellä jakiksessa on öljyä (ei saa olla ATF:ÄÄ)...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Tsekkasin jakiksen öljyt, avasin ylimmän propun, sieltä valui hiljakseen kirkasta, puhtaan näköistä öljyä. Eli lienevät ok?
Ravistelin vielä kertaalleen kaikki nivelet läpi, mutta mielestäni niissä ei ole mitään vikaa.
Mistähän tuota äänen aiheuttajaa lähtisi seuraavaksi etsimään?
Käsijarrua rassasin samalla, tuossa ei näyttänyt olevan navassa/levyssä reikää, josta saisi kehittyä kenkiä. Kiristelin sen verran, että sain juuri ja juuri levyt takaisin paikoilleen. Käsijarru ei kuitenkaan vieläkään pidä kunnolla, autotallin pienessä luiskassa pysyi kuitenkin jo vapaalla paikallaan. Onkohan isokin homma kiriä vaijereita kahvan puolelta? Mekanismit rummun sisällä liikkui nätisti.
Kuinkahan hyvin tuon käsijarrun täytyy katsastuksessa pitää, kun tuota ei varmaankaan kärsi dynolla testata?
Ravistelin vielä kertaalleen kaikki nivelet läpi, mutta mielestäni niissä ei ole mitään vikaa.
Mistähän tuota äänen aiheuttajaa lähtisi seuraavaksi etsimään?
Käsijarrua rassasin samalla, tuossa ei näyttänyt olevan navassa/levyssä reikää, josta saisi kehittyä kenkiä. Kiristelin sen verran, että sain juuri ja juuri levyt takaisin paikoilleen. Käsijarru ei kuitenkaan vieläkään pidä kunnolla, autotallin pienessä luiskassa pysyi kuitenkin jo vapaalla paikallaan. Onkohan isokin homma kiriä vaijereita kahvan puolelta? Mekanismit rummun sisällä liikkui nätisti.
Kuinkahan hyvin tuon käsijarrun täytyy katsastuksessa pitää, kun tuota ei varmaankaan kärsi dynolla testata?
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Öljyt ok.Nispe kirjoitti: ↑23.01.2019. 20:56Tsekkasin jakiksen öljyt, avasin ylimmän propun, sieltä valui hiljakseen kirkasta, puhtaan näköistä öljyä. Eli lienevät ok?
Ravistelin vielä kertaalleen kaikki nivelet läpi, mutta mielestäni niissä ei ole mitään vikaa.
Mistähän tuota äänen aiheuttajaa lähtisi seuraavaksi etsimään?
Käsijarrua rassasin samalla, tuossa ei näyttänyt olevan navassa/levyssä reikää, josta saisi kehittyä kenkiä. Kiristelin sen verran, että sain juuri ja juuri levyt takaisin paikoilleen. Käsijarru ei kuitenkaan vieläkään pidä kunnolla, autotallin pienessä luiskassa pysyi kuitenkin jo vapaalla paikallaan. Onkohan isokin homma kiriä vaijereita kahvan puolelta? Mekanismit rummun sisällä liikkui nätisti.
Kuinkahan hyvin tuon käsijarrun täytyy katsastuksessa pitää, kun tuota ei varmaankaan kärsi dynolla testata?
Kässärin säätö jarrukilvestä, kumitulppa pois ja siitä reiästä kehitään. Mitään muuta säätöä ei ole, Jeepsterissä (en muista mikä numero) löytyy ohje kuinka oikeaoppisesti säädetään käsijarru... Jos ei pidä, niin vaijerit tai niiden kuoret vialliset. Käsijarru testataan jarrudynossa jos on neliveto dyno...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Enpäs älynnytkään jarrukilven puolelta tutkia, täytyypä sieltä vielä katsoa.
Olisko Jamantilla / muilla ideoita mistä tuota voimansiirron ääntelyä lähtisi setvimään?
Muistelen edellisen omistajan soitelleenkin Jamantille jostakin voimansiirrosta kuuluvasta äänestä, lieneekö ollut samasta kyse.. Auto tuli minulle Oulusta.
Epäilisin itse äänen lähteeksi jakolaatikkoa, onkohan tuo kuinka iso homma laakeroida uudelleen? Onko noita yleensäkkään mennyt rikki? Mikähän jakis tässä edes on? Auto on -06 Limited malli, jos sillä jotain merkitystä on.
Takaperästä myös kuuluu jonkinlaista jollotusta, mutta en usko tuon häiritsevän äänen tulevan sieltä, kun kuuluu mielestäni auton keskivaiheilta.
niko
Olisko Jamantilla / muilla ideoita mistä tuota voimansiirron ääntelyä lähtisi setvimään?
Muistelen edellisen omistajan soitelleenkin Jamantille jostakin voimansiirrosta kuuluvasta äänestä, lieneekö ollut samasta kyse.. Auto tuli minulle Oulusta.
Epäilisin itse äänen lähteeksi jakolaatikkoa, onkohan tuo kuinka iso homma laakeroida uudelleen? Onko noita yleensäkkään mennyt rikki? Mikähän jakis tässä edes on? Auto on -06 Limited malli, jos sillä jotain merkitystä on.
Takaperästä myös kuuluu jonkinlaista jollotusta, mutta en usko tuon häiritsevän äänen tulevan sieltä, kun kuuluu mielestäni auton keskivaiheilta.
niko
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Iso homma laakeroida, purkuohje tehtaan ohjeessa olikohan 20 tai 40 sivua, kasaus samat määrät ym... Jakis on NP-245JNispe kirjoitti: ↑24.01.2019. 9:09Enpäs älynnytkään jarrukilven puolelta tutkia, täytyypä sieltä vielä katsoa.
Olisko Jamantilla / muilla ideoita mistä tuota voimansiirron ääntelyä lähtisi setvimään?
Muistelen edellisen omistajan soitelleenkin Jamantille jostakin voimansiirrosta kuuluvasta äänestä, lieneekö ollut samasta kyse.. Auto tuli minulle Oulusta.
Epäilisin itse äänen lähteeksi jakolaatikkoa, onkohan tuo kuinka iso homma laakeroida uudelleen? Onko noita yleensäkkään mennyt rikki? Mikähän jakis tässä edes on? Auto on -06 Limited malli, jos sillä jotain merkitystä on.
Takaperästä myös kuuluu jonkinlaista jollotusta, mutta en usko tuon häiritsevän äänen tulevan sieltä, kun kuuluu mielestäni auton keskivaiheilta.
niko
Jos etukardaanin taka CV on vaihdettu ja se ei ole viallinen, niin sitten en osaa sanoa, laitoin meidän Commanderiin uuden CV:n, metallinen rohina loppui, mutta melu ei (osa tulee kuýllä noista nappularenkaista, mutta ei kaikki). Etukardaanin muutossarja kehitteillä, että sais muutettua vanhan malliseen tuplaristikko -etukardaaniin, vaatii vähän työstöjä, kun se jakiksen laippa on kiinteä siinä akselissaan...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 03.10.2018. 21:18
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Mulla wj jurnutti kanssa keskeltä. Hiljenii kun vaihdoin öljyt, vaikka eivät olleet kauheen näköiset.
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Jatketaas tähän, kun kovasti samantyyppinen ääni, kuvaisin vaineaksi ronksotukseksi, joka kuuluu parhaiten juuri n. 30 kmh nopeudella, ja mielestäni takaa kuskin paikalta kuunnellen. Olin varma, että tulee pyöränlaakerista, kunnes vaihdoin takaalaakerit ja samalla kaikki jarruosat uusiin.
Kuuluu vain vedossa, ei vapaalla rullaten, eikö jarrulla kiusaten.
Öljyt voimansiirrossa oikeat ja ok.
Ronksotuksen tahti ja taajuus voisi osua kardaanin pyörimiseen, mielestäni renkaan pyörimiseen liian tiuha.
Takakardaania tutkiessani yllätyin kun en rasvanippaa löytänyt, onko näihin sellaisia ristikoita saatavillakaan ??
370 tkm ajettu -05 Grand Ch kyseessä 3.0 CRD koneella.
Kuuluu vain vedossa, ei vapaalla rullaten, eikö jarrulla kiusaten.
Öljyt voimansiirrossa oikeat ja ok.
Ronksotuksen tahti ja taajuus voisi osua kardaanin pyörimiseen, mielestäni renkaan pyörimiseen liian tiuha.
Takakardaania tutkiessani yllätyin kun en rasvanippaa löytänyt, onko näihin sellaisia ristikoita saatavillakaan ??
370 tkm ajettu -05 Grand Ch kyseessä 3.0 CRD koneella.
Levannon We(l)ho
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Ei WK:ssa alunperin ole nipan nippaa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
07 Grand Cherokee hajotti etukardaanin taaemman CV:n. Kesti 12tkm. Hajos yks kaks motarille, ei oo oireillut aiemmin. Kaikki pultit oli löysällä, vaikka väittäsin ne laittaneeni hyvin kiinni.
Saako jakiksen ulostulossa olla päittäisvälystä? Siinä on jonkinverran. En oo vielä mitannut. Vai oliko maanantaikappale tuo nivel...
Saako jakiksen ulostulossa olla päittäisvälystä? Siinä on jonkinverran. En oo vielä mitannut. Vai oliko maanantaikappale tuo nivel...
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
On siellä sisään/ulos välystä noissa...
Toi rakenne on ihan paska, muutosarja vanhan mallin tuplaristikkokardaanille on tekeillä. Adapteri jakiksen päähän (kun sitä laippaa ei voi vaihtaa) on jo tehty (nolla-versio), kunhan loput osat tulee, pääsen koesovittamaan ja lopullinen hinta selviää.
Malliesimerkkinä, tilasin meidän Commanderiin tehdasuuden etukardaanin, siis OEM-osan, alle 5000 kilomertriä ja kuulat putos...
Toi rakenne on ihan paska, muutosarja vanhan mallin tuplaristikkokardaanille on tekeillä. Adapteri jakiksen päähän (kun sitä laippaa ei voi vaihtaa) on jo tehty (nolla-versio), kunhan loput osat tulee, pääsen koesovittamaan ja lopullinen hinta selviää.
Malliesimerkkinä, tilasin meidän Commanderiin tehdasuuden etukardaanin, siis OEM-osan, alle 5000 kilomertriä ja kuulat putos...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Ok. Kiitos tiedosta.
Pitää työntää seuraava paikoilleen. Taidan investoida hinnat alkaen mallin, kun tuo kalliimpikaan ei oo tuon kummosempi.
Pitää työntää seuraava paikoilleen. Taidan investoida hinnat alkaen mallin, kun tuo kalliimpikaan ei oo tuon kummosempi.
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Jep, arvaa miksi kehitän tuota muutossarjaa, ristikoiden kestävyys huomattavasti parempi ja osat halvempia...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
No ei ollu kummonen tuo halpakaan nivel. Eka kunnon polkasu ja jo kuuluu rutina. Pari tuhatta tuli kumminki ajeltua.
Mahtaa olla siinä vika, kun on ajon jäliltä ihan helv kuuma. Ei kai tuota nyt voi asentaakaan väärin? Rasvaa vaan kuulille ja kaikkialle. Sit pistin silikonia niihin päätypeltien ja nivelen "tiivistyspintaan". Entinen oli sieltä oksentanu, mut eipä tainnu siitä johtua.
Otin rockautosta jonkun, mikä tuli samalla kyydillä muitten kanssa. Pitääkö tuosta poistattaa tuo ohjelma..

Mahtaa olla siinä vika, kun on ajon jäliltä ihan helv kuuma. Ei kai tuota nyt voi asentaakaan väärin? Rasvaa vaan kuulille ja kaikkialle. Sit pistin silikonia niihin päätypeltien ja nivelen "tiivistyspintaan". Entinen oli sieltä oksentanu, mut eipä tainnu siitä johtua.
Otin rockautosta jonkun, mikä tuli samalla kyydillä muitten kanssa. Pitääkö tuosta poistattaa tuo ohjelma..
Re: Grand Cherokee WK 3,0CRD Voimansiirron ääni
Aloin tutkimaan tuota etukardaania tuossa pöydällä ja nyt ei ollutkaan cv-nivel väljä, vaan olikin poorilta väljä. Ja nivel oli todella jäykkä. Asentaessa näin ei ollut. Eli vaikuttas siltä, että tuo keskipipari leviää noissa nivelissä jostain syystä aika helposti. Se onkin kyllä aika heppoisen näkönen ja kokonen.
Hieman aihetta kypsyttelin ja tutustuin kaikkiin romukasoihin ja soittelin kaikille mieleentuleville ihmisille. Lopputulema raapaisin käsiini mk4 golfin oikean vetoakselin ja mk2 octavian oikean vetoakselin. Katkaisin heistä ulkonivelet pois. Sorvasin sisälle holkin ja liitin heidät toisiinsa. Pituudeksi tuli 815mm päästä päähän.
Sitten kaivelin osakasasta kaksi parasta Löbro merkkistä satoja tuhansia ajettua 100mm cv-niveltä. Sorvasin toisen ulkokehään ohennuksen jeepin rasvapellille, kuten jakiksen päässä vakiona on. Toiseen tein lapun sen kardaaninvarteen tulevan kumin tilalle ja laitoin sen perän puolelle. Nivelet kasaan uusilla rasvoilla ja eiku häksätys paikoilleen. Pulttijako sama kuin vag tuotteiden laatikoissa. Jengatkin sopivasti m8.
Nippusiteet vetäsin vielä rasvakumien poimuihin varuilta, etteivät räjähdä, ku joutuvat kovaan vauhtiin.
Koeajua oon vähän tehny. Ei jurraa eikä oo ainakaan yrittämällä hajonnu. Se taaempi nivel kyllä kuumuu aika reilusti, mut ison kulman takia kuulat joutuu siellä hiihtämään aika paljon.
Tämmönen aivopieru ajatushautomosta. 50€ maksoin nuista vetareista yhteensä ja niissä oli jo nivelet mukana. Ei oo kallis ratkasu. Siis, jos sattuu kestämään.
On paljon isompi tuo vag nivelen keskiö, kuin noissa jeeppilöissä. Jos se on ainoa heikko lenkki, niin ois aika helppo vaihtaa se poori ja nivel myös orkkiskardaaniin.
Hieman aihetta kypsyttelin ja tutustuin kaikkiin romukasoihin ja soittelin kaikille mieleentuleville ihmisille. Lopputulema raapaisin käsiini mk4 golfin oikean vetoakselin ja mk2 octavian oikean vetoakselin. Katkaisin heistä ulkonivelet pois. Sorvasin sisälle holkin ja liitin heidät toisiinsa. Pituudeksi tuli 815mm päästä päähän.
Sitten kaivelin osakasasta kaksi parasta Löbro merkkistä satoja tuhansia ajettua 100mm cv-niveltä. Sorvasin toisen ulkokehään ohennuksen jeepin rasvapellille, kuten jakiksen päässä vakiona on. Toiseen tein lapun sen kardaaninvarteen tulevan kumin tilalle ja laitoin sen perän puolelle. Nivelet kasaan uusilla rasvoilla ja eiku häksätys paikoilleen. Pulttijako sama kuin vag tuotteiden laatikoissa. Jengatkin sopivasti m8.
Nippusiteet vetäsin vielä rasvakumien poimuihin varuilta, etteivät räjähdä, ku joutuvat kovaan vauhtiin.
Koeajua oon vähän tehny. Ei jurraa eikä oo ainakaan yrittämällä hajonnu. Se taaempi nivel kyllä kuumuu aika reilusti, mut ison kulman takia kuulat joutuu siellä hiihtämään aika paljon.
Tämmönen aivopieru ajatushautomosta. 50€ maksoin nuista vetareista yhteensä ja niissä oli jo nivelet mukana. Ei oo kallis ratkasu. Siis, jos sattuu kestämään.
On paljon isompi tuo vag nivelen keskiö, kuin noissa jeeppilöissä. Jos se on ainoa heikko lenkki, niin ois aika helppo vaihtaa se poori ja nivel myös orkkiskardaaniin.