XJ ohjaussimpukan vaihto

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Kipsu
Viestit: 41
Liittynyt: 15.05.2020. 10:01
Paikkakunta: Lahti

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kipsu » 30.07.2020. 16:55

Okei. Hyvä tietää. Näytti nettivideoissa aika työläältä hommalta. Taidan eka käydä katsastamassa niin tietää onko vielä jotain lisätöitä tiedossa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.07.2020. 19:17

JAMANT kirjoitti:
30.07.2020. 12:25
Mulla on uusia alumiinisia hyllyssä... Ja mulla on sen pitmanin ulosvedin, se ei lähde millään yleismallilla...
Minä koitin vetää pitman armin irti duunipaikan työkonekorjaamon järeällä Kukko- ulosvetimellä. Ulosvedin hajosi :lol: :roll:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kipsu
Viestit: 41
Liittynyt: 15.05.2020. 10:01
Paikkakunta: Lahti

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kipsu » 30.07.2020. 19:29

No sitten jätän suosiolla homman ammattilaiselle. Tuli mieleen MB henkilöauton jousen vaihto. Ford korjaamosta lainattu puristin hajosi ja ostin myöhemmin suosiolla MB tarkoitetun puristimen. Se väärä puristin myöskään ei ollut mitenkään turvallinen käyttää sen lisäksi että hajosi.

Kipsu
Viestit: 41
Liittynyt: 15.05.2020. 10:01
Paikkakunta: Lahti

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kipsu » 21.12.2020. 16:55

USA armeijan ylijäämä varastosta ostettu simpukka asennettu ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Ainoastaan ratti on jähän vinossa.

Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Tracker » 05.08.2021. 11:05

Ohjaussimpukoita on tullut säädettyä "kikkaruuvista" välyksettömäksi. Joku Aspenin Mopari oli aikoinaan ohjaamon täydeltä käsiä suoralla tiellä urissa, mutta laitoin vilkun oikeaan ja säädin simpukan kuntoon tienposkessa. Hyvä tuli. Jeep XJstä löytyi sama ruuvi ja sen lukitusmutteri.

Huom. Säätöruuvia saa kiristää vain hieman, eli 1/2 kierrosta kerrallaan! Muuten menee simpukka vaihtoon jos vääntää liian tiukkaan ja ohjaus alkaa takeltelemaan.
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6422
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.08.2021. 11:11

Tracker kirjoitti:
05.08.2021. 11:05
Ohjaussimpukoita on tullut säädettyä "kikkaruuvista" välyksettömäksi. Joku Aspenin Mopari oli aikoinaan ohjaamon täydeltä käsiä suoralla tiellä urissa, mutta laitoin vilkun oikeaan ja säädin simpukan kuntoon tienposkessa. Hyvä tuli. Jeep XJstä löytyi sama ruuvi ja sen lukitusmutteri.

Huom. Säätöruuvia saa kiristää vain hieman, eli 1/2 kierrosta kerrallaan! Muuten menee simpukka vaihtoon jos vääntää liian tiukkaan ja ohjaus alkaa takeltelemaan.
Hyvä ohjeistaa noin, nyt kaikki säätää ja ratti ei enää käänny yli sen kuluneen osan. Kerran oon kokeilut säätää ja vartti oli liikaa, ei se ohjaus enää kääntynyt kun menttiin yli siitä kuluneesta kohdasta...

Mutta kukin tulkitsee ohjetta kuten haluaa, kuten kaikkea netissä kirjoitetua (mukaanlukien mun ohjeet, vastuu on lukijalla)... Keskialueelta väljä simpukka ei kiristämällä parane, kun se väljä on vain siinä keskellä ei enää sen ulkopuolella...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 05.08.2021. 15:57

Tracker kirjoitti:
05.08.2021. 11:05
Ohjaussimpukoita on tullut säädettyä "kikkaruuvista" välyksettömäksi. Joku Aspenin Mopari oli aikoinaan ohjaamon täydeltä käsiä suoralla tiellä urissa, mutta laitoin vilkun oikeaan ja säädin simpukan kuntoon tienposkessa. Hyvä tuli. Jeep XJstä löytyi sama ruuvi ja sen lukitusmutteri.

Huom. Säätöruuvia saa kiristää vain hieman, eli 1/2 kierrosta kerrallaan! Muuten menee simpukka vaihtoon jos vääntää liian tiukkaan ja ohjaus alkaa takeltelemaan.
1/2 kierrosta on lähtökohtaisesti aivan liikaa, jollei sitten ole tehty jotain aivan päin seiniä jossain vaiheessa. Tuota pitäisi kääntää korkeintaan varttikierros kerrallaan, mielummin vähemmän. Ja sekin on ihan puhdasta hakuammuntaa, ei oikea tapa.


Ainoa oikea tapa on ottaa simpukka irti, ja tehdä säätö ruuvipenkissä tehtaan korjausoppaan mukaan. Kun säätää matoruuvin päittäisvälyksen (käytännössä laakerin) oikeaan asetukseen ja lisäksi se over-the-center säätö oikeaan arvoon, niin simpukasta tulee juuri niin hyvä kuin siitä voi kuluneena tulla. Jos sektoriakselin ja sylinterin hampaat on liian kuluneet, niin sitä ei säätäminen korjaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Tracker » 06.08.2021. 11:41

Arvasin että joku takeltuu 1/2 kierrokseen, mutta toteaa 1/4 osa kierroksen olevan "kerrallaan" oikea lähestymistapa. Jossain laitteessa on riittänyt 3x 1/4 kierrosta ja toisessa 1/2 kierrosta suoraan näppituntumalla tienposkessa. Kikkaruuvia ei "kiristetä", vaan säädetään hieman myötäpäivään välyksen poistamiseksi.
Jeep on aito jeeppi.

Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Tracker » 06.08.2021. 12:08

JAMANT kirjoitti:
05.08.2021. 11:11
Tracker kirjoitti:
05.08.2021. 11:05
Ohjaussimpukoita on tullut säädettyä "kikkaruuvista" välyksettömäksi. Joku Aspenin Mopari oli aikoinaan ohjaamon täydeltä käsiä suoralla tiellä urissa, mutta laitoin vilkun oikeaan ja säädin simpukan kuntoon tienposkessa. Hyvä tuli. Jeep XJstä löytyi sama ruuvi ja sen lukitusmutteri.

Huom. Säätöruuvia saa kiristää vain hieman, eli 1/2 kierrosta kerrallaan! Muuten menee simpukka vaihtoon jos vääntää liian tiukkaan ja ohjaus alkaa takeltelemaan.
Hyvä ohjeistaa noin, nyt kaikki säätää ja ratti ei enää käänny yli sen kuluneen osan. Kerran oon kokeilut säätää ja vartti oli liikaa, ei se ohjaus enää kääntynyt kun menttiin yli siitä kuluneesta kohdasta...

Mutta kukin tulkitsee ohjetta kuten haluaa, kuten kaikkea netissä kirjoitetua (mukaanlukien mun ohjeet, vastuu on lukijalla)... Keskialueelta väljä simpukka ei kiristämällä parane, kun se väljä on vain siinä keskellä ei enää sen ulkopuolella...
Voin tietysti kertoa vain omasta kokemuksestani, kun olen keksijä ja ti-mies, mutta varoituksen sana on paikallaan simpukan keskivälyksen säädön suhteen: olkaa maltillisia sen "varttikierroksen" kanssa jos ensimmäinen säätökerta kyseessä!

Neuvoin kaveria simpukansäädölle joskus 25 vuotta sitten ja tämä väänsi liikaa Oldsin simpukan kikkaruuvia ja pilasi simpukan vaihtokuntoon, koska se ei enää palauttanut vääntyneen akselin takia. Muuten hyvä ohje osaavissa käsissä, eikä mitään rakettitiedettä.
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.08.2021. 10:42

Tracker kirjoitti:
06.08.2021. 11:41
Arvasin että joku takeltuu 1/2 kierrokseen, mutta toteaa 1/4 osa kierroksen olevan "kerrallaan" oikea lähestymistapa. Jossain laitteessa on riittänyt 3x 1/4 kierrosta ja toisessa 1/2 kierrosta suoraan näppituntumalla tienposkessa. Kikkaruuvia ei "kiristetä", vaan säädetään hieman myötäpäivään välyksen poistamiseksi.
Tiedän oikein hyvin miten simpukka säädetään, tekee sen sitten näppituntumalla tienposkessa tai oikealla tavalla ruuvipenkissä. Olen myös purkanut osiin ja peruskorjannut niitä muutaman, yhteen tuli tehtyä myös liitännät hydro assistia varten.
Lähinnä särähti korvaan tuo 1/2 kierrosta lähtökohtana, koska se ihan oikeasti voi olla aivan liikaa. Jos taas simpukka on kulahtanut väljäksi koska sitä ei ole ikinä elämänsä aikana säädetty tai huollettu, niin over-the-center- säätöä saattaa joutua ruuvaamaan kohtalaisen paljonkin. Tosin sellainen simpukka harvemmin tulee enää kelvolliseksi.

Kuten itsekin tuossa ylemmässä postauksessa totesit, säädön kanssa pitää olla tarkkana ja juuri siksi kannattaa aloittaa 1/8...1/4 kierroksella. Ehdottomasti paras tapa parhaan tuloksen takaamiseksi on hoitaa homma ruuvipenkissä, koska autossa paikallaan ollessa tahtoo olla niin paljon tavaraa ympärillä että ei sitä mahdu tekemään kunnolla.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Tracker » 31.08.2021. 22:54

Kiitosta vaan täsmennyksestä. Nyt säätelin toisen kerran 425 th ajetun diesel XJn simpukan, en tienposkessa vaan metsässä, kun Jeepistä on kysymys ja oli oikein kaunis kangasmetsätieura ilman räkkää. Huomasin kiristystarpeen lisääntyneen sitämukaa kun pallonivelet piti vaihtaa katsastukseen ja muualta välykset olivat poistuneet. Käänsin lukutusmutteria hieman auki tarkemman tuntuman saamiseksi keskustelujemme pohjalta, siis mutterin löysääminen jälkeen. Sitten kiristin simpukan säätöruuvia varovasti myötäpäivään kuten aiemminkin, mutta nyt kiristin sen noin 1/8 osa kierrosta kunnes tunsin vasteen ja jätin kiristämättä enempää. Flectrin tuulitunneli takaisin ja alkoikin taas satamaan sopivasti.

Summarum: alkuun säädetty ohjaus tuntui uuden- tai vähän ajetun Jeepin ohjaukselta, mutta matkan varrella välys ilmaantui takaisin tosin lievempänä kuin ennen 1. ja 2. säätöä vuosien välein.

Saahan noita osia ja autojakin uudempia tai uusiakin, mutta Wanhasta metsänvihreästä tonnin XJstä en luovu kuin pakon edessä. Se on 60:s autoni ja samalla mm Aasianenduro on seissyt tarpeettomana viitisen vuotta kun TDi Jeeppi hoitaa edullisesti kaikki ajot kauppareissusta talven lumisafareihin yhden autokunnan voimin metsäteillä. Klappia ratissa? Mitäpä siitä.
Jeep on aito jeeppi.

Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ ohjaussimpukan vaihto

Viesti Kirjoittaja Tracker » 31.08.2021. 23:24

JK. -99 XJssä on siis 11.5/32/15 pyörät vajaan tuuman ulommas tulevilla leveillä offroad vanteilla, joilla sattuneesta syystä ohjauksen välys tuntuu toisinaan kapeauraisella asfaltilla. Melkein vakiorenkailla 235/75/15 ko välystä ei huomaa lainkaan, eli mistään isommasta ongelmasta ei ole vielä kysymys näillä ajoilla (425th). Tämä siis tiedoksi vähemmän vanhoihin diesel-Jeeppeihin perehtyneille. Suosittelen lämpimästi, samoin kuin käyttämään jäähdyttimen nesteessä (Bilteman) vihreää jäähdyttimenpaikka-ainetta ohjeen mukaan. Ei turhia paineita letkuihin, tosin ei se ihmeitä tee ainakaan toisen merkkisessä valtavirtadieseleissä. Halpaa ajoa sitä kaipaavalle.
Jeep on aito jeeppi.

Kirjoita vastaus