XJ 4.0 - 92 käyntiongelmia (vika kampiakselin tunnistimen liittimessä)

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
BlackJack
Viestit: 5
Liittynyt: 26.08.2019. 12:23
Paikkakunta: Kemi

XJ 4.0 - 92 käyntiongelmia (vika kampiakselin tunnistimen liittimessä)

Viesti Kirjoittaja BlackJack » 22.08.2020. 9:32

Jeepin kanssa (XJ 4.0 vm - 92) edelleen samaa pätkimisongelmaa. Ongelma on siis sellainen että tuntuu toimivan maantievauhdeissa ihan ok mutta kun köröttelee mettäteitä kävelyvauhdilla alkaa kiekkamittari pomppimaan 100-2000 väliä (ja tietenkin moottori yskähtelee). Kylmänä toimii moitteetta mutta vika alkaa kun lämpenee. Jossain vaiheessa sammuu kokonaan eikä lähde enää käyntiin. Auto ei anna vikakoodeja (sillä valolla muuta kuin 12 ja 55). Vaihdettu nokka-anturi, virranjakaja ja pyörijä. Jenkkipalstoilta löysin jonkun voodoo konstin että ECM boksin ruuveja pitäisi lyhentää. Toinen syy voisi ehkä olla lambda anturissa? Katsastusmies löi tankkiin jonkun puhdistusaineen ja sillä voisi olla ehkä tekemistä tämän vian kanssa (tukkinut lambdan). Ajoin ehkä tankillisen sen jälkeen kun oireet alkoivat. Kampi-akselin anturi on vielä vaihtamatta kun ei ollut riittävästi työkaluja.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä BlackJack, muokattu yhteensä 31 kertaa

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: XJ 4.0 - 92 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja keltsi » 26.08.2020. 10:43

Kampiakselin asentotunnistin kannattaa vaihtaa, nuo mykistyvät lämmetessään ja toimivat taas jäähdyttyään ennen lopullista hajoamista.

Aika pitkän jatkovarren muistaakseni tuohon tarvitsi, että sai kiinnitysruuvit auki. Ja ainakin omassa oli ne alkuperäset sähköliittimet kovettuneet/kärsineet kuumudesta siinä imusarjan päällä.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ 4.0 - 92 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.08.2020. 8:55

No jos kylmänä toimii ja lämpimänä ei, niin vika on silloin usein joko imuilman- tai jäähdytysnesteen lämpötilan antureissa, tai lambdassa. '91-'95 on vain yksi lambda mitä älyboksi hyödyntää closed- loop tilassa; '96-> on kaksi tai useampia lambdoja, ja niissä myös katin jälkeinen lambda vaikuttaa seokseen - kyllä, niin se tekee vaikka moni luulee että on vain haistelemassa katin toimintaa.

Kylmänä kone on open loop tilassa jossa mennään määritetyjen arvojen mukaisesti, kunnes kone lämpenee riittävästi ja aletaan huomioimaan muuttuvia tekijöitä ja säätämään polttoaineen määrää sen mukaan. Open loop tiloja on muitakin, esim. kaasu pohjassa kiihdytys, mistä johtuu että vaikka auto ei lämpimänä toimi pintakaasulla kunnolla, niin kaasu pohjassa toimii ilman ongelmaa.
Vialliset anturit ei välttämättä anna mitään vikakoodia tai herjaa vikavalolla, äly ei välttämättä ymmärrä anturin väärää toimintaa. Etenkin lambdat on sellaiset mitkä jostain syystä ei aina anna koodia edes OBD2- vekottimessa vaikka ne toimisi aivan päin seiniä..
Helpottaisi kun tietäisi millaisia arvoja lambda antaa milloinkin, samoin lämpötila- anturit. OBD1- vekottimessa vaan ei saa livedataa ulos ihan yhtä helposti kuin uudemmista, tarttee omat laitteensa nämä vanhemmat.

Oletko tsekannut johtosarjat onko kunnossa, ei ole mahdotonta että lambdan johtonippu on sulanut/ huonona, ja jos en väärin muista niin myös kampuran asentotunnistimen johto saattaa olla kärvähtänyt pakosarjan läheisyydessä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

BlackJack
Viestit: 5
Liittynyt: 26.08.2019. 12:23
Paikkakunta: Kemi

Re: XJ 4.0 - 92 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja BlackJack » 30.08.2020. 16:21

Kiitoksia vinkeistä. Auto on vielä 130km päässä kotoa kun ihan kotia asti ei päässyt. Sammui liikennevaloihin eikä suostunut enää yhteistyöhön. 170km maantieajoa toimi välillä moitteetta ja välillä tuli älytön hikka mutta tosiaan liikennevaloista ei enää selvinnyt. Jos huomenna pääsis kotiin asti niin pääsis paremmin tutkimaan. Bensa kyllä tuntuu haisevan mutta antaa ihan älyttömiä pasahduksia ja käynnistäessä takapotkuja. Kone kyllä ehtii lämmetä ihan hyvin eli uskon että Lamda jne anturit ehtivät kyllä alkaa ohjailemaan. Kaasupohjassa ei oikein myöskään tunnu toimivan.

BlackJack
Viestit: 5
Liittynyt: 26.08.2019. 12:23
Paikkakunta: Kemi

Re: XJ 4.0 - 92 käyntiongelmia (vika kampiakselin tunnistimen liittimessä)

Viesti Kirjoittaja BlackJack » 31.08.2020. 20:13

No niin sehän sammu taas pahimpaan mahdolliseen paikkaan. Yksikaistaiselle patosillalle mutta vika kuitenkin löytyi. Vika on kampiakselin tunnistimen liittimessä. Sitä kun heilutteli niin sammui ja kun taas heilutteli niin lähti käyntiin. Pitää katsoa huomenna että riittääkö pelkkä tunnistimen vaihtaminen vai mistä huono kosketus johtuu.

JPA
Viestit: 47
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: XJ 4.0 - 92 käyntiongelmia (vika kampiakselin tunnistimen liittimessä)

Viesti Kirjoittaja JPA » 02.09.2020. 21:20

saitko anturin vaihdolla moottoriin eloa?

Kirjoita vastaus