ZJ dsl kytkentäkaavio/pcm

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Jersu
Viestit: 19
Liittynyt: 28.10.2020. 19:42
Paikkakunta: Julkujärvi

ZJ dsl kytkentäkaavio/pcm

Viesti Kirjoittaja Jersu » 28.10.2020. 20:01

Tervehdys!
Projektiksi hankittu `93 ZJ ilman moottoria(4.0) aw4 laatikolla, tarkoituksena sovittaa tilalle MB om603 turbomoottori. Mekaaninen sovitus asia sinänsä, etenkin momentinmuuntimen osalta, mutta tällä kertaa huolena pcm, löytyisikö foorumin jäseniltä kytkentäkaaviota zj tai xj pcm:stä? Jopa dieselin pcm kiinnostaa, lienee täysin eri kuin bensakoneessa?

Olisi hieno saada alkuperäiset varusteet kierroslukumittarista cruisen kautta ilmastointiin toimimaan, eikä ole tietoa miten tuo 4,0 pcm toimii, kun anturitietoja jää kosolti puuttumaan. kampiakselin tunnistin täytynee tietty olla, mutta muuten jää anturointia paljon vajaaksi. Tcm käsittääkseni toimii, kun tps:n sovittaa kaasuvivustoon, siitäkin heräsi kysymys, miksi aw4 tarvii sen vaijerin sen lisäksi?

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ dsl kytkentäkaavio/pcm

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.10.2020. 9:34

'93-'95 ZJ:ssä on ECM + TCM, '96-'98 on PCM:llä. Dieselissä sitten ihan eri systeemit, ja ne oli muutenkin manuaaleja alunperin.

Sinällään tuo '93-'95 OBD1- aikakauden kikotin on helpompi kun systeemi on vähän tyhmempi, toki sielläkin menee CCD- väylää jotain tietoa purkkien välillä. En totta puhuen tiedä miten helposti jengamittarit yms. saa toimimaan jos vaihtaa bensasta täysin eri dieselkoneeseen, sähköisenä kuitenkin menee vanhemmassakin ainakin osa tiedoista.

AW4:ssä on throttle valven vaijeri siksi, että se säätää linjapainetta ja vaihtojen ajoitusta kuten Chryslerin 4xRH/RE- sarjassakin. Eli vaikka AW4 on sähköohjattu laatikko, niin vaihdot on silti hydraulikäyttöisiä ja pintakaasulla paineet on alemmat jolloin vaihdot tapahtuu aiemmin ja on pehmeämpiä. Reilummalla kaasulla sitten ylemmillä kierroksilla ja terävämpänä.
En tiedä miten hyvin mersun dieselin kierrosaluet osuu yksiin bensavehkeen vaihtopisteiden kanssa, eli vaikka saisit automaatin vaihtamaan automaattisesti niin saako vaihtopisteet kohdalleen vai ei.

www.jeepslimited.com:issa on FSM:iä imuroitavissa, en vain muista onko siellä vanhemmasta ZJ:stä sellaiset FSM:t missä on myös dieselkoneen asiat. '98 FSM:ssä on myös diesel, mutta se ei taatusti täsmää vanhemman kanssa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jersu
Viestit: 19
Liittynyt: 28.10.2020. 19:42
Paikkakunta: Julkujärvi

Re: ZJ dsl kytkentäkaavio/pcm

Viesti Kirjoittaja Jersu » 29.10.2020. 15:17

Kiitoksia kovasti tiedoista!
Tuon linkin takaa löytyikin oikea informaation aarreaitta! En omaa Jeepin 4,0 koneesta kokemuksia, kuten en muistakaan, mutta valistunut arvio on, ettei muokatulla pumpulla ja sopivalla ahtimella olevan Mersun koneen käyttöalue radikaalisti eroa Jeepin bensakutosesta, mene ja tiedä. Koitan laittaa jossain kohtaa projektipäiväkirjaa foorumille, jahka on ensin jotain mitä näyttää, eikä pelkkää lätinää!

-Juha

ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

Re: ZJ dsl kytkentäkaavio/pcm

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 02.11.2020. 12:00

P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

Jersu
Viestit: 19
Liittynyt: 28.10.2020. 19:42
Paikkakunta: Julkujärvi

Re: ZJ dsl kytkentäkaavio/pcm

Viesti Kirjoittaja Jersu » 07.11.2020. 20:36

Laturi puuttuu vielä, tiedän että w-navasta saa signaalin, mutta pitäisi skoopilla tutkia signaalin muoto orggiskoneella varustetusta.

Kirjoita vastaus