Kävi sitten niin että tuli hylky virkaintoiselta katsurilta ristinivelen välyksestä. Katsurin mukaan nistinivelessä ei saa olla yhtään klappia. Ryhdyin oikein miettimään asiaa, että onko asia tosiaan näin? Nostin auton etupään ilmaan ja molemmissa etupään ristinivelissä on pieni (1mm) klappi kun rengasta pyörittää, mutta katsurin hylsytti auton vain toisen puolen osalta.
Sanottakoot että samainen katsuri lisäsi lappuun toiseksi hylsyksi, että renkaat on liian suuret vaikka kyseessä on autossa vuosia olleen ja täysin säädökset täyttävät renkaat
XJ ristinivelen klappi
Re: XJ ristinivelen klappi
Tässä kohtaa on hyvä muistaa, että asiakas voi keskeyttää katsastuksen, jos ei ole tyytyväinen. Tällöin katsastus tulee suorittaa alusta asti muualla paitsi päästömittauksen osalta.
Kerran kävi näin, kun menin katsastamaan Caprice Classic STW pakua ostettuani sen seisonnasta. Ladakorjaamon katsuri ei löytänyt suomistanssattua valmistenumeroa rungosta, vaikka ikkunan alareunassa korissa sellainen olikin ja vieläpä ihan oikea ja alkuperäinen. Katsuri alkoi öyhöttämään jostain tullin takavarikosta vanhan farkkupakun kohdalla ja kysyin että olisinko vaihtanut just ostamaan käyttikseen oikein verollisen sedanin rungon, vai mikä tässä nyt on? En hyväksy lausuntoa. Äijä karjui päin naamaa että ”asiakas keskeyttää katsastuksen!” Totesin jotta kyllä ja hain leiman toisaalta.
Kerran kävi näin, kun menin katsastamaan Caprice Classic STW pakua ostettuani sen seisonnasta. Ladakorjaamon katsuri ei löytänyt suomistanssattua valmistenumeroa rungosta, vaikka ikkunan alareunassa korissa sellainen olikin ja vieläpä ihan oikea ja alkuperäinen. Katsuri alkoi öyhöttämään jostain tullin takavarikosta vanhan farkkupakun kohdalla ja kysyin että olisinko vaihtanut just ostamaan käyttikseen oikein verollisen sedanin rungon, vai mikä tässä nyt on? En hyväksy lausuntoa. Äijä karjui päin naamaa että ”asiakas keskeyttää katsastuksen!” Totesin jotta kyllä ja hain leiman toisaalta.

Jeep on aito jeeppi.
Re: XJ ristinivelen klappi
JK. Mulla meni kesällä vasen ristinivel vaihtoon. Piti vaihtaa molemmat, mutta asentaessa meni neulalaakerit mutkalle ja sai olla tarkkana kasatessa. Alkuperäisessä ristinivelessä oli parit kupit tyhjänä neuloista ja välys sentin parin luokkaa. Ajo parani mukavasti vaihdolla. Mutta tuo millin välyksen nipotus kertoo lähinnä katsurin kokemattomuudesta, kun tuollaiseen puuttuu. Samaan projektiin kannattaa harkita uudet jarrusatulat, levyt, palat ja pyörälaakeripakat, kun eivät paljon maksa ja purettaa ne kuitenkin. Omassa TDi XJssä etujarrut laahas, vaikka leimassa kehuttiin tasaisuutta vuodesta toiseen, sillä tuloksella että laakerit ja levyt lämpeni pilalle ja kulutus oli 1 1/2l satasella koholla.
Nyt tuota saa pitää jarrulla paikalla tasaisellakin ja +400 thkm dieselikin vääntää entistä paremmin. Vaihtaminenkaan ei ole yhtä tökeröä kun Jeeppi rullaa kunnolla. Hintansa väärti remontti jos aihetta on. Testaaminen onnistuu parhaiten kosteilla keleillä rullatessa ja varsinkin nostamalla kulmaa ylös ja pyörittämällä pyöriä.
Nyt tuota saa pitää jarrulla paikalla tasaisellakin ja +400 thkm dieselikin vääntää entistä paremmin. Vaihtaminenkaan ei ole yhtä tökeröä kun Jeeppi rullaa kunnolla. Hintansa väärti remontti jos aihetta on. Testaaminen onnistuu parhaiten kosteilla keleillä rullatessa ja varsinkin nostamalla kulmaa ylös ja pyörittämällä pyöriä.
Jeep on aito jeeppi.