Viime viikolla syttyi moottorivalo palamaan ja OBD2-lukija antoi vikakoodiksi p0137, eli ymmärtääkseni kuskinpuolen katalysaattorin jälkeisen sensorin jännite ei nouse riittävälle tasolle.
Vaihdoin tänään sensorin uuteen, tietääkseni edellistä vastaavaan kappaleeseen. Vikavalo ei poistunut ja nyt koodeina tulee p0137 ja lisäksi p0038, eli sensorin lämmittimen läpi kulkee liian kova jännite?
Mittasin yleismittarilla auton käydessä jännitteet suoraan pistokkeesta mihin anturi tulee. Eli anturin ollessa irti näyttäisi sensorin johtimiin tulevan 2.0V jännite ja lämmittimen puolen johtimien välinen jännite vaihtelee 6-7 voltissa.
Tarkastin että ohjelehdykän perusteella uuden sensorin johtimet ovat kytketty oikeisiin pinneihin, valkoiset lämmittimen johdot lämmittimen pinneihin, musta johdin anturin jännitteeseen ja harmaa maajohtimeen. Uusi sensori on NGK:n valmistama tarvikeosa, jonka osanumero on 56029049AA ja se näyttää aivan identtiseltä edellisen sensorin kanssa. Tuolla numerolla jenkkiverkkokaupoissa löytyy lambda-antureita joiden pitäisi sopia tähän KJ:n vuosimalliin ja downstream sensoriksi katalysaattorin jälkeen.
Yritin stetoskoopilla kuunnella myös toimiiko polttoaineen injektorit. Kaikki tuntuisivat nakuttavan terävällä äänellä.
Onko jollain kokemusta miten jatkaa ongelman rajaamiseksi? En löytänyt sulakebokseista suoraan sensoreihin viittaavaa, ohjaakohan joku rele noiden toimintaa, ja voisikohan se olla vikana? Viko voisi varmaan johtua pakoputken huomaamattomastakin vuodosta, miten sellaisen saisi esille? Myöhemmin putkessa olevassa äänenvaimentimesa on pieni vuororeikä joka näkyy, mutta se tuskin vaikuttaa tähän.
KJ 2005 Lambda-anturin virhe-ilmoituksen selvittelyä (p0137 & p0038)
Re: KJ 2005 Lambda-anturin virhe-ilmoituksen selvittelyä (p0137 & p0038)
Nyt vikakoodeista löytyy myös p0138, eli liian korkea jännite anturilla. Tämä siis uudella vaihdetulla anturilla.
Sain OBD2-lukijasta myös live-dataa antureiden jännitteistä. Kyseisen anturin jännite oli mitattaesssa 1,27V, kun sen pitäisi olla kai välillä 0.1-0.9V
Laittaisin kuvan livedatasta, mutta liitetiedoston liittäminen ei näytä onnistuvan, tulee herjaa liian isosta liitetiedoston kuvasta
Sain OBD2-lukijasta myös live-dataa antureiden jännitteistä. Kyseisen anturin jännite oli mitattaesssa 1,27V, kun sen pitäisi olla kai välillä 0.1-0.9V
Laittaisin kuvan livedatasta, mutta liitetiedoston liittäminen ei näytä onnistuvan, tulee herjaa liian isosta liitetiedoston kuvasta

Re: KJ 2005 Lambda-anturin virhe-ilmoituksen selvittelyä (p0137 & p0038)
Nyt vaihdettu vielä uusi anturi ja anturin jännite pysyy nyt alle 1 Voltin, ja on melko lähellä toisen puolen (bank 2) vastaavaa anturia.
Anturin antamat arvot vaan näyttävät soutelevan koneen lämmittyäkin välillä 0,2-0,8 Volttia, ja edelleen tulee samat virheilmoitukset. Erikoista että vikakoodit tulevat vain bank 1 -puolelta, kun bank 2:n sensori antaa samansuuntaisia arvoja.
Anturin antamat arvot vaan näyttävät soutelevan koneen lämmittyäkin välillä 0,2-0,8 Volttia, ja edelleen tulee samat virheilmoitukset. Erikoista että vikakoodit tulevat vain bank 1 -puolelta, kun bank 2:n sensori antaa samansuuntaisia arvoja.
Re: KJ 2005 Lambda-anturin virhe-ilmoituksen selvittelyä (p0137 & p0038)
Mitenköhän sanoisin että tuttu vika, mutta ei mulla ratkaisua ole. Parissa autossa sama ongelma ja tutkinnan alla...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: KJ 2005 Lambda-anturin virhe-ilmoituksen selvittelyä (p0137 & p0038)
Kiintoisaa! Toivottavasti tähän löytyy vielä joku tapa diagnosoida vika. Ajattelin seuraavaksi vaihdella antureita päittäin puolelta toiselle ja katsoa vaihtaako vikailmoitus bank1:ltä bank2:n puolelle.
Samalla voisi yrittää mitata myös bank2:n puolelta tuon lämmitysjännitteen. Bank1:n puolla se vaihtelee 6-7 Voltin välillä (mitattu auton ollessa käynnissä suoraan anturin liittimeltä anturin ollessa irti. maana käytetty käynnistysakun miinusnapaa). Monissa autoissa kai pitäisi nettijuttujen perusteella olla 12V tuo lämmityspuolen jännite.
Samalla voisi yrittää mitata myös bank2:n puolelta tuon lämmitysjännitteen. Bank1:n puolla se vaihtelee 6-7 Voltin välillä (mitattu auton ollessa käynnissä suoraan anturin liittimeltä anturin ollessa irti. maana käytetty käynnistysakun miinusnapaa). Monissa autoissa kai pitäisi nettijuttujen perusteella olla 12V tuo lämmityspuolen jännite.
Re: KJ 2005 Lambda-anturin virhe-ilmoituksen selvittelyä (p0137 & p0038)
Pieni päivitys vian selvitykseen:
- Moottorin vikavalo on sammunut sen jälkeen kun vaihdoin ensimmäisen uuden tarvike-anturin toiseen. Edelleen kuitenkin koodit p0137, p0138 ja p0038 ovat aktiiviset Bannk 1, Sensor 2:n osalta. Vikakoodit luettu sekä OBD2-skannerilla, että suoraan ajotietokoneelta kokeilemalla laittaa autoon virrat päälle kolme kertaa peräkkäin.
- OBD2 -skannerin antaman livedatan perusteella sekä Bank 1:n, että Bank 2:n Sensor 2:t antavat n 0,7V lukemia jatkuvasti kun auto on ajettu lämpimäksi. Silti vikakoodit tulevat vain Bank 1:n -puolelta.
- Kaasua painamalla jännite usein nousee hieman, kaasun nostamalla jännite lähtee useinmiten laskemaan.
-> Onko kokemuksia pitäisikö tuon jännitteen pysyä oikeasti 0,5V:ssa kun moottori ja sekoitussuhteet toimivat normaalisti? Pohdin Tarkoittaako 0,7 V että moottori käy hieman rikkaalla.
- Skannerin mukaan polttoaineen sekoitussuhde toimii molemmilla puolilla Closed loop -tilassa, eli lambda- antureiden arvot vaikuttavat suhteeseen.
Jäin myös miettimään katalysaattoreiden kuntoa, ja voisiko se vaikuttaa tähän tilanteeseen. En osannut kuitenkaan tehdä muuta kuin mitata pakoputkiston lämpötilaa ennen ja jälkeen katalysaattoreiden. Pientä puolieroa esiintyi: Bank 1 -puolella lämpötila ennen katalysaattoria oli mittarin mukaan n. 220 C ja heti katalysaattorin jälkeen n. 255C. Vastaavasti Bank 2 -puolella arvot olivat alemmat, n 205 C ennen katalysaattoria ja n. 225 C katalysaattorin jälkeen.
- Moottorin vikavalo on sammunut sen jälkeen kun vaihdoin ensimmäisen uuden tarvike-anturin toiseen. Edelleen kuitenkin koodit p0137, p0138 ja p0038 ovat aktiiviset Bannk 1, Sensor 2:n osalta. Vikakoodit luettu sekä OBD2-skannerilla, että suoraan ajotietokoneelta kokeilemalla laittaa autoon virrat päälle kolme kertaa peräkkäin.
- OBD2 -skannerin antaman livedatan perusteella sekä Bank 1:n, että Bank 2:n Sensor 2:t antavat n 0,7V lukemia jatkuvasti kun auto on ajettu lämpimäksi. Silti vikakoodit tulevat vain Bank 1:n -puolelta.
- Kaasua painamalla jännite usein nousee hieman, kaasun nostamalla jännite lähtee useinmiten laskemaan.
-> Onko kokemuksia pitäisikö tuon jännitteen pysyä oikeasti 0,5V:ssa kun moottori ja sekoitussuhteet toimivat normaalisti? Pohdin Tarkoittaako 0,7 V että moottori käy hieman rikkaalla.
- Skannerin mukaan polttoaineen sekoitussuhde toimii molemmilla puolilla Closed loop -tilassa, eli lambda- antureiden arvot vaikuttavat suhteeseen.
Jäin myös miettimään katalysaattoreiden kuntoa, ja voisiko se vaikuttaa tähän tilanteeseen. En osannut kuitenkaan tehdä muuta kuin mitata pakoputkiston lämpötilaa ennen ja jälkeen katalysaattoreiden. Pientä puolieroa esiintyi: Bank 1 -puolella lämpötila ennen katalysaattoria oli mittarin mukaan n. 220 C ja heti katalysaattorin jälkeen n. 255C. Vastaavasti Bank 2 -puolella arvot olivat alemmat, n 205 C ennen katalysaattoria ja n. 225 C katalysaattorin jälkeen.