WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
puuseppa
Viestit: 26
Liittynyt: 03.12.2020. 22:12
Paikkakunta: Rovaniemi

WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja puuseppa » 31.01.2021. 11:43

Onko tämä ominaisuus vai korjattavissa jotenkin? Kylmänä liikkeelle lähdettäessä vaikea päästä ensinnäkin liikkeelle (vaatii reippaammin kaasua) ja liikkeelle lähdettyä ei vaihda kakkosta isommalle lainkaan. N. parin kilsan ajon jälkeen alkaa vasta toimia normaalisti vaihteet. Nesteet tarkistettu ja hyväkuntoiset.
Jeep Grand Cherokee WJ 3.1 TD -01

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.01.2021. 12:02

Onko öljyt vaihdettu ja pannat säädetty? Onko TV-kaapelin säätö oikea?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja Timo L » 01.02.2021. 13:06

4xRE- sarjan laatikoissa tyypillisiä vikoja on sitten yllämainittujen lisäksi solenoidien ja anturien viat (govenorin anturi & solenoidi, laatikon ulostulonopeuden anturi VSS, ylivaihteen- ja muntimen lukon solenoidit, laatikon lämpöanturi joka ympätty joko governoriin tai toiseen solenoidipakettiin).
En tiedä tarkemmin miten 3.1- dieselissä lootan ohjaus on toteutettu, mutta jos se on yhtään kuten muissa 4xRE- sarjalaisissa, niin kylmänä (muistaakseni -10°C tai alle) laatikon ei edes kuulu vaihtaa ylivaihteelle eikä kytkeä muuntimen lukkoa ennenkuin vaihteisto on lämmennyt tarpeeksi.
Solenoidi- ja antuvioista lähinnä governorin anturi ja solenoidi on ne mitkä aiheuttaa kummallisuuksia, yleensä ensin niin että on hetken satunnaista temppuilua pienimpien vaihteiden kytkennän kanssa, ja sen jälkeen niin että laatikko on vikatilassa kolmosvaihteella. Kakkosen saa silloin päälle kahvasta, ja ykköstäkin tottelee jos pysähtyy ja vaihtaa *nopeasti* vapaalta suoraan ykköselle.

Se että kylmänä on vaikea lähteä liikkeelle riippuu monestakin asiasta - 20-30 asteen pakkasissa koko auto on melko kohmeessa, mutta tietysti jos tilanne on muuttunut äkisti huonoon suuntaan niin vika on muualla kuin öjyjen jähmeydessä yms..

Oletko aivan varma että auto lähtee oikeasti liikkeelle ykkösellä, ei esim. kakkosella tai kolmosella? Oletko koittanut kahvasta pakkovaihteella onko eroa?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

puuseppa
Viestit: 26
Liittynyt: 03.12.2020. 22:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja puuseppa » 01.02.2021. 19:50

Kiitokset erinomaisista vinkeistä. 8)

Lähdin liikkeelle helpoimmasta ja TV-kaapeli olikin selvästi säädön tarpeessa. Sillä ainakin tuo liikkeellelähtö nyt korjaantui ja tuntuma ainaki oli ku olis nyt muutenki toiminut sulavammin ylempien vaihteiden vaihto. Huomisaamuna sen nyt näkee, mihin oli vaikutus, kun lähtee -20°C pakkasesta liikkeelle. :roll:

Mielestäni lähti siis kuitenki aiemmin ykkösellä liikkeelle ja vaihtoi kakkoselle, mutta kolmonen olikin sitte hukassa ennen kuin lämpeni.
Jeep Grand Cherokee WJ 3.1 TD -01

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja Keimo » 01.02.2021. 21:30

Mulla teki samaa (siis silloinen WJ 3.1 + RE44), ei vaihtanu kakkoselta kolmoselle kylmänä liikkeellelähdön jälkeen. Paitsi jos peruutti just ennenkö lähti eteenpäin. Ja sittenkään ei saanu pitkäksi pysähtyä (valoihin tms.). Tuosta ominaisuudesta täällä keskustelua joskus herättelinkin. Ratkaisua ei silloin löytynyt.
Mutta jos käyttäytyy samalla tavalla, niin tuo pakitusvihjettä ja toimintakaavioita ihmettelemällä vois ehkä selvittää mistä se vuotaa.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja Timo L » 01.02.2021. 22:31

Keimo kirjoitti:
01.02.2021. 21:30
Mulla teki samaa (siis silloinen WJ 3.1 + RE44)
Paitsi se vaihteisto on 44RE ;)
ei vaihtanu kakkoselta kolmoselle kylmänä liikkeellelähdön jälkeen. Paitsi jos peruutti just ennenkö lähti eteenpäin. Ja sittenkään ei saanu pitkäksi pysähtyä (valoihin tms.). Tuosta ominaisuudesta täällä keskustelua joskus herättelinkin. Ratkaisua ei silloin löytynyt.
Mutta jos käyttäytyy samalla tavalla, niin tuo pakitusvihjettä ja toimintakaavioita ihmettelemällä vois ehkä selvittää mistä se vuotaa.
Tämäntyyppiset viat on enemmänkin esim. pumpusta, venapöydästä, servoista, akkumulaattoreista, kitkapakkojen männistä tai lukuisista laatikossa olevista tiivisteistä johtuvaa. Eli siis huollon puutteen ja/ tai iän ja kilometrien tuoman kuluneisuuden ja lian aiheuttamia painevuotoja, jumittamisia, yms. Esim. 2-3 vaihtoviive on usein direct rummun yhden tiivisteen vika, ja itse asiassa varsin yleinen ongelma.
Solenoidi- ja anturiviat näkyy aika hyvin vikakoodeista, kun taas mekaaniset viat ei välttämättä tuota mitään vikasignaalia jos vain anturit ja solenoidit toimii kuten pitää.

Viat on siksi helpommin kylmänä esiintyviä, koska kylmän laatikon välykset on isompia, tiivisteet kovempia yms., jolloin valmiiksi hienan horo tiiviste tai kulunut mäntä tekee sen että paineet pääsee karkaamaan väärään paikkaan tai ei nouse riittävästi, ja vaihto jää tapahtumatta tai tapahtuu väärään aikaan.
Ihan samasta syystä liian löysä TV- vaijeri tekee sen että kaasua reilummin painaessa linjapaine jää liian alhaiseksi, jolloin vaihdot tapahtuu liian aikaisin ja/ tai vaihdot luistaa. Täyskaasulla luisto voi olla niinkin pahaa että laatikko saattaa hajota hämmästyttävän nopeasti. Etuservon tiivisteen heikko kunto tekee sen että painetta saattaa karata jolloin servon männän liike on liian hidas, ja 1->2 tai 3->2 vaihdossa kakkonen luistaa koska panta ei kiristy tarpeeksi ripeästi.
Kyllä jokaiseen vaihtovikaan on olemassa syy, se että miten helposti se löytyy on eri asia.. :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja Keimo » 02.02.2021. 12:53

Timo L kirjoitti:
01.02.2021. 22:31
Keimo kirjoitti:
01.02.2021. 21:30
Mulla teki samaa (siis silloinen WJ 3.1 + RE44)
Paitsi se vaihteisto on 44RE ;)
Niin tietysti onkin. :) Mietinkin, että ei vaikuttanut ihan oikealta, kun kännyllä tossa vastausta näpläsin. :roll:
Timo L kirjoitti:
01.02.2021. 22:31
Tämäntyyppiset viat on enemmänkin esim. pumpusta, venapöydästä, servoista, akkumulaattoreista, kitkapakkojen männistä tai lukuisista laatikossa olevista tiivisteistä johtuvaa. Eli siis huollon puutteen ja/ tai iän ja kilometrien tuoman kuluneisuuden ja lian aiheuttamia painevuotoja, jumittamisia, yms. Esim. 2-3 vaihtoviive on usein direct rummun yhden tiivisteen vika, ja itse asiassa varsin yleinen ongelma.
Solenoidi- ja anturiviat näkyy aika hyvin vikakoodeista, kun taas mekaaniset viat ei välttämättä tuota mitään vikasignaalia jos vain anturit ja solenoidit toimii kuten pitää.

Viat on siksi helpommin kylmänä esiintyviä, koska kylmän laatikon välykset on isompia, tiivisteet kovempia yms., jolloin valmiiksi hienan horo tiiviste tai kulunut mäntä tekee sen että paineet pääsee karkaamaan väärään paikkaan tai ei nouse riittävästi, ja vaihto jää tapahtumatta tai tapahtuu väärään aikaan.
Ihan samasta syystä liian löysä TV- vaijeri tekee sen että kaasua reilummin painaessa linjapaine jää liian alhaiseksi, jolloin vaihdot tapahtuu liian aikaisin ja/ tai vaihdot luistaa. Täyskaasulla luisto voi olla niinkin pahaa että laatikko saattaa hajota hämmästyttävän nopeasti. Etuservon tiivisteen heikko kunto tekee sen että painetta saattaa karata jolloin servon männän liike on liian hidas, ja 1->2 tai 3->2 vaihdossa kakkonen luistaa koska panta ei kiristy tarpeeksi ripeästi.
Kyllä jokaiseen vaihtovikaan on olemassa syy, se että miten helposti se löytyy on eri asia.. :D
Jep. Omassa tapauksessa se oli toistaiseksi tuntematon todennäköisesti mekaaninen vika. Ja oireina 2->3 vaihdon ongelma liikkeellelähdön jälkeen. Tuota vaihtoa piti vähän houkutella, nostaa vähän jalkaa kaasulta tms. en muista enää ihan tarkkaan. Kunhan pari kertaa sai vaihdon onnistumaan, niin sen jälkeen vaihtoi kyllä nätisti ellei heti kohta pysähtynyt hetkeksi. Ja jos ensin oli R silmässä (esim. peruutti ruudusta) ja sen jälkeen D silmään ja menoksi niin vaihtoi täysin normaalisti 2->3.

Kävi Espoon pajallakin aikoinaan tutkittavana. Älystä ei vikakoodeja löytynyt eikä paineistakaan mitään selkeää selvinnyt. Tiivisteiden elvyttäjää laatikkoon ja ajo jatkui, viasta tuli ominaisuus ja luonteenpiirre :wink:

Tämä siis vain näin omakohtaisena kokemuksena 2->3 vaihdon vaikeudesta :lol:
Nykyisen kulkineen 45RFE (menikö nyt oikein..) on toiminut moitteetta.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

puuseppa
Viestit: 26
Liittynyt: 03.12.2020. 22:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja puuseppa » 02.02.2021. 23:13

Huomattavasti parempi jo, mutta vähän vielä tuntuu hankalasti tuo 2->3 vaihtuvan kylmänä. Jospa sitä kesempänä sitten ottaisi öljypohjan auki ja tarkistelee nuo pantojen kireydet. Turhan ahdas talli kovin suuria remppoja tehdä.

Pitää myös vähän opiskella lisää, miten nuo pannat kotikonstein säädetään asianmukaisesti. Meneekö jollain ihan perus momenttivääntimellä vai miten :?:
Jeep Grand Cherokee WJ 3.1 TD -01

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.02.2021. 8:25

8Nm kiristys ja oikea määrä kierroksia auki, etupantaan tarvii työkalun, tuon: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2471107- ... mil-c-3705 , jolloin kiristysmomentti on jaettava 1.5:llä, eli 5.3333333... Nm ja taas kierroksia auki. Tosin tuota työkalua ei ole juuri nyt saatavana, mulla on kolme jälkitoimituksessa ja oliskohan kymmenen tulossa heti kun Mopar saa noita lisää... Eli normi momenttiavaimella pärjää sen takapannan osalta, olettaen että sun normi momenttiavain osaa 8Nm lukeman... Etupanta vaatii joko reiän lattiaan tai tuon työkalun tai laatikon tiputuksen tai tosi matalan momenttiavaimen. Ja niitä ruuuviin tarvittavia kantoja on kolmen laisia: kuusiokanta, neliökanta ja torx-kanta, kokoja en ulkoa muista ja mikä kanta löytyy mistä laatikosta, ei pysty sanomaan ennenkuin on kannat esillä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ ei vaihda isommalle kylmänä

Viesti Kirjoittaja Timo L » 03.02.2021. 10:32

puuseppa kirjoitti:
02.02.2021. 23:13
Huomattavasti parempi jo, mutta vähän vielä tuntuu hankalasti tuo 2->3 vaihtuvan kylmänä. Jospa sitä kesempänä sitten ottaisi öljypohjan auki ja tarkistelee nuo pantojen kireydet. Turhan ahdas talli kovin suuria remppoja tehdä.

Pitää myös vähän opiskella lisää, miten nuo pannat kotikonstein säädetään asianmukaisesti. Meneekö jollain ihan perus momenttivääntimellä vai miten :?:
Etupanta on se mikä vaikuttaa kakkosen kytkentään, 2->3 tai 2->1 vaihtoon panta ei vaikuta periaatteessa millään tavalla jos se on oikein säädetty tai liian löysä. Liian kireä panta taas voi aiheuttaa hetkellisen kahden vaihteen samanaikaisen päälläolon kytkentähetkellä, joten sekään ei ole lootan kannalta hyvä asia.
Takapanta vaikuttaa vain pakilla ja pakkoykkösellä, toki sekin kannattaa olla oikeassa säädössä.

2->3 vaihdon viiveessä varsin yleinen vian aiheuttaja on etummaisen rummun männän tiivisteiden falskaus (front = direct- pakka on käytössä 3-4 ja R vaihteilla, forward = rear clutch 1-4 vaihteilla), ja ylipäätään laatikossa olevien tiivisteiden ja venapöydän osien toiminta ja tiiveys. Liian harvat lootaöljyn vaihtovälit aiheuttaa monenmoista ongelmaa, ja jos pannat on olleet säätämättä niin ylimääräisestä luistosta irronnut kitkamateriaali ei tee hyvää miltään osin.
Vastaavasti se pakin käyttäminen päällä voi auttaa tuossa 2-3 vaihdossa, koska kaasu ylhäällä pakkia kytkiessä laatikon linjapaine on korkea, mutta männälle tuleva paine (muistaakseni) on matala ja toisaalta auto paikallaan ollessa lootan rasitus itsessään on pieni, joten direct- männän tiiviste ei silloin välttämättä vuoda -> mäntä pääsee liikkumaan ja kytkee pakin, jolloin tiivisteetkin hieman liikkuu ja samalla voitelee paikkoja. Vastaavasti suoraan eteenpäin lähtiessä ilman pakin käyttöä ko. männälle kohdistuu heti suurempi paine, ja tiivisteiden ongelmat aiheuttaa sen että vaihde ei meinaa kytkeytyä. Kaasun höllääminen saattaa auttaa, tai sitten ei. Lootan lämmetessä tiivisteetkin pitää paremmin ja välykset kutistuu, jolloin laatikon toiminta voi siltä osin parantua.

Se miksi TV- vaijerin kiristämisen jälkeen 1-2 vaihto parani on selkeä asia, vastaavasti 2-3 vaihdon katoaminen voi johtua siitä että TV- vaijerin kiristäminen nostaa linjapainetta, joten tiivisteiden ohivuodotkin pahenee ;)

Tämä kaikki tosin jonkinasteista spekulointia, mutta kun katsoo hydraulikaavioita ja mitä osia milläkin vaihteella on kytkettynä, niin niistä selviää aika paljon. Nuo paineiden katoamiset väärään paikkaan ei aina edes näy testiporteista mittaamalla riippuen siitä missä kohti portit on öljykanavassa ja/ tai mitä mitataan.
Onneksi nämä on vain 4+1 vaihteisia, eikä nykyaikaisia 10+1 malleja :D :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus