Päästöjen valvontaan muutoksia

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Päästöjen valvontaan muutoksia

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 16.02.2021. 13:47

Avataanpa tällainen hiillostusketju :D

Valtioneuvostossa näyttää etenevän lainsäädäntöhanke, jonka seurauksena saattaa esim. hiukkassuodattimiansa poistaneille tulla hikiset paikat:

https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM011:00/2020

En nyt ehtinyt tarkemmin selaamaan tuota läpi, kun varsinaisesti etsin jotain muuta (tästä lisää myöhemmin), mutta palaan tänne kun saan pengottua tarkemmin mistä tässä on nyt kyse.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päästöjen valvontaan muutoksia

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.02.2021. 17:36

Tämähän vain tarkoittaa sitä, että esim. vähänkin vanhempi dieselauto lähtee suoraan paaliin kun hiukkaspönttö on täynnä, koska ei niin kallista mööpeliä paljon kannata vaihtaa. Vastaavasti moottorin imupuolen totaalisesti likaavan idioottikeksinnön - toiselta nimeltään EGR - poistamiset aiheuttaa päästöihin lähinnä marginaalista kasvua, mutta sen poisto pitää moottorin pidempään toimintakuntoisena ja sisältä puhtaana. Eli sillä likaisella ja huonommin käyvällä koneella on sitten vissiin parempi ajaa. Noh, onneksi on vielä niitä autoja mistä kyseiset typeryydet puuttuu kokonaan, mutta nekin on katoavaa kansanperinnettä jos puhutaan näistä keskivertoikäisistä suomalaisten käyttöautoista.

Olisi eri juttu jos vaikkapa hiukkasloukut olisi samaa hintaluokkaa kuin tarvikekatalysaattorit, mutta kun ne on ihan sikahintaisia. Ei puutu kuin että alkavat samalla kytätä leimalla miltä koko pakoputki näyttää ja mitä e- leimoja siellä on, ja tehdään niin että vain alkuperäiset hyväksytyt osat käy.
Aika usein tuntuu, että tämän päivän autoista puhuessa sähköauto olisi hitosti helpompi vaihtoehto, jos vain saa ladattua sen siellä missä autoa itse tarvitsee. Harmi että ne on sen hintaisia, että harvalla niitä on varaa ostaa - ja toisaalta ne on vielä tällä hetkellä puolittain käyttökelvottomia raakileita monessakin paikassa.

Minä jotenkin vieläkin ihmettelen että mekö todella olemme vastuussa kaikesta planeetan tuhosta, kun Euroopan ja Pohjois- Amerikan väkiluku on kasvanut 50- luvulta tähän päivään asti n.450 miljoonalla ollen nyt yhteensä n.1,15 miljardia asukasta, kun samaan aikaan Afrikan ja Aasian väkiluku on kasvanut n.4 miljardilla ollen nyt n.6 miljardia.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: Päästöjen valvontaan muutoksia

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 17.02.2021. 9:58

Tuotahan tällä varmaan haetaan, että vanhat saastuttavammat autot poistuisivat autokannasta.

EGR:n suhteen olen tavallaan samaa mieltä, suotta likaa moottoria, mutta on sillä joku vaikutus päästöihin, ei autonvalmistajat tuota aivan turhaan moottoreihin ole kehittäneet. Hiukkasloukkujen suhteen tottakai on niin että on varsin harmittavaa jos loukku tukkeentuessaan ei ole enää järkevin kustannuksin puhdistettavissa tai vaihdettavissa. Vähemmän myötätuntoa minulta löytyy niille, jotka ehdoin tahdoin ovat poistaneet (tai pikemminkin tyhjentäneet) loukun ja ohjelmoineet sen pois. Useammallakin foorumilla tuota seuranneena ei ole aivan harvinainen tapa hakea dieseliin lisää tehoja... (vanhat) bemarit ja mersut jotka valoista lähtiessään katoavat savupilveen ovat täällä ihan päivittäinen näky.

En vielä varmaksi tiedä, mutta jos/kun on niin että tämä päästöjen valvonnan kiristäminen on ihan yleiseurooppalainen viritelmä, ei meillä oikein ole varaa mennä sen taakse että kun meitä on niin vähän. Kyllä meidän pienuudestamme huolimatta pitää ihan tosissamme yrittää. Yleisestihän käsittääkseni tuore muutos auton ja perävaunun rakenteen muuttamisesta ( https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/n ... 4001/46612 ) helpottaa ja selkiyttää harrasteautoiluun liittyvää askartelua. Lainsäätäjän kanssa olen sitä mieltä että ympäristöstä tulee pitää huolta.

Eihän kukaan ole väittänyt että me (harrasteautoilijat, saati suomalaiset harrasteautoilijat) olisimme vastuussa planeetan tuhosta. Merkittävämpi tekijä saastuttavuudellemme kuin autoilu on se, että asumme täällä kylmässä pohjolassa, ja vielä pahuksen harvakseltaan. Todellinen ekoteko olisi muuttaa pois täältä ja asettautua asumaan tiheämmin tuonne keskieuroopan seutuville. Loppuisi se kohtuuton talojen lämmittely ja pendelöinti...

Jos nyt joku haluaa puolustella autoiluaan vertailemalla tilannetta muihin, voin kertoa oman havainnon reilun vuoden takaiselta läntisen ameriikan kiertueelta: Kalifornia esiintyy mielellään julkisuudessa ekologisuuden airueena, vaan kyllä havainnot paikallisesta meiningistä ovat aivan päinvastaiset. Autojen määrä ja erityisesti koko ovat Losissa jotain aivan päätöntä. Asukkaita taitaa olla se kaksi kertaa suomalaisten verran, kadut täynnä isoja suveja ja avolavoja, täytteeksi on pr-mielessä heitetty muutama Prius. Pienen ajomatkan päässä Vegasissa... no voitte kuvitella minkälaista siellä oli. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan voi käyttää tuota perusteena sille että oma peltinorsu vie sen 15 litraa satasella. Se ei vaan ole ekologisesti kestävää, mitenkään tarkasteltuna. Kannattaa hyväksyä oma vastuu harrastusten ympäristökuormasta.

Maastis
Viestit: 140
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Päästöjen valvontaan muutoksia

Viesti Kirjoittaja Maastis » 17.02.2021. 18:14

Tuola oli ihan hyviä tekstejä noissa kerätyissä lausunnoissa. Muunmuassa erittäin hyvä pointti on se että jos saastelaitteisiin ja niiden toimintaan tehdyistä muutoksista alettais rankaista niin ensin pitäisi järjestää kuluttajien käyttöön mahdollisuus mittauttaa järkevällä kustannuksella omien tai hankintalistalla olevien autojen päästöjä päästömääräysten mukaisten mittaussyklien mukaisesti... jos tällaista mahdollisuutta ei ole niin eihän kuluttajilla ole mahdollisuutta ylläpitää autojen kuntoa. Saati edes luottaa tehtaiden tuottamiin kun niissä nyt on ollut näitä huijauksiakin... on vähä liian kallista touhua kuluttajalle jos katsastushylsyn jälkeen vain summittain aletaan vaihtaa osia jotta jos seuraavalla kertaa sattuis mennä läpi...

Noi saastelaitteet, catit, egr, dpf ja SCR on tietty myös eri päästöjen pienentämiseen. Tai no egr ja SCR on typenoxidien pudottamiseen. Ja egr nyt sinänsä on jopa ihan toimiva siihen verrattuna mitä noi SCR järjestelmät tuntuu nyt olevan. Ihan keskeneräistä tekniikkaa... Dpf on sitten hiukkaspäästöille ja catti hiilimonoksideille.

Egr ja DPF sinänsä vaikuttais olevan ihan toimivia tekniikoita. Joskin tottahan se on että egr karstoittaa imusarjaa hissukseen, mutta jos moottori on muuten kunnossa niin ei se karstoittuminen nyt mitenkään älytöntä ole. Jos taas on jotain muuta vikaa niin silloin lopputulos voi olla ihan umpeen muurautuva p*skakasa... ja kai se vaan pitää hyväksyä että egr vehkeissä imusarjaa pitänee alkaa putsailla puolenmiljoonan kieppeillä. Mutta toisaalta on siinävaiheessa monessa vehkeessä myös kaikki imusarjan läppämekanismitkin jo aika helistimiä. Samat asiat pätee aika pitkälle myös dpf kanssa. Kyllä se hitupönttö kestää jos muuten moottori toimii. Ehkä suurempi ongelma on liian lyhyet käyttösyklit että hitupönttö ei pääse koskaan kunnollisissa oloissa tyhjennykseen... ja mitä näitä nyt kattellu niin onhan dpf pönttöjä ihan etuusastikin saatavilla. Alle tonnia ja halvimmat muutaman satkun.

TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...

Ex. KJ Cherokee 3,7

Kirjoita vastaus