ZJ: löysäohjaus
ZJ: löysäohjaus
Moro
Jeeppissä on useampi kohta työnalla, ohjaus ajon kannalta se kriittisin. Ohjaus on kohtuullisen levoton. Valtelee jonkin verran laidasta laitaan, liike on rauhallista, ajonopeus ei juurikaan taajamanopeuksien jälkeen vaikuta. Rattia kääntäessä renkaat lähtee kohtuullisen nopeasti mukaan, kovin isoa liikettä ei ratissa tapahdu kun voima välittyy renkaisiin. SIlti ohjausvaihde voi olla väljä. Kuinka paljon tuossa ratissa saa olla klappia/tyhjää? Nykyinen liikerata on luokkaa 2cm keskeltä vasemmalle tai oikealle.Ohjauskulmat on säädetty, tämä vaikutti hivenen, ei suuresti.
Alustassa menee jokatapauksessa vaihtoon osaa. Eli; Kallistuksenvakaajan puslat vaihtoon sekä koiranluut(puslat). 1995 vuoden tekele on tämä Grand Cherokee joten puslan vaihto nyt oli odotettavissa. Panhardissa näkyi jonkin verran liikettä kun rattia käänteli. Se menee myös vaihtoon.Autossa on 2" korotus, joten pitää hankkia säädettävä panhardtanko.
Jeeppissä on useampi kohta työnalla, ohjaus ajon kannalta se kriittisin. Ohjaus on kohtuullisen levoton. Valtelee jonkin verran laidasta laitaan, liike on rauhallista, ajonopeus ei juurikaan taajamanopeuksien jälkeen vaikuta. Rattia kääntäessä renkaat lähtee kohtuullisen nopeasti mukaan, kovin isoa liikettä ei ratissa tapahdu kun voima välittyy renkaisiin. SIlti ohjausvaihde voi olla väljä. Kuinka paljon tuossa ratissa saa olla klappia/tyhjää? Nykyinen liikerata on luokkaa 2cm keskeltä vasemmalle tai oikealle.Ohjauskulmat on säädetty, tämä vaikutti hivenen, ei suuresti.
Alustassa menee jokatapauksessa vaihtoon osaa. Eli; Kallistuksenvakaajan puslat vaihtoon sekä koiranluut(puslat). 1995 vuoden tekele on tämä Grand Cherokee joten puslan vaihto nyt oli odotettavissa. Panhardissa näkyi jonkin verran liikettä kun rattia käänteli. Se menee myös vaihtoon.Autossa on 2" korotus, joten pitää hankkia säädettävä panhardtanko.
Re: ZJ: löysäohjaus
Panhardin yläpään nivel, alapään pusla sekä akselissa oleva reikä pitäisi olla timmit - jo ne aiheuttaa väljää ohjaukseen jos ei ole kunnossa. Samoin tietysti kaikki neljä raidetangonpäätä pitää olla ehjät. Välivarren ja raidetngon "pyörähdys" ratista kääntäessä aiheuttaa aina pientä välystä inverted-y ohjauksessa.
Simpukat on tämän ikäisissä ja näillä kilsoilla usein jo väljiä, orjaussarja missä on uudet tiivisteet & laakerit ja sen jälkeen simpukan säätö auttaa tiettyyn rajaan asti - sen jälkeen ainoa keino on ostaa TEHDASUUSI (ei mikään remanufactured- sonta) simpukka. Jos ohjauksessa tuntuu olevan voimaa eikä simpukka vuoda ulospäin, pelkkä simpukan säätökin voi riittää - se pitäisi tehdä autosta irrotettuna. FSM:ssä on siihen ohjeet, voin postata ohjeen jos haluaa tai sille on tarvetta.
Mikäli ei halua irrottaa simpukkaa ja tehdä hommaa kunnolla, niin voi koittaa turata pelkän over-the-center säädön kanssa mikä on simpukan päällä. Siinä sitten muistaa että varttikierros on jo kohtalaisen iso säätö. Kyseisellä säädöllä ei tosiaankaan voi poistaa kaikkea välystä jos simpukka on riittävän kulunut. Viimeistään sen vituralleen menneen säädön huomaa siitä että ohjaus on liian raskas eikä se palauta - silloin se on jo aivan liian tiukalla.
Simpukat on tämän ikäisissä ja näillä kilsoilla usein jo väljiä, orjaussarja missä on uudet tiivisteet & laakerit ja sen jälkeen simpukan säätö auttaa tiettyyn rajaan asti - sen jälkeen ainoa keino on ostaa TEHDASUUSI (ei mikään remanufactured- sonta) simpukka. Jos ohjauksessa tuntuu olevan voimaa eikä simpukka vuoda ulospäin, pelkkä simpukan säätökin voi riittää - se pitäisi tehdä autosta irrotettuna. FSM:ssä on siihen ohjeet, voin postata ohjeen jos haluaa tai sille on tarvetta.
Mikäli ei halua irrottaa simpukkaa ja tehdä hommaa kunnolla, niin voi koittaa turata pelkän over-the-center säädön kanssa mikä on simpukan päällä. Siinä sitten muistaa että varttikierros on jo kohtalaisen iso säätö. Kyseisellä säädöllä ei tosiaankaan voi poistaa kaikkea välystä jos simpukka on riittävän kulunut. Viimeistään sen vituralleen menneen säädön huomaa siitä että ohjaus on liian raskas eikä se palauta - silloin se on jo aivan liian tiukalla.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ: löysäohjaus
Kiitos TimoL vastauksesta. Nuo säätö ohjeet kiinnostaa kyllä. Ohjausvaihde ei vuoda, oletan että se on vielä timmi. Tuolla korjaussarjalla vois sillekkin tuoda muutamana vuoden lisää käyttöikää. Idea on yleensä ollut, että jos ei ole rikki niin älä korjaa. Tässä kohtaa vois silti olla paikallaan avata toi simpukka.
Kun saan vaihdettua vakaajan puslat ja tuon panhardin niin sitten näkee paljonko muuttui. Luulis näkyvän paremmin nuljuaako raidetangot. Nyt kun rattia kääntelee niin eniten liikettä on akselissa sivuttain sekä panhardissa, Simpukan kääntövarresta aina uloimpaan raidetankoon en huomannut väljyyttä.
Kun saan vaihdettua vakaajan puslat ja tuon panhardin niin sitten näkee paljonko muuttui. Luulis näkyvän paremmin nuljuaako raidetangot. Nyt kun rattia kääntelee niin eniten liikettä on akselissa sivuttain sekä panhardissa, Simpukan kääntövarresta aina uloimpaan raidetankoon en huomannut väljyyttä.
Re: ZJ: löysäohjaus
Päivitellään vuoden vanhaa asiaa. Tuli viimevuonna korjattua tämä vika pois. Ohjaus on edelleen kevyt, kuten Usa autoissa monesti oli joskus. Ajokoiramainen seilaaminen loppui kokonaan, sekä auto menee sinne minne rattia kääntää sangen herkästi, ilman viivettä. Niin ja palauttaa ratin nomraalisti takaisin.
Simpukan säätö oli se ratkaiseva toimenpide. Tehtaan korjausmanuaalista oli ohjeet, toki samat löyty Amerikan jeep foorumilta kuvitettuna kohtakohdalta. Samalla vaihtu ohjaustehostimeen nesteet.
Säätämisen lisäksi uusin Panharditangon, koiranluut sekä vakaajan puslat. Ei etupää enään "nuljua" töyssyissä.
Simpukan säätö oli se ratkaiseva toimenpide. Tehtaan korjausmanuaalista oli ohjeet, toki samat löyty Amerikan jeep foorumilta kuvitettuna kohtakohdalta. Samalla vaihtu ohjaustehostimeen nesteet.
Säätämisen lisäksi uusin Panharditangon, koiranluut sekä vakaajan puslat. Ei etupää enään "nuljua" töyssyissä.
Re: ZJ: löysäohjaus
Teitkö säädön ”pikaversiona” paikoillaan vai käytitkö irti?
Re: ZJ: löysäohjaus
Terve,
Itsellä vastaava ohjaus projekti meneillään ja simpukan säätöohjeet kiinnostaa. Oma simpukka on autosta irti joten nyt säätö olisi kai hyvä tehdä?
Itsellä vastaava ohjaus projekti meneillään ja simpukan säätöohjeet kiinnostaa. Oma simpukka on autosta irti joten nyt säätö olisi kai hyvä tehdä?
Re: ZJ: löysäohjaus
Tuossa on kuvineen:
https://www.jeepforum.com/forum/f13/ste ... g-1164443/
Tai sitten kirjaudut www.jeepslimited.com osoitteeseen, ja sieltä downloads- osiosta haet itsellesi FSM:n mistä katsot ohjeen.
https://www.jeepforum.com/forum/f13/ste ... g-1164443/
Tai sitten kirjaudut www.jeepslimited.com osoitteeseen, ja sieltä downloads- osiosta haet itsellesi FSM:n mistä katsot ohjeen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä