NV 247 NP 249 tilalle?
NV 247 NP 249 tilalle?
Autona 93 ZJ, josta laatikko irti moottorin sovituksen takia. Jakolaatikkona noin vanhassa on ilmeisesti NP 249, jossa myös 4LO toimii viskokytkimen kautta. En ole autolla ajanut, joten viskokytkimen kunnosta ei ole tietoa.
Olenkin pohtinut, miten sopisi WJ:n NV 247 tilalle? Nopeusanturille ei ole paikkaa, onko mitään muuta oleellista eroa ja sopiiko takaosan kuori ja ulotuloakseli päikseen 249:n kanssa?
Nämä mietteet siksi, että ainakin paperilla tuo jatkuva neliveto, sekä lukittuva hidas neliveto sopisi omiin ajoihin hyvin. Onko foorumilaisilla kokemuksia ko swapista? Onko NV 247 progressiivinen kytkin sen kestävämpi, kuin 249:n arvokas viskokytkin. Joka tapauksessa nykyinen 249, jossa ei ole kiinteätä hidasta aluetta ei oikein iske.
NP 242 tuntuu olevan suosittu ja sitä myöten kysytty, mutta en koe tarvetta takavedolle, kun napalukkoja ei edessä ole. Lisäksi jatkuvalle nelivedolle oleva avoin tasauspyörästö herättää kysymyksiä, kokemusta ei tosin ole kuin vähän Lada Nivan osalta.
Kokemuksia, mielipiteitä, kiitos!
-Juha
Olenkin pohtinut, miten sopisi WJ:n NV 247 tilalle? Nopeusanturille ei ole paikkaa, onko mitään muuta oleellista eroa ja sopiiko takaosan kuori ja ulotuloakseli päikseen 249:n kanssa?
Nämä mietteet siksi, että ainakin paperilla tuo jatkuva neliveto, sekä lukittuva hidas neliveto sopisi omiin ajoihin hyvin. Onko foorumilaisilla kokemuksia ko swapista? Onko NV 247 progressiivinen kytkin sen kestävämpi, kuin 249:n arvokas viskokytkin. Joka tapauksessa nykyinen 249, jossa ei ole kiinteätä hidasta aluetta ei oikein iske.
NP 242 tuntuu olevan suosittu ja sitä myöten kysytty, mutta en koe tarvetta takavedolle, kun napalukkoja ei edessä ole. Lisäksi jatkuvalle nelivedolle oleva avoin tasauspyörästö herättää kysymyksiä, kokemusta ei tosin ole kuin vähän Lada Nivan osalta.
Kokemuksia, mielipiteitä, kiitos!
-Juha
Re: NV 247 NP 249 tilalle?
Jos haluat jatkuvan nelivedon ja kiinteän pikkupuolen, etsit itsellesi '96-'98 249:n. Input gearit voi olla jakiksissa erilaiset, ja kun sinulla on '93 vuoden auto niin hammasleikkaus on erilainen kuin 94.5-> jakiksissa. Tällöin käytännössä helpointa on käyttää nykyinen etulohko, input gear + planeetta, ja kaikki muu siitä uudemmasta.
Sama jos laitat 94.5 jälkeen valmistuneen 242:n, niin ihan sama homma.
247 ja 249 jakiksia on naitettu keskenään jollain tavalla, eli saatu 247:n sisuskalut mutta loota käy ZJ:hin. En tiedä miten ne on tehty, ja vaatiiko koneistusta tjsp..
242:n full time neliveto tosiaan on aikalailla huonompi kun vertaa 249:iin, vetää vähän mistä milloinkin, ja sopivan liukkaalla jää aivan hölmistyttäviin paikkoihin jumiin. Siitä toki selviää tökkäämällä kahva 4 hi part time:lle.
En tiedä miten takaveto ja napalukot liittyy toisiinsa, voi sillä takavedolla ajaa kesällä ilman napalukkojakin mutta etupään romut tietysti pyörii mukana. On se takaveto kuitenkin vähän ketterämpi ajaa kuin etenkin 249:n jatkuva neliveto. Bensaa et siinä säästä käytännössä tippaakaan.
Sama jos laitat 94.5 jälkeen valmistuneen 242:n, niin ihan sama homma.
247 ja 249 jakiksia on naitettu keskenään jollain tavalla, eli saatu 247:n sisuskalut mutta loota käy ZJ:hin. En tiedä miten ne on tehty, ja vaatiiko koneistusta tjsp..
242:n full time neliveto tosiaan on aikalailla huonompi kun vertaa 249:iin, vetää vähän mistä milloinkin, ja sopivan liukkaalla jää aivan hölmistyttäviin paikkoihin jumiin. Siitä toki selviää tökkäämällä kahva 4 hi part time:lle.
En tiedä miten takaveto ja napalukot liittyy toisiinsa, voi sillä takavedolla ajaa kesällä ilman napalukkojakin mutta etupään romut tietysti pyörii mukana. On se takaveto kuitenkin vähän ketterämpi ajaa kuin etenkin 249:n jatkuva neliveto. Bensaa et siinä säästä käytännössä tippaakaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: NV 247 NP 249 tilalle?
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Juurikin tuota ajoin takaa napalukoilla ja takavedolla, kun etuvedon romut pyörii joka tapauksessa mukana,vaikka takaveto käytössä. Tosiaan jos viskolukko on 249:ssä niin tiukka, että eron huomaa 242 takavetomoodiin, niin ei kuulosta hyvältä. Amerikan foorumeilla sanovat että jopa etu- ja takarenkaiden kulutuspinnan vähäinen ero saa viskon pykimään.
Olen ymmärtänyt, että 247 sallisi enemmän pyörintänopeuksien eroa etu- ja taka-akselin välillä, siksikin kiinnostaa se.
Töissä ajanut runsaasti t3-t6 neliveto Transportereilla, niissä neliveto toiminut kuin ajatus ympäri vuoden . Japsipakutyylinen 2wd-4wd tyylinen ratkaisu kuten asianlaita ilmeisesti on NP 231 lootassa, on vähän kankea. Hitaalla alueella 50/50 on kyllä mieluinen.
-Juha
Juurikin tuota ajoin takaa napalukoilla ja takavedolla, kun etuvedon romut pyörii joka tapauksessa mukana,vaikka takaveto käytössä. Tosiaan jos viskolukko on 249:ssä niin tiukka, että eron huomaa 242 takavetomoodiin, niin ei kuulosta hyvältä. Amerikan foorumeilla sanovat että jopa etu- ja takarenkaiden kulutuspinnan vähäinen ero saa viskon pykimään.
Olen ymmärtänyt, että 247 sallisi enemmän pyörintänopeuksien eroa etu- ja taka-akselin välillä, siksikin kiinnostaa se.
Töissä ajanut runsaasti t3-t6 neliveto Transportereilla, niissä neliveto toiminut kuin ajatus ympäri vuoden . Japsipakutyylinen 2wd-4wd tyylinen ratkaisu kuten asianlaita ilmeisesti on NP 231 lootassa, on vähän kankea. Hitaalla alueella 50/50 on kyllä mieluinen.
-Juha
Re: NV 247 NP 249 tilalle?
Kyllä se visko ehjänä toimii varsin hyvin, mutta ei ole täysin huomaamaton.Tosiaan jos viskolukko on 249:ssä niin tiukka, että eron huomaa 242 takavetomoodiin, niin ei kuulosta hyvältä. Amerikan foorumeilla sanovat että jopa etu- ja takarenkaiden kulutuspinnan vähäinen ero saa viskon pykimään.
Uudempi '96-'98 on toteutuksensa takia mielestäni fiksumpi kuin vanha, koska uudempi on käytännössä takaveto (voimanjako ~10-90) siihen asti kunnes takarenkaat alkaa sutimaan. Keula on silti mukana hyvin nopeasti, mutta tuo toteutus tekee sen että talvella ei heti puske mutkassa vaan on aavistuksen yliohjaava ja kääntyy mutkaan, ja toisaalta varsin huomaamaton pitävällä alustalla kääntyessä. Voimanjako on maksimissaan 50/50, eli ei ole koskaan keulapainotteinen.
Vanhempi 249 on lähtökohtaisesti aina 50/50 voimanjako viskon kautta, ja eroa tulee sitten sen mukaan mistä luistaa jos visko antaa periksi. Saattaa siis äärimmillään olla liki 100-0 tai 0-100 etu- ja takapään välillä.
Hitaalla puolella uudempi 249 on tosiaan kiinteä nelikko, kun vanhempi on viskon kautta. Olen nähnyt maastossa tilanteita missä vanhalla 249:llä oleva ZJ on sutinut vain toisesta päästä ja ollut jumissa, kun uudempi on mennyt pintakaasulla hiipimällä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: NV 247 NP 249 tilalle?
Kiitos vastauksesta kokemuksien osalta!
Eli kannattaa hankkia suosiolla uudempi 96-98 NP 249, ja vaihtaa suosiolla uusi visko, kun kerran omaan käyttön tulee? Vanhasta vaihtaa sisääntuloakselin, niin pitäisi sopia?
Lisättäköön tähän, että kyseistä jakista saa tarjota, puh. 040-5898718
Eli kannattaa hankkia suosiolla uudempi 96-98 NP 249, ja vaihtaa suosiolla uusi visko, kun kerran omaan käyttön tulee? Vanhasta vaihtaa sisääntuloakselin, niin pitäisi sopia?
Lisättäköön tähän, että kyseistä jakista saa tarjota, puh. 040-5898718
Re: NV 247 NP 249 tilalle?
Hommasin 247:n ja yllätys olikin, kun on dieselistä peräisin, että on tyystin erilainen kuin korjausoppaiden bensakoneiden vastaava. Takakoppa on yhtä valua, ei erillistä häntäosaa kuten muissa ja takakardaanin yoke on cv- nivelelle. Luin täältä foorumilta että cv-kardaani takana on vain dieselien ominaisuus?
Purin eilen 247:n ja 249:n, suurin ero oli pääakseliin koneistetuissa booreissa, jotka erilaiset johtuen progressiivisen kytkimen suuremmasta pituudesta verrattuna viskoon. Myös kuoret ovat erilaiset, kiinnityspultteja 247:ssa paljon enemmän. Tietty myös 4lo lukitus puuttuu vanhan mallin 249:stä.
Kuvien ja korjausoppaiden perusteella 247 swappi voisi olla mahdollinen vaihtamalla häntäosa 249:stä, jossa nopeusanturi, sekä vaihtamalla etukardaanin yoke 249:stä myös. Sen booriosaa joutunee sorvaamaan, että sopii 247:n oikein. Mielessä ollut myös bensamallin 247:n pääakseli, jonka kanssa saisi rakennettua 247 sisuskalut 249 kuoriin.
Homman järkevyys jätettäköön omaan arvoonsa, kyseessä on harrastus, joten jos löytyy 247 romuja nurkista, niin saa tarjota!
-Juha/0405898718
Purin eilen 247:n ja 249:n, suurin ero oli pääakseliin koneistetuissa booreissa, jotka erilaiset johtuen progressiivisen kytkimen suuremmasta pituudesta verrattuna viskoon. Myös kuoret ovat erilaiset, kiinnityspultteja 247:ssa paljon enemmän. Tietty myös 4lo lukitus puuttuu vanhan mallin 249:stä.
Kuvien ja korjausoppaiden perusteella 247 swappi voisi olla mahdollinen vaihtamalla häntäosa 249:stä, jossa nopeusanturi, sekä vaihtamalla etukardaanin yoke 249:stä myös. Sen booriosaa joutunee sorvaamaan, että sopii 247:n oikein. Mielessä ollut myös bensamallin 247:n pääakseli, jonka kanssa saisi rakennettua 247 sisuskalut 249 kuoriin.
Homman järkevyys jätettäköön omaan arvoonsa, kyseessä on harrastus, joten jos löytyy 247 romuja nurkista, niin saa tarjota!
-Juha/0405898718
Re: NV 247 NP 249 tilalle?
https://drive.google.com/file/d/1TWW1jr ... sp=sharing
Tässä ero bensa- ja dsl koneen main shaftin eroista.
Tässä ero bensa- ja dsl koneen main shaftin eroista.
Re: NV 247 NP 249 tilalle?
Nämä kuvat ei näy, saatko julkisiksi?Jersu kirjoitti: ↑17.03.2021. 0:18https://drive.google.com/file/d/1TWW1jr ... sp=sharing
Tässä ero bensa- ja dsl koneen main shaftin eroista.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: NV 247 NP 249 tilalle?
Viimeksi muokannut 4 päivämäärä Jersu, muokattu yhteensä 28 kertaa
Re: NV 247 NP 249 tilalle?
Nyt pitäisi näkyä kaikilla input shaft kuva.