Commander P0046
Re: Commander P0046
Mulla tuo turbon huokaaminen johtui siitä, että turbo oli karstoittunut ja paineet nousivat liian suuriksi, jolloin syöttöä rajoitetaan ja kone rykii. Tällöin ilmeisesti paine kulkee takaisi putsarille. Jotenkin luulis, että karstottunut turbo ei ahda kunnolla, mutta ilmeisesti se voi olla myös toisinpäin. Voisikoha jotenkin liitty siihen, ettei hukkaportti aukea.
Re: Commander P0046
Näissä nyky-dieseleissä on yleensä VNT-ahdin eli pakopesässä on muuttuvalla geometrialla olevat siivet joita ohjataan alipainekellolla tai sähköisesti. Hukkaportit ovat enemmänkin bensakoneisten juttuja, toki poikkeuksia löytyy suuntaan jos toiseenkin
Tuo karstoittuminen on yleistä VNT-siipien kohdalla, tällöin siivet jumittuvat karstasta eivätkä pääse liikkumaan. Yleensä siivet jäävät "kiinni" asentoon jolloin pakopesä on pienimmillään. Tämä asento helpottaa ahtojen nousua pienillä kierroksilla, mutta korkeammilla kierroksilla ahdot karkaa yli pyynnin ja moottorinohjaus pyrkii rajoittamaan ahtoja muilla keinoin esim. syöttöä pienentämällä. Myös pakolämmöt karkaavat korkeiksi, kun pakopesä ei virtaa kunnolla, mutta tätä ei yleensä moottorinohjaus tarkkaile.

Tuo karstoittuminen on yleistä VNT-siipien kohdalla, tällöin siivet jumittuvat karstasta eivätkä pääse liikkumaan. Yleensä siivet jäävät "kiinni" asentoon jolloin pakopesä on pienimmillään. Tämä asento helpottaa ahtojen nousua pienillä kierroksilla, mutta korkeammilla kierroksilla ahdot karkaa yli pyynnin ja moottorinohjaus pyrkii rajoittamaan ahtoja muilla keinoin esim. syöttöä pienentämällä. Myös pakolämmöt karkaavat korkeiksi, kun pakopesä ei virtaa kunnolla, mutta tätä ei yleensä moottorinohjaus tarkkaile.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: Commander P0046
Oon yrittänyt miettiä asiaa ja mun mielestä noissa turboissa ei ole hukkaportti-toimintoa ollenkaan, sähköinen kääntö siiville kyllä, alipainetta turbolle ei tule...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Commander P0046
Taas oppii uutta turbon toiminnasta. Tuo turbon sivussa oleva boksi ja sen vivusto ilmeisesti kääntelee siipiä. Vian ollessa päällä vivusto kyllä sääti turboa, mutta kierrosten noustua riittävästi kyykkäsi kone ja vivusto sääti vähän takaisinpäin. Turbon vaihdon jälkeen homma pelitti samoin ilman kyykkäämistä.
Millähän tuota karstoittumista pystyisi vähentämään? Ajotapani ei ole hissuttelua vaan tehoja käytetään kun tarvitaan. Ajan aika paljon kaupunkiajoa ja töistä kotia kohti luukutetaan kymmenisen kilometriä moottoritietä.
Millähän tuota karstoittumista pystyisi vähentämään? Ajotapani ei ole hissuttelua vaan tehoja käytetään kun tarvitaan. Ajan aika paljon kaupunkiajoa ja töistä kotia kohti luukutetaan kymmenisen kilometriä moottoritietä.
Re: Commander P0046
Ei tuon pitäisi karstoittua, jos kaikki on kunnossa, ellei ole joku +400tkm ajettu kone. Hyvin yleinen syy kasvaneeseen kulutukseen on ahtopainevuoto, silloin ilmamäärämittarin läpi virtaa normaalia enemmän ilmaa ja moottorinohjaus nostaa syötön määrää. Kannattaa käydä kaikki ahtoletkut huolellisesti läpi, reikä ei välttämättä ole iso ilman ahtoja. Kannatta myös katsoa ahtopaine-anturin puhtaus, se saattaa olla todella likainen jollin se reagoi liian hitaasti ahtopaineen muutoksiin.
Tätä voi tutkailla myös testerillä, jos näkyy MAF:in mittaama sekä ECU:n pyytämä ilmamäärä, samoin vertaamalla imusarjan painetietoa pyydettyyn ahtopaineeseen. Siis jos testeri näyttää em. arvoja, Jeeppien kohdalla ei tästä ole omakohtaista kokemusta.
Siipien ohjauksen liike on yleensä lähes nolla, jos autolla ei ajeta. Commonraileissa yleisesti pidetään silloin syöttö todella laihalla (= ei suurta pakokaasun tuottoa-> ei nosta juurikaan ahtoja), soppaa annetaan juuri sen verran että kone jaksaa kiertää rajoittajalle. Tällä saadaan kivoja päästömittaustuloksia
Tätä voi tutkailla myös testerillä, jos näkyy MAF:in mittaama sekä ECU:n pyytämä ilmamäärä, samoin vertaamalla imusarjan painetietoa pyydettyyn ahtopaineeseen. Siis jos testeri näyttää em. arvoja, Jeeppien kohdalla ei tästä ole omakohtaista kokemusta.
Siipien ohjauksen liike on yleensä lähes nolla, jos autolla ei ajeta. Commonraileissa yleisesti pidetään silloin syöttö todella laihalla (= ei suurta pakokaasun tuottoa-> ei nosta juurikaan ahtoja), soppaa annetaan juuri sen verran että kone jaksaa kiertää rajoittajalle. Tällä saadaan kivoja päästömittaustuloksia

Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: Commander P0046
No niin karstoittumisen syy taisi selvitä. Turbon muovisessa imuputkessa putsarita oli murtuma turbon liitoskauluksessa. ilmeisesti tästä sitten pääsi hienoinen ohivirtaus, sillä ilmamassamittari on käsittääkseni heti putsarin jälkeen. Voisiko syy olla tässä.
Tuolla myllylllä ajettiin 350 000 km ennen kuin öljynlauduttajan tiivisteet antautuivat ja öljy ja vedet sekoittuvat. Remontissa vaihdettiin turbo kun se oli sen verran kulunut. Samalla ohjelmoitiin egr ja imuläpät off niiden kuluneisuuden takia. Lisäksi lastutettiin vähän lisää tehoa. Tuon remontin jälkeen päästeltiin 70 000 km parissa vuodessa kunnes rykiminen alkoi ja turbo oli karstoittunut. Toivottavasti tällä rempalla päästään nyt vähän pitempään.
Tuolla myllylllä ajettiin 350 000 km ennen kuin öljynlauduttajan tiivisteet antautuivat ja öljy ja vedet sekoittuvat. Remontissa vaihdettiin turbo kun se oli sen verran kulunut. Samalla ohjelmoitiin egr ja imuläpät off niiden kuluneisuuden takia. Lisäksi lastutettiin vähän lisää tehoa. Tuon remontin jälkeen päästeltiin 70 000 km parissa vuodessa kunnes rykiminen alkoi ja turbo oli karstoittunut. Toivottavasti tällä rempalla päästään nyt vähän pitempään.

Re: Commander P0046
Moi
Syökö kone öljyä?
Tuli vaan semmonen mieleen kun näis MB koneis tulee se huohotuksen putki sieltä apparinpuoloosen nokan päästä. Sielä on semmonen nokan päähän tuleva kikkare joka aikaamyöden kuluu ja huohotuksen mukana alkaa tulla enemmän öljyä ahtimen imuun. Tuolla tavalla poltettavaksi tuleva öljy ei tietysti pala niin hyvin niin vois karstoittaa...
TJ
Syökö kone öljyä?
Tuli vaan semmonen mieleen kun näis MB koneis tulee se huohotuksen putki sieltä apparinpuoloosen nokan päästä. Sielä on semmonen nokan päähän tuleva kikkare joka aikaamyöden kuluu ja huohotuksen mukana alkaa tulla enemmän öljyä ahtimen imuun. Tuolla tavalla poltettavaksi tuleva öljy ei tietysti pala niin hyvin niin vois karstoittaa...
TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...
Ex. KJ Cherokee 3,7
Ex. KJ Cherokee 3,7
Re: Commander P0046
Ei siellä ole mitään kuluvaa osaa, se pömpeli siinä venakopan päällä on vain nesteytin-labyrintti, tehty sokkelo että öljyhuurut nesteytyis seinämille ja valuu takas öljytilaan eikä kertyis imuputkeen...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Commander P0046
Kone ei syö öljyä eikä muutenkaa savuttele. Menisiköhän öljyä noin litra 15 000km vaihtovälillä eli ei tarvitse lisäillä tms. Hiukkassuodatin polttelee satunnaisesti eikä mitään vikakoodejakaan löydy. Moottrori toimii ihan terveesti ja kulutus sekalaisessa ajossa on noin 10,8 l/km mittariston omalla näytöllä. Jos tuo edellinen turbo pyöri 350 000km ja uusittu nyt tuon 70 000km, niin yritän miettiä mikä lisäsi karstoittumista.
Re: Commander P0046
Moi
Jos ei syö öljyä niin ei kait sekään sitten turboa karstoita.
TJ


Jos ei syö öljyä niin ei kait sekään sitten turboa karstoita.
Pömpeli on vain yksi osa tuota huohotin järjestelmää. Sitä ennen on jo useampi komponentti ja sielä nokan päässä on alumiini kalikka jonka keskiössä oleva tiiviste kuluu ja jos se menee huonoksi niin öljyä alkaa tulla niin että pömpeli ei enää pelitä... ovat noita vaihtaneet hyvällä menestyksellä pahimpiin öljynlutkuttajiin.
TJ


Pelkkiä Mersuja nyt...
Ex. KJ Cherokee 3,7
Ex. KJ Cherokee 3,7
Re: Commander P0046
Täytyypä vähän tutkailla tuota kalikkaa. Pressure kontrollerin ympäristö on hienoisesti öljyinen. Jostain kuuluu myös silloin tällöin kaasua kevyesti vähennettäessä satunnaisesti hiljainen "vah vah".
Re: Commander P0046
Joo, sen sisällä on kalvo jonka halkeaminen alkaa myös lisätä öljyn kertymistä ahtimen imuun. Mutta jos alkaa huohotuksen öljykertymät vaivata niin kannattaa vaihtaa siitä alumiinisesta lähdöstä alkaen.
TJ
TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...
Ex. KJ Cherokee 3,7
Ex. KJ Cherokee 3,7
Re: Commander P0046
No hitto, taas oppii uutta! Ei ole mulle tullut tuota tietoon...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1