Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
-
siffo
- Viestit: 170
- Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
- Paikkakunta: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja siffo » 26.04.2021. 20:23
Huomasin harmikseni että tosta ZJ:n koneestahan on alkanut kuulumaan aika paha metallinen nakutus kylmänä. Se on kyllä kuulunut jo jonkin aikaa, mutta aiemmin olen luullut sen tulevan vain jostain hajoamassa olevasta apulaitteen laakerista, enkä ole siihen ajon aikana kummemmin kiinnittänyt huomiota, kun auto on aika äänekäs nappularenkaiden ja flowmasterin takia muutenkin, mutta nyt kun käynnistin auton tallissa konepelti auki niin äänihän oli yllättävän paha ja tuleekin moottorista

Koneen kuumetessa kyllä hiljenee melkein kokonaan pois. En ihan saanut selvää mistä se tarkalleen ottaen tulee, varmaan joku nostaja tai nokan tai kampuran laakeri antautunut?
Ajattelin josko purkaisi ensin yläpuolelta vähän ja katsastaisi miltä nostajat ja nokka-akseli näyttää. Eikös nokka-akselin saa irti kone paikallaan jos purkaa edestä kaiken pois? Ja jos näin on niin 4 etummaista laakeriakin varmaan saa sitten vaihdettua ja vain se viimeinen vaatii koneen irroituksen?
-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 27.04.2021. 0:54
Saahan siitä vihjeitä että mikä naputtaa ja milloin se hiljenee/ kovenee. Kaverilla naputti ZJ:n 5.2 muutaman vuoden, kunnes lopulta tuli veivi öljypohjasta kurkkimaan. Voi toisaalta olla lifterit, kuluneet tönärit, runkolaakerit, yms.. Kuuntelee muutenkin että mistä päin konetta kuuluu.
Lifterit nyt sinällään helppo tarkistaa, kun ottaa venakopat irti ja pyörittää konetta ja katsoo jokaisen tönärin läpi onko "väljää". Niiden ei käytännössä pitäisi pyöriä ihan vapaasti, niissä on aavistus esijännitystä jos kaikki kunnossa. Piston slap:ia näissä nyt ei kovin usein ole, mutta ei kait sekään ole ihan mahdoton ajatus.
Nokan laakerit ei oikein meteliä pidä, ja esim. itsellä oli 5.9:ssä ne suorastaan karmean näköisessä kunnossa jo n.215tkm kohdalla, mutta ei niistä mitään ongelmia aiheutunut - öljynpaineet oli täydelliset ja nokan laakerikaulat tehtaan mitoissa.
Veivien alaliuskat on mahdollista katsoa alakautta, toki etuakseli pitää saada kunnolla pois tieltä että mahtuu operoimaan.
Ja tietysti ihan perushommat, onko öljynpaineet varmasti kohdallaan (mieluiten tiedetyllä toimivalla mekaanisella mittarilla tsekaten), öljyt kulkee ylös asti venttiilikoneistoon joka tönäriä pitkin, yms.?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 27.04.2021. 0:56
Tässä pari linkkiä kuviin omasta koneesta; on 5.9 mutta 5.2:n lohkossa ja osissa ei ole mitään sellaista merkittävää eroa mikä tekisi siitä käytön, kulumisen ja korjauksen kannalta erilaista.
Ylempi linkki muutaman vuoden takaa kun tuli vähän viripalikkaa, alempi viime kesältä kun purin koneen stroker- projektia varten. Ostin auton 2010 kun sillä oli ajettu 150tkm, linkkien takana olevissa kuvissa kilsat ~215tkm ja 252tkm. Öljyt viahdettu 10-12tkm välein ja moottori on saanut kenkää välillä ihan huolella.
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroa ... +&+kannet/
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroa ... +Moottori/
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
siffo
- Viestit: 170
- Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
- Paikkakunta: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja siffo » 27.04.2021. 22:34
Nyt on kyllä mystinen homma. Ajoin auton pihalta talliin ja ihmettelin missä se nakutus on. Konepelti auki eikä vieläkään kuulu mitään erikoista, venttiilikoneistosta kuuluu hiljainen tikutus niinkuin kuuluukin mutta naputus on poissa???
Lisäsin kyllä viimeeksi jonkun verran öljyä kun näytti aika vajaalta silloin ja auto oli myös seissyt tallissa pari viikkoa kun vaihdoin e-lockeriin shimmit laakereiden sisäpuolelle kun eivät suostuneet ulkopuolella pysymään paikoillaan. Olisikohan ollut vain öljynpaineet kadoksissa yläkerrasta ja nostajan naputus kuitenkin ollut kyseessä. Oli vaan kyllä ihmeen kova metallinen naputus eikä se hävinnyt kokonaan edes koneen lämmetessä joten en oikein tiedä...
Tämän koneen kanssahan on kyllä ollut hieman öljyn kierrossa ongelmia, jokunen vuosi sitten meni öljysihti tukkoon ja öljypohja oli silloin hyvin karstainen. Purin nyt huvikseni venakopat irti ja melko karstaista sielläkin on. Auto on ollut minulla yli 10v ja siinä on käytetty aina synteettistä öljyä ja öljyt vaihdettua ajallaan. Se on kyllä aikoinaan tuotu Saksasta Suomeen että olisiko siellä ajeltu jollain kuralla. Öljyntäyttöaukosta katsottuna moottori on aina näyttänyt melko karstaiselta. Taitaa olla kohta 350tkm mittarissa että alkaahan sillä oltu jo ajettukin.
Ajattelin nyt kokeilla konetta venakopat auki ja varmaan purkaa keinuvivut ja työntötangot irti ja tsekata ja putsata ainakin ne. Jos ei mitään kummempaa löydy niin kait se on lyötävä kone kasaan ja kovaa ajoa kunnes vika taas tulee esille. Tarkoitus olisi kyllä korjata tämä kone oli mikä oli toivottavasti ennenkuin kanki tulee öljypohjasta läpi ja on pakko ostaa kokonaan uusi

-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 27.04.2021. 23:19
Lifterit voi kyllä falskata, ja siitä aiheutuva välys tuottaa melkoisen kovan metelin yläkerrassa.. Minullahan oli noiden viriosien asennuksen jälkeen jatkuvaa ongelmaa muutaman venttiilin tönäreiden kanssa että kuluivat loppuun ylhäältä - ja se ääni on oikeasti varsin kova. Siksi tuon purinkin, haluan tietää syyn ja samalla vähän lisää päivityksiä

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
siffo
- Viestit: 170
- Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
- Paikkakunta: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja siffo » 28.04.2021. 22:38
Hyvän näköistä settiä kyllä sulla noissa kuvissa!
Käytin illalla kaikki keinut ja työntötangot irti, yllättävän hyväkuntoisilta näyttää minusta:

Parissa keinussa oli noi pinnat vähän kuluneemmat että näki selvästi että nuo öljyurat oli aika matalia.
-
siffo
- Viestit: 170
- Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
- Paikkakunta: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja siffo » 01.05.2021. 23:40
Käytin toissapäivänä konetta venakopat auki tuon osien irroittelun ja putsauksen jälkeen, kaikkiin keinuihin tuli öljyä ja kuulosti normaalilta. Nyt kun auto oli taas pari päivää seissyt lisää ja sain sen kasattua niin sehän taas naputti kunnolla kun käynnistin. En vieläkään oikein osaa sanoa mistä se kuuluu, auton alta kuunneltuna kuulostaa tulevan jostain ihan moottorin takaa tai ehkä jopa momentinmuuntimesta, mutta yläpuolelta kuunneltuna se kyllä kuuluu kovempana ja ehkä hieman enempi kuskin puolelta. Täytyy jatkaa ihmettelyä kunhan ehtii...
-
Samuli
- Viestit: 24
- Liittynyt: 23.04.2016. 12:01
- Paikkakunta: Lempäälä
Viesti
Kirjoittaja Samuli » 02.05.2021. 10:23
Omassa 5.2 ZJ:ssä on myös ongelmana ylimääräinen tikitys. Ääni kuuluu vain moottoria kuormitettaessa, tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla ei kuulu mitään ylimääräistä. Kylmällä koneella tikitys kuuluu ehkä hieman kovemmin kuin lämpimänä. Ääni on suhteellisen korkeataajuuksinen tikitys, eikä niinkään mikään metallinen kilinä tai kolina. Ääni tulee selvästi konehuoneen puolelta eikä esim. alustasta. Ääni on suoraan verrannollinen koneen kuormitukseen ja kierroslukuun ja kuuluu erityisesti kiihdytyksessä. Kun kaasua vähän löysää, Ääni loppuu heti.
Pakosarjat on tarkastettu eikä niissä näy halkeamia, Pakoputki on kunniossa ja liitokset pakosarjoihin on tiivistetty kun epäilin aluksi putken vuotoa. Pakosarjojen tiivisteet on vaihdettu pari vuotta sitten.
Voisikohan ruiskusuuttimet pitää näin kovaa ääntä? Koneella on ajettu 325tkm ja ruiskut ovat ilmeisesti alkuperäiset. Ei viitsisi vain kokeeksi tilata kalliita ruiskuja. Onko muita ehdotuksia mitä kannattaisi lähteä seuraavaksi tutkimaan?
-
siffo
- Viestit: 170
- Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
- Paikkakunta: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja siffo » 12.05.2021. 10:05
Nyt on ollut nakutus edellisestä postauksesta asti poissa. Oli tarkoitus ottaa oikein videot sekä nakutuksesta että siitä kun se ei nakuta, mutta tuota nakutusvideota en vielä ole saanut

Kuvittelen tällähetkellä että se oli joku nostaja joka ei saanut jostain syystä öljyä. Ajattelin että kun kone on joka paikasta niin karstainen ja syö jonkun verran öljyä että olisikohan siinä vuotava plenumin tiiviste. Netin ohjeilla testasin, eli pcv venttiilistä imusarjaan letku irti ja tulpataan molemmat reijät ja sitten kokeillaan siitä kampikammion huohotusletkusta onko siellä tyhjiötä. Eipä ollut, hiljalleen puhalsi sieltä ulospäin niinkuin ilmeisesti kuuluukin. Annetaan nyt sitten olla ja ajellaan vaan kunnes oireet palaavat

-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 13.05.2021. 17:20
siffo kirjoitti: ↑12.05.2021. 10:05
Ajattelin että kun kone on joka paikasta niin karstainen ja syö jonkun verran öljyä että olisikohan siinä vuotava plenumin tiiviste. Netin ohjeilla testasin, eli pcv venttiilistä imusarjaan letku irti ja tulpataan molemmat reijät ja sitten kokeillaan siitä kampikammion huohotusletkusta onko siellä tyhjiötä.
Helppo tapa on ottaa imuputki ja hattu irti kaasuläppärungosta, avaat kaasuläpän ja katsot fikkarilla imusarjaan. Jos pohjalla on muutama tippa tai ohut kalvo öljyä niin OK, jos siellä on yhtään lammikon tapaista tai paksumpi kerros öljyä niin plenumin tiiviste on entinen. Jos sitä ei ole vielä vaihdettu, niin olisi suoranainen ihme jos on kunnossa..

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
siffo
- Viestit: 170
- Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
- Paikkakunta: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja siffo » 26.05.2021. 10:27
Ei ole nakutus vielä palannut. Kurkkasin tonne kaasuläppäkoteloon, onhan se melko likainen muttei siellä mitään lammikkoa ollut:

-
Jpe61
- Viestit: 231
- Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
- Paikkakunta: Tampere
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja Jpe61 » 31.05.2021. 1:13
Onko kellään muuten kokemusta noista öljynvaihdon yhteydessä käytettävistä lisäaineista? Siis semmoisista jotka pistetään koneeseen juuri ennen vaihtoa, käytetään konetta vartti ja sitten litkut pihalle.
Itse en ole uskaltanut kokeilla kuin tenavan mopoautoon (ei ainakaan vielä hajonnut), ja tuo oma JKU on niin uusi että tuskin on tarvettakaan, mutta jos näissä vanhemmissa on jotain ryönää koneessa niin...
-
JPA
- Viestit: 47
- Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
- Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti
Kirjoittaja JPA » 15.08.2021. 21:52
siffo kirjoitti: ↑26.05.2021. 10:27
Ei ole nakutus vielä palannut. Kurkkasin tonne kaasuläppäkoteloon, onhan se melko likainen muttei siellä mitään lammikkoa ollut:
Selvisikö/ palasiko nakutus? Itte kuunnellu että satunnainen nakutus/naputus kuuluu sekunnin tai pari kun kylmänä käynnistää. Häviää ö-paineiden noustessa.
-
siffo
- Viestit: 170
- Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
- Paikkakunta: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja siffo » 16.08.2021. 9:34
Nakutus on hävinnyt yhtä mysteerisesti kuin se tulikin. Silloin kun se nakutti niin se ei hävinnyt vaikka käytti koneen lämpöiseksi asti. Ilmeisesti joku nostaja ei saanut jostain syystä öljyä mutta nyt taas saa, joten ajelen nyt vaan kunnes jotain taas ilmaantuu
